Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:20

chevax schreef:
dipstaartje, je hoeft je toch ook niet te verontschuldigen omdat je soms de energie niet hebt? Ik snap helemaal wat je bedoelt met prednison, heb het ook lange tijd gehad en daar knap je lichamelijk niet echt van op. Maar het stoort me dat er zoveel mensen zijn die niet gewoon zeggen "ik hou van lekker eten en moet er niet aan denken om te lijnen". Nee, dan is het de schuld van medicijnen, schuld van kosten van het eten, noem maar op...

ondanks dat mensen dat weten krijg ik ook opm als ik een zak patat neem, of door de weeks een keer pannenkoeken bak en een paar dagen patat eet.
wat daarna weer weken niet voorkom

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:21

Blon_D schreef:
Ik kreeg dergelijke opmerkingen regelmatig naar mijn hoofd geslingerd van mijn oma en haar famillie. Om die reden weiger ik tegenwoordig bij anderen om ook maar iets te nemen. Simpelweg omdat het mij zo onzeker heeft gemaakt dat ik niet eens durf om iets te nemen bij famillie.

Ik ben 24 en doe keer op keer keihard mijn best om aftevallen maar makkelijk is het niet. Ik sport gemiddeld 5x per week een uur of meer in de sportschool ik eet gezond, snoep nauwelijks en toch ben ik dik. Ben gestopt met het rijden van mijn paard omdat ik ook nare opmerkingen kreeg tijdens buitenritten enz en nu ben ik wederom het gevecht met mijzelf aangegaan.

Ik ga niet meer naar verjaardagen endergelijke omdat ik mij daar zo gigantisch gekleineerd voelde keer op keer dat ik er gewoon echt geen behoefte meer aan heb.

Maar als jij 5x per week sport en gezond eet en je valt niet af, dan is er iets mis. Gaan er dan geen belletjes rinkelen bij jou?
Als je namelijk 5x per week effectief sport, zou je nu al overtraind moeten zijn. Dat heeft helemaal geen zin, want je lichaam heeft ook rust nodig om te herstellen. Dus of je gaat niet altijd 5 keer, of je manier van trainen haalt niets uit.
Dan gezond eten, wat vind jij gezond? Cola light is bijvoorbeeld nog steeds troep.

Ik wil hier niet mee zeggen dat jij dit doet, maar ik probeer voorbeelden te geven. Wat blijft staan is, dat zelf aanrommelen geen zin heeft, als het zo makkelijk was, liep iedereen in maatje 38.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:22

Het meest irritante is nog dat je je vaak zelf niet eens stoort aan het feit dat je te dik,te dun of wat dan ook bent. Maar dat anderen er wel voor zorgen dat je dat gaat doen na een vaak niet zo subtiele opmerking...Laat mensen toch gewoon lekker zichzelf zijn denk ik dan.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:22

Peanutbutter schreef:
Konstantine schreef:

Iedereen, en de gehele maatschappij, is er veel meer bij gebaat een gezond gewicht te hebben en fit te zijn.
Dit is iets waar we allemaal iets aan moeten doen, maar waar in godsnaam beginnen?!

Sport goedkoper maken!
Ik ken zoveel kinderen die niet kunnen sporten omdat hun ouders het geld niet kunnen ophoesten...
Een tweedehands Xbox en wat spelletjes van Marktplaats halen is (relatief) stukken goedkoper en dat houdt het kind ook bezig, dus waarom krom gaan liggen voor sport?

Wij hebben in de straat ook een aantal gezinnen wonen die het ' financieel makkelijk hebben ' .
Maar die kinderen zijn alsnog veel buiten bezig.

Busjetrap , verstoppertje skieleren... de ouders zijn ook vrij sportief en dat scheelt ook.
Het is idd een kwestie van disipline en motivatie.. maar dat is wel heel lastig.
Ik ben echt een emo-eter zoals de dieetiste noemt en dan is het lastig disipline te houden.

Niet alleen zouden de sportverenigingen kosten omlaag kunnen, ook vind de voedsel prijzen slecht.
Het is gewoon zo dat een speklap of schouderkarbonade veel goedkoper zijn als een gezonder stuk vlees.

