Het ik ga nu echt afkicken van Cola Light topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:18

Ok schaam me nu echt diep, ben net speciaal voor een fles cola en kauwgum naar de supermarkt gegaan. Ik kon gewoon niet meer zonder, voel me nu net een junk |(

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 06:57

InekeH87 schreef:
Aaron hoezo zou light niets uitmaken in vergelijking met gewone cola? Je krijgt toch een hele berg aan caloriën en koolhydraten minder binnen. Bovendien stilt cola light nog eens heel goed de honger, daardoor eet je nog minder. Mijns inziens de ideale manier om af te vallen :P.
Ik heb nu ook altijd een flesje water naast me liggen, dat drink ik inmiddels ook makkelijk weg. Drink nu zo'n 3 liter water en dan nog een paar koppen thee en 2 pakjes chocomelk per dag.

Die cola limonade ga ik eens proberen, vermoed alleen wel dat die vreselijk zoet is :P

Dat valt in vergelijking dus erg tegen. Het helpt iig niks als je wilt afvallen, bewegen helpt en iets anders drinken. Hij zei tegen mij ong. 1,5 a 2 liter water en minder cola. De suiker heb je af en toe toch nodig :P
En het stilt je honger maar je gaat vet aanmaken omdat je niks eet.. ook niet handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:30

Er zitten minder calorietjes in light en minder suiker, maar wel een massa vervangproducten zodat het toch "lekker" zou smaken oa aspartaam.

Elke diëtiste en sportleraar zal je overmatig gebruik van cola of frisdrank afraden. Je wordt gefopt waar je bijstaat door de fabrikanten met het idee "0% suikers". Het zit er wel in, maar gewoon in een andere vorm. Bekijk het etiket maar eens, dan zie je hoeveel smaakvervangers en kleurstofproducten er in zo'n drankje zitten.

Net hetzelfde met kaas en boter waarop staat "0%vet". Dat KAN gewoon amper, vet is 1 van de basisingrediënten van die producten en dat komt al alleen uit de melk waarmee het gemaakt wordt. Ze kunnen wel minder vet dan oorspronkelijk bevatten, maar echt 0%? twijfel ik heel sterk aan.
De ongezonde vetten zijn er misschien wel uit, maar de goede vetten niet. En ondanks "gezond vet" moet je er toch nog steeds mee opletten.

Terug naar de drank. Fysiek merk je misschien niet zo snel verschil, maar het is er wel. Je gaat je suikerkick gewoon op een andere manier opvangen door vb. meer fruit te eten. Ook opletten met teveel vruchtensapjes. Bij vaak drinken kan dat schadelijk zijn voor je tandglazuur. Je lengt het beter aan met klein drupje water. heb je meer drank en toch iets gezonder :)

deedee19

Re: Het ik ga nu echt afkicken van Cola Light topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:43

Nu ik zwanger ben drink ik nauwelijks nog cola. Drink nu soms een vruchtensapje. Overdag alleen thee en water en dan 's avonds een glaasje sap voor de helft met water aangelengd want anders krijg ik maagzuur. Nou dan laat je het frisdrank drinken wel. :P

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 13:50

Varekaj schreef:
Er zitten minder calorietjes in light en minder suiker, maar wel een massa vervangproducten zodat het toch "lekker" zou smaken oa aspartaam.

Elke diëtiste en sportleraar zal je overmatig gebruik van cola of frisdrank afraden. Je wordt gefopt waar je bijstaat door de fabrikanten met het idee "0% suikers". Het zit er wel in, maar gewoon in een andere vorm. Bekijk het etiket maar eens, dan zie je hoeveel smaakvervangers en kleurstofproducten er in zo'n drankje zitten.

