Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:55

* Hoog gevoelige personen nemen erg veel in zich op. Het zijn alle subtiele signalen die anderen niet zo snel oppikken.
Hierdoor kan men eerder geprikkeld zijn en voelt de hooggevoelige persoon zich eerder ongemakkelijk.
Vaak denkt de HSP dat iedereen dergelijke subtiele prikkels oppakt, wat achteraf zeker niet het geval bleek te zijn.
* Veel HSP's zijn creatief en kunstzinnig, hebben een rijke fantasie en een sterke intuïtie.
* Een hoogsensitief persoon biedt vanuit een goedbedoelde houding anderen hulp aan. De wens om te zorgen is naar onze mening één van de meest essentiële eigenschappen. Ze kunnen daardoor wel eenvoudig zichzelf vergeten.
* De inzichten die een HSP ervaart ter ondersteuning van andermans lijden is groot. Anderen kunnen dit echter als opdringerig opvatten daar er veelal hulp wordt aangeboden zonder een expliciete hulpvraag.
* Hooggevoeligen kunnen heel snel verliefd worden.
* Hoog Sensitieve Personen kunnen door hun sterke intuïtie snel verbindingen leggen tussen ideeën waardoor ze niet altijd door anderen worden begrepen.
* Er is vaak interesse in spiritualiteit. Een wens om verlicht te zijn van de stimulaties om vrijheid te verkrijgen is op te merken. Ze voelen zich vertrouwd met mystiek en het bovennatuurlijke. Spirituele, filosofische gesprekken voeren ze graag en kunnen zichzelf veelal niet vinden in de gemiddelde maatschappelijke gesprekken waar minder diepgang te vinden is. Ze kunnen echter ook doorschieten in hun bevlogenheid waardoor ze door het vele denken zweverig worden.
* Hooggevoeligheid heeft niets met paranormale eigenschappen te maken, al zijn er ook HSP's met een meer
ontwikkeld zesde zintuig.
* Een hoog sensitief persoon is gevoelig voor prikkels van de omgevingsfactoren. Blozen, trillen, een snelle hartslag, niet kunnen nadenken zijn voorbeelden van symptomen. Niet te verwarren met angst.
* Indien een hooggevoelig persoon wordt bekeken, gemeten of wordt geëvalueerd dan functioneert hij niet voor 100%.
* Een HSP is minder goed in feitenkennis al zijn ze meestal goed in talen en leren.
* Ze herkennen een neiging tot afzondering, en kunnen zich bv graag terugtrekken in bed.
* Of een atmosfeer vriendschappelijk of vijandig is wordt snel waargenomen. De wens naar een harmonieuze sfeer is groot. In een zakelijke, competitieve of vijandelijke omgeving functioneren ze aanmerkelijk minder goed.
* HSP's kennen vaak een zwak zelfbeeld doordat ze afgewezen werden.
* Hoog Sensitieve Kinderen (HSK) houden niet van ruige spelletjes en zonderen zich makkelijker af.
* Er is een grote fantasiewereld en er wordt veel overwogen om te ondernemen. Het daadwerkelijk echt gaan vormgeven is meestal een minder sterke eigenschap. Sommigen lopen door alle goede ideeën vast in zichzelf.
* Een hooggevoelig persoon is sneller stressgevoelig. Zo presteren ze minder onder werkdruk en als ze geobserveerd worden.
* Ze komen voor anderen verlegen over, maar zijn dat niet. Het zijn juist zeer sociale personen.
Anderzijds is men weer gevoelig voor meningen van anderen doordat ze de blikken van de ander gedetailleerd waarnemen. Een niet-HSP registreert dat meestal in mindere mate of helemaal niet.
* Ze kunnen midden in het leven staan, mits er geborgenheid aanwezig is.
* Hoog gevoelige personen kunnen anderen goed motiveren en inspireren. Ze zijn visionair en zien al mogelijkheden vanaf een zeer pril stadium, waar dat voor anderen nog niet zichtbaar is. Het contact met de omgeving verliezen is een mogelijk nadelig gevolg.
* Ze zijn vanuit het hart zorgzaam en weten perfect wat anderen nodig hebben. Het kan hen frustreren indien de ander dat zelf niet ziet. Ook wordt er vanuit dat beeld en gevoel een wereldbeeld geschapen wat kan afwijken van de werkelijkheid wat tot diverse weerstanden kan leiden.
* Hongergevoel heeft een grote invloed op de stemmingen van HSP's. Men wordt hierdoor eerder chagrijnig en er is veelal een licht gevoel in het hoofd merkbaar.
* Er zijn niet meer jongens of meisjes met hooggevoeligheid.
* Een hoogsensitief persoon is zeer gevoelig voor fysieke of psychische pijnen bij zichzelf of anderen.
* Veel HSP's dragen een bril of contactlenzen.
