Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:46

Lady_M schreef:
Wilde eerst eigenlijk niet reageren, omdat sommige meningen in dit topic me persoonlijk best kwetsen...

Ik ben aan het begin van dit jaar gediagnosticeerd met ADD, net voor ik 20 werd. In die 20 jaar is het niemand opgevallen hoeveel moeite sommige dingen mij kosten, het werd afgedaan als luiheid. Zelfs de afgelopen drie jaar op de uni, toen ik telkens weer jaar 1 moest overdoen en ik gemiddeld 10 uur per dag studeerde, en desondanks toch zakte, vonden mensen dat ik 'dus' lui was.
Talloze onderzoeken moeten laten doen voor ik een diagnose kreeg, dus 'zomaar' een labeltje krijgen?

Vind het trouwens ook heel bijzonder dat mensen blijkbaar én een gedegen opleiding tot psychiater hebben gevolgd én ook nog precies weten hoe of wat iemand denkt/voelt. Het is zo makkelijk te roepen ja, die en die heeft geen X, want hij doet wel/niet Z! Ja, zo lust ik er nog wel een paar... En al zou een diagnose onterecht gesteld zijn, dan nog heeft die persoon alleen zichzelf ermee. Leven en laten leven.

Krijg een beetje het idee dat mensen er niet tegen kunnen als mensen 'anders' behandeld worden. Stiekem bang dat je achtergesteld wordt?

Toen ik de diagnose kreeg, had een familielid van mij het lef mee te delen dat hij mijn diagnose onzin vond, want ik was lui, dus ik had die diagnose alleen maar zodat ik niet van school gestuurd zou worden. Wat is dat nou voor raars? Ik ga tegen iemand met een gebroken been toch ook niet zeggen van jezus, doe eens normaal, hou eens op met faken, alleen maar omdat je geen zin hebt in gym...

Het is zo frustrerend als eindelijk de dingen die 'gewone' mensen zo gemakkelijk doen, met veel pijn en moeite lukken, en mensen dan zeggen, zie je wel, als je het maar hard genoeg wilt. Of als iets me wél gemakkelijk afgaat van pff, ja, als het leuk is, kan ze het ineens wél!

Als je geen goed beeld hebt van wat een stoornis inhoudt (en dan bedoel ik niet ADHD= alle dagen heel drukke jongetjes en autisme = rainman...), oordeel dan ook niet, want zulke opmerkingen zijn écht kwetsend.

Ik wil niet vervelend doen, maar was de opleiding 'gewoon' niet te hoog gegrepen voor jou? Ik bedoel, er zijn zoveel mensen die niet slagen voor een bepaalde opleiding, maar dat heeft weer weinig met ADD te maken
Heel vervelend voor je dat mensen in jouw omgeving jou als een luie persoon zien, maar dat ligt meer aan hen dan aan jou natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 25-09-12 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:47

@ Colway: Klopt, maar dat beleid werkt ook weer misdiagnoses in de hand. Als een kind vanwege gedragsproblemen niet op een gewone school kan functioneren, maar voor een speciale school een stickertje nodig heeft, dan plakken we toch gewoon een sticker op? Kind moet toch naar school!!

Ik vind dat het beleid zoals het nu is niet deugt. Een speciale school is er toch voor kinderen met gedragsproblematiek? (om het maar even kort samen te vatten). Dan is DAT toch de diagnose?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:48

F_Orumster schreef:
Ik zou graag eens ritalin willen proberen maar heb weinig zin aan de hocus pocus voor een onderzoek via een arts te moeten... Zie daar erg tegenop, maar heb weleens zin die gedachten eens wat rustiger te krijgen.
Kun je het ergens vandaan krijgen? Of is er iemand van wie ik een stripje mag kopen ofzo :o

