russel schreef:Dan zal je versteld staan hoeveel mensen "wat mankeren" en toch werken...omdat ze "erbij" willen horen en een normaal leven willen hebben en houden..maar die pot met paracetamol is altijd onder handbereik..
Zo ken ik iemand met MS, die heeft tot voor kort nog gewerkt....aangepast werk, aangepaste werkplek...op een gegeven moment had hij nog een bureau, telefoon, en een paar onbelangrijke ordners met wat klein spul omdat hij al zo slecht was dat werken niet meer kon, praten kon hij al niet meer....kwam met taxi...werkgever heeft hem uit respect aangehouden, kreeg natuurlijk subsidie..maar omdat die man zo een wil had en zo graag wilde hebben ze met hem meegewerkt en de collega's ook.
Jullie zullen versteld staan hoeveel medewerking, hoeveel credit je krijgt van collega's en werkgevers als je toont en laat zien dat je echt wil, dat je alles er voor over hebt en dat je momenten hebt dat het gewoon echt niet gaat.....maar om bij voorbaat al te gaan miepen en al zoveel armslag te gaan nemen....dat wekt wrevel, want daar gaan we weer...laat eerst maar eens zien...
Zo heb ik een collega gehad die had een gecompliceerde breuk en het ging gewoon niet naar kantoor, die hebben ze toen thuis voor een paar uur werk gebracht omdat ze dat graag wilde....
Tegenwoordig is alles mogelijk, ook een on line verbinding met thuis en kan je desnoods in eigen in te delen uren wat werk doen...zo deed een zwangere collega het weer...die nam aan het eind van de week een stapel mee naar huis en leverde dan weer een stapel in....soms een hele dag niet, soms een avondje, soms een uurtje dan en dan...beiden blij...
Alles is tegenwoordig mogelijk...maar je moet wel zelf meedenken en willen...
Dit is zeker niet altijd zo rooskleurig als jij beschrijft. Ik heb m'n inzet getoont, me helemaal kapot gewerkt, kon niet eens meer voor mijn kinderen zorgen en voor mijn huishouden. Het enige wat ik nog deed was werken en mijn ms aan de kant schuiven. Ik had een hele goede verstandhouding met m'n ex-werkgever, dacht ik. Totdat ik na een intraveneuze prednisonkuur in nov 2009 een bloedvergiftiging kreeg en bijna dood was. Dus ik was even volledig uit de running. Toen ik uit het ziekenhuis kwam, mocht ik niet werken, maar ik ging elke week 1 of 2 keer even langs om op de hoogte te blijven en m'n gezicht te laten zien. Helaas kreeg ik 2 dagen voor kerst een pak papier van het uwv dat mijn baas m'n ontslag had aangevraagd!!! Ik was diezelfde dag nog bij hem geweest om te vertellen hoe het ging, geen woord heeft hij erover gezegd.
Daar heb ik me dus jaren voor ziek gewerkt, want dat was wat ik deed. Heel m'n leven aan de kant zetten om ondanks mijn ziekte toch te kunnen werken. En wat kreeg ik? Als een stuk oud vuil werd ik op straat gezet!!!
Het ging lichamelijk steeds slechter nadat ik uit het ziekenhuis kwam, dus werd ik afgekeurd. Mijn lichaam is nooit meer hersteld, ik kan voor mijn kinderen zorgen, maar dan houd het op. Ik heb dagen dat ik niet eens meer zonder hulp uit mijn bed kan, dan moet mijn man vrij zien te krijgen of mijn ouders.
Als ik nu terug kijk, heb ik zo'n spijt dat ik in die tijd niet een beetje minder heb gewerkt en eens heb genoten van mijn leven!!!
In heel veel bedrijven is het dus echt niet zo rooskleurig als het op ziek zijn aankomt!!!
Ik snap dat er veel meningen zijn, ik weet dat er profiteurs bij zitten, en ik weet ook dat het een heel gevoelig onderwerp is. Het is zeker niet zo zwart-wit als sommige hier schrijven.
Ik voel me helemaal niet aangesproken als het gaat om handjes ophouden, want dat is niet wat ik doe. Ik kan niet meer werken, ik heb geen hobby's meer, het enige wat ik doe is overleven. Mijn man moet 60-70 uur per week werken, dus kan vaak niet invallen als het slecht met me gaat, omdat het anders financieël niet rond te breien is. Dus ik ben blij met m'n uitkering, ook al is het bij lange na niet wat ik had toen ik "kon" werken.