hoe iemand met een ochtendhumeur wakker maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:31

Ik ben een ochtendmens, mijn man een avondmens. Hij is absoluut niet sjagrijnig s'ochtends maar ook niet erg aanspreekbaar, hij doet niet lelijk(moet ie eens wagen :Y) ) maar reageert gewoon bijna niet.
Maakt mij niet uit, ik ga in het weekend lekker s'ochtends bijtijds naar mijn paard en als ik terugkom is hij weer bij de mensen :D . Ik slaap zelfs op mijn vrije dagen doordeweeks gewoon door zijn wekker heen die 45 minuten lang om de 9 minuten afgaat :D .

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:33

Woogy schreef:
Hoe goed werkt de wake-up light eigenlijk? Heb er weleens aan gedacht om er een te kopen voor mijn slaaphoofdje.

Mijn broer heeft sinds kort zo'n lamp, hij is er erg tevreden over. :)

ja en verder, ik zou het niet weten :L Ik moet zeggen dat ik het zelf altijd knap lastig als ik de hond op mijn bed krijg gesmeten die vervolgens mij gezicht onderlebbert :')

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:33

mika11 schreef:
Wakker maken en het eerste uur niks tegen haar zeggen.
Als haar ochtenhumeur voorbij is, merk je dat vanzelf wel.

Hier sluit ik me bij aan. Ik ben m.n. het eerste half uur ook niet te genieten. Ik kom dan wel weer erg makkelijk uit mijn bed en ben snel 'wakker' maar laat me verder gewoon met rust, klets niet (teveel) tegen me en na een ruime half uur tot 3 kwartier wordt ik zelf wel wat spraakzamer. Ik kan ook heerlijk genieten van dat half uurtje naar mijn werk rijden 's ochtends in mijn uppie... heerlijk wat een rust. Ben ik goed wakker tegen de tijd dat ik aankom en mijn collega's tegen me beginnen te kletsen.

Helaas is mijn man juist het tegenovergestelde: die is zijn bed niet uit te rammen maar als ie er eenmaal naast staat dan draait ook alles gelijk op volle toeren. Na ruim 10 jaar weet hij echter ook wel dat ik in 1e instantie niet aanspreekbaar ben 's ochtends vroeg :+

AmyII

Re: hoe iemand met een ochtendhumeur wakker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:50

Ik heb ook een ochtendhumeur en dat leverde voorheen thuis wel eens vervelende dicussies op. Mijn 2 broers en zus en ouders waren allen ochtendmensen. Zingen onder de douche en al die ongein, opzich reageerde ik daar nooit op..
Maar als we dan gezamelijk zaten te ontbijten werden er allemaal moeilijke vragen gesteld.. Één keer is het uit de hand gelopen. Toen heb ik ze huilend gezegd: 'het enige wat ik 's ochtends wil is met jullie aan tafel zitten en naar jullie luisteren, dat is toch niet teveel gevraagd?' Sindsdien werd er alleen tegen me gesproken als ik zelf begon en hebben we nooit meer discussies gehad. Ze lieten me gewoon even. Ik ben toen wel gaan kijken voor een eigen ritueel wat ik kon doen om 'fris' beneden te komen, dat is me gelukt. De laatste tijd ben ik, zodra ik uit de slaapkamer ben, het vrouwtje.

Maar inderdaad, een ochtendhumeur kies je niet voor. Je kiest wel voor je manier van reageren, hoewel er ook wel eens wat ontlokt word. Want het lijkt haast een wedstrijdje voor de ochtendmensen om de mensen met een ochtendhumeur zo snel mogelijk over de zeik te hebben. 'Want dat is leuk' ... Right.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 03:35

Ik heb niet eens echt een ochtendhumeur, maar met mijn moeder en zus is dat zo geregeld....

Wou m'n nest niet uit en m'n ma was met de vriezer bezig, waar nog een frikandel in lag die weg kon. Namen m'n moeder en zus die frikandel mee naar boven en duwen hem zo tegen mijn benen.

BÓÓÓÓS dat ik was :')

Iemand wakker maken met iets heel kouds is dus NIET verstandig, al helemaal niet als diegene al een ochtendhumeur heeft :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:30

ik moet wel lachen om de reacties hoor "aso, je gedraagt je maar"
en "schijt aan hebben" en complete handleidingen "hoe om te gaan met" en "13 stappen plannen tot het wakker maken van een gast met ochtend humeur"

zet gewoon allemaal zelf een wekker en geef elkaar gewoon even een beetje ruimte om op je eigen manier wakker te worden...wat is er zo aso aan een beetje rekening met elkaar houden ??
ik lees in ieder geval een hoop overtrokken reacties waarbij de mensen in real life waarschijnlijk ook best het fatsoen hebben om mensen even 5 minuten met rust te laten zodat die ander zichzelf even bij elkaar kan rapen en die persoon die zichzelf bij elkaar moet rapen zal ook vast het fatsoen hebben zichzelf prima gedragen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:48