Ritalin valt onder de opiumwet en het is hartstikke strafbaar om het onderhands door te verkopen aan anderen. Maaaaaarrrr als jij een goede motivatie hebt en daadwerkelijk ervan overtuigd bent dat je ADHD hebt, zou je natuurlijk altijd eens kunnen kijken of je een lakse huisarts hebt die het kan vinden in je redenatie en je wat wil voorschrijven... Ik heb wel eens gehoord dat dat door sommige huisartsen zonder gestelde diagnose wel gedaan wordt (geen goed woord voor over trouwens).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:50

Colway schreef:
Dat is gewoon het beleid in Nederland. Niet eens zozeer de schuld van instellingen alswel van bijvoorbeeld zorgverzekeraars en daarmee de politiek

Ik denk dat we dat als samenleving als geheel gecreeerd hebben. In de meeste gevallen omdat er geen groep is die structureel en duidelijk opstaat tegen die ontwikkelingen. De politiek maakt het beleid, maar zorg en onderwijs voeren het uit (met welliswaar wat gemopper maar geen overduidelijk 'bekijk het maar met je beleid'), en de mensen accepteren het. Daar doen we allemaal aan mee: je kunt het als individu niet veranderen, maar bijna allemaal hebben we ervoor gekozen om er *niet* actief tegenin te gaan, en er maar het beste van te maken.

Citaat:
Gelukkig zie ik dat bij ons wel gekozen wordt voor het laatste. Maar de groep kinderen die geen diagnose krijgen en wel hulp nodig hebben die laten we in Nederland vastlopen

Ja, en dat is gewoon echt heel erg zonde.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:51

unicorn_kiss schreef:
Toen ik de diagnose kreeg, had een familielid van mij het lef mee te delen dat hij mijn diagnose onzin vond, want ik was lui, dus ik had die diagnose alleen maar zodat ik niet van school gestuurd zou worden. Wat is dat nou voor raars? Ik ga tegen iemand met een gebroken been toch ook niet zeggen van jezus, doe eens normaal, hou eens op met faken, alleen maar omdat je geen zin hebt in gym...
[/quote]

Maar is het probleem dan het al dan niet hebben van een diagnose? Of het al dan niet hebben van een familielid dat jou niet serieus neemt! Een diagnose is niets anders dan een verzamelnaam. Dat een familielid die verzamelnaam nodig heeft om te kunnen geloven dat je ergens moeite mee hebt of last van hebt, vind ik van de zotten. In mijn ogen moet dat familielid dan eens wakker geschud worden.

Als ik zeg dat ik moe ben, dan ben ik moe. Als mijn oom dan perse als bewijsstuk op een briefje wil hebben dat ik ME heb, dan mag ie het rambam krijgen. Ik snap die frustratie, maar het probleem is dat mensen elkaar kennelijk zonder een labeltje niet serieus willen nemen?

Ik geloof niet dat een diagnose/ label daarvoor bedoeld is. Al begrijp ik wel dat het rust kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:51

Lante schreef:
En minder E nummers, suiker, smaak, geur en kleurstoffen tot je nemen.

Dat schijnt dus juist niks uit te maken....... Zoek op http://www.uitzendinggemist.nl eens op ADHD, je komt dan een uitzending van "Helder" tegen waarin heel veel aandacht wordt besteed aan een wetenschappelijk onderbouwd ADHD-dieet. Dat gaat echt totaaaaal niet over suikers en kleurstoffen enzo maar juist over bepaalde groentes bijvoorbeeld (schijnt ook per geval te verschillen).

Wel vind ik 't wat té positief gebracht allemaal trouwens, Ritalin zou de kenmerken onderdrukken en een dieet zou de ADHD helemaal weg laten gaan, wat zie ik zelf anders: als je stopt met de Ritalin komen je klachten terug, maar als tomaat voor jou de klachten veroorzaakt en je eet ineens weer tomaat komen ze ook terug, dus wat dat betreft zie ik geen verschil tussen de werking van het dieet en medicatie. Ook schijnt het dieet niet voor iedereen zinvol te zijn, maar wellicht is het voor enkele mensen uit dit topic interessante info... Doe ermee wat je wil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:53

gummie schreef:
Specifieke verschillen tussen mensen met ADHD en mensen zonder ADHD zijn namelijk fysiek vast te stellen.

