Schrik van mijn leven... Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Schrik van mijn leven... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:59

Nou gelukkig dat je moeder dat geregeld heeft, wat is dat nou voor belachelijk verhaal?
De zorg in nl hoor :roll:
Hoe kwam het dat je ineens een dag eerder naar huis moest / mocht?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:03

Veel beterschap!! Zo snap ik maar dat ik door het oog van de naald ben gekropen toen ik een paar weken geleden met een pony achterovergeklapt ben nadat die steigerde, gelukkig viel hij niet op maar naast mij...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:37

Gelukkig is toch alles geregeld meis! Sterkte thuis!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 19:46

Ik moest vandaag weg want ze hadden al iemand anders die op de kamer moest. Ik heb echt zo veel pijn en elke keer als ik mezelf in het bed een beetje verplaats heb ik het gevoel alsof m'n hele ruggengraat mee veert en zo doormidden breekt. Ik hoop maar dat ik een beetje kan slapen en dat alles morgen op tijd gebracht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:48

Ik heb trouwens nog wel een tip voor ts, waar ik zelf heel blij mee was!
Ik kreeg zelf heel snel pijnlijke hielen van het liggen, leg een opgerolde handdoek net onder je enkels, zodat je hielen het bed niet raken :)

Fijn dat alles nu toch geregeld is, dan kun je vanaf morgen iig iets beter uit de voeten!
Ik kreeg ook alles (of eigenlijk mijn mama) mee uit de zorgketen winkel!

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:17

Bij mij heeft het ziekenhuis een bed enz. geregeld!
eerder mocht ik niet na huis!
omdat ik niet mocht zitten werd ik thuis gebracht door de ambu..
wat stom dat ze dat niet voor jou hebben gedaan!!
Sterkte meid!!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:40

Je werd er gewoon uit gebonjourd! Lekker dan...
Probeer zo weinig te bewegen he, rustig aan!

Fijn dt mama je ze goed verzorgd. Wens je alvast een zo pijnloze mogelijke nacht toe!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 20:58

Thnx allen! Ik kan echt niet wachten tot het bed er morgen is. Het is niet alleen pijnlijk maar ook nog een ontzettend saai hier boven in m'n eentje. Ik mis m'n gezellige kamergenootjes nu al.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:32

Ik heb alweer 4 jaar geleden deze maand lendewervel 2,3 en 4 gebroken na een val van een jong paard. Na een week ziekenhuis heb ik nog 5 weken thuis plat moeten liggen, Ik heb na de eerste week ziekenhuis 2 keer in de week fysio thuis gehad en dan mocht ik lichte oefeningen in bed doen, later kleine stukjes wandelen.

na 6 weken weer terug in t ziekenhuis voor controle. Bij mij ging de genezing echt uit het boekje. Na 6 weken mocht ik weer op t paard maar rustig aan doen. 8 weken na de val reed ik mn eerste z2 proef weer.
Toeval wil dat mijn oom 2 weken na mij een ongeluk kreeg en maar 1 wervel brak. Bij hem genas het niet goed en nu 4 jaar later heeft hij er wel nog last van.

Ikzelf merk met lange vluchten of in die zachte biosstoelen dat ik last van mijn rug krijg maar als ik dan even plat op mijn rug lig is het over. Verder kan ik alles weer.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:38

Bekend verhaal, maar heel vervelend. 10 jaar terug heb ik exact hetzelfde meegemaakt. Paard steigerde, klapte achterover en landde op mij. Resultaat: 3 wervels gebroken, maar gelukkig net zoals jij, niet onstabiel. Ik heb wel 6 weken in een corset gelegen/gelopen, maar echt pijn heb ik tijdens het gebeuren en de revalidatie niet gehad. Ik heb wel de tijd genomen, die heb je ook nodig! Ik merk nu dat ik af en toe nog wel last heb als ik veel paarden op 1 dag rijd of andere rug belastende dingen moet doen.
Het zal altijd een zwakke plek blijven maar er is zeer zeker mee te leven! Sterkte met het herstel!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 08:48

Jeetje, 8 weken na je val je eerste proef al weer rijden. Da's wel erg snel. Had je helemaal geen pijn tijdens het rijden? Wel rot dat je last hebt bij lange vluchten.. Ik hoop niet dat ik dat heb aangezien ik enorm van reizen houd. Ik moet idd over 6 weken ook terug voor een foto en een gesprek/onderzoek.

