borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borst voeding zorgt voor een betere band tussen moeder en kind?

eens
81 (59%)
oneens
56 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:47

Jeetje BE, dat was wel een héél kleintje zeg!

Kian is een paar dagen voor de 40 weken geboren. Heb wel een zetje gehad in het ziekenhuis hoor :+

Inmiddels is het zo'n grote kerel :D *trots*
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ID6G4ROY.jpg

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:50

@Blokje, ja, die waren net onder 4 pond en net boven 5 pond ;) Dus echt kleintjes.
@Quellian; ja, nog net geen 4 pond en 42 cm. Mijn schoonmoeder zei 'Wat een kleintje! Daar mag je wel heeel goed voor zorgen!' Euhm, ja, mam, ik zou er ook goed voor zorgen als het iets groter was geweest, hoor := ;)
Wat is jouw ventje al groot geworden! <3
Die heel grote schijnen inderdaad ook niet zo goed te zijn voor je lijf. Een vriendin van me (is 1.60 en getrouwd met een man van 2.10) heeft een kindje gekregen van bijna 12 pond ( :oo) en 60 cm... Dat was ook echt een hele aanslag.

Roselie

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:51

Ik ben bevallen in het ZH met ruggeprik, wee opwekkers, vacuum en knip
Jasmijn woog 3145 en was ongeveer 48 cm met 38+1

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:53

Oh ja, dat moet ik er nog bij zeggen. Oudste was dus 2540 en 47 cm bij 40+4 en jongste 1940 bij 35+6. Mocht mee naar huis toen ze 2073 woog. Dat was al heel soepel van de KA :=
Mijn meiden hebben allebei eerst prematurenkleertjes maatje 42/44 gedragen. Waarop mijn zus bij de prenatal stond en zei 'Hee, die maat heb ik ook...' :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:56

Blue_Eyes schreef:
Mijn meiden hebben allebei eerst prematurenkleertjes maatje 42/44 gedragen. Waarop mijn zus bij de prenatal stond en zei 'Hee, die maat heb ik ook...' :')

:D :D :D

Ben wel bekend met de vacuumpomp en de knip *au*

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:19

Vacuum en knip.. bah praat me er niet van :P

Anyway.. mijn lichaam had een mega klap gehad (zwangerschapsvergiftiging, 2 liter bloed verlies = 3 nachten high-care voor mij) dus borstvoeding kwam niet..

Iniedergeval een gestresde week geweest, met bloedende borstkloven, lactatiedeskundigen die niets voorelkaar kregen, ik ben binnen een week gestopt, en geen SECONDE spijt gehad.
Ik vond het een veel fijner gevoel een voldane baby te zien die heerlijk tevreden tegen je aan ligt dan het gestress ervoor.

Het is voor mij en kind even intiem.
Hiernaast gingen wij savonds buidelen. bloot op bloot zegmaar, lekker knuffelen. Dus ook contact genoeg!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:36

Vind ik een goede beslissing hoor KLijntjuh!
Je hebt alle hulp ingeschakeld dus dan is de keuze toch gemaakt.

IK oordeel ook niet over wel of geen BV moet iedereen zelf weten. Maar ik veel gevallen zou wat extra hulp er wel voor zorgen dat het lukt. Uitzonderingen daar gelaten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:41

Knip ken ik ook vond de knip op zich zelf niet zo erg het hechten vond ik een hel!

Ik zag toen ik mocht persen alle scharen etc klaar gelegt worden dus riep direct "IK WIL GEEN KNIP!"
Ik heb geperst of me leven er vanaf hing, toen gingen ze toch alles daar beneden alvast verdoven toen zei ik nog bozer dat ik geen knip wou. Kreeg nog 2 a 3 persweeën de tijd om hem er zo uit te krijgen. Maar jammer genoeg was het van ondere echt te krap voor het koppie van me zoon. Gelukkig echt maar een iel knipje. En daarna bleef meneertje hangen met zijn schouders... Ik was trouwens 41+3 en heb wee opwekkers gehad en pijnbestrijding :+
Direct na het hechten is me kleine manneke aan de borst gelegt stomme is dat die borst heel klein is en minder melk bevat dan de andere borst :x

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:47

Ik had totaal geen idee wat er allemaal gaande was. Hoorde iets over zakkende hartslag van de kleine, te nauwe doorgang, blijven hangen en weet ik het wat voor enge dingen. Van het ene moment op het andere moment werden mijn benen in beugels gehangen, stond er een gyneacoloog naast m'n bed die zich voorstelde, kreeg ik spuiten van onder en een knip en daarna dacht ik dat m'n hele ingrediëntenlijst mee naar buiten kwam.