Klopt, maarrrr niet onomstotelijk. Daarvoor is de genetische aanleg van ADHD (nog) te complex (lees: er is nog niet zo veel over bekend dat puur aan de hand van genetica en medisch onderzoek getoetst kan worden of iemand ADHD heeft of niet). Het kan wel een vermoeden bevestigen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:54

Nou Colway, dan is kort samengevat Nederland krom (ik ben Belg btw) en niet per definitie het kind. Het jammere is dat een ziekte opkleven het kind het probleem maakt, ipv de maatschappij/het scholenbeleid in NL. Het moet toch niet de oplossing zijn om mensen naar alle waarschijnlijkheid verkeerde ziektes op te kleven omdat scholen anders niet inschikkelijk zijn. Waar zijn we (of jullie in dit geval) dan mee bezig?

Hoe het hier zit met speciaal beleid trouwens heb ik geen idee, dus ik ga hier geen uitspraken over doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:57

gummie schreef:
Als ik zeg dat ik moe ben, dan ben ik moe. Als mijn oom dan perse als bewijsstuk op een briefje wil hebben dat ik ME heb, dan mag ie het rambam krijgen. Ik snap die frustratie, maar het probleem is dat mensen elkaar kennelijk zonder een labeltje niet serieus willen nemen?

Heb je iets dergelijks al eens uit proberen te leggen in je bezwaar tegen de langstudeerdersboete, of aan het uwv? Die oom doet niets anders dan wat er dagelijks op tv verteld wordt: dat je mensen niet moet geloven totdat het door een buitenstaander bewezen is dat je een Goede Reden hebt om te ervaren wat je ervaart. Dat is dus *niet* slechts een individueel familielid die dat zo ziet, dat is een houding die wij als maatschappij hebben aangenomen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:58

Nouks schreef:
gummie schreef:
Specifieke verschillen tussen mensen met ADHD en mensen zonder ADHD zijn namelijk fysiek vast te stellen.

Klopt, maarrrr niet onomstotelijk. Daarvoor is de genetische aanleg van ADHD (nog) te complex (lees: er is nog niet zo veel over bekend dat puur aan de hand van genetica en medisch onderzoek getoetst kan worden of iemand ADHD heeft of niet). Het kan wel een vermoeden bevestigen.

Klopt, het betreft statistieken... Had mezelf al verbeterd ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:00

gummie schreef:
Dan mag ik daar dus uit concluderen dat ADHD een geheel van objectief waarneembare gedragingen/ kenmerken is, ongeacht wat de oorzaak van het vertonen van die gedragingen is? :)

Nee, bijna. De vereisten voor een diagnose zijn:

- Minimaal het benodigde aantal kenmerken (Edit: tijdens kindertijd én op volwassen leeftijd)
- Structureel belemmerd worden op meerdere vlakken in je leven (oa werk, school, vrije tijd, kindertijd, sociale contacten, relatie, etc) (Edit: levenslang patroon)
- EN andere oorzaken van de klachten moeten worden uitgesloten

(Edit: en dan wordt er nog gekeken naar evt andere ADHD-gevallen in de familie wegens erfelijkheid)

(En sommige behandelaars gebruiken bovendien de werking van de medicatie als extra bevestiging voor de diagnose)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-12 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:02

gummie schreef:
Of om nog verder te gaan op dat "lichtere" geval... Als de gemeenschappelijke factor is dat structuur helpt, waarom dan niet structuur aanbrengen zonder het ADHD te noemen?

(dit is bewust een simplistisch voorbeeld)

Ik vind lichte ADHD-gevallen eigenlijk sowieso bullshit....