En ik zie toch veel om me heen dat de mensen moeten bezuinigen , en vaker dit soort goedkoper maar slechter voedsel eten.
Een vriendin van mij eet elke week schouderkarbonade en een keer 1 a 2 speklappen.
Groot gezin die het niet breed heeft.

Het hele leven wordt steeds duurder.. en dit zijn toch ook gevolgen

Dat is echt onzin.
In Afrika hebben de mensen het ook niet breed, maar dik worden ze daar niet van hoor...
Je kan hier in Nederland zat goedkoop & gezond eten.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:23

verootjoo schreef:
WhySoWhite schreef:
Dat is inderdaad niet fijn om te horen. Dat moet je toch zeker zelf uit maken. Al ben je 150 en 150 kg. Daar heeft niemand iets over te zeggen. Ookal mag een mening hebben natuurlijk wel.
Ik heb het precies omgedraaid, ik ben 190 en nog geen 65 kg.. Laatst ook een stalgenoot die een banketstaaf opmerking maakte als ik mijn paard een seen schop zou geven of mijn been dan niet zou breken.. Weer een andere welk dieet volg jij? Anorexia 2013 was het antwoord.. Ze was gelijk stil :') Waar mensen zich al wel niet mee bemoeien..

Ja die ken ik ook... Of je hebt even geen trek in een koek/taart/whatever... 'hoezo dan niet? Jij kan het wel hebben, heb je anorexia?'

Ik hou er ook niet van, dat geroddel. Laat mensen lekker.

Heel erg, maar ik zeg dat ook vaak tegen mensen.. :') Ik ken genoeg mensen die hartstikke dun zijn, en het is niet om ze te pesten, maar vaak als ik dan loop te snoepen en ik bied het aan en ze zeggen 'Nee, want ik krijg anders vetjes.' Ja sorry, maar dan kan je van mij verwachten dat ik zeg 'Hmm, jij kan dat wel hebben hoor..'
En waarom ik dat zeg? Iets voller zijn is niet lelijk, het geeft je je (vrouwelijke) vorm. :Y)

corinne1981 schreef:
En inderdaad, veel sporten zijn voor veel gezinnen te duur helaas.

Dit is dus absoluut niet waar. Tuurlijk, er zijn uitzonderingen (hockey, paardrijden, golf etc.) maar wil een ouder dat zijn/haar kind beweging krijgt, dan is er écht wel een oplossing. Bij de belasting kan je bonnen aanvragen, en dan krijg je 1 bon van 180,- om de sport te kunnen te betalen. Niet elk gezin kan dit natuurlijk krijgen (uitkering o.i.d), maar krijg je ze niet dan kunnen ze heus wel iets anders betalen. Ga lekker fietsen, of baantjes zwemmen. Het is niet leuk (voor sommigen), maar zo komt het kind wel aan zijn beweging..
Laatst bijgewerkt door oudaccountx op 04-01-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

dipstaartje

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:24

sporten wordt voor de minima betaald door stichting leergeld of sportfonds

dus dat kinderen niet kunnen sporten is gewoon onzin

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:27

ik heb helemaal wel eens wat raars.. mijn eigen familie maakt vaak zat een opmerking..
en ik probeer ook echt wel af te vallen, maar vrijwillig gaat dat niet zo..
nu ben ik de zomer van 2012 15 kilo afgevallen, maar als zo snel gaat gaat er ook zo weer aan..
wat nu dus ook gebeurt.. :(

maar mijn schoonfamilie die zeurt alleen maar dat ik niet moet lijnen, als ik een keer een glaasje water wil, of wat lekkers afsla..

mann mensen bemoei je met jezelf! :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:28

Dat mensen opmerkingen maken over andermans overgewicht komt in mijn ogen puur en alleen, omdat die mensen zichzelf daar beter door voelen. Is er toch nog iets wat ze beter kunnen dan een ander; slank blijven. Nou; gefeliciteerd, als je dat al nodig hebt om overeind te kunnen blijven in het leven! :+

Ik zou er liever trots op zijn dat ik aardiger was dan een ander, dat heeft veel meer waarde, maar is helaas niet op het eerste gezicht zichtkbaar...

