Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:26

Wij eten foul, maar dan anders.

Foul is gemaakt van roodachtige bonen, ik weet het niet precies, maar mijn vader maakt nu van de bonen soep.

http://www.kraotach.nl/recepten/egypte/foul.html

zo ongeveer, salade hoeft er niet persee op :)

Afbeelding

~Torchi is aangemaakte groenten, of ingemaakt, hoe zeg je dat? Is echt heerlijk!

Oh, je schrijft het als Tursu zie ik nu!

;

Afbeelding

Het witte (spitskool) is mijn favoriet.

jamiroquai

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:36

Helaas houd ik niet van groente, erg he?
Maar rauwkost vind ik vaak wel lekker.

Maar eet je er dan nog iets bij? brood, of vlees of aardappelen of zo?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:39

Tursu is niet echt een groentesmaak, hoe leg je dat uit? Het is iig pikanter dan normaal.

En :j, wij eten gewoon wat erbij, of eigenlijk eten we tursu bij het hoofdgerecht als je snapt wat ik bedoel :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:41

Hihi dat ei proef je helemaal niet als je niet weet dat het erin zit :D thuis maken we het altijd zonder ei trouwens, het wordt er wel erg machtig door nml :')

Mmm ziet er lekker uit, foul betekent bonen geloof ik, hier gebruiken ze het voor tuinbonen. Eten jullie ook zo veel sauzen die je dan gewoon met brood opeet?

Die ingemaakte groenten zijn lekker idd, je moet het wel leren eten geloof ik want veel Europeanen hier vinden het maar vies en zuur hihi. Vind het lekker in een marqet zitoun saus, olijven, ingemaakte groenten en stukjes vlees in een tomatensaus jummmm.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:43

lakshmi schreef:
Hihi dat ei proef je helemaal niet als je niet weet dat het erin zit :D thuis maken we het altijd zonder ei trouwens, het wordt er wel erg machtig door nml :')

Mmm ziet er lekker uit, foul betekent bonen geloof ik, hier gebruiken ze het voor tuinbonen. Eten jullie ook zo veel sauzen die je dan gewoon met brood opeet?

Die ingemaakte groenten zijn lekker idd, je moet het wel leren eten geloof ik want veel Europeanen hier vinden het maar vies en zuur hihi. Vind het lekker in een marqet zitoun saus, olijven, ingemaakte groenten en stukjes vlees in een tomatensaus jummmm.

Jeps, we hebben hier harstikke veel sausjes, weet alleen de naam niet,

Ohja, ik ken er 1; Tahina. Niet mijn meest favoriete saus, maar hij is redelijk lekker :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:32

Tursu, lekker ja!

Eet smakelijk meiden!!!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 21:07

Jullie ook eetsmakelijk ja :D

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:26

Enyaa schreef:
Het enige wat standaard is, is dus die drank van gedroogde abrikoos, dadels, melk suiker en rozenwater :)

je bedoeld toch niet toevallig Gharoeb he?
:=

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:30

Wij eten ook heel degelijk.
beginnen met water, melk, dadels, olijfjes en een kommetje linzensoep (maar dan wel alles uit eigen tuin of de biologische winkel:P super gezond) en dan stoppen we.. en dan later op de avond eten we nog meer. nu gaan we straks nog een lekker biefstukje maken met champignonnetjes en wortelen uit eigen tuin. heel simpel dus eigenlijk. maar het is ook het beste om 1/3 van je maag te vullen met voedsel, 1/3 met vocht en de andere 1/3 over te laten voor ' lucht', zo heeft de profeet dat beschreven :D

ik denk dat ik morgen mollohgea ga maken (ik weet niet hoe je dat schrijft:P) met kip en rijst.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:37

Mijn man heeft mayali ekmek gegeten, geen idee of jullie dat kennen. Heb het de halve middag staan bakken. (brood in de pan gebakken) Groentensoep zelf gemaakt vandaag en hij wilde graag macaroni dus ook dat staan maken. Uiteraard eerst dadels en water. En nu hebben we wat watermeloen staan. Maar gaan zo alweer slapen, want hij moet morgen gewoon weer werken. ;)
Ik heb een fikse blaasontsteking en moet anti biotica slikken dus had anders nu weer het vasten moeten verbreken. Dus ben ergens blij dat ik niet gekozen heb toch te gaan vasten ondanks de BV. (heb lang getwijfeld)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:53

Nadoesh hier hebben we ook zoiets, mloukhia schrijven ze het hier, een saus van een soort groene bladgroenten. Hier dan meestal met stukjes vlees erin, en hier eten ze het met brood :) het ziet er altijd een beetje vreemd uit :D en heeft een erg aparte smaak, je moet er wel van houden hihi.