Net hetzelfde met kaas en boter waarop staat "0%vet". Dat KAN gewoon amper, vet is 1 van de basisingrediënten van die producten en dat komt al alleen uit de melk waarmee het gemaakt wordt. Ze kunnen wel minder vet dan oorspronkelijk bevatten, maar echt 0%? twijfel ik heel sterk aan.
De ongezonde vetten zijn er misschien wel uit, maar de goede vetten niet. En ondanks "gezond vet" moet je er toch nog steeds mee opletten.

Terug naar de drank. Fysiek merk je misschien niet zo snel verschil, maar het is er wel. Je gaat je suikerkick gewoon op een andere manier opvangen door vb. meer fruit te eten. Ook opletten met teveel vruchtensapjes. Bij vaak drinken kan dat schadelijk zijn voor je tandglazuur. Je lengt het beter aan met klein drupje water. heb je meer drank en toch iets gezonder :)

Ja er zitten vervangende suikers in, de zoetstoffen. Maar die zijn zo zoet dat ze in zeer lage doseringen er in gestopt kunnen worden, daarom zitten er vervolgens eigenlijk geen caloriën in. 0,2 Kcal per 100 ml, ofwel 0,8 kilojoule per 100 ml, dat is slechts 0,00095% van de ADH (uitgaande van 2100 Kcal/dag). De light producten en zijn het dus de dieetproducten bij uitstek. In feite is het niet meer dan water met smaakje. Echter hoewel de zoetstoffen een geweldige uitvinding zijn (want voor dieten is het eerste wat je doet je calorieinname beperken), kleven er flink wat nadelen aan. Zo is de smaak vaak lekkerder dan die van gewone suikers, waardoor we er meer van willen drinken. Wat gezien de extreem lage hoeveelheid kilocalorieën totaal geen probleem is. Echter door de overmatige inname van vocht raakt de zoutbalans in je lichaam verstoord (de hoeveelheid zout die je met de light dranken inneemt is ook minimaal). Daardoor kunnen allerlei vervelende verschijnselen optreden variërend van PUPD (meer drinken en plassen) tot in extreme gevallen hersenoedeem. Bovendien ga je je glucose balans verstoren, je lichaam denkt suikers binnen te krijgen en gaat in respons daarop insuline afgeven. Echter er is geen suiker binnengekomen. De insuline gaat vervolgens de altijd aanwezige suikers in je bloedbaan afbreken waardoor je een bloedsuikerdaling krijgt, hierdoor voel je je slap en hongerig en in respons daarop ga je hunkeren naar iets zoets, dit lossen veel mensen (waaronder ik) op door nog meer light frisdrank te drinken. Daardoor ontstaat een vicieuze cirkel. Door de overmaat aan water is de darmpassage sneller en worden er minder voedingsstoffen opgenomen, de caloriën die je dus wel met je voedsel inneemt komen dus niet eens allemaal in je bloedbaan terecht. Bovendien is een bijwerking van veel van de zoetstoffen diarree, dus nog minder opname van voedingsstoffen.
Er is onderzoek bij ratten gedaan naar de lange termijn effecten van zoetstoffen en met name acesulfaam K (wat niet in de coca cola light zit, maar wel in B merk producten) lijkt een verhoogd risico te geven op het ontstaan van hersentumoren. Hoe en waarom is nog niet bekend, evenmin is bekend of ditzelfde waar is bij mensen. Echter de dagelijkse doseringen van zoetstoffen die in het onderzoek gebruikt worden waren zo extreem hoog dat je die pas binnenkrijgt bij het drinken van 30 tot 35 liter light frisdrank op een dag. Zelfs als je enkel light producten eet en drinkt krijg je deze hoeveelheden never nooit binnen. Dat neemt niet weg dat je voorzichtig en verstandig moet zijn met het gebruik van zoetstoffen.