Iederéén heeft "wel eens" last van uitstelgedrag, of concentratieproblemen, in lichte of in zwaardere mate, evt beïnvloedt door tig bedenkbare externe factoren. Iederéén. Daar heb je geen ADHD voor nodig. ADHD gaat over kenmerken die je structureel belemmeren in het leveren en op het moment dat je ernstig belemmert wordt door minimaal het benodigde aantal kenmerken van ADHD zonder aanwijsbare externe beïnvloedende factoren, kun je niet spreken van "lichte" ADHD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:02

Ik heb ook een label gekregen , merk meestal niet heel veel ervan. Als IK wil kan ik werken , ik kan verder ook alles. Heb soms alleen wat hulp nodig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:04

gummie schreef:
Klopt, het betreft statistieken... Had mezelf al verbeterd ;)

Ben enorm aan het bijlezen, sorry als t mosterd na de maaltijd is :D

Anoniem

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:04

Oh en het duurde jeugdzorg dik 6 a 7 jaar om een label op te plakken , dat zegt genoeg lijkt me...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:05

jeugdzorg labelt geen psychiatrische stoornissen

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 20:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:07

Heino schreef:
Daar ben ik ook nog niet uit, die vragen :) Erg interessante materie overigens. Ik werk met zowel kinderen met ADHD als met mensen met niet aangeboren hersenletsel die ADHD-achtige symptomen vertonen. Zie soms precies dezelfde dingen, met een geheel verschillende oorzaak. Sowieso speelt er dus nog iets als verworven versus aangeboren. Naar mijn weten werken medicijnen als ritalin nauwelijks bij mensen met niet aangeboren hersenletsel. Sowieso hebben die medicijnen voornamelijk effect op de hyperactiviteit-impulsiviteit klachten en zijn concentratieklachten veel lastiger te behandelen.

Das ook wel logisch, gezien ADHD-medicatie totaal andere problemen aanpakt dan waar mensen met NAH last van hebben ;) Van NAH kunnen mensen niet plotseling een andere dopamine- en noradrenaline-huishouding krijgen voor zover ik weet... (en indien toch, dan neem ik aan maar in zeer specifieke gevallen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:13

unicorn_kiss schreef:
Ik wil niet vervelend doen, maar was de opleiding 'gewoon' niet te hoog gegrepen voor jou? Ik bedoel, er zijn zoveel mensen die niet slagen voor een bepaalde opleiding, maar dat heeft weer weinig met ADD te maken
Heel vervelend voor je dat mensen in jouw omgeving jou als een luie persoon zien, maar dat ligt meer aan hen dan aan jou natuurlijk.

En dat is dus heeeeeeeel typisch, van die mensen die roepen dat het gewoon te hooggegrepen is en dat het niks met ADD/ADHD te maken heeft :D Dat mensen met ADHD/ADD dom zijn is echt één van de meest hardnekkige vooroordelen. Nu leg ik je die woorden niet in de mond, begrijp me niet verkeerd, maar het is JUIST heel typisch dat mensen met ADHD/ADD onderpresteren door hun klachten, JUIST stranden door hun klachten, terwijl ze intelligent genoeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:17

Colway schreef:
jeugdzorg labelt geen psychiatrische stoornissen

MEE dan :o Pdd Nos hebben ze me gelabeld

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:18

Nouks schreef:
gummie schreef:
Of om nog verder te gaan op dat "lichtere" geval... Als de gemeenschappelijke factor is dat structuur helpt, waarom dan niet structuur aanbrengen zonder het ADHD te noemen?

(dit is bewust een simplistisch voorbeeld)

Ik vind lichte ADHD-gevallen eigenlijk sowieso bullshit....

