Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 22:54

Mindim schreef:
Citaat:
Volgens mij is het hebben van kinderen trouwens beslist geen garantie om wél te weten waar je over praat, dus die vlieger gaat niet op.

Leg mij die eens uit.

Ik bedoel dat je bij het krijgen van een kind geen kennis erover er bij krijgt, helaas.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 22:57

anneliesdj schreef:
sallandval schreef:
Ik denk dat er bij kinderen van 4 a 5 geen sprake is van per sé in een achtbaan willen of per sé op de openbare weg willen fietsen. Volgens mij willen de ouders dat eerder graag.

En daar gaat het dus mis.
Het is niet altijd wat het lijkt en zeker als je geen kinderen hebt vat je het al snel verkeerd op.

Wat bedoel je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:07

sallandval schreef:
Ik bedoel dat je bij het krijgen van een kind geen kennis erover er bij krijgt, helaas.

Klopt, maar ervaring leert he ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:13

sallandval schreef:
anneliesdj schreef:

En daar gaat het dus mis.
Het is niet altijd wat het lijkt en zeker als je geen kinderen hebt vat je het al snel verkeerd op.

Wat bedoel je precies?

Mindim schreef:
sallandval schreef:

Dat dus

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:25

Ach en zeg eens eerlijk; zijn genoeg ouders helaas die alleen aan voeding doen en het woordje 'op' ervoor vergeten.
Hele teams zijn daarvoor opgericht in de wijk; in het kader van: als ouders hun kinderen vergeten en het ze geen bal interesseert, dan maar vanuit de gemeente die kinderen opvoeden en ondersteunen. Gezond verstand heb je immers niet nodig om je voort te planten en helaas is het te vaak een vicieuze cirkel en dan hoop ik zo dat die ene jeugdwerker het verschil kan maken voor minstens 1 kind die uit de cirkel kan stappen.

Ik ben toch wel erg dankbaar voor mijn ouders! _/-\o_

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:55

Mindim schreef:
sallandval schreef:

Och zo lang ook criminelen, verslaafden en ander gespuis nog gewoon eindeloos kinderen kunnen/mogen verwekken neem ik die opmerking 'je kunt het pas snappen als je kinderen hebt' maar met een korreltje zout.

xSlvna

Re: Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:04

Ik dus ook :') Het grootste 'Gajes' (?) heeft kinderen, 2... 3 misschien op 25 jarige leeftijd. Tegenwoordig is iedereen moeder en weet iedereen het zó goed. Helft van hun kun je nieteens serieus nemen, dan kun je het beter de mensen aan wal vragen, dan die op het schip.

'Je hebt geen kind dus je weet niks', toen ik kind was heb ik genoeg keren een 'Nee' gehad van mijn moeder (en die is zeker niet de strengste), we gingen ook pas naar pretparken toen ik groot genoeg was, en fietsen? Zelfde verhaal, leerde volgensmij in groep 4 pas goed fietsen op drukke wegen, hoefde eigg ook nergens heen met de fiets, vond t alleen cool in de zomer op mijn com. fiets.
WAAROM moet je een kind zo jong (en klein) al alles laten doen, fietsen, achtbanen ed? Laat ze lekker op de speelkamer spelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:30

xSlvna schreef:
Ik dus ook :') Het grootste 'Gajes' (?) heeft kinderen, 2... 3 misschien op 25 jarige leeftijd. Tegenwoordig is iedereen moeder en weet iedereen het zó goed. Helft van hun kun je nieteens serieus nemen, dan kun je het beter de mensen aan wal vragen, dan die op het schip.

'Je hebt geen kind dus je weet niks', toen ik kind was heb ik genoeg keren een 'Nee' gehad van mijn moeder (en die is zeker niet de strengste), we gingen ook pas naar pretparken toen ik groot genoeg was, en fietsen? Zelfde verhaal, leerde volgensmij in groep 4 pas goed fietsen op drukke wegen, hoefde eigg ook nergens heen met de fiets, vond t alleen cool in de zomer op mijn com. fiets.
WAAROM moet je een kind zo jong (en klein) al alles laten doen, fietsen, achtbanen ed? Laat ze lekker op de speelkamer spelen.