* Ze presteren het best indien ze vanuit hun hart kunnen werken en vorm-geven.
* Ze kunnen overdreven perfectionistisch zijn. Bang om fouten te maken. Het voordeel is dat ze zo zorgvuldig en accuraat zijn. Ze zien snel wanneer er iets mis is. Zo worden fouten eerder gesignaleerd en vermijden die ook meer dan anderen. Ze leven regels na om afkeuring en commentaar van anderen te voorkomen.
* Storingsfactoren uit de omgeving worden zeer sterk opgemerkt. Onuitgesproken negatieve gevoelens van anderen doen hen snel van slag raken. Met name van naasten. Ook onvriendelijkheid maakt hen eerder van streek.
* Er zijn snel stressverschijnselen zoals maagpijn, onrustige darmen, hoofdpijn, kriebelende zenuwen of een algeheel onbehaaglijk gevoel.
* De meeste mensen met een eetstoornis zijn hooggevoelig.
* Men heeft het gevoel 'leeg te lopen' in contact met andere mensen.
* Er is een meer dan gemiddelde wens geaccepteerd te worden in wie of wat ze zijn.
* Een hooggevoelig persoon is vaak 'onbegrensd' en daardoor gevoelig voor de externe prikkels in het algemeen.
Grenzen (h)erkennen en aangeven is een moeilijke opgave voor veel hooggevoelige personen.
* Er is veel stimulatie van buitenaf zoals geluiden, gesprekken, geuren, drukke straten etc.
Dit (tezamen met piekeren en malen in het hoofd) kan vrij snel leiden tot vermoeidheid.
* Men is gevoelig voor sensaties in de lucht, dus vaker last van hooikoorts en/of eczeem.
* Als geen ander kunnen ze datgene beluisteren wat in communicatie niet gezegd wordt. Stemnuances, klank, toonhoogte en lichaamstaal worden gemakkelijk waargenomen en hierdoor wordt de ander doorzien (ook hulpverleners).
* Anderen voelen zich vaak op hun gemak bij HSP's indien er probleemsituaties worden gedeeld. Het nadeel is dat de hooggevoelige persoon zich teveel kan in-leven wat hen doet verwijderen van hun eigen kracht. Vermoeidheid is wederom het gevolg.
* De hooggevoelige persoon is meer beïnvloedbaar voor stimulerende middelen zoals bv cafeïne.
* Ze kunnen zich voor 120% ergens in storten en er helemaal voor gaan. Denk hierbij aan werkzaamheden en relaties. Door hun grote gedrevenheid en kwaliteiten kunnen er bergen worden verzet. Helaas kan dit ook makkelijker leiden tot een burnout of een relatiebreuk. Zeker als ze de verwachting hebben dat anderen zich op dezelfde wijze moeten inzetten.
* Ze zijn authentiek en origineel. Er is een grote rijkdom aan plannen en nieuwe ideeën. Als er op een werksituatie vaste taken en rollen zijn, presteren ze duidelijk minder. Ze willen alles te goed, te diep en te perfect.
Het woord 'te' is de grootste valkuil.
* Ze nemen vaak een adviesrol aan, zoals schrijvers, geschiedkundigen, filosofen, rechters, kunstenaars, onderzoekers, theologen, therapeuten en leraren.
* Hoog sensitieve personen zijn niet het type voor ploegendiensten of nachtdiensten.
* Ze zetten zichzelf vaak op de laatste plaats.
* Ze kunnen indien ze erg moe zijn, van de moeheid niet slapen. Ook heeft men sneller last van jetlags.
* Hoog gevoelige personen houden van rust en stilte en kunnen slecht tegen drukte en lawaai.
* Planning en structuur verkrijgen kan problematisch zijn. Ze zijn goed in het uitstellen van 'moet' activiteiten wat voor hen zelf een nadelige uitwerking kan hebben. Men is opvallend allergisch voor alles wat met 'moeten' te maken heeft.
* De meeste mensen varen door het leven als tankers door de zee. HSP's zijn net zeilboten. Een tegenwind of een hoge golfslag doet ze van hun koers geraken.
* Vaak weet een HSP niet welke gevoelens of emoties eigen zijn of een ander toebehoren.
* Hoog Sensitieve Personen hebben een opvallende afkeer tegen geweld, onrecht en onrechtvaardigheid.
* Ongeveer 30% van de HSP's zijn extravert maar wel snel overprikkeld.
* Er zijn zowel rustzoekers als spanningzoekers onder de HSP's.
* Ze hebben een diepe verbondenheid met de planten- en dierenwereld.
* Rust, Orde en Regelmaat (ROR) zijn de drie belangrijkste peilers voor de HSP om een evenwichtig leven te leiden.
* Hooggevoelige personen zijn zich zeer bewust van hun denken, voelen en handelen. Van al dat bewustzijn kunnen ze heel vermoeid raken. Zo zijn ze slechter gegrond en verliezen makkelijker het contact met hun lichaam en de realiteit.