Ik vind het wel fijn om te horen dat het vaak wel weer helemaal goed is gekomen. Ik hoop dat t bij mij ook allemaal volgens t boekje gaat.

Vannacht vreselijk geslapen, en de ergste pijn die net een beetje weg begon te trekken is nu weer helemaal terug.. Dus hopelijk komen m'n spullies straks gauw!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:49

Ik heb in oktober 2 jaar geleden alweer ook mijn rug gebroken, door een val van een jong paard. Ik was net opgestapt en wou mn voet in de beugel doen, begint ie ineens te bokken en te steigeren en te springen tot ik er naast lag, maar omdat ie daarna nog steeds doorging wou ik op staan om weg te lopen, maar ik zakte gewoon door mijn knieen. Na een paar minuten toch opgestaan met behulp van mn vriend en schoonzus. Nog gedacht en gevraagd zal het niet gebroken zijn? Nee dat kon niet, want als je je rug breekt kan je niet meer lopen zei mn zwager.
Dus ik even op de bank gelegen en veel pijnstillers, na een tijdje ging het weer wat beter. Toen heb ik die dag en de volgende dag nog aardig wat zware dingen gedaan waardoor het echt goed fout had kunnen lopen.
De volgende dag werd de pijn alleen maar erger en kon ik amper 10 seconden blijven staan. Had eerst de huisarts al gebeld, maar die zei het zelfde, als je rug gebroken is kun je niet meer lopen.
's Avonds toch maar naar het ziekenhuis gegaan, al was het maar voor de bevestiging dat het niet gebroken was en dat ik medicijnen kreeg, dacht ik nog.
Toen de foto's en scan gemaakt waren moest ik meteen plat op bed blijven liggen want ik had ook mijn eerste lendewervel gebroken. Een week plat op bed gelegen en daarna nog 6 weken met een corset (geen gips) gelopen. Ben er in totaal een half jaartje zoet mee geweest en zat denk ik na 4 a 5 maanden weer op t paard.
Ik heb nog vaak wel last van m'n rug, als ik hard getraind heb of een flinke dag heb gewerkt bijvoorbeeld. Het zal altijd een zwakke plek blijven.

Ik wil jou veel beterschap wensen en succes met het herstel. Je kan maar 1 keer goed herstellen en dat is op dit moment, niet over een paar jaar meer. Dus neem alle tijd en hou je kalm!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 08:52

Zensation schreef:
Bekend verhaal, maar heel vervelend. 10 jaar terug heb ik exact hetzelfde meegemaakt. Paard steigerde, klapte achterover en landde op mij. Resultaat: 3 wervels gebroken, maar gelukkig net zoals jij, niet onstabiel. Ik heb wel 6 weken in een corset gelegen/gelopen, maar echt pijn heb ik tijdens het gebeuren en de revalidatie niet gehad. Ik heb wel de tijd genomen, die heb je ook nodig! Ik merk nu dat ik af en toe nog wel last heb als ik veel paarden op 1 dag rijd of andere rug belastende dingen moet doen.
Het zal altijd een zwakke plek blijven maar er is zeer zeker mee te leven! Sterkte met het herstel!

Da's idd zo'n beetje hetzelfde verhaal. Was het met je eigen paard gebeurd? Omdat het niet een van mijzelf was heb ik besloten gewoon echt niet meer op andermans 'ellende' te stappen. Ik reed er vaak ook meerdere per dag, zo'n 6 paarden. Dat wilde ik sowieso al niet meer vanwege m'n knie maar nu dit is gebeurd hou ik het gewoon bij m'n eigen. T is niet anders.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 08:59

Jeetje Evita, ik schrik altijd zo van die verhalen. Moet zeggen dat ik bij een gebroken rug ook altijd direct aan verlamming moest denken. Maar op de een of andere manier vertikte ik het om op te staan toen het gebeurd was. Bij jou had het dus idd flink mis kunnen gaan.

