Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:50

ik slik ook al 2 jaar magnesium omdat mijn handen helemaal verkrampten (vooral 's nachts), ik had geen idee dat het door die puf-rotzooi kon komen....

Volgens mijn tandarts is mijn gebit ook verziekt door de puffers

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:44

Ik heb in de afgelopen 2 weken 2 keer een stukje van een andere kies afgebroken, is me nog nooit overkomen. Ik vind het maar naar..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:48

daar begon het bij mij me: afbrekende kiezen, de meeste kiezen zijn er nu uit, er moeten er nog een paar getrokken worden. Tanden heb ik gelukig nog wel :) (en van die missende kiezen zie je niks aan de buitenkant)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:07

Getver, dat heb ik nog nooit gehoord en me al helemaal nooit gerealiseerd. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Van een tandarts-site
Medicijngebruik. Zo is het belangrijk om te weten of U bloedverdunners gebruikt (voor het geval er bij U bijvoorbeeld een kies getrokken moet worden, maar ook voor andere ingrepen kan dit van belang zijn om een behandeling veilig uit te kunnen voeren), of U allergisch bent voor bepaalde medicijnen (bijvoorbeeld antibiotica), en ook kunnen sommige medicijnen bijwerkingen geven in de mond (zoals bijvoorbeeld corticosteroid-bevattende inhalers en anti-epileptica).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:41

fargo schreef:
Nou dat is prachtig, maar ben zelf het mooie voorbeeld dat ik ondanks dat ik dagelijks paard rij en ook goed naar de sportschool ga toch 10 tot 15 kg ben aangekomen in de 13 jaar dat ik nu inhaleer. En zo lees ik meer mensen internationaal gezien en zo'n COPD site zet het er ook niet voor niets op dat dit resultaten zijn. En in de andere link die ik heb getoond staat dat het de TOP concern is van veel gebruikers, weightgain en depression staan op nummer 1 en 2. Dat komt toch wel ergens vandaan..

Dit zijn inderdaad de bijwerkingen indien corticosteroïden via het maag-darmkanaal binnen komen (en uiteindelijk in het bloed) of wanneer het intraveneus (direct in de bloedbaan) wordt gespoten.

Citaat:
Gewichtstoename door Symbicort
Stelselmatige gewichtstoename. Door het gebruik van prednison door mijn kleindochter (ziekte van Crohn) kwam ik op het idee dat in mijn medicijn Symbicort en nu Seretide eveneens een corticosteroid zit. Gebruik van e.e.a. kan vetzucht veroorzaken. Het is opvallend dat mijn gewichtstoename begon toen ik begon met deze middelen en het alsmaar sluipend doorgaat. Mijn kortademigheid neemt ook toe. Ik realiseer mij dat dat een andere oorzaak kan hebben, maar de gewichtstoename neemt nu vormen aan die ook de kortademigheid verergeren. (Longemfyseem) Ik heb al enkele malen gesprekken gehad met een dietiste, maar die zei mij de laatste keer \"U moet nu echt niet minder gaan eten\".

Antwoord van de apotheker

Het is inderdaad bekend dat corticosteroiden in grote hoeveelheden aanleiding kunnen geven tot gewichtstoename doordat men enerzijds meer vocht gaat vasthouden en anderijds door hun invloed op het metabolisme. Dit effect komt pas tot uiting bij hogere doseringen gedurende langere tijd die via het maagdarmkanaal worden opgenomen. Bij symbicprt en seretide past men inderdaad ook corticosteroiden toe, maar deze worden lokaal gebruikt in zeer lage doseringen, waarbij er bij goed inhaleren eigenlijk geen opname plaats vindt in het bloed, en de effecten van gewichtstoename niet voorkomen. Bij verkeerd inhaleren bestaat wel de kans dat deze produkten in het maagdarmkanaal terecht komen en daar wel opgenomen kunnen worden. De hoeveelheden die op deze manier in de bloedbaan terecht komen zijn dusdanig klein dat deze meestal geen aanleiding geven tot gewichtstoename. Van belang is in ieder geval dat u een juiste inhaletietechniek gebruikt. Laat dit eventueel controleren bij uw apotheek of huisarts. In mijn ogen is het gebruik van cortiocosteroiden per inhalatie niet de oorzaak van de gewichtstoename. (HK)