Nouja je zou vanuit dit topic kunnen gaan denken dat de trend is om kinderen meer hun zin te geven. Maar als het bij een vijfjarige al niet lukt om grenzen te trekken ga je toch maatregelen treffen om dat te leren (in plaats van zeggen dat een ander er geen commentaar op mag leveren)..? Immers; als het al niet lukt om grenzen te trekken als ze vijf zijn is het toch erg optimistisch om te verwachten dat het door ervaring vanzelf beter gaat als ze 8, 10 of 15 zijn?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:21

xSlvna schreef:
.......WAAROM moet je een kind zo jong (en klein) al alles laten doen, fietsen, achtbanen ed? Laat ze lekker op de speelkamer spelen.

Onder het mom van "kinderen leer veel sneller/makkelijker dan volwassenen" Dus moeten ze even veel leren als waar ze 20 jaar geleden nog jaaaaareeeeeeeen over mochten doen.
Als ik zie wat kinderen tegenwoordig al op de basisschool moeten leren, :n sorry.
Het valt mij ook op dat ouders deze "trend" overnemen en kinderen zo snel mogelijk "zelfstandig" laten worden/zijn. Of elektronica word kinderzitter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:07

Tjah, in de laatste 3/4 reactie's lees ik toch echt weer duidelijk de mening van iemand die zelf geen kinderen heeft maar wel een oordeel klaar heeft.

En ik denk dat het weinig zin heeft ertegenin te gaan als ouders zijnde.
Het is weer lekker cliché maar wanneer je zelf kinderen hebt zul je het echt veel beter begrijpen.
En nee, een kind-ouder relatie is iets heel anders, zelf kind zijn geweest geeft je geen inzicht in het kinderen krijgen/hebben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:39

anneliesdj schreef:
Tjah, in de laatste 3/4 reactie's lees ik toch echt weer duidelijk de mening van iemand die zelf geen kinderen heeft maar wel een oordeel klaar heeft.

Het is weer lekker cliché maar wanneer je zelf kinderen hebt zul je het echt veel beter begrijpen.
En nee, een kind-ouder relatie is iets heel anders, zelf kind zijn geweest geeft je geen inzicht in het kinderen krijgen/hebben.

Nu doe je hetzelfde als wat je mij verwijt. Ook als ouder kun je niet in het hoofd van een andere ouder kijken he, wie zegt dat andere ouders het ouderschap net zo beleven als jij? Wie weet is het wel voor iedereen anders? Je kunt helemaal niet weten of ik dingen 'beter' ga begrijpen of anders ga zien mocht ik toch ooit kinderen krijgen.

Een vriendin van mij (die dus moeder is) zegt bijvoorbeeld precies het tegenovergestelde. Ze is toevallig ook juf op een lagere school; volgens haar kunnen mensen die met kinderen werken (zoals juffen) doorgaans beter omgaan met kinderen dan de ouders die normaal gesproken maar met een paar kinderen (hun eigen) veel te maken hebben. Van haar heb ik ook het idee opgevat dat je oordeel er niet altijd beter op wordt als je meer emotioneel bij betrokken bent.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:18

Inderdaad, maar ook met dicipline etc, iets wat veel ouders niet kunnen bijbrengen want ze vinden het zielig om nee te zeggen als 3 jarig kind vraagt om een snoepje, wacht maar.
Je hebt van die ouders die 't grappig vinden als hun 3 jarige zoon met zijn mobiel (blackberry, duhh) speelt en telkens 112 belt, of als kindlief scheldwoorden kent 'want dat is niet zo erg'.

