Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:29

Balou_k schreef:
Papieren binnen ik word binnenkort gebeld voor de keuring :)

Ik wacht al ruim 3 jaar op een oproep.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:24

pinto_1 schreef:
Misschien kan je er niet tegen, dat heeft mijn man ook. Hij is absoluut niet bang voor naalden, kan ook goed tegen bloed (beter als mij zelfs), maar bloedgeven gaat altijd mis. Hij heeft het 4x geprobeerd, maar alle keren viel hij flauw in de stoel. Bloeddruk zakte gewoon na een paar minuten naar 30/60, echt eng, en dan was hij ook zo weg.
We hebben geprobeerd met voor het geven veel eten, veel drinken, stoel achterover, zelfs tijdens het geven zat hij zo'n beetje aan een limonade infuus. :D
Maar niks hielp, volgens de dokter kan zijn lichaam niet zo snel het bloedverlies bijwerken, heel jammer want hij heeft een zeldzamer bloedgroep dan mij, maar hij is er toch mee gestopt. ;)

Heel herkenbaar! Dan ben ik toch niet de enige :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:25

Frensie schreef:
@ Sodeletuut; de narcose is geen probleem, het hangt er wel vanaf waaróm je bent geopereerd. Afhankelijk ook van de zwaarte van de operatie mag je een paar weken tot 6 maanden niet geven of misschien nooit meer geven.

Dankjewel. Het gaat om een lichte operatie, dus ik neem aan dat dat geen probleem moet zijn?

Anoniem

Re: Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:32

Als je lichaam er weer helemaal van hersteld is dan mag je volgens mij gewoon geven. Ze weten dat ik ook onder volledige narcose voor een lichte operatie ben geweest en bij mij was het geen enkel probleem :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:35

loveshadow schreef:
Als je lichaam er weer helemaal van hersteld is dan mag je volgens mij gewoon geven. Ze weten dat ik ook onder volledige narcose voor een lichte operatie ben geweest en bij mij was het geen enkel probleem :j

Gelukkig!! :D

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:44

ik twijfel nog steeds heel erg, niet om het bloed geven maar om het prikken, ben een beetje panisch geworden voor prikken, door een injectie in me pols tussen me botten. Wel is juist mijn bloedgroep erg hard nodig aangezien ik O-negatief heb. Dus nog maar even goed nadenken..
Hoe zit dat precies met narcose? ik ben in maart onder algehele narcose geweest voor 2 uur..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:53

eyoor, misschien dan juist een goed idee om bloed te gaan doneren, zodat je je angst voor prikken kan overwinnen ;-)

Heb de eerste stap genomen, en me aangemeld als stamceldonor via www.europdonor.nl!
Zou toch geweldig zijn als jouw bloed direct het leven van iemand met b.v. leukemie kan redden!
Ben benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:29

Ah, super Wendy! Stamceldonor gaat me net iets te ver. Ik ben er niet bang voor, maar het lijkt me toch wel een aanslag op je lichaam en dat kan ik voorlopig even niet gebruiken :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:30

Ik kijk er ook tegenop mocht ik opgeroepen worden. Maar omdat het zo nauw luistert bij stamcellen, is de kans dat je opgeroepen wordt zeer klein. En ALS je dus opgeroepen wordt betekend dat, dat jij zo ongeveer de enigste bent die iemand zijn leven kan redden. Daar heb ik wel 2 weken last voor over ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:33

Ja, die twee weken wegen daar inderdaad niet tegenop! Hmm. Ik ga me er ook maar eens op orienteren.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:24

Ik zou dolgraag donor willen zijn, heb me ook aangemeld 1 jaar geleden.
Heb toen uitnodiging gehad voor een intake gesprek/keuring toen de datum van de keuring dichterbij kwam durfde ik niet meer, heel flauw weet ik..
En heb 1 week van te voren afgebeld, maar vindt het zo ontzettend slap van mezelf dat ik niet durf.
En heb ook van verschillende mensen gehoord dat het prikken zelf vrij pijnlijk is en een dikke naald is.

Kunnen jullie mij ervan overtuigen dat het meevalt :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:38

Er zijn twee manieren om stamcellen te doneren.
De ene manier is de manier die iedereen kent door merg te doneren.
De andere manier is door een periode vooraf, als je dus al weet je dat je nodig bent, een soort groeihormonen te slikken waardoor je stamcellen toenemen in aantal en in het bloed komen. Daarna wordt je bloed afgenomen en gefilterd en zo worden de stamcellen gewonnen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:40

Inderdaad, tegenwoordig is het bijna allemaal met bloed. En dat duurt maar vier uur en is helemaal aanslag vrij voor je lichaam. Alleen de onderzoeken of je allemaal wel gezond genoeg bent duurt het langst

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:43

goede tip, zal erover nadenken.. al voel ik me er niet echt goed bij.. ff wat informatie bekijken dan. Ben wel orgaandonor, heb ik geen moeite mee:)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:45

pinuts schreef:
goede tip, zal erover nadenken.. al voel ik me er niet echt goed bij.. ff wat informatie bekijken dan. Ben wel orgaandonor, heb ik geen moeite mee:)

Om je gerust te stellen, de kans dat je iemand kan redden is 1 op 50.000 (wereldwijd) daarom moeten er zoveel aanmelden. Omdat de kans gewoon bijna nihil is dat je een match vind. En dan moet die match nog toestemmen en lichamelijk gezond zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:22

Mo0wtjee schreef:
Heb toen uitnodiging gehad voor een intake gesprek/keuring toen de datum van de keuring dichterbij kwam durfde ik niet meer, heel flauw weet ik..
En heb 1 week van te voren afgebeld, maar vindt het zo ontzettend slap van mezelf dat ik niet durf.
En heb ook van verschillende mensen gehoord dat het prikken zelf vrij pijnlijk is en een dikke naald is.

