Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:40

Die blokken zeep van Lush zijn inderdaad super. Ik gebruik ze ook voor m'n handen en die zijn nu veel minder droog :) Wat betreft degene die bij de douche liggen, daar doe ik een aantal jaar mee :')

Bij de kapper vragen ze toch of je het gewassen wilt hebben? Bij mij in elk geval wel, en als je dat wilt kost het nog extra ook. Gewoon 's ochtends of de dag ervoor even goed uitspoelen en dan hebben ze nergens last van.

Volgens mij loopt er ook een henna topic op bokt, ergens. Daar weten ze er vast meer van :)
Henna pakt bij mij (ben van nature blond/donkerblond) behoorlijk donkerrood uit, ik heb er geen toevoegingen in zitten. Volgende keer ga ik denk ik op zoek naar eentje die meer oranje wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:54

Het ingredient dat bovenaan bij Lush staat is SLS.

Citaat:
Sodium Lauryl Sulfate (SLS)
Waarschijnlijk het meest gevaarlijke ingrediënt dat gebruikt wordt in huid- en haarverzorgingsproducten is SLS. Het is een krachtige detergent die erg goed schuimt en heel goedkoop is. Het wordt daarom gebruikt in 90% van de schuimende cosmeticaproducten, waaronder douchegels, handzeep, tandpasta, shampoo en badschuim. In de industrie wordt dezelfde stof gebruikt in middelen om garagevloeren te reinigen, motoren te ontvetten en auto’s te wassen. SLS is een zeer agressieve reiniger die de natuurlijke beschermlaag van de huid aantast. Gecombineerd in producten met de stoffen DEA, TEA of MEA (wat vaak voorkomt) vormt het nitrosaminen op de huid die carcinogeen zijn en ervoor zorgen dat het lichaam grote hoeveelheden nitraten opneemt. Via de bloedbaan dringt SLS binnen in ogen en organen; het blijft vervolgens langdurig in het lichaam aanwezig. Bij baby’s en kleine kinderen kan het de ontwikkeling van de ogen belemmeren omdat het de eiwitten van de cellen aantast. Verder kan het een ernstig uitgedroogde huid, huidirritatie, allergie en haaruitval veroorzaken. Tot slot is SLS vaak vervuild met 1,4 dioxane (zeer waarschijnlijk menselijk carcinogeen).

Have fun using it. Je kunt beter Yes to shampoo gebruiken als je echt goede natuurlijke shampoo wil hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:57

Okee... ik ga op zoek naar een tandpasta waar dat spul niet in zit...

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:19

zonnepaardje schreef:
Hoi heb al eens gevraagd naar een alternatief voor zwarte haarkleuring...
Toen werd er voorgesteld om pure henna te gebruiken, maar ik dacht dat dat altijd oranje kleur gaf ?

En kan ik dit ergens online kopen ?

Nee, dan moet je pure indigo hebben, maar volgens mij kan dat prijzig zijn. Bij de Tuinen hebben ze Spiritual Sky henna, die is best handig in gebruik.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:20

lieveli schreef:
Het ingredient dat bovenaan bij Lush staat is SLS.

Have fun using it. Je kunt beter Yes to shampoo gebruiken als je echt goede natuurlijke shampoo wil hebben.

Nee, ik zou Urtekram gebruiken, of Santee, of Weleda misschien?

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:30

juniper schreef:
zonnepaardje schreef:
Hoi heb al eens gevraagd naar een alternatief voor zwarte haarkleuring...
Toen werd er voorgesteld om pure henna te gebruiken, maar ik dacht dat dat altijd oranje kleur gaf ?

En kan ik dit ergens online kopen ?

Nee, dan moet je pure indigo hebben, maar volgens mij kan dat prijzig zijn. Bij de Tuinen hebben ze Spiritual Sky henna, die is best handig in gebruik.

