Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:42

Morrie schreef:
dat zou best kunnen, ik heb last van astmatische verschijnselen, maar ik benuitgepraat met de huisarts, dus dan houdt het op. Het hoort gewoon bij me, maar ik vind het wel erg irritant

Kun je dan niet naar een slaapcentrum gaan met een doorverwijzing van je huisarts? Ik heb begin maart een afspraak bij Kempenhaeghe, misschien dat zo iets je verder kan helpen? Heb nu hele vragenlijsten binnen gehad, en moet een slaap/waakkalender bij houden en deze weer opsturen. Maar wat ze verder gaan doen/van plan zijn weet ik nog niet, maar wie weet helpt het echt!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:00

ja dat wilde de huisarts een paar jaar geleden, dan zou ik opgenomen worden en geobserveerd, ik moet er niet aan denken om ergens anders te slapen dan in mijn eigen bed en wie "doet" de paarden dan 's morgens vroeg om half 7 en 's middags? Ik heb ze op een eigen terrein en ik ben in m'n uppie.

Ik ben er al halverwege de 50 mee geworden, dus die paar jaar die ik nog heb, zal ik er ook wel mee redden, denk ik. Hoe ouder je wordt, hoe minder je hoeft te slapen, zei een collega van de week nog en hij heeft ervoor geleerd

Krieltje

Re: Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:05

Volgens mij is het bij Kempenhaeghe zo dat je er misschien 1 nacht moet slapen, maar ze hebben ook een soort supersonische armband die je thuis kan dragen, wat de activiteit meet. Ik vind observatie ook vrij nutteloos omdat niemand lekker zal slapen daar, maar zo een armband o.i.d is wel te doen denk ik...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 15:13

Ben je dan niet depressief dat je al jaren slecht slaapt? Of kan je met weinig slaap toe? Ik heb bijvoorbeeld echt 9 uur per nacht nodig om te functioneren, mijn vriend kan het met 6 uur toedoen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:21

Ik heb heel veel last van slapeloosheid. Het gaat een beetje met ups & downs, maar momenteel heb ik er heel veel last van en ik word er helemaal gek van!

De dag doorkomen, tsja, gewoon door gaan en proberen de vermoeidheid te negeren en bezig te blijven zodat ik enigzins productief blijf.
Tegenwoordig zet ik vaak op mijn telefoon een programma aan via uitzendinggemist, om zo in slaap te vallen door het gepraat op de achtergrond, maar dat werkt lang niet altijd.
Elke avond heb ik weer moed, omdat ik zo moe ben en dan denk dat ik nu wel kan slapen, maar vaak schijn bedriegt.

Ik probeer 's middags niet te slapen en niet te grijpen naar energiedrank, ook al doen mijn benen pijn, voelt mijn hoofd moe en prikken mijn ogen. Ik probeer door te gaan, omdat ik mijn lichaam niet wil laten wennen aan slapen tussendoor.
En ja ik word ook emotioneel van weinig slapen.

Vannacht viel ik rond half 3 in slaap en om 6 uur was ik wakker, en de nacht ervoor ook.

(Ik heb alleen pagina 1,8 en 9 gelezen de rest moet ik nog even doen)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:31

Ben jij al onderzocht bij het slaapcentrum Sylke?

Ik probeer ook zo weinig mogelijk tv te kijken en te internetten 's avonds en juist een boek te lezen en een warme douche te nemen. Maar het helpt helaas niet altijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:39

Ik ben ondertussen echt klaar met het niet slapen.. afgelopen nacht heb ik niet geslapen, de nacht ervoor een uur of 3 en de nacht daarvoor een uur of 4.. Ik ben moeeeeee maar ik kan me gewoon niet 'overgeven' of zo lijkt het wel. :\ Ik ben ondertussen zo wit in m'n gezicht dat ik bijna licht lijk te geven. :=

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:38

Daar gaan we weer *telt de minuten af

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 10:28

Ben je nog in slaap gevallen Splash? En jij Rebecca?