http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/s/s ... t/item7946

Citaat:
Kan seretide gewichtstoename veroorzaken?Terug naar Seretide
Ruim een jaar gebruik ik Seretide 50/250 2x per dag 2 inhalaties en ben ik 11 kilo aangekomen (terwijl mijn eetpatroon hetzelfde is gebleven). Ik snoep niet en drink ruim 3 liter water op een dag. Kan dit door de seretide komen?

Antwoord van de apotheker

Het gebruik van seretide wordt niet in vebrand gebracht met het optreden van gewichtstoename. Seretide is een combinatiepreparaat dat een luchtwegverwijdend middel (salmeterol) en een corticosteroïd middel (fluticason) bevat. Van deze corticosteroïden is bekend dat ze aanleiding kunnen geven tot het vasthouden van vocht en het onderdrukken van de bijnierschors. Dit uit zich ondermeer in het optreden van een zogenaamd vollemaansgezicht, een dik gezwollen gezicht. Door dit vasthouden van vocht kan het lichaamsgewicht inderdaad iets toenemen.

Bij inhalatie van deze corticosteroïden is de hoeveelheid die men inademt echter dusdanig laag dat deze effecten niet optreden. Alleen bij een compleet verkeerde inhalatietechniek bestaat de kans dat het middel wordt ingeslikt in plaats van dat het geïnhaleerd wordt. Zelfs in dat geval is de hoeveelheid die in het lichaam terecht komt nog te weinig om deze typische corticosteroïde bijwerkingen te geven. Laat in ieder geval uw inhalatietechniek controleren bij uw huisarts of apotheek.

Ook bij het LAREB, het Nederlands Bijwerkingen Centrum zijn in de afgelopen jaren slechts 2 meldingen binnen gekomen omtrent gewichtstoename na het gebruik van seretide. In een geval was er sprake van andere medicatie die ook verdacht is m.b.t. gewichtstoename. Het medicijngebruik is in mijn ogen dan ook niet de oorzaak van de gewichtstoename. (HK)

http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/s/s ... n/item9293

Ik heb ook de bijwerkingen van Pulmicort erbij gepakt, maar dat bevat geen corticosteroïd als ontstekingremmer en gewichtstoename is dan ook niet een bekende bijwerking.

Ik heb heel veel gezocht, maar ik kan niets vinden over corticosteroïden die via de luchtwegen worden ingenomen die gewichtstoename veroorzaken. Ook in jouw links wordt met name gesproken over de corticosteroïden (prednison) via orale toediening.

Is er een dokter in de zaal? Want ik word nu wel heel benieuwd :D Want als ik 15kg in het verschiet heb dan pas ik.

Fargo, sta jij onder behandeling van een longarts?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:42

Weten jullie of je ook klein kan blijven van Ventolin (en die oranje die er verder hetzelfde uitziet, maar waarvan ik de naam kwijt ben :+ )?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:02

Nee, ik sta niet onder behandeling van een longarts. Ik baal met terugwerkende kracht dat ik de medicatie die na mijn enige controle in het ziekenhuis 13 jaar geleden al die tijd is gehandhaafd en dat ik daar zelf niet beter over heb nagedacht en nagelezen. Wat ik voor mijn paarden en hun klachten namelijk wel altijd doe.