bron http://www.eszenzz-centre.nl/HSP.html

Serieus bijna alles is herkenbaar voor mij! :wow:

Duke

Re: Hypersensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:04

Voor mij ook. Bijna alles. Een enkel zinnetje niet. ;)
Volgens mij hoor ik wel bij die 30% extravert. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:52

Oei, dat is iets te lang voor mij om allemaal te lezen. Sorry. :P

Zo, vandaag een leuke ervaring. Met mijn projectgroep bezig op de werkplaats, we waren onderdeeltjes op onze wingbox aan het lijmen (indien geinteresseerd in wat het is: http://en.wikipedia.org/wiki/Wingbox :P ). Ik was ervan overtuigd dat de lijm niet aangedrukt moest worden, of in elk geval niet te hard. Dit werd mij duidelijk gemaakt door middel van een luid 'JAWEL JE MOET HET WEL AANDRUKKEN' van 8 kanten.
En daar reageerde ik nogal heftig op (daar kan ik dus ECHT niet tegen), wat mij van overal blikken opleverde in de trant van 'sjee, sorry hoor dat we je tere zieltje kwetsen'.

Mehh. Goed dat wilde ik dus even kwijt. :)

Edit: Ik heb me er doorheen gesleept hoor. Maar jeetje, wat zijn er veel dingen van toepassing op mij... Word er helemaal eng van. :P

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:11

Voor mij ook veel herkenbaar :j
Maar dat wist ik al.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:09

Hoe herkenbaar allemaal..

Gisteren een gesprek gehad met mijn leidinggevende, die wilde weten waarom ik op bij deze werkgever niet functioneer. Probeer hem te vertellen dat ik niet kan functioneren omdat ik teveel controle voel en te weinig vrijheid ervaar. Dat ik vastloop op mijn perfectionisme en onzekerheid. Hij wil dan weten waarom, ga dat maar eens vertellen aan iemand die niks heeft met hooggevoeligheid en zoveel minder oppikt. Is me dan ook niet gelukt. :+

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:32

Als het niet goed voelt om te zeggen, niet doen. Je weet maar nooit wat voor reactie je krijgt, en dan voel je je rot omdat je het wel gezegd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:20

hmm, ik herken heel van HSP, maar ook het totaal tegenovergestelde. Voor sommige prikkels ben ik dus helemaal compleet ongevoelig terwijl anderen daar wel heel veel last van hebben.

Ik heb ook ADD en ben vooral altijd heel moe omdat ik altijd overprikkeld ben :O Medicijnen werken daar wel goed tegen, alleen jammer dat ik daar angstaanvallen van krijg.
Ik was als kind een enorme huilbaby en had gigantische woedeaanvallen, weigerde om mee uit eten te gaan omdat ik restaurants te druk vond, tot mijn 10e iedere verjaardag van familie in mijn eentje thuis gevierd.... Ik ben een onwijs lastige eter, lust echt niets, overgevoelige smaakpapillen houd ik het op :') ... Maar dat is niet het ergste, als ik het andere mensen zie eten krijg ik echt al kriebels. En ik 'durf' het ook niet aan te raken ofzo.