Ik ben zelf een ochtendmens. Vind ook dat er sommigen wel een beetje generaliseren hoor! Niet alle ochtendmensen zijn gemene sadisten die het liefst mensen met een ochtendhumeur boosmaken. En ja, ik kan ook tot laat doorgaan en word vanbinnen soms wel wat minder blij, maar ik ga geen mensen afkatten of slaan omdat ik wil slapen. Oke,als ik midden in de nacht wakker wordt gemaakt, is t wat minder, maar volgens mij is dat voor iedereen.
En ik weet dat t rottig is om een verkeerd bioritme te hebben. Mijn vader is standaard om 6 of 5 uur wakker. En gaat 's avonds vroeg naar bed. Ook dat is niet leuk.
Maar goed, daar gaat het niet echt om, nu weer ontopic.
Ik had helaas de taak om mijn zusje wakker te maken. Die een ochtendhumeur had. En ja, ze zette zelf de wekker maar sliep er doorheen en als ik dan om 7.30 (we moesten om 45 weg en ontbeten rond 30) haar wakker moest maken, was er geen tijd voor een uur snoozen. Tsja, jammer dan. Ik probeerde in het begin roepen en een beetje schudden, maarr dat had totaal geen zin. Nou ja, dan de dekens maar weg. Werd me niet in dank afgenomen, snap ik ook.
Dus TS, dekens is een laatste ding dat je moet doen!
En voor ontbijt: wij kletsten rustig wat en zeiden niks tegen haar. Ging prima. Rekening met elkaar houden is voor beide wat aanpassen :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:56

Ik heb geen ochtendhumeur....

.....zolang de mensen me maar met rust laten 's ochtends :Y)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:08

moet wel zeggen dat het humeur van mijn kerel heel anders is als we niet in ons eigen huis slapen dus bij mensen.
dus misschien valt het bij je vriendin ook wel mee omdat ze bij jou slaapt :)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:22

Oei... nou ja, ik heb dus altijd moeite met wakker worden. Slaap 's avonds ook laat en moet er 's ochtends vroeg weer uit. Heel vervelend, maar het is nu eenmaal een ritme waar ik nu in zit (ivm deeltijd studie).
Ik ben dan ook 's morgens niet te genieten. Zolang ik niet teveel hoef te praten en je me met rust laat, gaat het prima hoor. Wakker worden doe ik onder weg wel. Ik heb nu een vriend die net als ik er vroeg uit moet, maar moeilijk wakker wordt. Lekker stel zijn we samen.
Vroeger met mijn zus en moeder was het wel gezeik, altijd de douche bezet ondanks duidelijke afspraken en ze praatten teveel tegen me :') .

Je doet er weinig aan hoe je 's ochtends ben, maar ik vind wel dat je je kunt gedragen en rekening houden met elkaar. Als ik bij iemand anders slaap word ik wel makkelijker wakker, maar san nog ben ik 's ochtends niet erg aanspreekbaar. Ik zou zeggen, laat haar zelf een wekker zetten en ga gewoon je eigen gang zonder al teveel met haar te praten. Je merkt vanzelf wanneer je weer kunt kletsen en lachen met haar.

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 03:35

ik heb ook standaard een ochtendhumeur , naja ik moet gewoon even wakker worden,

je kunt mij het beste gewoon zelf laten wakker worden, kzet altijd mn wekker wel ,
dan kan ik me voorbereiden op de dag :')

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 03:36

oja ik moet er ook bij toevoegen dat ik het bij een ander niet heb , of als er iemand bij me slaapt

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:53

Ik heb ook wel een beetje een ochtendhumeur. Kan wel makkelijk uit bed komen maar je moet dan niet hele verhalen tegen mij gaan houden.
Mijn huisgenoot daarentegen is zodra de wekker gaat direct up and running... Maar ze weet inmiddels dat ze mij het eerste half uur gewoon met rust moet laten en me mijn ding moet laten doen. :-)

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:36

minikatje schreef:
precies wat ik zeg dus, een beetje rekening met elkaar houden.
maar om 3 uur snachts ben ik ook nog te spreken hoor ;) (operationele dienst, maar ben gewoon een vroege vogel)
ik erger mij ook niet aan avondmensen, leven en laten leven.
maar het excuus " het is wetenschappelijk bewezen....." wil nog niet zeggen dat je als een enorme donderwolk mensen kunt gaan afkatten. ;)

Dat heb ik nergens gezegd. Ik las hier meerdere reacties die veronderstelden dat het 'aanstelgedrag' is of gebrek aan discipline. Dat is het dus niet voor de meeste (avond)mensen.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:25

Ik heb alleen in de winter dat ik moeilijk uit bed kom. Als iemand dan tegen me loopt te schreeuwen, taken op legt, 100 vragen stelt of de dekens van me af trekt kan ik daar best chagrijnig van worden. Ik word zelf wakker van mijn wekker, verder moet je me gewoon met rust laten. Als ik mezelf bij elkaar geraapt heb en het bed uit ben gaat het goed, als het heel vroeg is moet je gewoon niet te veel tegen me zeggen en vooral niet in de weg lopen. Na een klein halfuurtje ben ik er helemaal.

In de zomer heb ik hier helemaal geen last van, omdat het dan al veel lichter is ''s ochtends en ik veel minder slaap nodig heb, dan ben ik hop wakker en hyperactief. Wat dan ook weer niet iedereen kan waarderen.

Natuurlijk probeer je je aan te passen op je omgeving en je zo netjes mogelijk te gedragen, maar als je je niet prettig voelt dan kun je dat niet altijd meteen wegwuiven met een lach op je gezicht, dat komt dan ook ontzettend nep over.

TS. Ik zou zeggen, wakker maken en lekker met rust laten totdat ze zelf begint te kletsen :)