Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

deeenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:24

hi!
ik ben dit jaar april aan een scoliose van 53 graden geopereerd
over een jaar zou ik weer mogen beginnen met rijden, dit kan nog omdat mijn onderrug niet helemaal vast is gezet
het begon weer te kriebelen en heb ik er dus alweer opgezeten 8)7
alleen even gestapt, maar het voelde erg goed aan!

Afbeelding
Afbeelding

ik zou heel erg graag in contact willen komen met mensen die ook geopereerd zijn aan een scoliose en die ook weer zijn gaan rijden na de operatie, ben erg benieuwd naar de ervaringen.
liefs denise

blondies

Re: Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:10

Oei oei! Wat een hoop rug- en ruggerelateerde klachten hier!
Ik ben bijna afgestuurd kinesist (gelijkaardig aan fysiotherapeut in NL) en het valt me op dat de meeste het hier enkel hebben over "kraken", "even losmaken", "masseren" etc...
Nou is hier natuurlijk niet veel mee mis als het pijnverlichtend werkt, maar werken die therapeuten ook aan de oorzaken van die blokkages? En geven ze ook tips en oefeningen mee om het te voorkomen?
Want je kunt je wel iedere keer gewoon laten kraken en gewoon je ding doen en 2 dagen later weer vast zitten en laten kraken maar zeker op de lange termijn is dat geen oplossing.
Ik bedoel het niet slecht maar op mijn stages merk ik ook dat de ene therapeut heel traditioneel is (massageke hier, wat electrostimulatie daar en we zullen eens wat kraken) terwijl anderen echt kijken wat het probleem is en de oorzaak is ipv enkel de klacht behandelen. Ik vraag me af of jullie het ook zo ervaren?

Verder valt het me hier op dat er veel mensen zijn met neurologische klachten waar haast niks mee gedaan wordt. Zeker als je leest dat iemand al incontinentie heeft is dat een waarschuwingsteken dat er wel degelijk zenuwen geklemd zijn..

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 07:11

Nou het is duidelijk. Ik heb een MRI gehad.
Daaruit blijkt dat een van mijn onderste wervels een afwijking vertoont, iets uitsteekt zeg maar.
Daardoor drukt die wervel in mn zenuwen, wat altijd pijn veroorzaakt :D
Ik ga nu eerst ziekenhuisfysio volgen, mocht het niet helpen of juist verergeren ga ik weer terug naar de neuroloog en dan opereren.
Ik mocht zelf de keuze maken maar zij raadde me sterk aan om eerst de fysio te doen, we gaan het zien.. over 3 weken ga ik weer in.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 07:24

Laat ik me dan ook maar eens melden (:
Ben over 6 dagen 17 jaar, en geboren met scolliose.
Hier zijn ze pas een klein jaar terug achter gekomen.
Jaren lang met hevige pijn gelopen, en soms niet op de rug kunnen liggen, kracht verlies hebben als ik bijv. iets moest op tillen. Het straalde ook voornamelijk uit naar mijn rechterbeen, en recht op zitten is dan ook echt een taboe omdat dat al verschrikkelijk veel pijn deed.
Van de huisarts doorverwezen naar de fysio die mij erg veel geholpen heeft wat betreft losmaken e.d.
Het zit bij mij op de rond de L5 wervel. Tussen mijn wervels in zitten zenuwen e.d. klem waardoor ik soms uit het niets helemaal niks meer kan.

Fijn dat er meerdere mensen op jonge leeftijd zijn die er last van hebben!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 07:27

Hier ook iemand,
Ik loop al sinds groep 7 bij de fysio, mijn instructrice merkte het op. Ik moest mijn schouders recht doen maar kreeg het niet voor elkaar.
Scoliose + torsie, alles zat verkeerd en scheef. Eerst kinderfysio, manueel therapeut, toen nog naar een fysio, en door oefenen om mijn spieren sterker te maken. Ook nog voor therapeutische zooltjes naar de podoloog. :+
Ben nu bijna 17.

