homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:13

Het zal nooit 100% zeker zijn, ik weet niet of het mogelijk is om alles langer te testen, maar ik snap wel dat ze nu de risico's zo klein mogelijk willen maken. Als er andere mogelijkheden zijn zou ik die ook liever zien :)

Authentic

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:18

Mogelijkheden zijn vaak afhankelijk van financiele middelen, gezien het absurd hoge salaris van de hoge bazen daar hebben ze schijnbaar nog het een en ander over waar ze niks beters mee te doen hebben, dat in onderzoeken aan hun donorbloed stoppen zou ik zeggen. *D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:19

Als het echt over zou zijn zou ik het ook liever in onderzoeken gestopt zien worden :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:34

Def schreef:
Ik vind het echt grote onzin..
Mensen met een piercing kiezen daar zelf voor.. ze hebben een keuze of ze die piercing nemen of niet en dus of ze bloed mogen doneren of niet.

Nogmaals, het gaat niet om de gever, het gaat om de ontvanger!
Het is dus irrelevant of de gever 'er zelf voor kiest' of niet, het gaat om het risico wat de ontvanger loopt.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:37

Gelijke rechten voor iedereen!
Ons bloed wordt ook eerst getest.. Ik snap dus eigenlijk écht niet waar men dan problemen van maakt.
Homo's mogen gerust bloed in mijn plaats geven; de gedachte alleen al doet me slap voelen :o :')..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:01

Authentic schreef:
Ik lees genoeg wetenschappelijke artikelen om elk zulke onderzoeken kritisch te willen beoordelen, niet elke onderzoeker kiest zijn onderzoeksgroepen kritisch en zo lang er 'wetenschappelijk' bij staat zijn er anderen die het klakkeloos over nemen.

Lijkt mij dat er verschil moet zijn tussen homo's met vast seksueel contact, homo's met wisselend seksueel contact, hetero's met vast seksueel contact en hetero's met wisselend seksueel contact.

Waar het op gebaseerd is, is scheidsrechter onderzoek. Omdat het onder toezicht is van x aantal onafhankelijke experten. Staat bovenaan op de objectiviteit ladder. Beter vind je dus niet :)
Denk je dat etische commisies google scholar artikkelen aannemen, al eens voor een etische commisie geweest zij nemen hun job heel serieus :=

Ik duim nog steeds voor het hib vaccin, wat zou dat leed besparen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:39

Welke groepsindelingen hebben ze dan onderzocht?

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:36

nou ik kon het niet laten hier even te reageren. Ik heb me in eerste instantie aangemeld op dit forum om te kunnen reageren op de draagmoeder voor bevriend stel topic.

Ik ben dus zelf homo en zou heel graag bloed willen doneren, net als mijn organen. Jullie moeten weten dat ik al 8 jaar in een monogame relatie ben, net als veel hetero stellen. Echter ik mag geen bloed geven omdat ik homo ben omdat ik volgens onze regering een verhoogd risico heb op HIV. Nou mogen jullie mij eens uitleggen waarom ik meer risico heb een hetero?

Dan hoor ik jullie denken, ja maar je weet niet wat je vriend misschien uit spookt als jij er niet bent, nee dat klopt, maar weten jullie dat? wellicht gaat jullie vriend/man wel naar de dames van de lichte zeden en haalt zich daar wat op de hals. Want het percentage hetero's wat vreemd gaat is hoger dan het percentage homo's dat vreemd gaat!

Dus waarom zou ik meer risico hebben op HIV???? ja omdat de regering alles over 1 kam scheert! nou er is een tekort aan bloed en orgaandonoren, nou organen mag ik dan wel doneren, waarom organen wel? zit er in mijn nier dan misschien geen HIV als ik daar al een verhoogd risico op heb? Nou geen bloed dus ook geen organen dan scheer ik het ook over 1 kam. (ik heb dus mijn status ook een tijd geleden laten veranderen naar GEEN orgaan donor)

Aanvullend op de dames van de lichte zeden wil ik nog noemen allemaal die "hetero" mannen met een gezin thuis en die dan op die druk bezochte parkeerplaatsen vaak onder werk tijd zes gaan zoeken, waar het percentage onveilige sex heel hoog ligt, die zich dan melden voor bloed donor maar niet kunnen/willen melden dat ze sex met mannen hebben gehad, die zorgen pas voor een risico want die donoren bloed dat wellicht eerder geïnfecteerd is met HIV en niet geconstateerd is dan andere homo's die zich wel elke 3 of 6 maanden door de ggd laten checken.