Bedankt voor de tip ! Ik zal eens gaan kijken bij de Tuinen voor de Spiritual Sky Henna. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:28

Hm, ben het eens gaan proberen... ik zit nu op dag 5 en merk nog niets eigenlijk. Behalve dat mijn uiteinden nu echt superdroog aanvoelen. Ik doe er dan wat olie in maar het helpt niet echt... iemand tips daarvoor? Of moet je daar ook 'doorheen'?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:37

Als je uiteinden nu superdroog aanvoelen, zijn dat dan niet gewoon dooie punten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:43

Nee, ik ben net vorige week naar de kapper geweest en er zitten geen gespleten punten aan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:48

Ik merk vooral dat m'n haar ontzettend statisch wordt maar dat kan natuurlijk ook aan het weer liggen :P

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:40

Ik heb het na een week opgegeven :P . Ik werd knetter gek en durfde de straat niet meer op. Wellicht ga ik mezelf nu gewoon dwingen om slechts 1 keer in de 5 a 7 dagen te wassen of zo. Hopelijk wendt je haar daar ook aan of zo. En wellicht op zoek naar een iets natuurlijkere shampoo of zo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:53

Mij valt 't mee, toen ik het net de eerste keer gewassen had zonder shampoo (vrijdagavond) voelde het vettiger dan anders, en zaterdag ook nog, maar inmiddels niet meer. Mijn haar voelt eigenlijk heel gewoon aan, ik was bang dat het erg zou gaan klitten zonder conditioner maar daar merk ik niks van. Volgens mij conditionet mijn haar zichzelf, aangezien dat vet ergens moet blijven. Het is vooral heel fijn om een minder vettig hoofd te hebben, ik heb (had?) nogal vet haar maar ik vind het een logische gedachte dat dat was als mechanisme tegen het wegwassen ervan met shampoo. Mijn badkamer heeft wel een paar dagen naar ei gestonken :+

Straks zal ik het weer wassen, zonder ei maar wel uitspoelen met azijn. Ben benieuwd hoe het morgen ruikt :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:10

Je haar went inderdaad ook aan minder vaak wassen. Ik was het standaard eens in de week en dat gaat goed, alleen de laatste anderhalve dag is het wat vettig (iedere 6 dagen zou eigenlijk ideaal zijn, maar dat is zo onsymetrisch)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:12

Maar zo snel! Binnen een week lijkt m'n haar gewend?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:13

Dan heb je geluk. Ik was mijn haar eigenlijk al mijn hele leven eens in de week, dus daar zit geen wenperiode aan. Ik had het eigenlijk tegen degene boven je.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:32

Haar wassen zonder Shampoo is natuurlijk geen haarwassen meer maar haar uitspoelen. Toevallig las ik het topic toen ik bij de kapper zat (toen de kleur in moest inwerken) en de reactie van de kapper was Getsie! Ook het eerste wat ik dacht. Ik heb zelf namelijk heel snel vet haar en was het daarom iedere dag. Vroeger toen ik nog jonger was (basisschool) 1x per week maar toen was het na 2 dagen ook al vet (gebruikte toen ook niets voor in het haar, nu wel) Vet is niet in water oplosbaar. Je haar zal vet blijven alleen wen je daar zelf op een gegeven moment aan. Vind het maar vies wat jullie doen. Je moet eigenlijk toch wel 1x per week je haar wassen om het fris te houden. Zo had de kapper vorige week iemand op bezoek toen zei ze jullie hebben hutspot gegeten. Kennis was helemaal verbaast. Maar dit is even een klein voorbeeld. De lucht van eten gaat in je haar zitten, rook, geuren van winkels en kroegen. Je ruikt het zelf niet meer omdat die geuren en vetheid wennen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:49

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:50

@ Glossi: Nou, ik was m'n paard anders ook niet en die voelt ook niet vet aan.

Maar zonder gekheid: vet is wel oplosbaar met water, als het water warm is en er ook iets van beweging is. Je vingers bij voorbeeld :)* Dat is wat anders dan oplosbaar IN water, dat is vet ook niet als je een detergent (zoals shampoo) gebruikt. Je kunt alleen met een detergent de bolletjes vet kleiner maken. Bovendien kom ik met mijn haar ook in de frisse buitenlucht dus daar ruikt mijn haar naar ;)

Dat mijn haar niet meer vet is vind ik eigenlijk wel overtuigend genoeg. Ik heb sinds de puberteit vet haar gehad, dat wende ook na 20 jaar niet :Y) dus dat ik nu ineens aan vet haar gewend zou zijn vind ik eigenlijk geraaskal.