Iedereen is onzeker en 'bezorgdheid om de maatschappij' en omdat 'het slecht zou zijn voor andermans gezondheid' daar heb ik niks mee. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het zegt, omdat je onzeker bent over jezelf en blij bent dat er toch iets is in je leven wat je zichtbaar beter kunt/hebt dan die ander en dat je het heerlijk vind om dat even te benadrukken en dat het je geen bal interesseerd hoe die ander zich daarbij voelt.
Laatst bijgewerkt door Lante op 04-01-13 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:28

labyrinth schreef:
Blon_D schreef:
Ik kreeg dergelijke opmerkingen regelmatig naar mijn hoofd geslingerd van mijn oma en haar famillie. Om die reden weiger ik tegenwoordig bij anderen om ook maar iets te nemen. Simpelweg omdat het mij zo onzeker heeft gemaakt dat ik niet eens durf om iets te nemen bij famillie.

Ik ben 24 en doe keer op keer keihard mijn best om aftevallen maar makkelijk is het niet. Ik sport gemiddeld 5x per week een uur of meer in de sportschool ik eet gezond, snoep nauwelijks en toch ben ik dik. Ben gestopt met het rijden van mijn paard omdat ik ook nare opmerkingen kreeg tijdens buitenritten enz en nu ben ik wederom het gevecht met mijzelf aangegaan.

Ik ga niet meer naar verjaardagen endergelijke omdat ik mij daar zo gigantisch gekleineerd voelde keer op keer dat ik er gewoon echt geen behoefte meer aan heb.

Maar als jij 5x per week sport en gezond eet en je valt niet af, dan is er iets mis. Gaan er dan geen belletjes rinkelen bij jou?
Als je namelijk 5x per week effectief sport, zou je nu al overtraind moeten zijn. Dat heeft helemaal geen zin, want je lichaam heeft ook rust nodig om te herstellen. Dus of je gaat niet altijd 5 keer, of je manier van trainen haalt niets uit.
Dan gezond eten, wat vind jij gezond? Cola light is bijvoorbeeld nog steeds troep.

Ik wil hier niet mee zeggen dat jij dit doet, maar ik probeer voorbeelden te geven. Wat blijft staan is, dat zelf aanrommelen geen zin heeft, als het zo makkelijk was, liep iedereen in maatje 38.

Klopt heb ook een aantal onderzoeken in het ziekenhuis gehad. Ik drink sochtends een eiwitshake van de sportschool ivm mijn spieren, smiddags 2 botherhammen met kaas en savonds 1 vega burger 200 gram groente en 100 gram ''overig''.
Ik drink geen cola light producten oid en wij hebben enkel frisdrank ( 2 flessen 6 personen spa en fruit appel) en onbewerkte nootjes (1 bakje voor 6 personen) in huis in het weekend. 5x per week trainen kan prima zolang je niet elke keer dezelfde spiergroep traint. Ik krijg begleiding van de sportschool ;) Ben nu ongeveer 3 maanden bezig.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:29

dipstaartje schreef:

Kinderen hoeven niet eens te sporten. Ze moeten gewoon naar buiten toe ipv van achter de computer gaan hangen of tv gaan kijken.

Vroegáááh hadden ze geen sportverenigingen speciaal voor kinderen en toen waren ze ook niet dik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:30

eenitraM schreef:
dipstaartje schreef:

Kinderen hoeven niet eens te sporten. Ze moeten gewoon naar buiten toe ipv van achter de computer gaan hangen of tv gaan kijken.

Hier ben ik het wel mee eens btw.

labyrinth

Lante schreef:
Dat mensen opmerkingen maken over andermans overgewicht komt in mijn ogen puur en alleen, omdat die mensen zichzelf daar beter door voelen. Is er toch nog iets wat ze beter kunnen dan een ander; slank blijven. Nou; gefeliciteerd, als je dat al nodig hebt om overeind te kunnen blijven in het leven! :+

Ik zou er liever trots op zijn dat ik aardiger was dan een ander, dat heeft veel meer waarde, maar is helaas niet op het eerste gezicht zichtkbaar...