Het wordt niet onderkend in jouw berichten, maar het speelt wel degelijk, ben zoveel van deze vragen tegen gekomen. Pulmicort heeft precies dezelfde ontstekingsremmer als basis, daarom mag ik nu ook overstappen naar Symbicort namelijk de budesonide .. en de versie die ik nu sinds gisteren gebruik heeft 200 mg ipv de 400 die ik tot nu toe gebruikte.
Heb de vraag ook bij iemand anders neergelegd die artsenbezoeker is en die heeft 2 longartsen als buren, zij zou het eens gaan vragen. Ik wacht nog op antwoord.

Ik schrik dus ook nu ik zoek op tandproblemen en symbicort en pulmicort, mensen en kinderen waarbij de gaatjes in een keer toe slaan of kiezen afbreken. Dit komt dus hoogstwaarschijnlijk door 1) het niet goed spoelen na het inhaleren en het 2) verliezen van vitamine D en calcium door het gebruik. Hierdoor gaat het lichaam calcium aan zijn botten en tanden onttrekken. Ik heb al gelezen over mensen die inderdaad een soort van stilstand bereiken doordat ze vitamine D en calcium zijn gaan slikken.

Ik heb jaren moeten spoelen en de resten van de inhalatie in mijn keel door gorgelen en doorslikken weggewerkt - op advies van de bijsluiter. In mijn mond spuugde ik altijd uit, in je keel "mocht" je doorslikken. Zo kwam er dagelijks toch echt wel medicijn in mijn maag/darmkanaal verwacht ik... Vanaf nu ga ik gorgelen en uitspugen, wat een pokkezooi.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:05

Ik spoel altijd én puf tegenwoordig met voorzetkamer (omdat ik langer bezig was met kolhalzen en op adem komen dan met puffen zelf).

Als ik jou was zou ik een afspraak maken met een longarts.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:14

Wat kan die verder toevoegen, kan die problemen/bijwerkingen wegnemen? En ik heb helemaal geen behoefte aan dat k*tonderzoek in het ziekenhuis, ben nog nooit zo benauwd geweest ;-)
Ik ben sinds vorige week wel onder "behandeling/controle" bij een longverpleegkundige, die heeft dit getriggered..

ik gebruik overigens turbohalers, die kun je volgens mij niet met voorzetkamer gebruiken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:21

Welk k*tonderzoek? Je zegt allerlei klachten te hebben door het gebruik van puffers, lijkt me dan toch iets om eens te bespreken met een arts?
Wat heeft de longverpleegkundige getriggerd?

Maar aan de andere kant, je kunt zoveel op internet opzoeken en we herkennen allemaal wel een aantal punten als we kijken in lijstjes van borderline/depressie/burnout/autisme/redenen van gewichtstoename/etc. etc., dus wellicht heeft jouw gewichtstoename een heel andere oorzaak en kan je een doorverwijzing naar een diëtist krijgen van je huisarts.

Turbohalers kun je niet met voorzetkamer gebruiken nee, net als de poederdiskus.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:29

De longverpleegkundige die nieuw is bij onze huisartsenpraktijk heb ik vorige week gesproken en blaastest gedaan. Zij is "nieuw" voor die mensen die niet bij een longarts lopen omdat ze eigenlijk weinig klachten hebben (vermoed ik). Die vroeg zich af waarom ik in vredesnaam op een zo hoge ontstekingsremmer stond (de hoogste Pulmicort dosis). Ehmm dat is indertijd na de longcontrole in het ziekenhuis zo ingesteld.. en na een belletje van mij naar apotheek kwam ik er achter dat dat in 1999 was. Zij vond het slecht dat ik jaar in jaar uit hetzelfde recept heb gekregen. En zij heeft besloten dat ik een lagere dosis zou moeten gaan gebruiken.

