Wie staat me bij?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Re: Wie staat me bij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:55

Dat kan heel goed itsmi dat dat duurder is? Voor mij was die 4 liter iig geen succes. Daarom vind ik het knap van de mensen die dat wel naar binnen kunnen krijgen!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 09:21

Ik denk zelf dat ik hetzelfde heb als jij, Itsmi.
Maarja, we gaan het donderdag zien.

Ik las op internet dat je dan met vlagen last heb van darmklachten. Dat heb ik dus ook. Ik kan twee weken last hebben en daarna kan het weer zomaar een week of langer goed gaan. Van bepaalde dingen weet ik dat ik ze beter niet kan eten (lasagne, spaghetti, patat, rood vlees, gekruid eten, koolsoorten).
Jij hebt inmiddels medicijnen, helpt dat een beetje?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 09:22

kaatje89 schreef:
Dat kan heel goed itsmi dat dat duurder is? Voor mij was die 4 liter iig geen succes. Daarom vind ik het knap van de mensen die dat wel naar binnen kunnen krijgen!

De eerste twee liter heb ik met multivruchtensiroop aangelengd, de laatste 2 met grenadine en dat was beter de doen! Met de grenadine dronk ik het zonder al te veel moeite op. Maar omdat ik er langer over deed dan op het voorschrift stond, moest ik zelfs in het ziekenhuis nog naar het toilet haha!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:40

Ik heb inderdaad medicijnen. Bij mij helpt het redelijk. Ik slik nu preventief 2x per dag 2 tabletten Asacal. Als het erger wordt, slik ik 4x per dag 2 tabletten.
Bij mij is het vooral stress gerelateerd. Als ik veel stress heb, heb ik er geheid last van.
En inderdaad gekruid eten (saté kan ik niet tegen :( ) en koolsoorten en prei en dergelijke kan ik ook niet tegen.
Ondanks medicatie heb ik er nog geregeld last van. Ben daarvoor ook terug naar de internist geweest. Zijn oplossing was echter prednison en daar ben ik falikant op tegen. Dan maar leven op de manier hoe het nu gaat.
Over 8 maanden ben ik klaar met mijn opleiding, dan is er al een stressfactor minder. danz al het waarschijnlijk ook een stuk beter gaan.
Op blijven letten met eten en met je stress werkt bij mij toch beter dan medicatie.. Al is stress natuurlijk niet altijd te voorkomen..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:45

Itsmi mag ik vragen waarom je tegen prednison bent?
Ik heb zelf Crohn, erachter gekomen door een acute ontsteking. Gelijk stootkuur prednison en Entocort (budesonide) en ben nu ontstekingvrij. Ja het was heeeel rot, bijna alle bijwerkingen gehad, 10kg aangekomen maar liever dat dan met die verschrikkelijke pijn lopen en kans op nog meer ontstekingen. Het is troep, maar het heeft wel gewerkt. Mag nu na 1,5 jaar met de Entocort gaan afbouwen, omdat het zo goed gaat.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:16

@ Macs, omdat voor mij de nadelen van de Prednison te groot waren voor het ongemak wat het levert zonder Prednison. Zonder Prednison, met alleen mijn huidige medicatie en het oppassen voor stress en oppassen met eten, heb ik er niet zoveel last van. Pijn is inderdaad hevig en bij mij is dat meestal 's avonds. Als ik dan mijn bed in duik, in de foetus houding ga liggen en medicatie neem, is het de volgende ochtend weer over.
Prednison is echt troep wat je binnenkrijgt en dat wil ik mijn lichaam niet aan doen. De bijwerkingenv an Prednison zijn daarbij ook echt niet fijn, dus besloot ik mijn leventje verder te leiden zonder Prednison.

Nu gaat het aardig en is alles wel binnen te perken te houden gelukkig. Dus liever mijn leefstijl aanpassen, dan die troep in mijn lichaam!

Maar ik snap dat veel mensen (en artsen) er wel voor kiezen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:15

Maar hoe dring jij de ontstekingen terug? Lukt dat alleen met je huidige medicijnen dan?
Als dat zo lukt is dat natuurlijk heel fijn.. :)
Heb geen ontstekingen meer maar zou niet opkijken als er een vernauwing zit. Heb vooral 's ochtends veel pijn en voel dan ook mijn eten er langs gaan zegmaar.
Stress is idd niet goed, maar ook haast niet te vermijden.. :\

TS hoe gaat het inmiddels met je?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:23