Of 21 jarige 'meiden' zonder baan (of diploma's om er een te krijgen), rijke familie of enig capaciteit (mensen die je in het hokje 'Blond' duwt, no mather welke haarkleur ze hebben) met 2, 3 kinderen van ieder een andere vent want nu ze nog klein zijn (en de kleren goedkoop...) zijn ze leuk maar ik weet vrijwel zeker, dat deze kinderen (van de kinderen) later niet te stoppen zijn als ze hun zin willen hebben want de moeders kunnen ze nu al niet opvoeden, de nodige aandacht en vaste hand bieden wat kinderen toch nodig hebben. Kindjes die nu al krijsen (vaak genoeg gezien) voor de kleinste prul, owee als die 15 zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:52

sallandval schreef:
Och zo lang ook criminelen, verslaafden en ander gespuis nog gewoon eindeloos kinderen kunnen/mogen verwekken neem ik die opmerking 'je kunt het pas snappen als je kinderen hebt' maar met een korreltje zout.

Wat jij wilt joh, er zijn altijd uitzonderingen op de regel dus als jij die graag wilt benadrukken, dan moet je dat fijn doen.
Ik ga uit van de reguliere ouder en criminelen kunnen prima gek zijn op hun kinderen hoor en ander gespuis ook en zelfs de verslaafden. Dat sommigen er niet goed voor kunnen zorgen is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:54

xSlvna schreef:

Meid je bent zelf nog een kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:55

sallandval schreef:
xSlvna schreef:

Nouja je zou vanuit dit topic kunnen gaan denken dat de trend is om kinderen meer hun zin te geven. Maar als het bij een vijfjarige al niet lukt om grenzen te trekken ga je toch maatregelen treffen om dat te leren (in plaats van zeggen dat een ander er geen commentaar op mag leveren)..? Immers; als het al niet lukt om grenzen te trekken als ze vijf zijn is het toch erg optimistisch om te verwachten dat het door ervaring vanzelf beter gaat als ze 8, 10 of 15 zijn?

Wat heeft dit dan te maken met de discussie dat ouders risico nemen met hun kinderen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:59

sallandval schreef:
en wat dacht je van moeders die kun kind op het fietspad laten fietsen en er zelf ruim naast (lees midden op de weg) fietsen. Ik denk dat ze denken dat het kind later gaat doen wat het geleerd heeft.. maar ik denk dat het kind eerder gaat doen wat het gezíen heeft. En dan is het niet gek dat er 12-jarigen met zijn drieën naast elkaar bloedlinke situaties creeëren.... dat deed mama immers vroeger ook?

:= dit deed ik vroeger ook toen de mijne nog klein waren. Dat deed ik zodat de auto's niet zo dicht langs de kids zouden razen. Moesten ze eerst mij van de fiets afblazen. De meeste auto's houden dan hun vaart wel wat in. Vast helemaal verkeerd in jullie opvoedkundige ogen, maar het was uit bezorgdheid naar mijn kinderen toe. Als je met meerdere kleine kinderen fietst heb je nu eenmaal niet alles in de hand.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:09

Mindim schreef:
Wat jij wilt joh, er zijn altijd uitzonderingen op de regel dus als jij die graag wilt benadrukken, dan moet je dat fijn doen.
Ik ga uit van de reguliere ouder en criminelen kunnen prima gek zijn op hun kinderen hoor en ander gespuis ook en zelfs de verslaafden. Dat sommigen er niet goed voor kunnen zorgen is een ander verhaal.

Wat heeft het met een korreltje zout nemen van cliche's te maken met of mensen van hun kinderen houden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:13

sallandval schreef:
anneliesdj schreef:

Nu doe je hetzelfde als wat je mij verwijt. Ook als ouder kun je niet in het hoofd van een andere ouder kijken he, wie zegt dat andere ouders het ouderschap net zo beleven als jij? Wie weet is het wel voor iedereen anders? Je kunt helemaal niet weten of ik dingen 'beter' ga begrijpen of anders ga zien mocht ik toch ooit kinderen krijgen.