Iedereen is onzeker en 'bezorgdheid om de maatschappij' en omdat 'het slecht zou zijn voor andermans gezondheid' daar heb ik niks mee. Zeg dan gewoon eerlijk dat je het zegt, omdat je onzeker bent over jezelf en blij bent dat er toch iets is in je leven wat je zichtbaar beter kunt/hebt dan die ander en dat je het heerlijk vind om dat even te benadrukken en dat het je geen bal interesseerd hoe die ander zich daarbij voelt.

Wat fijn, dat jij daar niets mee hebt, vind je het ook zo fijn dat de zorgpremie omhoog gaat, of heb je daar ook niets mee?
Serieus, alsof jij voor iedereen kan bepalen waarom ze iets zeggen, of niet zeggen maar denken :')

Anoniem

44Myrthe44 schreef:
Peanutbutter schreef:

Wij hebben in de straat ook een aantal gezinnen wonen die het ' financieel makkelijk hebben ' .
Maar die kinderen zijn alsnog veel buiten bezig.

Busjetrap , verstoppertje skieleren... de ouders zijn ook vrij sportief en dat scheelt ook.
Het is idd een kwestie van disipline en motivatie.. maar dat is wel heel lastig.
Ik ben echt een emo-eter zoals de dieetiste noemt en dan is het lastig disipline te houden.

Niet alleen zouden de sportverenigingen kosten omlaag kunnen, ook vind de voedsel prijzen slecht.
Het is gewoon zo dat een speklap of schouderkarbonade veel goedkoper zijn als een gezonder stuk vlees.

En ik zie toch veel om me heen dat de mensen moeten bezuinigen , en vaker dit soort goedkoper maar slechter voedsel eten.
Een vriendin van mij eet elke week schouderkarbonade en een keer 1 a 2 speklappen.
Groot gezin die het niet breed heeft.

Het hele leven wordt steeds duurder.. en dit zijn toch ook gevolgen

Dat is echt onzin.
In Afrika hebben de mensen het ook niet breed, maar dik worden ze daar niet van hoor...

Nederland is echt niet te vergelijken met Afrika.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:34

labyrinth schreef:
Wat fijn, dat jij daar niets mee hebt, vind je het ook zo fijn dat de zorgpremie omhoog gaat, of heb je daar ook niets mee?
Serieus, alsof jij voor iedereen kan bepalen waarom ze iets zeggen, of niet zeggen maar denken :')

De zorgpremie gaat niet enkel omhoog door de mensen met overgewicht hoor. Hij gaat omhoog ivm de babyboomgeneratie die inmiddels allemaal tegen een leeftijd aanlopen waarbij je meer gezondsheidsklachten ontwikkelt. Een mens was vroeger hoog bejaard rond de 60 tegenwoordig haalt men met gemak de 80.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:35

44Myrthe44 schreef:
Dat is echt onzin.

:j Het gezin van de vriendin van Peanutbutter zou bijvoorbeeld ook de vleesinname kunnen beperken tot een paar dagen per week vlees eten, ga je echt niet dood aan hoor :n
Zo ken ik iemand met drie jonge kinderen, die zeurt dat fruit zo duur is maar wel de hele week chips in d'r kids stopt (een van de kinderen heeft nog nierproblemen ook :roll: ) Dat vind ik zo belachelijk, een zak appels kost net zoveel als die zakken chips maar je doet er wel mooi langer mee en het is een stuk gezonder.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:36

labyrinth schreef:
Lante schreef:

Haha, alsof de zorgpremie ook maar iets met overgewicht te maken heeft!
Als je je daar zorgen over maakt, kan je beter het sporten ook maar meteen verbieden. Moet je eens kijken hoe groot het percentage sportblessures is waar mensen in een ziekenhuis mee behandeld worden en hoeveel mensen er ziek of arbeidsongeschikt thuis zitten vanwege sportblessures. Echt een NONargument vind ik.