Stress en eten zijn bij mij dus de ergste factoren, als ik dus de dingen vermijd die ontstekingen opwekken, is het risico kleiner dat ik er last van heb.
Stress vermijden is ook lastig, maar wel noodzakelijk. Ik probeer dat dus ook zoveel mogelijk te vermijden. Tijdens mijn opleiding heb ik regelmatig te maken met tussenevaluaties en beoordelingen, mijn begeleiders weten van mijn stress-CU-probleem en anticiperen daarop. Evaluaties zijn altijd positief, tenzij ik in een periode voorafgaand aan de evaluatie "negatieve" feedback krijg, dan wordt daar in een evaluatie verder op in gegaan. Dit is gelukkig nog niet gebeurd, tot nu toe alleen maar positief geweest, en dat verminderd de stress.
Ook zeiden mijn begeleiders dat ze de evaluatie in de kroeg gaan houden, verminderd ook de stress :)
Bij mijn opleiding en werkgever wordt er dus aan alle kanten rekening gehouden en dit verminderd stress.
Werk-stress heb ik totaal geen last van.
Mijn medicatie helpt de acute ontsteking te onderdrukken. Werkt vaak niet helemaal, maar de resterende pijn is op te vangen door in een foetushouding te gaan liggen en te gaan slapen. Dit gaat vaak goed, aangezien ik er vaak 's avonds last van krijg, alsik rustig op de bank zit.

Een vernauwing? Dat is naar. Voel je alleen 's ochtends je eten erlangs gaan? Voor de rest van de dag niet?

@ Ts, inderdaad, hoe is het nu met je?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:13

Het gaat goed hoor!! Nog steeds wel wat gevoelige darmen maar kan ook zijn dat ik er nu meer op let.
Ik kan echt bijna niet wachten tot volgende week donderdag, zie er toch best wel tegenop. Ik ben zo bang dat ik nog meer onderzoeken moet ondergaan, en dat vind ik op zich niet erg mar en als de dood dat ik een gastro moet ofzo en dat wil ik dus écht niet.. Dat lijkt me zo vreselijk. Ik heb echt een fobie voor alles wat in mijn keel blijft hangen, omdat ik als kind bijna ben gestikt in een stuk parmaham wat aan m'n beugel bleef haken toen ik het doorslikte.. Legde echt bijna het loodje. :\

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 00:58

Blij dat het onderzoek goed gegaan is!
denk niet dat je een gastro hoeft omdat deze voornamelijk voor de maag en het begin van de dunne darm te onderzoeken is. daar horen meestal ook iets andere klachten bij.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 16:34

Update; Vandaag de zogenaamde uitslag.. er is geen uitslag. Hij denkt dat het een spastische darm is, maar weet het niet zeker... Volgende week woensdag moet ik terug naar het ziekenhuis voor bloedafname en ik krijg ook meteen een Lactose-intolerantie test. Ook gaan ze wederom in de stront zitten wroeten, mag wel 3 potjes inleveren, joy. En tot slot moet ik op 21 juni een gastroscopie :\ ;(

We zijn er dus nog niet... 5 juli krijg ik de uitslag van de gastro.. Ik wil dat gewoon écht niet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:14

Ah jeetje wat vervelend.. Gastro ís gewoon poedersuiker.. Maar niet zo druk om maken, misschien valt het bij jou wel mee. :(:)
Gelukkig doen ze wel verder onderzoek, zo kun je alleen maar meer dingen uitsluiten en weet je uiteindelijk wel wat er aan de hand is of dat je ergens niet tegen kunt.

Knuffff! :(:)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:26

Spastische darm is ook meestal niet te zien met zo`n onderzoek.
de gastro wil ie dan voor andere dingen uit te sluiten helaas.
als je ervoor zorgt dat je een keelverdoving ( met 'bananensmaak' >;) ) krijgt en een roesje dan gaat het vast wel meevallen! (vooral die keelverdoving vragen!!!)

edit: enne ben blij dat je zelf niet in die potjes hoeft te wroeten :+

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:51

Nou... Ik heb de gastro achter de rug..
Vanmorgen was ik zooooo vreselijk zenuwachtig en bang, tot hyperventileren aan toe.
Ik wilde niet gaan. Dan maar betalen. Tot ik ergens vond dat het 300 tot 600 euro kostte.. Toen ben ik toch maar wel gegaan, hahaha!

Ik doe het nooit nooit meer zonder roesje!!!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:37

Ik lees je topic nu pas, en ik vind dat je het allemaal dapper doorstaan hebt!
Eerst die vieze smurrie, toen dat nare onderzoek en nu een nog naarder onderzoek. Je doet het top *\o/* !