Hier ook bar slechte nacht gehad, ondanks de melatonine. Ben gebroken, alles doet pijn in mijn lichaam en kan moeilijk tegen licht en geluiden...Zit op mijn werk en moet calculaties maken :=

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:34

Ja rond 3 uur en voor 6 uur was ik weer wakker ^)

:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:41

Ik heb welgeteld 2 uur geslapen.. En ik kan ook slecht tegen geluiden. Tegen mensen. Tegen alles eigenlijk.. ik word echt GEK van het geluid van m'n toetsenbord, van de belletjes van de katten.. heel erg frustrerend.

Jammer dat jullie ook beide een slechte nacht gehad hebben.. :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:49

Hebben jullie evt partners ook geen last van jullie slapeloosheid? Het liggen woelen en draaien en zuchten ...

Dat speelt hier wel namelijk ... ;)

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:31

laetitia schreef:
Ben jij al onderzocht bij het slaapcentrum Sylke?

Nog niet, ik heb 7 maart een afspraak en van te voren moet ik dan de slaap/waakkalender bijhouden en opsturen samen met een vragenlijst. Op 7 maart heb ik dan eerst een gesprek van 1 uur met een psycholoog en daarna nog een half uur met een arts. Daarna zullen ze bepalen wat ze erna gaan doen, verder onderzoek, behandeling of iets. Hoop maar dat ze wat voor mij kunnen betekenen, ook met die medicatie slaap ik de laatste week weer laat in nadat ik ziek ben geweest.

Simodi, ik heb op dit moment geen partner, maar in mijn vorige relatie was het lastig dat hij heel vroeg sliep en heel vroeg opstond, en ik laat sliep en ook laat opstond. We woonden niet samen, dus was soms best ongezellig als we samen gingen slapen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 04:27

simodi schreef:
Hebben jullie evt partners ook geen last van jullie slapeloosheid? Het liggen woelen en draaien en zuchten ...

Dat speelt hier wel namelijk ... ;)

Sinds afgelopen dinsdag is mijn relatie over, maar hij had heel veel last van mijn slapeloosheid. En vaak was het nog erger als we samen sliepen. Terwijl ik van mijn vorige vriend juist rustiger werd, die sliep ook door mijn onrust heen en sliep altijd eerder en werd later wakker.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:12

Heb wel een partner en er staat wel enige druk op de relatie door mijn slapeloosheid :j.
Zo verhuis ik elke nacht naar de logeerkamer (hij vind dat een jong stel dat net samen een huis gekocht heeft in 1 bed hoort te slapen, maar ik slaap daar gewoon niet. Hij wordt soms ook gek van mijn gewoel en rusteloosheid), daarnaast ben ik altijd moe en futloos én is de sex ook ver te zoeken.

Dus ja het werkt wel door...ook leuke dingen doen gaat niet zoals het hoort, sociale afspraken kan ik ook niet veel handelen. Zo kom ik (bewust) vandaag pas aan bij een weekendje Landal met een groep vrienden, terwijl de rest gisteravond al is aangekomen.

Sylke: ben erg benieuwd wat er uitkomt in het slaapcentrum! Misschien als jij er baad bij hebt dat wij daar ook eens naar kunnen gaan kijken hier in het topic.

Het beinvloed toch je dagelijkse functioneren en ook je gemoedstoestand.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:00

@Laetitia heel herkenbaar dat je sociale leven er onder lijdt en je dingen zoals weekendjes weg moet aanpassen. Dat is hier ook, een weekend van vrijdag tot zondag weg trek ik ook niet (meer) ...
Ook verjaardagen tot diep in de avond trek ik niet, om 10 uur gaat bij ons allebei het lampje wel uit.
Ben al heel blij dat mijn werk en de paarden er niet onder lijden, maar dat is ook zo ongeveer het enige ...

@Sylke ik ben ook benieuwd of je wat wijzer wordt in het slaapcentrum, hopelijk wel!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:29

Nou ik ben er nu echt klaar mee, vanochtend tijdens het weekendje weg met vriendengroep brak ik door het slaapgebrek. Ben zelfs vroegtijdig weer naar huis gegaan. Ga morgen de HA bellen en afspraak maken voor slaapmedicatie.