En verder heeft Blon-d de rest van het zorgpremie verhaal uitstekend verwoord.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:39

Blon_D schreef:
labyrinth schreef:

De zorgpremie gaat niet enkel omhoog door de mensen met overgewicht hoor. Hij gaat omhoog ivm de babyboomgeneratie die inmiddels allemaal tegen een leeftijd aanlopen waarbij je meer gezondsheidsklachten ontwikkelt. Een mens was vroeger hoog bejaard rond de 60 tegenwoordig haalt men met gemak de 80.

Ok, ik zal mijn post beter uitleggen, de zorgpremie gaat nu omhoog. Hoe meer mensen ziektekosten maken, des te eerder hij weer omhoog zal gaan. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om meer ziektekosten te maken, 1+1=2. Wat ik dus bedoelde is, vind je het niet erg dat de premie nu omhoog gaat, fine. Vind je het wel erg/vervelend/naar/datsoortdingen, denk dan weleens na over de gevolgen van overgewicht, want dat is een van de dingen die m omhoog schopt.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:41

Eens. Ik ken iemand (alweer :') ) die enorm overgewicht heeft/had en medicijnen slikte voor haar reuma. Nu is ze bezig met afvallen en heeft ze de medicijnen niet meer nodig. Sorry hoor, maar daar betaal ik liever niet voor :\ Dan betaal ik echt liever voor sportblessures.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:44

Het is wel moeilijk om dan een grens te trekken, want wat is bij welke kwaal of ziekte waaraan te wijten? Maar sommigen mensen zitten in een cirkeltje en dat is niet goed; je hebt een bepaalde aandoening en die wordt verergerd door overgewicht en door die aandoening beweeg je veel minder. Ik vind niet dat we zover moeten gaan om te zeggen dat een premie afhankelijk wordt van bepaalde, soms subjectieve, factoren, want waar trek je dan de grens?

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:45

Ieder mens is uniek en ieder mens mag daar trots op zijn. helaas zijn bijna alle mensen wel ergens onzeker over waardoor ze graag commentaar op andere leveren om zichzelf vervolgens beter te voelen. wanneer je dit in je oren knoopt doet het misschien minder zeer als iemand een opmerking maakt over je gewicht,uiterlijk of wat dan ook. ik vind het heel jammer dat er zoveel mensen onzeker worden door de woorden van andere mensen. uiteindelijk werkt het nou eenmaal zo dat wanneer je iets maar vaak genoeg hoort je het vanzelf gaat geloven. wanneer je lekker in je vel zit maakt het niet uit wat de weegschaal aan geeft. daarnaast geloof ik dat wanneer je af zou willen vallen dit pas lukt wanneer je jezelf in eerste instantie accepteerd zoals je bent.

ikzelf ben nooit te zwaar geweest, eerder te licht... ben 1.70 en weeg 54 kilo. ik kreeg dan ook regelmatig te horen dat ik maar eens beter moest eten en of dat ik ongezond was, dat ik anarexia zou hebben etc. etc.
Uiteindelijk ben ik dit gaan geloven en heb ik mezelf heel lang onzeker gevoeld over mijn lichaam. daarnaast at ik ongezond veel om maar aan te komen echter niets werkte.

inmiddels voel ik me heerlijk in mijn vel en ben ik trots op mijn lichaam omdat ik mezelf heb geaccepteerd zoals ik ben. zodra dit het geval is zal geen enkele kwetsende opmerking je meer raken en zul je ook merken dat je deze al minder krijgt doordat je een andere (positieve) uitstraling hebt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:45

labyrinth schreef:
Ok, ik zal mijn post beter uitleggen, de zorgpremie gaat nu omhoog. Hoe meer mensen ziektekosten maken, des te eerder hij weer omhoog zal gaan. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om meer ziektekosten te maken, 1+1=2. Wat ik dus bedoelde is, vind je het niet erg dat de premie nu omhoog gaat, fine. Vind je het wel erg/vervelend/naar/datsoortdingen, denk dan weleens na over de gevolgen van overgewicht, want dat is een van de dingen die m omhoog schopt.