Een vriendin van mij (die dus moeder is) zegt bijvoorbeeld precies het tegenovergestelde. Ze is toevallig ook juf op een lagere school; volgens haar kunnen mensen die met kinderen werken (zoals juffen) doorgaans beter omgaan met kinderen dan de ouders die normaal gesproken maar met een paar kinderen (hun eigen) veel te maken hebben. Van haar heb ik ook het idee opgevat dat je oordeel er niet altijd beter op wordt als je meer emotioneel bij betrokken bent.

Ik neem aan dat jouw juffrouw vriendin, ook gek is op haar kinderen en er voor door het vuur gaat. Anders lijkt het me een belabberde moeder.
Juffen kunnen een kind beter wat leren misschien en kan in het algemeen misschien beter omgaan met kinderen. Misschien dat ze daarom juf geworden. Ze hebben enkele uren per dag met de kinderen te maken en zwaaien die dan vriendelijk weer uit, om hun leven zonder die specifieke kinderen weer op te pakken. Met hun eigen kinderen zijn ze weer heel anders, dat is eigen en kun je niet die emotionele afstand bewaren. Wat juffen een kind niet kunnen geven en een ouder wel is liefde van papa of mama en reken maar dat kinderen 9 van de 10 keer die toch verkiezen boven de juf. Juist de emotionele band is zo belangrijk. Als je dat niet snapt, dan gooi ik de handdoek in de ring. Als jij wilt beweren dat leraren beter voor kinderen zijn dan hun ouders, prima. Leraren hebben met veel kinderen in de klas te maken een gedeelte van de dag en niet 1 of 2. In klassen van 28 kinderen schort het echt aan individuele aandacht.

De emotionele band die je met een kind hebt, verandert je. Het is een wezentje waarvoor je je verantwoordelijk voelt, wiens geluk begint bij jou, wiens normen en waarden beginnen bij jou als ouder, wiens kansen in het leven in eerste instantie worden bepaald door jou als ouder. Dat geeft een gevoel, welke je je zonder kinderen bijna niet kunt voorstellen. En nee, het is niet altijd rozegeur en maneschijn en idd krijg je er geen boek bij geleverd, dus ook ouders maken fouten. En zo krijg je vervelende kinderen, net zo als men hier onhandelbare paarden krijgt. Opvoeden is lastig en dat er hier door mensen die zelf niet eens weten wat het is om een kind te hebben, zo laconiek over opvoeden en ouder, zijn wordt gedaan. Dat vind ik echt sneu, je weet bij god niet waar je het over hebt.
Loop in de schoenen van ouders en loop dan weer te zaniken. Het s wel even iets anders dan het opvoeden van een paard of hond en dat kunnen de meesten al niet eens, laat staan een kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:15

sallandval schreef:
Mindim schreef:

Wat heeft het met een korreltje zout nemen van cliche's te maken met of mensen van hun kinderen houden dan?

Je kunt je er leuk uitpraten, jij snapt prima wat ik bedoel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:16

sallandval schreef:

Waarom kun je vanuit dit topic gaan denken dat het de trend is kinderen hun zin te geven?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:17

Mindim schreef:
Ik neem aan dat jouw juffrouw vriendin, ook gek is op haar kinderen en er voor door het vuur gaat. Anders lijkt het me een belabberde moeder.
Juffen kunnen een kind beter wat leren misschien en kan in het algemeen misschien beter omgaan met kinderen. Misschien dat ze daarom juf geworden. Ze hebben enkele uren per dag met de kinderen te maken en zwaaien die dan vriendelijk weer uit, om hun leven zonder die specifieke kinderen weer op te pakken. Met hun eigen kinderen zijn ze weer heel anders, dat is eigen en kun je niet die emotionele afstand bewaren. Wat juffen een kind niet kunnen geven en een ouder wel is liefde van papa of mama en reken maar dat kinderen 9 van de 10 keer die toch verkiezen boven de juf. Juist de emotionele band is zo belangrijk. Als je dat niet snapt, dan gooi ik de handdoek in de ring. Als jij wilt beweren dat leraren beter voor kinderen zijn dan hun ouders, prima. Leraren hebben met veel kinderen in de klas te maken een gedeelte van de dag en niet 1 of 2. In klassen van 28 kinderen schort het echt aan individuele aandacht.

