Ongezonde levensstijlen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:00

Quellian schreef:
Ik doe er soms ook een klein blikje tomatenpuree bij, maar volgens mij is dat alleen maar voor het idee.
En inderdaad gebruik ik veel groenten en wat gehakt.

Ja okee, maar ik wil wel een sausje? Aanlengen met water en olie ofzo? Kruiden erbij etc? Nou ja ik ga wel proberen gewoon ;-)

050206051012

Re: Ongezonde levensstijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:02

Colway, ik doe er voor de binding roomkaas/creme fraiche door. Als je dat er niet doorheen doet, dan krijg je dus die 'doorzeefsaus' zoals mijn vriend het noemt :+
Overigens giet ik wel de tomaten uit blik af, dus dat vocht pureer ik niet mee.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:04

Om terug te gaan naar een vraag van TS is het jullie opgevallen dat we steeds ongezonder gaan eten?
Nou nee. Ik kijk niet naar andermans bord. Tenzij erover gesproken wordt.
Ergens las ik dat iemand het een taak vond van de overheid, om ons bewust te maken van gezond eten. Ook daar kan ik me niet bij aansluiten. In de jaren dat ik ouder ben geworden zijn verschillende levensmiddelen gezond/ongezond verklaart. Niet zo vreemd, maar wél als je het over hetzelfde produkt hebt! Yoghurt en jam, vloeibare boters, brinta, cornflakes, zoetjes, lightprodukten en ieder had zijn eigen verhaal. Dus bij mij is werkelijk waar, NU de vraag wat is gezond? Ik heb altijd gedacht gezond bezig te zijn met mijn boterham met kaas, tot ik op een eetclub kwam die vertelde dat het helemaal niet zo goed is met brood te ontbijten. Water is helemaal in de loop der jaren overgewaardeerd (paar jaar geleden liep half Nederland te lurken aan een waterfles) en de gezondheid hiervan weer teruggedraaid. Hoe is het praatje dat een mens 2 liter per dag moet drinken in Nederland gekomen? Wie heeft het onderzoek dat men 2 liter vocht per dag nodig had (inbegrepen alles wat je eet en drinkt )verbasterd tot je moet om gezond te blijven 2 liter water drinken???
Paar feiten? Nederlanders worden steeds ouder, steeds dikker, door ouderdom worden ziektes algemener. Dus ik denk dat het ongezonde wel meevalt. Het dikker, tja misschien kunnen de fabrikanten ook lekkere etenswaren maken, waar we niet zo dik van worden.
Natuurlijk is het niet gezond als iemand elke dag een frikandel eet, maar het stoort me niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:04

Brainless schreef:
Lovely schreef:
Mensen die geboren worden met koemelkallergie en daar lactoseintolerantie aan over houden, hebben wel degelijk een probleem met kalk. Je kunt melk niet zomaar een leven lang weg laten.

En hoe uit zich dat dan?

Voornamelijk doordat je een kalktekort oploopt waardoor je botten niet helemaal worden zoals ze zouden moeten zijn.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:05

wat een kul zeg. Een volwassen zoogdier hoeft helemaal geen melk te drinken om aan zijn kalkbehoefte te voldoen. Waar haalt de koe haar calcium vandaan? Uit haar voedsel, net als ieder dier dat doet. Uit de supermarkt melk kunnen wij zowiezo geen calcium halen omdat daar alle nuttige vetten uitgehaald zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:07

Natascha schreef:
wat een kul zeg. Een volwassen zoogdier hoeft helemaal geen melk te drinken om aan zijn kalkbehoefte te voldoen. Waar haalt de koe haar calcium vandaan? Uit haar voedsel, net als ieder dier dat doet. Uit de supermarkt melk kunnen wij zowiezo geen calcium halen omdat daar alle nuttige vetten uitgehaald zijn.