Het valt heel erg mee... :D

Nee, serieus, het prikken voel je heel even (ik kijk altijd wel even de andere kant op) :o , maar net als ik denk: auw... is het ook alweer voorbij. Het is echt maar een fractie van een seconde dat je de prik voelt en dan is het al gebeurd.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:35

Wat goed om te zien dat dit topic al aardig wat mensen over de streep heeft getrokken!

Wendy_Komen schreef:
eyoor, misschien dan juist een goed idee om bloed te gaan doneren, zodat je je angst voor prikken kan overwinnen ;-)

Heb de eerste stap genomen, en me aangemeld als stamceldonor via http://www.europdonor.nl!
Zou toch geweldig zijn als jouw bloed direct het leven van iemand met b.v. leukemie kan redden!
Ben benieuwd...

Interessant, dat ga ik ook eens uitzoeken. Ik ben ook wel een beetje bang voor die procedure, maar ik ga er zeker naar kijken.

Mo0wtjee schreef:

Het valt echt mee. :) En dat meen ik serieus! Ik ben erg moeilijk te prikken en hoewel ze bij Sanquin veel ervaren en goede prikkers hebben, moesten ze het bij mij drie keer proberen. En dat ligt dus echt aan mij, niet aan hen. :P De prikker bleef steeds aan mijn vragen of het geen pijn deed en over ik wel zeker wist dat ik door wilde gaan, heel lief. :) Het prikje voelde ik wel, maar pijn kan ik het niet noemen. Als je eerlijk zegt dat je bang bent, zullen je extra goed behandelen, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Het is juist goed om zo over je angst heen te komen, ze nemen er alle tijd voor je en zijn heel ervaren.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:37

MoOtje ,is er niemand die met je mee kan geven de eerste keer voor morele steun?

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:02

Ik vond de 1e keer ook doodeng heb me eroverheen gezet, had me tweelingzus wel meegenomen. Die gaf al en via haar er aan gekomen. Vindt prikken etc ok niet fijn kijk de andere kant op. Doet even zeer en daarna zo klaar.

Ik ben van volbloed donor naar plasma donor over gegaan. Ik heb daar minder last van. (vermoeid etc). Ik mag alleen een jaar niet geven vanwege een onderzoek in het ziekenhuis .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 09:00

pinto_1 schreef:
Mo0wtjee schreef:

Het valt heel erg mee... :D

Nee, serieus, het prikken voel je heel even (ik kijk altijd wel even de andere kant op) :o , maar net als ik denk: auw... is het ook alweer voorbij. Het is echt maar een fractie van een seconde dat je de prik voelt en dan is het al gebeurd.

dat prikje voel je amper.... ik moest laatst naar de tandarts... kreeg een verdoving... en gruwel.... die naald dit zeer zeg!! afschuwelijk je zou spontaan bang voor naalden worden... en de tandarts!! een klein naaldenprikje zei die, m'n hoela!! nee doe mij maar bloedprikken/doneren hoor! die naald doet écht géén pijn!!! je voelt 'm, maar 't pijn doet het niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:47

Ik ben vandaag naar de keuring geweest! Eerst de vragenlijst langs gegaan, en bloeddruk gemeten en de hemoglobine(?) gemeten, was allebei goed! Toen bloedprikken, en toen kwam er uit: Je kan waarschijnlijk geen donor worden, want je aderen zijn te klein. Nou lekker dan! 8)7 8)7

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:52

Ik heb mij de 11e aangemeld om donor te worden, en ik heb volgende week woensdag de keuring.
Ben wel benieuwd. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:10

Sodeletuut schreef:
Ik ben vandaag naar de keuring geweest! Eerst de vragenlijst langs gegaan, en bloeddruk gemeten en de hemoglobine(?) gemeten, was allebei goed! Toen bloedprikken, en toen kwam er uit: Je kan waarschijnlijk geen donor worden, want je aderen zijn te klein. Nou lekker dan! 8)7 8)7

hemoglobine is volgens mij je ijzergehalte (gaat dat met een prikje in je vinger?)

enne... dan weet je toch iig zeker dat je gezond ben... is het voor jou tenminste nog iets waard..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:49

Maartje1990 schreef:
Sodeletuut schreef:

hemoglobine is volgens mij je ijzergehalte (gaat dat met een prikje in je vinger?)

enne... dan weet je toch iig zeker dat je gezond ben... is het voor jou tenminste nog iets waard..

Ja klopt, dat was het prikje in mijn vinger. Ik wist niet of ik het wel goed typte. :)

Ja dat is wel zo. Maar zou toch graag ook willen doneren, wie weet heeft net iemand mijn zakje bloed nodig.. Nja we zien wel. :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:00

Gewoon ook aanmelden als stamceldonor! Als er dan net iemand jouw HLA codering heeft, kun je ook echt iemands leven redden! ;-)

Hier een mailtje gehad dat ze buisjes naar me toe gaan sturen, die ze dan weer gevuld terug willen :-D Dus even kijken wie ik ga strikken om het erin te krijgen ;-)