En toen was ik thuis en ging even vergelijken wat Pulmicort nou deed en wat Symbicort nou deed en wat de voor en nadelen van de een ten opzichte van de ander nou zouden zijn.. En Hoera ik kwam ineens interessante nadelen en bijwerkingen tegen - die mij bij nader inzien eigenlijk bijzonder bekend voorkwamen. Spierpijnen, gelukkig geen krampen, gewichtstoename en - vanmiddag dank zij Morrie's bijdrage ook tandproblemen kennelijk...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 04:29

Ik las trouwens dat ze bij iedereen boven de 40 jaar een COPD onderzoek willen doen? Gaat via de huisarts.
Ik was daar een beetje boos over := Boven de 40 jaar?? Wat is dat nou weer voor onzin. Mijn huisarts denkt ook nog steeds dat COPD niet op jonge leeftijd voor komt :\

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:13

Ik heb ook heel veel gaatjes en tanden die afbreken door de medicatie..en spoel altijd netjes maar helaas. Tandarts zei het meteen al toen ik binnekwam met mijn waslijst aan medicatie...

Grapig om te lezen, ik kan dus ook niet met 1 kussen slapen en gebruik er altijd een stuk of vier!.

Mijn moeder heeft trouwens kwam ik vorige week achter altijd lijstje met al mn medicatie op zak, omdat ze het nooiit kan onthouden. Geef der groot gelijk soms weet ik het zelf bijna niet meer!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:10

Chatelaine schreef:
Ik heb ook heel veel gaatjes en tanden die afbreken door de medicatie..en spoel altijd netjes maar helaas. Tandarts zei het meteen al toen ik binnekwam met mijn waslijst aan medicatie...

Grapig om te lezen, ik kan dus ook niet met 1 kussen slapen en gebruik er altijd een stuk of vier!.

Mijn moeder heeft trouwens kwam ik vorige week achter altijd lijstje met al mn medicatie op zak, omdat ze het nooiit kan onthouden. Geef der groot gelijk soms weet ik het zelf bijna niet meer!

Bah, dat klinkt niet fijn :(:) Dan is het dus heel belangrijk om vitamine D en calcium te gaan slikken zodat je tanden EN je botten niet verder ontkalken en afgebroken worden door je medicijn gebruik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:14

Cayenne schreef:
Ik las trouwens dat ze bij iedereen boven de 40 jaar een COPD onderzoek willen doen? Gaat via de huisarts.
Ik was daar een beetje boos over := Boven de 40 jaar?? Wat is dat nou weer voor onzin. Mijn huisarts denkt ook nog steeds dat COPD niet op jonge leeftijd voor komt :\

COPD (in tegenstelling tot astma) komt idd niet veel voor onder de 40. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Misschien moet ik een eind terug bladeren, maar zijn hier mensen met COPD en jonger dan 40 dan?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:27

Wat kan bijgedragen aan slechte mondhygiëne of gaatjes, is dat de meeste mensen met astma etc tijdens hun slaap via de mond ademen. Dit zorgt schijnbaar voor veel problemen (doordat alles uitdroogt en veel tandplak ontstaat). Mijn tandarts vertelde dit vorige keer (oké in wat medischere termen :+ ), omdat ik wat licht ontstoken tandvlees blijf houden. Misschien ook wel interessant om erbij te benoemen :)

De enige bijwerkingen waar ik last van heb, zijn de trillingen in mijn handen en hoofd, hartkloppingen en bij maximale dosering ben ik heel gespannen (schrikreacties) :=

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:35

Plus het feit dat mensen met astma een drogere mond hebben, met minder speeksel en juist het speeksel heeft ook een functie.. tegen de tandplak.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:26

IMJ schreef:
Cayenne schreef:

COPD (in tegenstelling tot astma) komt idd niet veel voor onder de 40. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Misschien moet ik een eind terug bladeren, maar zijn hier mensen met COPD en jonger dan 40 dan?