Nathalie ik ken het niet, even gegoogled, het is een speciaal soort brood? Wat een prachtig dochtertje hebben jullie trouwens <3

Wij hebben chorba, brik en ojja gegeten, hoewel ik de brik heb laten staan, frituur kan ik echt niet meer binnenhouden met al dat maagzuur dat steeds door de beeb omhoog wordt geduwd :Y)

Hier in Tunesie is ook vrijheid van godsdienst, er zijn ook kerken en synagogen, hier op het eiland is er oa een Portugese kerk en er is zelfs een van de oudste Joodse gemeenschappen ter wereld hier gevestigd.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:04

het is een beetje slijmerig, je moet er van houden haha. wij eten het ook met brood. en met kip en rijst. allemaal in kleine stukjes scheuren op je bord en dan de 'saus' erover heen.

chorba, komt me bekend voor, maar ik kan het even niet voor me halen.. ik ga het even googleen.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 08:47

Nadoesh schreef:
Enyaa schreef:
Het enige wat standaard is, is dus die drank van gedroogde abrikoos, dadels, melk suiker en rozenwater :)

je bedoeld toch niet toevallig Gharoeb he?
:=

Geen idee, ik ben een van de mensen die het allemaal maar al te graag eet, en kookt, maar de naam niet weet _O-

Nadoesh schreef:
ik denk dat ik morgen mollohgea ga maken (ik weet niet hoe je dat schrijft:P) met kip en rijst.

Hmmm, Heerlijk :), het ziet er walgelijk en slijmerig uit, maar het ruikt/smaakt zo goed!

En @ de linkjes; Typisch een gevalletje van oude koeien uit te sloot halen..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:19

Paddenpad, zou zeggen, schakel een moderator in, misschien willen ze dit topic wel sluiten... Het is duidelijk een gevaarlijke vorm van groepsvorming, vast een stel mafkezen die hier rare plannetjes zitten te maken :roll:
Wees dan alleen wel even consequent, en sluit ook alle andere 'groepsvormingtopics', weet je wat, eigenlijk heel bokt valt daar wel onder!!
Hier maakt trouwens niemand ruzie over een geloof, er is zelfs geen enkele negatieve opmerking tov andere geloven gevallen, JIJ bent een van de storingsfactoren die ruzie zoekt hier. Vind het juist mooi hoe hier moslims, christenen en niet-gelovigen toch samen op een fijne manier het over een islamitisch gebruik kunnen hebben.
Ik vind dat de moslims hier in het topic juist erg respectvol reageren tov de asocialen zoals jij die hier komen binnenvallen met hun oordeel al klaar.. Daarbij worden vragen van geinteresseerden ook goed beantwoord. Maar dat zou volgens jou dus allemaal verboden moeten worden?

Verder succes allemaal weer vandaag!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:30

Paddenpad schreef:
Blue_Eyes schreef:
Triest he? Waarom kunnen we elkaar niet gewoon in de waarde laten? *zoekt schouder-ophaal-smiley*

Dat vind ik dus ook,waarom ruzie maken over een geloof wat iemand heeft,vandaar dat ik ook niet mee doe aan geeneen geloof ookal heb ik van huis uit een stempel meegekregen,maar doe er ook verder niks mee!

Eh... De moslims of christenen zijn hier niet degenen die ruziemaken. Ook de meeste mensen zonder geloof niet. De enige die steeds opruiende opmerkingen plaatst ben jij...

Citaat:
Leef mijn leven zonder geloofsuitingen naar buiten,misschien handig als iedereen dat zou doen.