Ik heb verder geen pijnstilling gehad tijdens de bevalling, ze beloofden steeds dat ik wat zou krijgen, maar omdat het allemaal zo vlot ging kreeg ik niets (iets meer dan 3,5 uur).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:03

Mijn oudste is inderdaad ook met de pomp geboren. Schoot steeds terug, ik had geen persweeen, zij kreeg dipjes in de hartslag. Toen kwam er een gyn, die voelde even heel lomp hoe groot ze was en zei 'Het is een kleintje, doe maar met de pomp.' Ze was er zo. Spuiten, knip, pomp erop en ze trokken zo hard dat ik mezelf van het bed voelde schuiven. Dat riep ik en hubbie had meteen een been vast, zuster het andere been. Een andere zuster hing op mijn buik mee te duwen.
Achteraf bleek dat ze nooit met de pomp geboren had mogen worden ivm een bloedstollingsprobleem en het bijbehorende risico op een hersenbloeding. Ik dank God op mijn blote knietjes dat dat goed is afgelopen... En het stomme is dat ze dat geweten hadden, als ze 'mijn dossier niet kwijt waren geweest'. ^)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:04

Ik heb kleinere borsten, maar echt daar komt toch een melk uit....

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 17:54

aaaw wat een lieve foto's komen er voorbij. :D
ryano was 3730 gram, lengte niet gemeten met 39 + 1 geboren.
geen echte persweeën gehad wel een knip, maar niks van gemerkt :+
ryano was niet ingedaald, ze moesten mijn water breken, maar hij daalde nog steeds niet, toen moest ik toch maar een beetje mee duwen om hem naar beneden te krijgen, 1 keer drukken en toen was hij er al zover dat ik meteen voor het eggie moest, binnen 3 keer was hij er toen.
had trouwens wel flinke weeën en vrij lang ook. 's avonds om 22.00uur begonnen ze en om 24.00 uur waren ze al zo erg dat ik niet meer liggen kon, had alle weeën die er bestaan, rug buik en been weeën en hij werd om 14.07 geboren, zonder persweeën :')

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:05

Voor mijn gevoel heeft mijn bevalling 10 weken geduurt (met 28 weken opgenomen met vroegtijdige weeën, longrijpers gehad, wee-remmers, maar ze kwamen er doorheen maar door de weeremmers waren ze zo zwak dat ze neit genoeg deden, al waren ze voor mijn gevoel dus heftiger dan de weeën bij de uiteindelijke bevalling) Uiteindelijk met 38 weken ingeleid omdat ik helemaal kapoet was. Prik door de vliezen was genoeg, ging al de verloskamer op met 4 cm ontsluiting. Geen pijnstilling gehad, wilde ik liever niet. 09.00 uur begonnen aan de echte bevalling, 13.55 is ze geboren. Ook Yasemin's hartslag ging erg dippen, vanaf de eerste wee al. (was daar al mee bekend, toen ik in t ZKH lag op de CTG ook regelmatig flinke hartslag dips) Uiteindelijk tijdens het persen was hij zo laag en kwam niet meer omhoog. Dus 3 gyn's erbij, vacuum stond klaar, knip gehad (en een boze gyn :D), geen tijd voor vacuum (hartslag was 30 ofzo) dus gyn die geknipt had met 2 handen naar binnen om aan haar te trekken en 2 gyn's op mijn buik met 1 verpleegkundige, om haar eruit te duwen. Ik merkte op dat moment vrij weinig, was echt in mezelf gekeerd! Kreeg achteraf pas t idee van, joh, er was best een paniek! :+

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:14

Ik heb mijn dochter 8 maanden BV gegeven, maar voel me erg gezegend met zo'n gemakkelijke BV periode en gemakkelijk kind. Ik heb bijvoorbeeld nooit ontstekingen, spruw e.d. gehad, dus wat dat betreft kan ik niet oordelen wat ik zou doen als dat minder was geweest. Wel ben ik in Duitsland bevallen en daar heb ik ook de eerste 3 dagen in het ZH gelegen (is daar standaard) en ontzettend goede begeleiding gehad. Een aparte BV kamer, lactatiekundigen (of in ieder geval hele kundige verpleegsters), alle ruimte en moeite om je te helpen, heel goed!