Iederéén heeft "wel eens" last van uitstelgedrag, of concentratieproblemen, in lichte of in zwaardere mate, evt beïnvloedt door tig bedenkbare externe factoren. Iederéén. Daar heb je geen ADHD voor nodig. ADHD gaat over kenmerken die je structureel belemmeren in het leveren en op het moment dat je ernstig belemmert wordt door minimaal het benodigde aantal kenmerken van ADHD zonder aanwijsbare externe beïnvloedende factoren, kun je niet spreken van "lichte" ADHD.

Precies... het gaat om of je kunt functioneren! Het grote probleem ontstaat imo overigens op punt 3: andere oorzaken uitsluiten!! Kinderen die getuige zijn van huiselijk geweld bijvoorbeeld, kunnen typische ADHD kenmerken gaan vertonen. Hoe kom je er achter of sprake is van huiselijk geweld? Gaan ouders dat zelf aangeven? Gaat het kind dat aangeven?

Daarnaast: als je een kind dat om andere redenen ADHD-symptomen heeft als zodanig gaat behandelen, kom je dan ooit nog achter andere mogelijke oorzaken? Eenmaal gelabeld, altijd gelabeld? Vervolgens omgekeerd redeneren: alle symptomen toeschrijven aan ADHD OMDAT die diagnose er al is? En dus bijvoorbeeld huiselijk geweld dat voortduurt nooit ontdekken? Lijkt een extreem voorbeeld, maar is een praktijkvoorbeeld.

Ditzelfde geldt voor een onderwijzer die een leerling continu straft wegens het niet af hebben van rekensommen tijdens de les. Naderhand blijkt dat het kind dyscalculie had. Maakt die diagnose uit? Nee, de onderwijzer had in eerste instantie moeten kijken naar het objectief waarneembare gedrag. Kind doet structureel te lang over sommen en maakt structureel extreem veel fouten. Moet je dan eerst de conclusie trekken dat het kind dyscalculie heeft? Of kun je volstaan met de bemerking dat dit kind extra ondersteuning in het rekenen nodig heeft? Wat in ieder geval NIET hielp was nablijven/ straffen. Ook weer een praktijkvoorbeeld.

Datzelfde geldt voor een hulpverlener bij de GGZ die een suicidale client binnenkrijgt die smeekt om opname, uit pure wanhoop en uitputting. Hulpverlener kijkt in de papieren: borderline vastgesteld door vorige psychotherapeut. Wat de doen met een borderliner? Aandachttrekken niet belonen. Met de opmerking naar client dat die de hulpverlening niet onder druk moet zetten om een opname te regelen. (borderliners zijn immers manipulatief?) Een jaar later blijkt het geen borderline te zijn, maar pure uitputting. Wat was er gebeurd als het woord borderline daar niet had gestaan? Andere aanpak?

Zo zijn er talloze voorbeelden van situaties waarin mensen vast komen te zitten door niet gewoon te kijken naar het objectief waarneembare gedrag, door tunnelvisie, door het nemen van een label als leidraad, of het ontbreken ervan als een motief om ervan uit te gaan dat het kind gewoon lui is oid.
Laatst bijgewerkt door gummie op 25-09-12 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:18

Ik denk dat AD(H)D zeker een opleiding negatief kunnen beinvloeden. Heeft met executieve functies te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:21

@gummie, het is ook een ingewikkeld vraagstuk :j Ik kan je vertellen hoe het bij mij persoonlijk ging, dat wil ik je in een PB wel toelichten (maar geef me daar wel even de tijd voor). In mijn persoonlijke geval durf ik wel te zeggen dat er zeeeerrr nauwkeurig gekeken is naar externe factoren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:22

Gedrag is niet 'objectief waarneembaar'. Waarnemen is onvermijdelijk interpreteren - en omgaan met mensen is onvermijdelijk ook speculeren over mogelijkheden, emoties, ervaringen, motivatie. En da's ook niet zo erg, maar staar je niet blind op het denkbeeld dat het objectief is, of dat de valkuilen die daarbij zitten altijd te vermijden zijn. Ook niet door diagnoses niet te stellen.