Kul? Lees mijn post nog eens voordat je zulke onzin opschrijft.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:09

Oke creme freche is dan wellicht een idee, lijkt me anders ook niet echt lekker...van die vreemde structuursaus krijg je dan lijkt me

@ Ersina mij stoort het ook niet als iemand de hele dag frikadellen eet, wel als het een naaste van me is omdat ik me zorgen maak over zijn/haar gezondheid, maar dan nog moet iemand het zelf weten

Toch vind ik het wel zorgelijk dat we met z'n allen steeds meer dichtslibben, kinderen van 8 met gewoon tieten (en dan bedoel ik ook de jongetjes met de vetkwabben) je schrikt je rot als je in een zwembad rondkijkt. Ik vind het redelijk alarmerend

En ongezondheid valt mee? Denk zeker dat mensen ongezonder gaan leven, snelle hap, weinig kennis over voeding maakt dat mensen overgewicht ontwikkelen en los van dat we ouder worden, neemt ook de hart en vaatziektes toe, diabetes, en die dingen worden toch weer voor een groot deel veroorzaakt door slecht/teveel eten. We lappen ze met onze medische kennis weer op met medicijnen en omleidingen, maar dat maakt mensen niet gezond, we houden het alleen maar in stand

Citaat:

idd

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:11

Lovely schreef:
Brainless schreef:
En hoe uit zich dat dan?

Voornamelijk doordat je een kalktekort oploopt waardoor je botten niet helemaal worden zoals ze zouden moeten zijn.

Laten we het over calcium hebben, niet kalk :+
Er zijn zoveel meer producten dan zuivel waar kalk in zit.
Daarnaast schijnt de caseine in zuivel te binden aan calcium waardoor wij het niet goed uit de zuivel halen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:13

Weinig kennis van voeding, zal dat niet desinteresse als reden hebben?
Volgens mij wordt er genoeg voorlichting gegeven? Iedereen met een béétje verstand leest zich toch enigszins in?

En dan heb ik het niet over de gezondheids goeroe's, maar over de schijf van 5.
Over alles zijn de meningen verdeeld, over de schijf van 5, maar ook over het eten of laten staan van bijvoorbeeld vetten/koolhydraten/eiwitten. Klei drinken zou mij bijvoorbeeld te ver gaan, maar er zullen ook mensen zijn die erbij zweren, maar imo hoeft dát niet gepromoot te worden, want dát valt bij mij niet onder de categorie 'gezond'.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:14

Quellian schreef:
Volgens mij wordt er genoeg voorlichting gegeven? Iedereen met een béétje verstand leest zich toch enigszins in?

Mensen lezen en praten zeker, maar wat je vooral vaak hoort is dat men zegt, ach je mag niks meer, als je daarop gaat letten.
En ach, die en die rookte ook als een ketter en werd ook 101.
Dus het is geen gebrek aan informatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:16

Lovely schreef:
Mensen die geboren worden met koemelkallergie en daar lactoseintolerantie aan over houden, hebben wel degelijk een probleem met kalk. Je kunt melk niet zomaar een leven lang weg laten.
Lovely schreef:
Brainless schreef:

En hoe uit zich dat dan?

Calcium zit zeker niet alleen in melkproducten, maar ook in groenten, noten en peulvruchten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:18

Quellian schreef:

En dan heb ik het niet over de gezondheids goeroe's, maar over de schijf van 5.
Over alles zijn de meningen verdeeld, over de schijf van 5, maar ook over het eten of laten staan van bijvoorbeeld vetten/koolhydraten/eiwitten. Klei drinken zou mij bijvoorbeeld te ver gaan, maar er zullen ook mensen zijn die erbij zweren, maar imo hoeft dát niet gepromoot te worden, want dát valt bij mij niet onder de categorie 'gezond'.

Weet niet of het desinteresse is, vergeet niet de invloed van reclame

Daarin wordt cruesli aangeprezen als gezond volwaardig ontbijt, worden light producten aangeprezen (die vaak nog dikmakender zijn dan de echte producten) Of lekker blue band goede start brood als gezond alternatief voor je kinderen, ik zie er geen gezonde dingen aan hoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:19

F_Orumster schreef:
Lovely schreef:

Laten we het over calcium hebben, niet kalk :+
Er zijn zoveel meer producten dan zuivel waar kalk in zit.
Daarnaast schijnt de caseine in zuivel te binden aan calcium waardoor wij het niet goed uit de zuivel halen.