0% vet in melk en kwarkproducten is wel degelijk mogelijk, als je kijkt naar de ingrediënten lijst zie je dat er inderdaad geen vet en ook geen vetvervangers inzitten. Vet kan er via een heel simpel en goedkoop productieproces uitgefilterd worden en het wordt dus ook niet vervangen door andere "slechte" stoffen. Zowel de goede als de slechte vetten (wat niets meer dan verzadigde of onverzadigde vetten zijn) zijn er uitgefilterd. Nadeel is dat het minder smaak heeft en minder voedend is. Vetten heb je nodig en ook in best grote hoeveelheden. Iedere cel in je lichaam is omgeven door een dubbele membraan die op wat eiwitten na volledig uit vetzuren bestaat. Voor alle metabole processen in je lichaam heb je vetten nodig en het zijn uitstekende energieleveranciers. Echter er zit verschil tussen goede vetten zowel verzadigd als onverzadigd (zoals die in melk, kaas, vlees, vis) en hele slechte vetten (transvetten) die in ongezonde snacks zitten. Met name de transvetten lijken schadelijk te zijn, bij regelmatig gebruik geven ze een verhoogd risico op het ontstaan van hart en vaatziekten. Maar ook hier is het toverwoord beleid, je ongans eten aan koekjes en patat garandeerd erop dat je een hoge dosering verzadigd vet binnen krijgt. Als je B merk koekjes en snacks eet dan krijg je ook nog eens veel transvetten binnen (in A merken zitten over het algemeen geen transvetten meer. Bij A merken betaal je niet alleen voor de merknaam!). Let gewoon goed op de etiketten in de winkel.

Als ik het eetdagboek van het voedingscentrum invul en uitga van een dag met extreem cola light gebruik dan kom ik op slechts 280 kilocaloriën per dag. Ik drink dan 2,5 tot 3 liter cola light, wat me 6 kilocaloriën, 0 gram suiker, 0 gram vet en 0 gram eiwitten oplevert. Ik eet wat kauwgumpjes die me eveneens 0 kilocaloriën opleveren en knabbel op een paar koekjes die me wel wat caloriën geven. Gevolg ik krijg extreem weinig kilocaloriën binnen en val per week (als ik dit volhoud) zeker 2 tot 3 kilo af. Ideaal dieet, echter ik mis eiwitten, vetten, koolhydraten, kortom alle bouwstoffen. Dat betekend dat mijn lichaam eerst al mijn lichaamsvet gaat verbranden, daarna over op spieren en als laatste gaan zelfs je organen eraan. Dit hou je dus ook niet lang vol, daarom ben ik sinds een paar maanden gezonder gaan eten en ik zit nu rond de 1000 kilocaloriën per dag. Is natuurlijk nog steeds te weinig, maar ik eet nu wel voldoende vetten en eiwitten. Daardoor kan ik het volhouden en val ik gelukkig niet meer af. Voor degenen die zich afvragen hoe ik dit in vredesnaam vol kan houden zonder te vergaan van de honger dan kan ik alleen maar zeggen dat het de cola light is. Bijkomend voordeel van cola light is dat het je honger stilt. Als ik honger heb drink ik vaak eerst een glas cola light (ja slecht weet ik) en daarna heb ik geen honger meer. Andere dranken als water, thee etc. hebben dat helemaal niet. Ook de niet light dranken geven niet dezelfde hongerstilling dus je blijft daarmee dan toch meer eten.

Is weer een lang verhaal geworden, als jullie willen kan ik er nog wel wat meer toelichting opgeven. Vooral over de effecten van overmatig cola light gebruik weet ik heel veel, dat is een beetje een obsessie van me aan het worden :P.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:53

Ik drink altijd aanmaak met spa marie-henriette toch lekker wat bubbels maar niet de hele dag aan de rotzooi.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 13:54

Ja dat drink ik nu ook veel, maar 1,5 liter op een dag van de aanmaak limonade is toch een flinke hoeveelheid caloriën in de vorm van koolhydraten. Ik heb nu iig altijd een flesje water en mag na 1 liter water van mezelf 1 flesje met een klein beetje limo.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:00

Wij hebben aanmaak met heel weinig suiker.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 14:10

Aanmaak light met zoetstoffen i.p.v. suiker ofzo?