Idd nu ik alle verhalen zo hoor denk ik ook dat het altijd wel een zwakke plek zal blijven.. Dat heeft mij er ook toe doen besluiten om de paarden nu gewoon echt als n hobby te blijven doen.

Bedankt voor de beterschapswensen en idd Evita, ik kan alleen maar nu herstellen. Mooi gezegd!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:11

Jeetje Evita, wat een belachelijke reactie van je huisarts. Natuurlijk hoef je niet verlamd te raken met een gebroken rug, als het ruggenmerg en de zenuwen nog intact zijn. Als patiënt zou je er toch vanuit mogen gaan dat een huisarts dit weet. Helemaal aangezien je dit risico dus wel zou kunnen lopen als je gaat bewegen met een onstabiele breuk. Goed dat je toch naar je eigen gevoel en lijf geluisterd heb.

Bij jou is het ´al´ 2 jaar geleden, mijn nek is inmiddels 10 jaar geleden en nog steeds merk ik daar de gevolgen van. Bij een nek wordt ook vaak gezegd dat je dan direct dood bent als je die breekt. Maar ook hier hoeft dat niet en kun je een stabiele of instabiele breuk hebben. Die van mij was gelukkig stabiel en geen schade aan het ruggenmerg.

Super dat je je bed hebt. Tenminste ik ga er vanuit dat je die vanochtend al wel gekregen zult hebben. Ik vond het ook fijn beneden te kunnen zijn toen ik die bedrust had tijdens mijn zwangerschap.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 09:28

Brrr wat een verhalen komen er voorbij zeg. Zo eng allemaal. Ik heb m'n spullen nog steeds niet.. Maar misschien komt dat omdat het weekend is. Hoop dat ze er voor 12 uur zijn en anders vraag ik m'n mams even om te bellen.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:17

Ik had in eerste instantie ook niet willen opstaan, maar omdat dat paard zo tekeer bleef gaan was ik bang dat ik anders nog een schop na zou krijgen.

Paard was trouwens ook niet van mij zelf, maar van mijn schoonzusje die in die week met haar ouders op vakantie was. Zij hebben een pensionstal en ik zou de paarden dan voeren/binnen en buiten zetten/rijden. Ik was dus die week samen met mijn vriend en zijn broer+vriendin daar thuis en een van de eerste dagen was het al gebeurd. Ik was heel blij dat er iemand bij was op het moment dat ik viel, en de broer van mijn vriend zag het van binnen allemaal gebeuren dus die kwam ook meteen.

Nu stap ik ook niet zomaar meer op iemand anders paard, al helemaal niet als ik weet dat die stout kan zijn. Vond het altijd wel een hele uitdaging dan maar ik vind het nu wel best.
Ben ook heel blij dat mijn eigen paardje zo lief en braaf is en dat ik daar zo weer op durfde te stappen!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:21

Delphi schreef:
Jeetje Evita, wat een belachelijke reactie van je huisarts. Natuurlijk hoef je niet verlamd te raken met een gebroken rug, als het ruggenmerg en de zenuwen nog intact zijn. Als patiënt zou je er toch vanuit mogen gaan dat een huisarts dit weet. Helemaal aangezien je dit risico dus wel zou kunnen lopen als je gaat bewegen met een onstabiele breuk. Goed dat je toch naar je eigen gevoel en lijf geluisterd heb.

Bij jou is het ´al´ 2 jaar geleden, mijn nek is inmiddels 10 jaar geleden en nog steeds merk ik daar de gevolgen van. Bij een nek wordt ook vaak gezegd dat je dan direct dood bent als je die breekt. Maar ook hier hoeft dat niet en kun je een stabiele of instabiele breuk hebben. Die van mij was gelukkig stabiel en geen schade aan het ruggenmerg.

Super dat je je bed hebt. Tenminste ik ga er vanuit dat je die vanochtend al wel gekregen zult hebben. Ik vond het ook fijn beneden te kunnen zijn toen ik die bedrust had tijdens mijn zwangerschap.