Ik denk dat jij het effect van overgewicht op de zorgpremie redelijk overschat. De grootste kostenpost is kankerbestrijding en chronischzieken. Mensen met overgewicht sporten nauwelijks (de mensen die er aan werken daar gelaten) en deze mensen zijn niet gevoeliger voor de standaard ziekten dan mensen zonder overgewicht. Daarbij kan je het overmatig roken, drugsgebruik en alcoholnuttigen gebruik van koffie ook absoluut niet onderschatten. Mijn vader heeft fiks overgewicht en is in zijn hele leven 1x bij onze huisarts geweest voor een zalfje voor schimmelnagels. Mijn broer die een perfect bmi heeft met zijn astma ene scoliose komt er toch een stuk vaker en hij maakt gebruik van speciale begeleiding bij het sporten want door de zorgverzekering vergoed wordt.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:47

Lante schreef:
eenitraM schreef:

Hier ben ik het wel mee eens btw.

maar als kinderen willen is wel een mogelijkheid

en als je ziet hoe weinig kinderen hier buiten spelen, ook op woensdag middag er zijn bijna geen kinderen te vinden om mee te spelen . ouders werken veel en de kinderen zitten of op de bso of zijn naar een sport vereniging
woon ik een vrij rijken buurt en de meeste kids zitten op verschillende sporten omdat de ouders het kunnen betalen.

maar goed mijn dochter heeft er zelf voor gekozen om zoveel te zwemmen
mijn zoontje zwemt 1 keer in de week en voor de rest de scouting

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:49

chevax schreef:
Het is wel moeilijk om dan een grens te trekken, want wat is bij welke kwaal of ziekte waaraan te wijten? Maar sommigen mensen zitten in een cirkeltje en dat is niet goed; je hebt een bepaalde aandoening en die wordt verergerd door overgewicht en door die aandoening beweeg je veel minder. Ik vind niet dat we zover moeten gaan om te zeggen dat een premie afhankelijk wordt van bepaalde, soms subjectieve, factoren, want waar trek je dan de grens?

Ja tuurlijk, voor hetzelfde geld stonden haar klachten los van haar overgewicht maar ik vind het wel wrang.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:50

mayniac_val schreef:
Eens. Ik ken iemand (alweer :') ) die enorm overgewicht heeft/had en medicijnen slikte voor haar reuma. Nu is ze bezig met afvallen en heeft ze de medicijnen niet meer nodig. Sorry hoor, maar daar betaal ik liever niet voor :\ Dan betaal ik echt liever voor sportblessures.

dit slaat helemaal nergens op

reuma kan een tijdje goed gaan als je afgevallen bent maar kan daarna gewoon weer keihard terug komen

heb dit zelf meegemaakt

ik weeg nu 20 kilo minder maar heb net zo veel medicijnen nodig als toen
en ben nog net zo beperkt

ben afgevallen zonder intensief sporten maar gewoon door iets minder eten en zorgen dat ik ondanks de pijn een beetje bleef bewegen, lopen ging niet door de pijn maar fietsen wel

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:51

Blon_D schreef:
labyrinth schreef:

Ik denk dat jij het effect van overgewicht op de zorgpremie redelijk overschat. De grootste kostenpost is kankerbestrijding en chronischzieken. Mensen met overgewicht sporten nauwelijks (de mensen die er aan werken daar gelaten) en deze mensen zijn niet gevoeliger voor de standaard ziekten dan mensen zonder overgewicht. Daarbij kan je het overmatig roken, drugsgebruik en alcoholnuttigen gebruik van koffie ook absoluut niet onderschatten. Mijn vader heeft fiks overgewicht en is in zijn hele leven 1x bij onze huisarts geweest voor een zalfje voor schimmelnagels. Mijn broer die een perfect bmi heeft met zijn astma ene scoliose komt er toch een stuk vaker en hij maakt gebruik van speciale begeleiding bij het sporten want door de zorgverzekering vergoed wordt.

en als je chronisch ziek bent betaal je overal een vermogen voor en kan je net zoals ik eind januari al aan je eigen risco zitten