@ nicolletje: mooi haar heeft je vriend. Mooie kleur.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:17

Dank je, mijn haar is korter en groeit ook niet langer en wordt ook steeds peperenzoutkleuriger ^).
Dat is best jaloersmakend soms...

We zijn met zijn allen natuurlijk bijna 'gehersenspoeld' wat betreft hygiëne en schoonmaakproducten.
Alsof we het dringend nodig hebben allemaal, en echt vreselijk smerig zijn zonder.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:03

Douchegel gebruikte ik al nooit, deo eigenlijk ook nooit (alleen bij speciale klamme-oksel-gelegenheden) en ik stink niet. Ik ruik ook niet naar schoonmaakmiddelen natuurlijk, maar ik ruik gewoon fris en mijn kleding ook, dus al met al een aangename neutrale combi :P. Enige uitzondering maak ik voor gezichtscreme, mijn huid gaat al heel erg trekken als ik het alleen met water was. Dat heb ik al sinds ik heel klein ben, mijn moeder smeerde nooit dingen op me ofzo, maar toch begon mijn huiid te trekken en kreeg ik barstjes en droge plekken enzo.

Mijn haar heb ik sinds donderdag nu niet gewassen, alleen vandaag uitgespoeld, en het zit nog prima, mijn staart lijkt zelfs al wel iets voller en het glanst mooi. Vanavond ga ik paardrijden, dus daarna ga ik het wel even uitspoelen met azijn tegen de luchtjes :). Ik waste het eerst overigens elke dag, gewoon uit gewoonte, omdat mijn haar dan zo mooi vol zit :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:06

Koper, wij zijn geen paarden :+ en paarden zijn wel erg vet. Als het regent zie je ook dat alleen de bovenkant van de vacht nat word. Niet op de huid. Komt door de vetlaag. Als je gaat afwassen zonder zeep in warm water krijg je ook niet al het vet eraf. Maar het is mooi dat het voor jou en sommige andere bokkers werkt. Volgens mijn kapper kan het niet en wen je zelf aan het vette haar en de geur waardoor het jezelf niet meer op valt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:19

Glossi, dat is echt bullshit. Het verschil tussen niet vet, mooi, glanzend, zacht haar en vettig, plakkerig, dof haar zie en voel je ECHT wel, dat wend echt niet. En als je het zelf niet ziet/voelt, dan zien anderen dat wel. Feit is, dat haar dat al langere tijd niet met shampoo gewassen is er gewoon normaal en gezond en niet vettig uit ziet en voelt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:49

Glossi schreef:
Koper, wij zijn geen paarden :+ en paarden zijn wel erg vet. Als het regent zie je ook dat alleen de bovenkant van de vacht nat word. Niet op de huid. Komt door de vetlaag. Als je gaat afwassen zonder zeep in warm water krijg je ook niet al het vet eraf. Maar het is mooi dat het voor jou en sommige andere bokkers werkt. Volgens mijn kapper kan het niet en wen je zelf aan het vette haar en de geur waardoor het jezelf niet meer op valt.

Ik weet niet beter dan dat mijn paard z'n huid droog blijft omdat zijn haren dakpannetjes vormen en de regen zo niet bij zijn huid kan komen maar correct me if I'm wrong hoor. Kom gerust mijn paard eens aaien, en aan mijn haar snuffelen en voelen. Kun je merken dat we allebei niet vet zijn. Althans ons haar niet.

Als je afwast krijg je het vet er beter af met detergent, maar een ontbijtbordje waar alleen een boterham op heeft gelegen is veel makkelijker schoon dan een bord waar kebab en patat en een klodder mayonaise op heeft gelegen. Mijn hoofd is dat ontbijtbordje, het jouwe is het kebabbord. Aangezien mijn hoofd niet meer overmatig vet wordt. Wat het jouwe wel doet in een poging om de onbalans die jij elke keer creëert weer te herstellen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:49

Azijn haalt de geurtjes goed weg :). Vlak voor ik ging douchen rook mijn haar naar cap en paard, en nu ruikt het weer fris.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:28

Mijn haar ruikt naar bevroren en weer ontdooide sneeuw :+