Aan 'schijnt' heb je niet zoveel. Feit is dat als je je hele leven geen zuivelproducten gebruikt, je een kalktekort oploopt. Tegenwoordig worden baby's wel behandeld en krijgen ze preparaten, maar vroeger was dat dus niet zo.
Overigens haal ik mijn informatie niet uit allerlei populairwetenschappelijke, commerciele bronnen.

Brainless, daar kan een baby niks mee en voor volwassenen is dat niet afdoende.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:21

Colway, of light dik makender is dan de normale producten, weet ik niet... ligt eraan wat voor 'dieet' je doet :)
Ik denk dat er bést wat meer verantwoodelijkheid bij de consument mag liggen hoor. Iedere zak hooi begrijpt dat het niet gezond is om dagelijks patat met kroketten te eten en als mensen het tóch doen, dan weten ze heel goed dat het niet gezond is. Gemakzucht is een ander verhaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:22

Lovely schreef:
Aan 'schijnt' heb je niet zoveel. Feit is dat als je je hele leven geen zuivelproducten gebruikt, je een kalktekort oploopt. Tegenwoordig worden baby's wel behandeld en krijgen ze preparaten, maar vroeger was dat dus niet zo.
Overigens haal ik mijn informatie niet uit allerlei populairwetenschappelijke, commerciele bronnen.

http://peuterkleuter.jongegezinnen.nl/V ... n-melk.htm

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:24

Brainless schreef:
Lovely schreef:

http://peuterkleuter.jongegezinnen.nl/V ... n-melk.htm

Die link geeft nog steeds geen antwoord op de onderste zin van de post van Lovely.
Een baby kun je moeilijk zaden en noten voeren :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:25

Quellian schreef:
Colway, of light dik makender is dan de normale producten, weet ik niet... ligt eraan wat voor 'dieet' je doet :)
Ik denk dat er bést wat meer verantwoodelijkheid bij de consument mag liggen hoor. Iedere zak hooi begrijpt dat het niet gezond is om dagelijks patat met kroketten te eten en als mensen het tóch doen, dan weten ze heel goed dat het niet gezond is. Gemakzucht is een ander verhaal.

Light varianten van chips, light frisdrank, je lichaam reageert daar heel anders op dan je in eerste instantie denkt.

Ik bedoel niet de mensen die echt ongezond eten (patat, vette gehaktballen en veel mayo), maar de mensen die denken redelijk gezond te leven dat eigenlijk dus ook niet echt doen, dat vind ik wel erg. En dat is wel een taak van de overheid (zorg voor zuivere informatie en verbied reclame's die niet doen wat ze beloven)

Voor de mensen die kiezen voor ongezond voedsel, die verantwoordelijkheid ligt inderdaad daar, alleen de kinderen van die mensen zijn wel afhankelijk van hen. En nu wil ik niet helemaal generaliseren, maar vaak zijn de patat-families toch ook wel heel vaak families uit sociaal zwakkere milieus (nee niet altijd, maar opvallend vaak wel).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:26

maar goed, ik wijk een beetje af :+

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:28

En ik denk dat dat calciumtekort niet komt omdat mensen niet genoeg zuivel binnen krijgen, maar gewoon niet weten wat de alternatieven zijn.
Tevens denk ik dat mensen inderdaad zwaar worden misleid door reclames. Lang niet iedereen kent het effect van suiker of witmeel bijv om het maar eens over een andere kant te gooien. Daarnaast hebben mensen geen idee van hoe ontzettend slecht smaakversterkers zijn of zelfs dodelijk. Google eens op e621 en zie welk aandeel dit heeft in een heeeel groot deel van de ziektes van tegenwoordig..
En dat terwijl ze denken gezond te eten. Gezonde yoghurt met vruchtjes lijkt allemaal erg gezond toch? Totdat het aandeel rotzooistoffen groter blijkt te zijn dan de hele yoghurt met vruchtjes. Maar doorgaans staat niet iedereen de etiketten te lezen ;)
Laatst bijgewerkt door Jasmijn_ op 15-12-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:29