Alles ging goed voor de zomer, na de zomer 3de week school.. Alles weer vast. Kon ik weer naar de fysio... bleek de scoliose weer een beetje terug en de torsie ook. Nu gelukkig weer goed. :D
En in februari weer naar de podoloog of alles goed is met de zooltjes.
Helaas blijft mijn rug altijd zwak, zal nooit 100% goed komen. :(

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 07:29

Elmira schreef:
In de onderrug, echt heel laag. Ook in m'n billen :P .

SI gewrichten, wat houdt dat precies in? Ik ben echt nog een leek op het gebied, maar van mn huisarts/fysio/therapeut word ik soms ook niet veel wijzer..

Ik kan echt niet paardrijden soms.. En als ik het wel doe moet ik er dan weer 2 dagen van bij komen. Mijn friese merrie gooit enorm hoog op waardoor je elke keer een klap in de rug krijgt als het ware. Fietsen en wandelen gaat daarentegen inderdaad wel :j

dat zijn die botjes net voor dat je billen beginnen en als je je buik naar voren steekt worden het gaatjes, omdat het vet eromheen omhoog gaat staan. ik heb ook al meer dan een jaar last van mn rug. dat komt omdat ik hypermobiel ben en een paar keer flink van mn paardje ben afgevallen. nu zitten er wat wervels niet goed. ik heb ervoor gekozen om geen operatie te doen, want de pijn komt in vlagen en het risico dat aan die operatie vast zit is best wel groot.....
succes met jou rugpijn!!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:24

blondies schreef:
Oei oei! Wat een hoop rug- en ruggerelateerde klachten hier!
Ik ben bijna afgestuurd kinesist (gelijkaardig aan fysiotherapeut in NL) en het valt me op dat de meeste het hier enkel hebben over "kraken", "even losmaken", "masseren" etc...
Nou is hier natuurlijk niet veel mee mis als het pijnverlichtend werkt, maar werken die therapeuten ook aan de oorzaken van die blokkages? En geven ze ook tips en oefeningen mee om het te voorkomen?
Want je kunt je wel iedere keer gewoon laten kraken en gewoon je ding doen en 2 dagen later weer vast zitten en laten kraken maar zeker op de lange termijn is dat geen oplossing.
Ik bedoel het niet slecht maar op mijn stages merk ik ook dat de ene therapeut heel traditioneel is (massageke hier, wat electrostimulatie daar en we zullen eens wat kraken) terwijl anderen echt kijken wat het probleem is en de oorzaak is ipv enkel de klacht behandelen. Ik vraag me af of jullie het ook zo ervaren?

Verder valt het me hier op dat er veel mensen zijn met neurologische klachten waar haast niks mee gedaan wordt. Zeker als je leest dat iemand al incontinentie heeft is dat een waarschuwingsteken dat er wel degelijk zenuwen geklemd zijn..

Ik snap de reactie inderdaad wel. Bij mij is het zo dat ik ook oefeningen mee heb gekregen. Moet zeggen dat ik mezelf ook wel eens afvraag of het wel zo goed is voor je lijf om iedere keer gekraakt te worden.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:32

ik heb oefeningen van de fysio om mee te oefenen. Verder kan een rugklacht(en) al bij de geboorte ontstaan. Waarschijnlijk komen de problemen van mijn rug door een hevige val.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:03

(bij mij is wel een oorzaak, namelijk juveniele spondylarthropathie
ook ik heb oefeningen.... Maar doe ze alleen als ik heel veel last van m'n rug heb :+
Ik weet dat het voor de soepelheid van mijn rug goed is, en ik weet dat balans in rust en actie goed is. Maar om je er aan te houden, dat is nog niet zo gemakkelijk.