Bij een volgend kindje zou ik zeker weten weer BV willen geven, en liefst ook langer. Na de 6 maanden wordt het toch wat rustiger allemaal, dus dan zou ik nog wel langer door willen geven. Ik had nu andere redenen om te stoppen (ik kon niet kolven en ging een parttime studie doen in de weekenden), maar anders had ik graag willen doorgaan tot ze over kon op gewone melk met een jaar ofzo.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:19

Als je bijv langer dan 6 maanden BV geeft is het dan echt volledige BV of bedoelen jullie dan BV en fruit oid?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:40

volledig bv ofwel exclusief bv is inderdaad 6 maanden alleen borstvoeding en niets anders. met 6 mnd begin je uiteraard met bijvoeding. tot 1 jaar is de borst hoofdvoeding, de rest bijvoeding. met 1 jaar andersom. ;)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:44

Dank je wel, ik begrijp het!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:53

Ja ik heb tot ruim 5,5 maand alleen BV gegeven, en toen langzaam met groente en fruit begonnen. Ik ben met 6 maanden ook actief de BV gaan afbouwen, maar geprobeerd zo langzaam mogelijk te doen en dus heel langzaam in 2 maanden afgebouwd.

Ohja, en w.b. de band die je samen hebt. Ik vond het heel erg bijzonder om zo periode zo afhankelijk van elkaar te zijn. Ik was/ben ook thuisblijfmoeder en ik vind het heel speciaal om te weten dat mijn lichaam haar heeft doen groeien ofzo. Ach ja, sentimenteel idee misschien, maar goed. Voor mij voelt het alsof onze band daardoor ook heel sterk is, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:06

Ik ervaar het ook zo hoor. Ben erg trots dat ik met mijn lichaam haar heb kunnen voeden en laten groeien. (voeden doe ik nog steeds :D )
Ik ben zelf heel erg voor 6 maanden exclusief borstvoeding, ze heeft dus nooit wat anders gehad voor ze 6 maanden was. Yasemin krijgt ook bijvoeding volgens de Rapley methode die erg goed aansluit op borstvoeden op verzoek.
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 01-06-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:10

nou sorry, maar mijn tepels werden gewoon opgegeten door mijn dochter.
Ik heb het niet langer dan een week vol kunnen houden.
Dit was dus absoluut niet bevoordelijk voor onze band.
Het was niet prettig.

Daarna overgegaan op de fles en dat gaat super.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:14

Ieder zijn ding toch. !

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:43

Roselie schreef:
Ik heb kleinere borsten, maar echt daar komt toch een melk uit....

Ik heb/had een kleine B.
Nou geef ook melk :P Mijn oma had AA of nog minder maar die gaf borstvoeding voor 6 :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:07

Je hebt idd geen grote borsten nodig om BV te geven. :P
Ik had cup A, nu D.. :+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:12

Ik heb nu ook een D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:06

Zeg, geven jullie eens wat aan mij! :P

odetteke schreef:
Ik vind het wel heel jammer voor je dat je dat geweldige gevoel dat ik bij bv heb gehad nooit hebt kunnen ervaren hoor (absoluut geen verwijt, meer besef hoeveel geluk ik heb gehad). Heerlijk met uk in bed, 's nachts nauwelijks wakker worden om te voeden. Een beetje samen één worden. Komt ook door de oxytocine natuurlijk waardoor je zo heerlijk relaxed en loom kan worden als je ligt te voeden, doezelde er zelf ook vaak bij weg.
Nu bedenk ik me dat ik zit te liegen :oo Er zijn namelijk wel enkele keren voorgekomen dat de borstvoeding wel goed ging. Was heerlijk ongedwongen en een mooie ervaring. Die momenten waren inderdaad wel geweldig. Jammer dat dit totaal niet afgewogen kon worden tegen de gespannen momenten, dit was erg schaars. Vooral het moment dat de druk van de stuwing uit je lichaam weg vloeide vond ik erg bijzonder.