Ja ik vond het ook heel belachelijk. Ik was een paar weken daarvoor 2 keer tijdens een springles van mijn eigen paard gevallen, ondertussen waren we verhuisd dus veel gesjouwd met zware dozen, dus ik had zowiezo al last van mn rug, maar nu met die val deed het echt pijn.
Dus ik had de huisarts gebeld, kreeg ik de assistente natuurlijk aan de lijn. Vroeg ze: Denk je dat je je rug gebroken hebt? Ik zeg nou als ik denk dat die gebroken is was ik al wel naar het ziekenhuis gegaan natuurlijk. Dus ik denk van niet want anders kun je ook niet lopen lijkt me. Nou zegt ze daar heb je gelijk in. Toen schreef ze me een bepaalde pijnstiller voor, dus ik samen met m'n vriend naar de apotheek, daar weer het zelfde verhaal :\

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:56

Ik vind het zo raar dat het ziekenhuis je er zo uit 'schopte', dat moet toch niet kunnen? UMCG toch? Ik lag in het Martini Ziekenhuis en mocht zelf kiezen wanneer ik naar huis wilde, is toch heel anders.

Fijn dat je ziekenhuis-spullen thuis krijgt, lijkt me wel zo fijn! Ik hoop dat je je snel beter voelt!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 11:07

Lag idd in t umcg.. Martini schijnt idd wel wat schappelijker te zijn.. M'n mama had gebelt net naar de Vegro en ze komen tussen nu en half 4 *zucht*. Dus maar ff proberen te slapen..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:35

Heel veel beterschap zeg! Hier nog iemand die ervaring heeft met gebroken wervels. Twee jaar geleden (overigens niet door een paard) alle 5 m'n lendewervels gebroken.

Ook 'stabiel' dus niet geopereerd, wel lang een corset gedragen. Eerst een gipsen ding wat niet af kon, later afneembaar corset. Ik ben het ding toch wel erg gaan waarderen moet ik zeggen. Zeker wanneer je weer (kort) kunt/mag gaan zitten scheelt het een hoop. Houd je je rug toch rechter, wat minder pijn betekent. Ik kon trouwens ook niet lopen, omdat mijn onderbeen ook gebroken was.

Stomme is dat ik aan dit gebeuren wel angst om op mijn pony te rijden heb overgehouden. Maargoed, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Ik heb ook echt zo'n spookpony.

En ondanks dat alles goed genezen is nog rugpijn. Maar dat zou bij mij ook wel eens puur spierkwestie
kunnen zijn, dus niets met de oude fracturen te maken kunnen hebben. Ik duim iig voor je dat je er straks helemaal geen last meer van hebt!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:48

Robijntjah schreef:
Ik heb trouwens nog wel een tip voor ts, waar ik zelf heel blij mee was!
Ik kreeg zelf heel snel pijnlijke hielen van het liggen, leg een opgerolde handdoek net onder je enkels, zodat je hielen het bed niet raken :)

Oeh, goede tip! Daar had ik ook heel erg last van. Ik had ook een handdoek en op een gegeven moment zelfs een kussen onder mijn benen om mijn hielen te ontlasten.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:43

Goede tip inderdaad Robijntjah! Ik heb op een gegeven moment ook een opgerolde handdoek onder m'n hielen gekregen en dat hielp goed.
Ook smeerde de verpleegsters mijn rug en billen enzo vaak in met een of ander zalfje, tegen doorligplekken.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 16:43

Zijn idd goede tips. Ik krijg meer last van de plek net onder mijn breuk, waar mijn broek zit zeg maar. Heel vervelend maar durf daar niks onder te doen omdat ik daar dus een breuk heb.
Gelukkig gaat het nu weer n beetje met de pijn maar lig ook al de hele dag plat. Ik heb zooooo'n harde dikke buik, daar heb ik echt last van. Hopen dat dat ook snel een beetje afzakt.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:34

Thuiszorg smeerde mijn rug elke dag even in met bodylotion!!
Ook ik kreeg last van m'n rug/stuitje van het liggen..
Dat hielp bij mij wel iets..

Ik ben blij dat ik in het martini heb gelegen!
Die hebben echt alles voor me geregeld van bed tot po en postoel tot thuiszorg!!
Ideaal!!