Kreeg nog van iemand uit de groep gisteravond een melatoninepil van 10 mg, dat werkt bij hem super. Bij mij dus helemaal niets :=. Hij zei vanochtend 'jezus iedereen slaapt op zo'n pil van 10 mg, daar ga je van knockout!'
Nou ik dus niet :n.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:16

simodi schreef:
@Laetitia heel herkenbaar dat je sociale leven er onder lijdt en je dingen zoals weekendjes weg moet aanpassen. Dat is hier ook, een weekend van vrijdag tot zondag weg trek ik ook niet (meer) ...
Ook verjaardagen tot diep in de avond trek ik niet, om 10 uur gaat bij ons allebei het lampje wel uit.
Ben al heel blij dat mijn werk en de paarden er niet onder lijden, maar dat is ook zo ongeveer het enige ...

ik trek alleen maar mijn werken de paarden, verder helemaal niks, verjaardagen doe ik al tientallen jaren niet meer aan en om 9 uur/half 10 's avonds ben ik helemaal totalloss, 's morgens moet ik ook vroeg op (6 uur) voor de paarden, dus ....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:49

Ga je ook niet aan de medicatie Morrie?

Zelfs de paarden kan ik me niet toezetten, heb al 3 weken niet gereden...

Omdat ik het frappant vind dat het is begonnen na de verhuizing heb ik net een mail gestuurd naar een of andere 'healer' die ook huizen 'reinigt' :D. Ja je mot wat he! Hij kost niet veel geld (alleen de kosten voor OV) dus dan durf ik het risico wel te nemen dat het onzin blijkt te zijn :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:25

ik heb jaren slaappillen gehad via de huisarts, tot ie bedacht dat ie dat niet meer ging voorschrijven en sindsdien doe ik het zonder.

Heb ik het begin allemaal alternatieve zooi geprobeerd, maar niets helpt. Volgens mij is het maar net waar je aan gewend raakt, ik ben gewend aan slecht slapen en soms hele brakke dagen. Het is niet anders.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:44

Wat mij is uitgelegd over melatonine is dat 1x slikken ook niet helpt, het moet elke dag geslikt worden zodat je lichaam de melatonine opneemt en zo z'n dagelijkse portie krijgt. Ook heeft iedereen een andere dosering nodig. Iemand die ik ken die een hele tijd geleden bij dat slaapcentrum was geweest vertelde me dat ze dat daar zo uitgelegd hadden.
Ik heb ook een tijd melatonine geslikt, 3mg. Had niet echt het idee dat ik beter sliep, wel dat ik minder lang slaperig was na het opstaan.

Ben benieuwd naar die healer Laetitia! Niet geschoten is altijd mis natuurlijk, en wie weet helpt dit. Zou wel heel fijn zijn, hoop dat je daar snel wat van hoort.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:16

Ik wil mijn leven niet laten leiden door slapeloosheid, dus ik ga gewoon door. Ook met weekendjes weg, feestjes, paard rijden etc. Ik sleep mezelf in die periodes gewoon voort.

Zo ook vandaag, nadat ik van 6-10 geslapen heb :\

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:57

Laetitia, benieuwd hoe dat gaat verlopen ...!

Splashislief, gewoon doorgaan lukt mij echt niet, gewoon geen energie dus dan houdt het op ...

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:34

Hehe jammer dat het niet lekker gaat met jullie :(:) hopelijk helpt de healer!
hier heb ik weer moeite met inslapen (3-4 uur) en als de wekker smorgens gaat kan ik echt niet opstaan. heb wel een slaaptabletje gehad voor het ritme te proberen doorbreken maar dat plannetje is helaas mislukt.
ik gooi mijn hoop op donderdag dan ga ik namelijk de hele dag naar de huishoudbeurs waarna ik `s avonds heel vroeg uitgeput in bed lig (hopelijk)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:57

Splash: werk je dan ook gewoon? En hoe gaat dat?

Blazelover: probeer wel na de huishoudbeurs even te relaxen, je krijgt dan nl. de hele dag heel veel prikkels en daarvan kan je nogal druk worden in je hoofd. Dus 's avonds lekker boekje lezen en kopje thee en een lange hete douche nemen om te onthaasten.

Heb vanochtend van de HA slaapmedicatie gekregen voor 15 dg *\o/*