Waarom? Beledig ik iemand als ik een kruisje om mijn nek draag of aan de vasten doe? Word jij persoonlijk aangesproken als iemand het Suikerfeest viert of aan meditatie doet?

Citaat:
Zo hou ik ook niet van onderonsjes,of groepsvorming op welk niveau dan ook,hou het ook op afstand,vind het gevaarlijk!

En of het dan gaat over geloofsovertuigingen of sportclubs,disputen,motorclubs whatever ik doe er niet aan mee,ben een individue en geen clubje of groepje!
Ik hoef nergens bij te horen om me goed te voelen.

Ik ook niet. Ik hoef nergens bij te horen om me goed te voelen, maar dat betekent niet dat ik het niet fijn vind om ergens bij te horen. Dat zijn twee verschillende dingen! Ik ben nog steeds een individu binnen mijn verschillende groepen. Of dat nou mijn familie is, mijn collega's, mijn paardrijvrienden of mijn geloofsgenoten (etcetera), ieder mens hoort ergens bij en toch kun je dan je eigen identiteit behouden, juist door de verschillende aspecten aan jouw leven, de combinatie van groepen waar je bij hoort en die jou ieder voor zich een stukje vormen tot wie je bent. Geen enkel probleem en ook geen gevaar. Pas als je slechts bij 1 sterke, beinvloedende groep hoort en alle andere buitensluit, dan moet je op gaan letten.

Anyway. On topic maar weer.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:35

Ik wil even tussendoor zeggen dat ik nooit zo gastvrij door iemand ben ontvangen als mijn Turkse schoonfamilie, ook door de meer gelovige kant, terwijl ze goed weten dat ik A geen Turkse ben en B ik (of eigenlijk wij) en ik (we) niet van plan zijn ons ooit te bekeren. Heb al veel familieleden en kennissen en aanverwanten ontmoet en begroet en nog nooit maar een scheve blik of opmerking. Alleen een oudtante die elke keer toch even moet vragen of we niet al verloofd zijn, maar het is een lief mens hoor :D .

Succes aan iedereen. Ik doe niet mee, maar ik ben officieel aan mijn 5-jarenplan van dieet begonnen dus ik ga ook nog wel wat afzien :D .

Mijn schoonmoeder maakt ook heel vaak Turkse gerechten als ik er ben maar ik kan de namen echt niet onthouden :o . Er is iets wat ik heel lekker vind, lijkt op een soort van harde pannenkoek, dubbelgeplooien en dan stopt ze er iets tussen als prei of fettakaas :9 .
van olijven gruwel ik :o echt, hoe vaak ik het eet ik krijg het niet binnen :o
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 04-08-11 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:38

Ik heb een poos lesgegeven bij een traditioneel Marokkaanse familie thuis, dat meisje (13) moest Engels leren.
Ik heb daar zulk lekker eten gekregen! Die mensen waren echt heel gastvrij en lief, die oma begon gelijk als ik binnenkwam met Marokkaanse thee zetten. In de zomer muntthee met veel honing, in de winter iets anders (dat kon ik niet helemaal thuisbrengen). En dan allemaal lekkere zelfgemaakte zoete hapjes erbij, iets van deeg gevuld met bosvruchten o.i.d.? en nog meer lekkers :9

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:38

Paddenpad schreef:
Blue_Eyes schreef:
Triest he? Waarom kunnen we elkaar niet gewoon in de waarde laten? *zoekt schouder-ophaal-smiley*

Dat vind ik dus ook,waarom ruzie maken over een geloof wat iemand heeft,vandaar dat ik ook niet mee doe aan geeneen geloof ookal heb ik van huis uit een stempel meegekregen,maar doe er ook verder niks mee!
Leef mijn leven zonder geloofsuitingen naar buiten,misschien handig als iedereen dat zou doen.

Zo hou ik ook niet van onderonsjes,of groepsvorming op welk niveau dan ook,hou het ook op afstand,vind het gevaarlijk!

En of het dan gaat over geloofsovertuigingen of sportclubs,disputen,motorclubs whatever ik doe er niet aan mee,ben een individue en geen clubje of groepje!
Ik hoef nergens bij te horen om me goed te voelen.

gelukkig is bokt geen groepje natuurlijk :+
Verder vindt ik mensen als jij met deze opvattingen (en weinig tolerantie) veel enger dan mensen die gaan vasten voor hun geloof.