Ik word nooit bewust gemanipuleerd.. maar ik 'kraak' van me zelf erg snel. Hij hoeft me alleen in voorspanning te leggen (uit te wringen als handdoek) en ik knak al.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:05

Ik heb al sinds mijn 13e regelmatig rugklachten, en het bleef maar aanhouden. Heb ruim een jaar bij de fysio gelopen en dat heeft eigenlijk niks geholpen. Op aanraden van een kennis ben ik toen bij een holistisch arts (iets in die richting, Annette de Vogel heet ze) geweest en d.m.v. accupunctuur heeft ze mijn rug behandeld. Ik heb daarna ruim 2 jaar geen last meer van mijn rug gehad, het begint nu weer meer te komen dus ik moet weer even een afspraak maken.
Mijn moeder is ook 2 jaar terug bij haar geweest, met een hernia, en loopt nu al 2 jaar pijnvrij rond!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:08

Ben gister bij de orthopeed geweest (nu dik 4 jaar last) en gelijk weer foto's (rontgen) gemaakt, waar dus weer de lichte scoliose uit kwam ivm beenlengte verschil. Aangezien ik best wel wat last heb, heeft hij besloten mij ook nog door te sturen voor een PETscan / bot-scan. Dan spuiten ze 2 uur van te voren van die contrastvloeistof in je lichaam en paar uur daarna het onderzoek zodat ze bijna alles kunnen zien en het e.e.a. kunnen uitsluiten. Hernia of iets in die trend is het niet, geen uitstraling benen en reflexen werken goed volgens orthopeed. Heeft iemand wel eens zo'n PET scan gehad?

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:15

Coentjuh schreef:
Ben gister bij de orthopeed geweest (nu dik 4 jaar last) en gelijk weer foto's (rontgen) gemaakt, waar dus weer de lichte scoliose uit kwam ivm beenlengte verschil. Aangezien ik best wel wat last heb, heeft hij besloten mij ook nog door te sturen voor een PETscan / bot-scan. Dan spuiten ze 2 uur van te voren van die contrastvloeistof in je lichaam en paar uur daarna het onderzoek zodat ze bijna alles kunnen zien en het e.e.a. kunnen uitsluiten. Hernia of iets in die trend is het niet, geen uitstraling benen en reflexen werken goed volgens orthopeed. Heeft iemand wel eens zo'n PET scan gehad?

ik heb precies het zelfte gehad! dus ook de bot scan

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:16

Een aantal jaren geleden ben ik van mijn vorige paard afgevallen en heb ik mijn rug gekneusd. Sindsdien heb ik veel pijn in mijn rug gehad. Ik ben ook vaak naar verschillende huisartsen geweest, maar daar kwam niet veel uit. Vorig jaar ben ik dan maar zelf naar de fysio gegaan en die heeft ontdekt dat mijn hamtrings en bilspieren te kort zijn en aan mijn rug trekken en daardoor zitten mijn onderste wervels stijf op elkaar. Ik weet alleen niet waarom dit begonnen is na een val, maar in ieder geval weet ik nu gelukkig wat er aan de hand is en wat ik er een beetje aan kan doen.
Nu ben ik dus vrijwel pijnloos, maar soms heb ik gewoon een dagje dat het wat minder goed gaat of dat ik iets te zwaren dingen gedaan heb.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:22

worden jullie ook allemaal gek dat je niet kan sporten zonder rugpijn?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:38

Ik sport nooit... (ja beetje paardrijden maar meer ook niet)

Hoe was die scan Tessssie? en is er iets uitgekomen bij jou?

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:17

Coentjuh schreef:
Ik sport nooit... (ja beetje paardrijden maar meer ook niet)

Hoe was die scan Tessssie? en is er iets uitgekomen bij jou?

de scan viel ruzie mee, bij mij was er niks uitgekomen. gelukkig. ze doen het eigenlijk altijd voor de zekerheid