Colway schreef:
Ik bedoel niet de mensen die echt ongezond eten (patat, vette gehaktballen en veel mayo), maar de mensen die denken redelijk gezond te leven dat eigenlijk dus ook niet echt doen, dat vind ik wel erg. En dat is wel een taak van de overheid (zorg voor zuivere informatie en verbied reclame's die niet doen wat ze beloven)

Ik hou van afwijkingen :D

Maar dit stukje haalde ik net ook aan. Wat noem je gezond? De overheid vindt cruesli wél gezond en light frisdranken wél gezond, dus waar trek je dan de lijn? Wie bepaalt wat gezond is?
Overigens he... das dan weer jammer dat ik dat niet meer heb hier... afgelopen week heb ik een heel stuk in een boek gelezen over dat aspartaam dus níet zo ongezond (en giftig) is als uit eerdere onderzoeken is gekomen.
Weet je, ze onderzoeken en ze onderzoeken, het duurt 4 jaar eer ze erachter komen dat een muis kaas eet, bij wijze van. Dus ik denk dat het grotendeels eigen verantwoording moet zijn.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 15-12-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:29

Quellian schreef:
Brainless schreef:

Die link geeft nog steeds geen antwoord op de onderste zin van de post van Lovely.
Een baby kun je moeilijk zaden en noten voeren :+

:+ Ach ik heb 2 voorbeelden hier in huis (10 en 8 jaar) waarvan de oudste 3 a 4 maanden melk heeft gehad en de jongste 2 weken..... Niemand (geen kinderarts) heeft gemeld dat ze daarom extra preparaten nodig zouden hebben. In soyamelk zat/zit voldoende calcium (meer nog dan in koemelk en in een vorm wat makkelijker opgenomen kan worden).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:31

Brainless, heb jij een baby vanaf 2 weken oud enkel soyamelk gevoed??
Dat zou mijn beslissing dus niet zijn... in soyamelk zitten niet de stoffen die een baby nodig heeft, in koeienmelk ook niet, daarom wordt moedermelk of kunstvoeding aangeraden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:33

Die kunstvoeding zal wel aangelengd zijn met soya melk dan?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:34

Citaat:
Maar dit stukje haalde ik net ook aan. Wat noem je gezond? De overheid vindt cruesli wél gezond en light frisdranken wél gezond, dus waar trek je dan de lijn? Wie bepaalt wat gezond is?
Overigens he... das dan weer jammer dat ik dat niet meer heb hier... afgelopen week heb ik een heel stuk in een boek gelezen over dat aspartaam dus níet zo ongezond (en giftig) is als uit eerdere onderzoeken is gekomen.
Weet je, ze onderzoeken en ze onderzoeken, het duurt 4 jaar eer ze erachter komen dat een muis kaas eet, bij wijze van. Dus ik denk dat het grotendeels eigen verantwoording moet zijn.

tsjah, de commerciele sector heeft een grote vinger in de pap, multi nationals bepalen wat gezond is (of wat goed verdiend) ongeacht of het wel zo gezond is, zelfs medicatie is commercieel, dus tsjah :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:35

Quellian schreef:
Brainless, heb jij een baby vanaf 2 weken oud enkel soyamelk gevoed??
Dat zou mijn beslissing dus niet zijn... in soyamelk zitten niet de stoffen die een baby nodig heeft, in koeienmelk ook niet, daarom wordt moedermelk of kunstvoeding aangeraden.

Een babyvoeding gebaseerd op soya.
Het kon niet anders. Bij de oudste waren haar darmen aangetast door de koemelk en de jongste begon met 2 dagen te huilen en is niet meer gestopt totdat zij die speciale voeding kreeg.
Bij de eerste hebben we eerst van alles geprobeerd (alle melkarme voeding) totdat wij bij deze speciale voeding kwamen. Omdat de jongste dezelfde symptomen kreeg hebben wij gelijk gekozen voor deze voeding. En echt niet voor de grap... kosten 60/70 euro per week.
De oudste heeft nog steeds snel last van haar darmen (buikpijn/snel diarree) de jongste heeft gelukkig geen last van haar darmen gekregen.