Ik heb het al vanaf m'n twaalfde. (Chronische bronchitis valt onder COPD)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:43

Cayenne schreef:
Ik heb het al vanaf m'n twaalfde. (Chronische bronchitis valt onder COPD)

COPD is op de kinderleeftijd niet echt heel gebruikelijk. Soms zie je wel eens klachten en longfuncties die daar op lijken, ze zijn vaak zijn die het gevolg van onbehandeld astma.
Heeft de longarts jouw diagnose gesteld?
Wat voor medicatie gebruik jij?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:49

Tot mijn longonderzoek ;-) werd ik altijd behandeld en gezien als een gevalletje bronchitis.. Tot mijn 28e geen enkele inhaler nodig gehad of gebruikt. Daarna eerst dus behandeld voor bronchitis en na het longonderzoek bleek ik astma te hebben en sindsdien op andere medicatie gezet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:56

Bij mij werd het vroeger ook Chron.bronchitis genoemd Fargo.. raar eigenlijk.. ik heb gewoon hartstikke astma.
Ik denk ook echt huisartsen er vroeger gewoon niet zoveel kaas van gegeten hadden.

Het is mijn werk longfuncties bij mensen af te nemen, en in de 14 jaar dat ik dat doe heb ik nog nooit een kind met COPD gehad. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet bestaat. Uitzonderingen zijn er altijd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:09

Bij mij is het echt chronisch bronchitis. Heb drie keer een longonderzoek ondergaan (twee keer door een longarts) en de laatste keer was nog twee jaar geleden. Het is echt geen astma, want ik reageerde totaal niet op medicatie tegen astma dat ze tijdens een test hebben gebruikt. De klachten komen ook meer overeen met chronische bronchitis (geen aanvallen, veel slijmvorming, moeite met temperatuurswisselingen, snel oververhit raken en hoesten, al is dat laatste de afgelopen 2 jaar gelukkig minder aan het worden). Ik kan ook geen melk drinken want dan stik ik van de slijm :=

Ik vermoed dat het gekomen is doordat ik altijd ben blootgesteld aan veel rokende mensen in huis + dat ik rond m'n twaalfde een flinke bronchitis heb gehad die is verwaarloosd. Sindsdien heb ik deze klachten.
Ik krijg nu Ventolin (4 x 200 mcg) en Flixotide (2 x 1000 mcg).

Het eerste wat ik altijd bij een arts te horen krijg is: "Dat kan NIET! Dat moet astma zijn."
en daarna "Rook je?" :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:13

Ik heb trouwens ook - gelukkig - geen aanvallen en last met temperatuurswisselingen, vroeger meer inspanningsbenauwdheid.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:17

Dan heb je echt geluk fargo. Die temperatuurswisselingen zijn echt heel vervelend! Wanneer ik er net weer een beetje aan gewend ben en het minder benauwd heb, wisselt het opnieuw :roll: wat dat betreft zou verhuizen naar een stabiel klimaat geen verkeerde optie zijn :P
Inspanningsbenauwdheid heb ik geen last van, maar ik raak wel snel oververhit tijdens het sporten. Ik heb een crosstrainer staan thuis en daar kan ik maximaal een minuut of 13 achter elkaar op en dan moet ik even een minuutje stoppen om op adem te komen, want ik krijg het dan echt te warm door het sneller ademen. Op de fiets moet ik soms ook stoppen want in de winter krijg ik het dus ook bloedjeheet. Vroeger deed ik dan m'n jas gewoon wagenwijd open in de winter := Niet erg slim :') M'n conditie is verder wel heel goed, dus daar ligt het niet aan.

Vorig jaar kreeg ik er nog een longontsteking overheen ook, dat was helemaal bagger. Ben toen wel een kilo of acht kwijtgeraakt. Dat was wel weer een voordeel :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-11-12 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:19

Ik heb inspanninsastma in combinatie met een te kleine long inhoud. Ik gebruik mijn astma medicatie zo min mogelijk ivm de corticosteroieden die er inzit waar je weer gruwlijk vervelende dingen aan kunt overhouden. Ik heb diverse ademhalings oefeningen van mijn sportschool begeleiding gekregen voor de inspanningsmomenten. Daarmee gaat het eigenlijk erg goed. Enkel als ik overstuur ben boos ben oid kan ik nogsteeds een astma aanval krijgen.