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:35

Nou ik meld me hier ook maar even.. 18 jaar en al zolang ik me kan herinneren heb ik last van rugpijn.
Bij een huisarts, podoloog, fysio en manueel therapeut geweest.
De podoloog zei dat er in m'n voet een botje verkeerd zit daarvoor m'n heupen niet recht staan. Daarnaast ben ik ook nog eens altijd de langste van de klas geweest waardoor ik nooit rechtop liep en zo een wervel is vergroeit. Ook heb ik heel veel spanning op m'n nek en schouders waardoor ik erg vaak hoofdpijn heb.
Ik heb een tijdje bij de fysio gelopen maar had daar niet echt baat bij, de podoloog heeft me wel geholpen met steunzooltjes maar die passen niet in al mijn schoenen dus heb ik denk ik 50% van de tijd aan.
De manueel therapeut was helemaal niks, het kraken hielp niet omdat ik daarna 2 dagen niks mocht doen en dat gaat met paarden gewoon niet, kan ze moeilijk uithongeren :+
Nu loop ik bij een andere fysio, eigenlijk meer vanwege mijn hoofdpijn door de spanning en dat gaat erg goed dus ik ga binnenkort ook even vragen of ze naar de rest van mijn rug wil kijken..
Ik word er echt gek van, sommige dagen gaat het heel goed, maar soms kan ik niet eens een fatsoenlijke houding aannemen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:51

Tesssie14 schreef:
worden jullie ook allemaal gek dat je niet kan sporten zonder rugpijn?

Vaak is het juist goed om wel te bewegen met rugpijn, juist wel :)
Dingen zoals zwemmen, wandelen, fietsen(recreatief) zijn prima :)
Dit geld niet voor alle rugproblemen (gebroken wervel is niet zo handig ;) )

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:03

Hier ook een met rugpijn.
Sinds mijn 9e door een val van mijn paard is er een wervel beschadigd die is afgegleden. Op het moment had ik toen ook geen gevoel meer in mijn benen, later was dat weer terug.

Sinds dien hele erge klachten van rugpijn die met de tijd erger worden. Maar de huisarts wimpelde het af als verkeerd rug gebruik.

Uiteindelijk heeft de reumatoloog ontdekt dat ik een vrij ernstige sponylolisthese heb en slijtage van minimaal 10 jaar.
Dat is dus een wervel die van de andere wervel afglijd (bij mij de wervel op het SI gewricht) en daardoor komen de zenuwen in de knel.
Ze kunnen er wat aan doen maar dat schijnt een flinke operatie te zijn waar ze niet zomaar aan beginnen. (Dokter zei: Het liefst is het zo dat we je in een rolstoel naar binnen zien gaan en lopend eruit...)
Dan worden er pennen in gezet om de wervel terug te zetten. Maar het is een hele lange herstel periode schijnt en er is niet altijd succes.
Vanwege de risico's wachten ze dus liever tot het voor mij echt niet meer gaat.

Ook zit er hierdoor een discus vernauwing.
(dat zijn de schijfjes tussen de wervels). Die word steeds platter.

Mijn paard is al verkocht hierdoor (maar ook door spierreuma en hypermobiliteit waarbij mijn schouder soms uit de kom gaat).
Ik rij dus ook niet meer.

De laatste tijd word het weer steeds erger. Kan me 's morgens haast niet bewegen in bed.
lang staan of lang zitten is verschrikkelijk.
Moet een beetje in beweging blijven maar ook weer niet TE.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:08

Chendo: Ik ben 2 weken geleden begonnen met triggerpoint therapie.
Misschien moet je eens zoeken op google, ik heb er hele fijne resultaten mee.
Alles wat bij mij nu scheef schiet aan wervels kan ik zelf corrigeren.

Ik ben nu een week of twee verder en ben van alle klachten wel af, enige is dat ik het nu nog regelmatig bij moet houden. Als je meer info wil pb gerust.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:10

Triggerpoints neemt de chiropractor bij mij mee , maar zelf er iets mee doen lukt me echt niet..terwijl er zat zitten rond mijn schouders die de boel helemaal verkrampen....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:11

pmarena schreef:
Triggerpoints neemt de chiropractor bij mij mee , maar zelf er iets mee doen lukt me echt niet..terwijl er zat zitten rond mijn schouders die de boel helemaal verkrampen....