Amen!
Laatst bijgewerkt door sjnoebel op 23-10-11 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:44

Sjnoebel ik ben het helemaal met je eens, het gaat niet om je geaardheid maar om hetgeen je uitspookt..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:47

Sjnoebel _/-\o_

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:50

Wat erg, bekrompen en beschamend dat 22 % voor nee heeft gekozen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:54

Authentic schreef:

Alle groepen die in aanmerking komen voor bloeddonatie en dan al de verschillende subgroepen naar risicoanalyse door levensstijl en werk. Hierdoor komen ze ook aan de verschillende indelingen. En dan wordt er besloten in hoeverre het risico bestaand is om uit te sluiten of tijdelijk uit te sluiten.

Zoals hierboven, bij verpleegkundige word de graad van prikaccidenten gemeten en dan de ratio naar besmetting. En dan gekeken of deze in de groep hoog risico valt.

Net zoals naar de lesbische groep, waar de hiv besmetting laag is en dus een optimale groep is om bloeddonatie te doen. Want zij hebben het minste kans om uiteindelijk door de mazen van het net te glippen.

Maar weet niet hoe het in nederland zit, maar er zijn nog zoveel groepen die uitgesloten worden en niet op de lijst staan. Daarom hebben wij hier een gesprek met een arts voorafgaand op de donatie.

Bekrompen lg charlotte? Er is een verschil tussen rationeel en gevoelsmatig te denken. Ik wil geen slecht nieuwsgesprek voeren met een besmette patiënten omdat het voor sommige hun gevoel niet klopt en dat hij of zij daarom een verhoogde kans had op besmetting. Dat vind ik pas erg :)

Ik ben uitgesloten, maar moest het zijn dat het bleek dat brunette een verhoogd risico waren op het doorgeven van besmette bloedtransfusies ben ik liever uitgesloten dan iemand zijn wereld heel moeilijk te maken :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-10-11 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:57

Hoezo bekrompen? Iedereen heeft toch recht op zijn eigen mening? Ik kom er gerust voor uit hoor dat ik nee heb gestemt. Die regels zijn er echt niet voor om mensen te pesten.
Waar ik een beetje moe van word is dat wanneer er ergens regels en voorwaarden zijn dat mensen zich gelijk gediscrimineerd voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:58

Charlotte, ik ben een van de mensen die op 'nee' hebben gestemd. En over mij kan veel gezegd worden, maar absoluut niet dat ik bekrompen ben.

Hoewel ik Sjnoebel echt wel snap (en alle andere homoseksuele mannen in een monogame relatie) snap ik ook goed waarom Sanquin deze groep uitsluit van donatie. Het is ook een kosten-baten principe, hoe banketstaaf dat ook mag klinken.

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:58

nou charlotte dat is inderdaad teleurstellend maar dat is helaas de nederlandse maatschappij. Wij zijn toch zo'n homo vriendelijk land met de gay capital of the world Amsterdam, mooi niet! misschien het uitgaansleven maar de rechten voor homo's zijn hier lang niet zo goed als in spanje, duitsland of een paar andere landen. Dan heb ik het voornamelijk over bloeddonoren en de rechten en plichten bij draagmoederschap.

De Nederlandse wet loopt ver achter op zowel de technologie en de europese wet op vele vlakken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:00

Lente schreef:
Charlotte, ik ben een van de mensen die op 'nee' hebben gestemd. En over mij kan veel gezegd worden, maar absoluut niet dat ik bekrompen ben.

Hoewel ik Sjnoebel echt wel snap (en alle andere homoseksuele mannen in een monogame relatie) snap ik ook goed waarom Sanquin deze groep uitsluit van donatie. Het is ook een kosten-baten principe, hoe banketstaaf dat ook mag klinken.