De emotionele band die je met een kind hebt, verandert je. Het is een wezentje waarvoor je je verantwoordelijk voelt, wiens geluk begint bij jou, wiens normen en waarden beginnen bij jou als ouder, wiens kansen in het leven in eerste instantie worden bepaald door jou als ouder. Dat geeft een gevoel, welke je je zonder kinderen bijna niet kunt voorstellen. En nee, het is niet altijd rozegeur en maneschijn en idd krijg je er geen boek bij geleverd, dus ook ouders maken fouten. En zo krijg je vervelende kinderen, net zo als men hier onhandelbare paarden krijgt. Opvoeden is lastig en dat er hier door mensen die zelf niet eens weten wat het is om een kind te hebben, zo laconiek over opvoeden en ouder, zijn wordt gedaan. Dat vind ik echt sneu, je weet bij god niet waar je het over hebt.
Loop in de schoenen van ouders en loop dan weer te zaniken. Het s wel even iets anders dan het opvoeden van een paard of hond en dat kunnen de meesten al niet eens, laat staan een kind.

Ik snap niet wat je met dit verhaal duidelijk wilt maken? Er staat namelijk niets in waar ik het niet mee eens ben. Ik geef in dit topic alleen aan dat ik niet begrijp dat mensen hun kinderen, zichzelf of anderen in gevaar brengen door het overtreden van regels (die er imo niet voor niets zijn). Waarom voel je je daardoor zo aangevallen dat je moet gaan gooien met termen als zaniken?
Laatst bijgewerkt door sallandval op 05-01-13 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:17

sallandval schreef:
Mindim schreef:

Omdat het geen cliche is misschien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:25

Weet je Sallandval, ik voel me niet aangevallen, waarschijnlijk zou je dat fijn vinden, maar nee sorry.
Ik word alleen wat moe van mensen zoals jij. Je bent handig in het opstellen van je posten, je bent niet voor 1 gat te vangen, dat moet ik je nageven.
Jij hebt het over veel meer dan mensen die hun kinderen aan risico's blootstellen en dat weet je ook wel. Ik heb ook het idee dat je dit dicussietopic ook met een hele andere insteek bent gestart, dan je zorgen maken om andersmans kinderen en hun welzijn. Volgens mij kan je dat helemaal niets schelen.
Weet je, ik ga hier helemaal mijn tijd niet meer aan besteden. Je snapt wat prima wat ik bedoel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:28

Mindim schreef:
Je kunt je er leuk uitpraten, jij snapt prima wat ik bedoel ;)

Nee, ik begrijp het echt niet. In dit topic geef ik aan dat ik niet kan begrijpen waarom mensen bepaalde regels overtreden met alle risico's van dien voor hun meest dierbare bezit.

Vervolgens willen enkele mensen die dit gedrag al dan niet zelf vertonen mij er van overtuigen dat ik het wél zou snappen als ik zelf kinderen zou hebben. Dat geloof ik niet aangezien het imo onnodig risicovol gedrag is dat immers lang niet élke ouder vertoont... waarom zou het hebben van kinderen dan maken dat ik wél ga begrijpen dat mensen hun kinderen willens en wetens in gevaar brengen?

Ook ga je me allemaal dingen uitleggen die ik logisch vind en voor mij niets te maken hebben met het onderwerp. Ik denk dan dat je me niet goed begrepen hebt eerlijk gezegd. Maar dat is in wel meer topics zo. Prima hoor, ik hou wel van een discussie... maar ik krijg dan soms het gevoel dat het een verbitterde discussie wordt. Dat vind ik jammer want ik stel een oprechte vraag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:30

En sommige regels moeten overtreden worden voor de veiligheid; ik zie liever een 3 jarige op de stoep met fietsje dan op de grote weg. Ook al mag het dan niet omdat de uk geen voetganger is.