Dan doe je het lijkt mij echt niet goed?
Ik heb een boek over triggerpoint therapie, en daar staat in hoe je het zelf toe kan passen.
Bij mij zat letterlijk elke spier vast en dat heb ik eruit gekregen.

Het is nu zelfs zo dat ik zonder het boek gelezen te hebben alles zo kan lokaliseren.
En dan niet alleen het probleem waar de pijn zit, maar ook waar het primaire probleem zit.
Voorbeeld: Last van rechterbeen/heup, dat komt uit mijn buikspieren vandaan.
Als ik die buikspier masseer doet mijn been het ook weer.
http://www.triggerpointboek.nl
Het boek kost 30 euro, best de moeite waard imo.
Enige wat ik zelf gebruik is de vierpoot en de massagebal.
Dan heb ik zelf nog een grotere stuiterbal en een kleinere voor mijn voet, maar that's it.
Het boek is heel simpel eigenlijk: je hebt een afbeelding van het gebied waar je wat hebt.
Daar staan pijltjes bij met de naam van het gebied.
Op de pagina ernaast staan per gebied welke spieren daar problemen kunnen geven.
Zo kan volgens mij bijna iedereen zelf een hoop oplossen, dat weet ik zeker.
Ik wist bijna niks en ik kon er niets mee, ik kan nog net niet aan het werk als fysiotherapeut.

Ik zat nog net niet dagelijks bij de fysio/manueel, nu ben ik 1/5 week bezig en hij heeft niets hoeven doen. Eergisteren zat er onderin mijn rug een wervel scheef, dat bleek uit mijn buikspieren te komen en naar mijn been te gaan.
Na twee keer masseren schoot de wervel zo terug op zijn plek. :D

Mijn fysiotherapeut zei nog dat hij blij zou zijn als al zijn stagiaires die hij kreeg al zou na zouden kunnen denken en de boel zo konden linken. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:37

Ik heb wel een tijdje geleden dat dikke blauwige boek van Clair Davies (ofzo) gekocht over Triggerpoint-therapie , en ook die Thera Cane (wederom ofzo :P ) , maar om 1 of andere reden begin ik daar niet echt in te lezen. Ik zou er wel wat minuutjes vrij voor hebben tussen alle drukte door op zich....maar ik weet grofweg toch wel waar die triggerpoints van mij zitten....rondom en tussen mijn schouderbladen namelijk.

Maar als ik met die staf ga klooien dan ben ik natuurlijk met mijn armen bezig , en op 1 of andere manier lukt het me dan niet om die triggerpoints echt goed te pakken te krijgen :\

Terwijl als ik mijn armen ontspannen hou en vriendlief bvb. tussen m'n schouders rommelt ik ze wèl heel duidelijk voel (auwie :oo ) en bij de Chircopractor al helemaal , maar daar lig je natuurlijk ideaal , zo met je snufferd in dat gat en je armen naar beneden hangend , als die knakker dan die triggerpoints weer opzoekt springen de tranen spontaan in m'n ogen en vallen m'n armen er haast af van de verzuring die vrijkomt :')

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:59

moonfish13 schreef:
Chendo: Ik ben 2 weken geleden begonnen met triggerpoint therapie.
Misschien moet je eens zoeken op google, ik heb er hele fijne resultaten mee.
Alles wat bij mij nu scheef schiet aan wervels kan ik zelf corrigeren.

Ik ben nu een week of twee verder en ben van alle klachten wel af, enige is dat ik het nu nog regelmatig bij moet houden. Als je meer info wil pb gerust.

Mijn wervel kan niet meer terug zonder een operatie, die is namelijk gebroken geweest en dan nog de slijtage eromheen.
Het schiet dus niet scheef het staat al 13 jaar in deze positie. ;)
Wel super fijn dat het zo goed werkt bij je!

*Edit: heb nog even gegoogled maar het kan wel wat zijn voor de spierreuma. Dus dan heb ik misschien daar minder last van, dat is natuurlijk ook al fijn, bedankt voor de tip ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:23

Graag gedaan, ik hoop dat jij er net zoveel baat bij hebt als ik. :j