En dan vraag ik me af hoeveel hier echt russische roelette willen spelen met hun eigen bloedtransfusies. Als je in het ziekenhuis bent en ze bieden je een 90 procent veilige transfusie aan of 60% veilige. Dan vraag ik me echt af wie hun eigen gezondheid op de lijn wilt zetten. In principe/theorie iedereen die ja het is zo harde discriminatie roept, in praktijk naja ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:01

Ieder mens kan een ziekte meedragen of het nu een homo een hetero of een bi betreft, daarom vind ik het bijzonder als mensen puur op grond van de geaardheid besluiten dat er niet gedoneerd mag worden.

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:01

lesilla schreef:
Authentic schreef:

Ik ben uitgesloten, maar moest het zijn dat het bleek dat brunette een verhoogd risico waren op het doorgeven van besmette bloedtransfusies ben ik liever uitgesloten dan iemand zijn wereld heel moeilijk te maken :)

Het gaat erom dat er door de nederlandse wetgeving gezegd wordt dat ik veel wisselende contacten heb! hoe willen zij dat nu weten!? als het inderdaad zo zou zijn dat ik door mijn bruine haren (iets wat erfelijk is en ik niet aan kan doen) een verhoogd risico zou vormen dan zou ik het ook zeker snappen. Maar ik doe nu niets verkeerd maar wordt toch "gestraft" en volgens jou is dat goed!?

Leg het me eens uit want ik snap het niet!?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:02

Ik heb nee gestemd, met dezelfde redenen en onderbouwingen als die Lente en Kanniet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:02

Sjnoebel, op dat vlak kan ik het maar ten dele met je eens zijn. Ja, het is bedroevend gesteld met de tolerantie richting homoseksuelen in Nederland. Want het lijkt zo mooi allemaal, maar ondertussen gebeuren er dingen richting homo's en lesbiënnes in het dagelijks leven waar de honden geen brood van lusten.

Maar dat heeft in mijn ogen niets te maken met het wel of niet bloed mogen geven.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:03

Maar hoe willen ze dan controleren of iemand wel of niet homo is?
Beetje apart..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:03

LCharlotte schreef:
Ieder mens kan een ziekte meedragen of het nu een homo een hetero of een bi betreft, daarom vind ik het bijzonder als mensen puur op grond van de geaardheid besluiten dat er niet gedoneerd mag worden.

Het heeft niet te maken met de geaardheid. Lesbiënnes zijn net zo goed homoseksueel en die mogen wel doneren. Ieder mens kan een ziekte meedragen, natuurlijk, en daarom zal een bloedtransfusie ook nooit 100% veilig kunnen zijn. Maar de risico's zijn gemiddeld genomen helaas nog altijd groter bij bepaalde groepen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:04

LCharlotte schreef:

Maar er wordt dus niet op geaardheid geselecteerd, dat is het hele punt. Het gaat er gewoon om dat het een risicogroep betreft met een verhoogde kans op HIV besmetting en daarom wordt deze groep uitgesloten. Dat het om homo's gaat heeft daar helemaal niks mee te maken.

sjnoebel

miss_lizje schreef:
Hoezo bekrompen? Iedereen heeft toch recht op zijn eigen mening? Ik kom er gerust voor uit hoor dat ik nee heb gestemt. Die regels zijn er echt niet voor om mensen te pesten.
Waar ik een beetje moe van word is dat wanneer er ergens regels en voorwaarden zijn dat mensen zich gelijk gediscrimineerd voelen.

dan gun ik jou al helemaal mijn 100% zuiver bloed niet eens. Net als dat van mijn vriend niet en een hoop andere vrienden van mij!
Ik denk niet dat je het wel kan snappen maar niet wilt snappen want daar wordt je moe van zoals ik het lees.

lesilla

Als je het al met de informatie in het topic niet snapt, dan kan ik het echt niet beter uitleggen. Er bestaan tot zover ik weet geen geanimeerde tekeningen om wetenschappelijk onderzoek naar sociologische en gezondheidsrisico uit te leggen.

En grappige is, dat de landen die je noemt de discussie voor het verbod ook aan het komen is. En het lijstje was in het begin veel langer. En ik twijfel dat ze plots discriminerend geworden zijn