On-topic: heel veel succes dames!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:26

Kijk zulke reactie krijg je dan,omdat je niet meegaat in kudde gedrag en owee wanneer een ander een andere mening heeft,ik denk dat jullie toch nog beter moeten nadenken over ramadan,en nee mensen met een andere mening zijn niet per definitie opruiers,en ik zeer zeker niet omdat ik me distantieer van iedere groepsvorming of geloofsovertuiging,heb ik niet nodig om sterk in het leven te staan en wat er na het leven gebeurt zien we dan wel weer,wanneer dat aan de orde is,leef hier en nu!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:30

Mensen met een andere mening zijn inderdaad niet per definitie opruiers. Je ziet het hier in het topic waar moslims, christenen en niet-gelovigen op zeer vriendschappelijke en respectvolle basis met elkaar communiceren, terwijl ze toch allemaal een heel andere mening hebben. Geen enkel probleem. Jouw posts zijn echter wel veroordelend en daarmee ook opruiend.
Dus - waarom kon je hier eigenlijk? Om te rellen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:35

Ik ben -voor de zoveelste keer :D - niet gelovig maar deze vind ik nu wel heel toepasselijk: "Je ziet de splinter in iemand anders zijn oog, maar niet de balk in de jouwe" .

Jij hebt een haat tegenover godsdienstige groepen, maar jij bent degene die haatdragend en intolerant is. Niemand veroordeeld jou toch dat jij van dag tot dag leeft? Niemand zegt toch "foei, jij moet je gaan bekeren want je komt in de hel!" Waarom dan in dit topic blijven en er op doorhameren? Als zij zich gelukkig voelen door bij een 'groepje' te behoren (jij behoort trouwens ook tot een groep, zelfs meerdere, onder andere de groep van niet gelovigen die niks met geloof te maken willen hebben), wie ben jij dan om hun te zeggen dat ze het maar voor zich moeten houden? Zolang ze er andere maar geen kwaad mee doen of kwaad spreken over anderen, toch? :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:36

Dat bedoel ik :j Kwanyin als niet-gelovige en ik als christen zijn het in deze helemaal met elkaar eens :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:40

@Paddenpad
Groepsvorming ontkom je (helaas?) niet aan in Europa.
Alles wordt onderverdeeld in hokjes.

Ook op je werk ben je ingedeeld in een groep (al dan niet met intensieve samenwerking) en zal je samen moeten werken.
Ik sta elk jaar op de camping met andere mensen die van kamperen houden...
Mensen met dezelfde ideeën / hobby's ontmoeten vanzelf elkaar.
Zonder groepsvorming ontstaan er geen nieuwe ideeën en kun je bv je hobby/werk/opleiding ook niet uitvoeren.

Als je dingen wil veranderen (bv op je school / werk) zul je wel aan groepsvorming moeten doen, alleen lukt dat niet.

Ik persoonlijk vind individualisme (op grote schaal) zeker geen positieve ontwikkeling.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:43

Dames, hier ook heel veel succes gewenst! Ik vind het dapper hoor, zeker nu de dagen zo lang zijn.

Ieder jaar is het toch ongeveer een maand eerder? Dat betekent dan dat volgend jaar de dagen nog langer zijn omdat je dan in juli zit? Of zie ik dat nu verkeerd?

En stel nou dat je moslim bent en in het noorden van Scandinavië woont, waar rond 21 juni de zon niet onder gaat, hoe doe je dat dan met de Ramadan?

Het is pure nieuwsgierigheid hoor dat ik dit vraag, ben zelf niet gelovig maar altijd erg benieuwd naar hoe anderen hun geloof ervaren en wat er allemaal bij komt kijken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:44

@Hetbommeke; er staat ergens in dit topic (maar kan me voorstellen dat je niet eerst 10 pag. hebt bijgelezen) dat moslims die ten noorden van de 65ste breedtegraad wonen, de tijden van de 45e breedtegraad mogen aanhouden (dat is dus Noord-Frankrijk).