Verder ben ik ook wel heel opmerkzaam wbt mensen enzo, ik heb soms echt als ik mensen 10 minuten ken ik het gevoel heb hun hele levensverhaal in te kunnen vullen bij wijze van :') Niet dat het altijd klopt hoor, maar ik kan me er wel vaak een beeld van vormen, ook omdat ik echt analytisch ben, en helaas ligt daarbij de nadruk vaak wel op de negatieve dingen :+ Ik heb soms wel een beetje het gevoel dat ik iedereens leed met me 'mee' moet dragen. Weet ook niet altijd hoe ik er mee om moet gaan, omdat het vaak geen conrete aanwijzingen zijn ....

En zo zijn er nog wel wat dingetjes waar ik me wel in herken :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:56

Duke schreef:
Voor mij ook. Bijna alles. Een enkel zinnetje niet. ;)
Volgens mij hoor ik wel bij die 30% extravert. :D

Ik ook. In dat introverte herken ik echt niks, maar dat extraverte verklaart een hoop. :j

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:09

Ik meld me hier ook even. Ik heb altijd gedacht dat iedereen zo in elkaar zit als ik, maar ik begin er langzamerhand achter te komen dat dit niet het geval is. Een trainer die ik tijdens een training van mijn werk tegen kwam, wees mij op het begrip hooggevoeligheid, en het was allemaal wel heel herkenbaar. Bijna alle kenmerken die Lavien opsomt, herken ik. Als op mijn werk iemand binnen komt 's ochtends, zie ik al aan de blik van diegene hoe de vlag er bij hangt die dag. Als ik iemand aan de telefoon heb, hoor ik aan de stem vaak al of iemand lekker in zijn vel zit of niet. Ik heb buitensporig veel last van negatieve gevoelens tussen andere mensen, of onvriendelijke reacties van mensen. Dit is wel eens lastig als je in een bedrijf zit waar de ene na de andere reorganisatie plaatsvindt. Ik stort me voor 120% in dingen, dus ook in mijn werk. Ik wil alles te diep en te perfect. En dat heeft me ver gebracht, maar heeft ook zeker keerzijdes. Ik kan vaak niet aan mijn eigen verwachtingen voldoen, wat op sommige momenten weer faalangst aanwakkert. Ik ben bang om fouten te maken. Planning en structuur zijn bij mij een ramp, inclusief het uitstellen van dingen die 'moeten'. Mijn baas zegt nog wel eens grappend dat ik een autoriteitsprobleem heb, en ik vrees dat hij daar wel een beetje gelijk in heeft. Ik ben echt allergisch voor 'moeten' en verplichtingen. Ik kan slecht tegen competitie, daar wordt ik onzeker van en dat brengt het slechtste in mij boven. Als ik niet op tijd eet, kan ik echt alleen nog maar aan eten denken en presteer ik helemaal niets meer. Plotselinge harde geluiden kunnen mij bijna een hartaanval bezorgen. En het geluid van bezemwagentjes op straat gaan door merg en been :-)

Ik wilde net opschrijven dat ik niet gevoelig ben voor 'sensaties in de lucht' en nooit hooikoorts of exceem heb gehad, dat is echter niet helemaal waar. Ik heb vooral veel last van uitlaatgassen. Ik ben altijd een beetje snotterig. Als ik ergens ben waar de lucht schoon is (in ieder geval schoner dan in de randstad), ga ik twee dagen heel hard niezen en dan is de snotterigheid weg. In Nepal kreeg ik onwijs last van mijn luchtwegen door mottenballen in de hotelkamer. Echt keelpijn enzo. Direct al die dingen verwijderd en in een afgesloten plastic zakje in de prullenbak gegooid :-)

De andere kant is dat ik niet direct problemen heb met gewelddadige films, vooral niet als het onrealistisch is. Daarnaast heb ik ook geen enkel probleem met harde geluiden als het gaat om concerten. En ik geloof dat ik bij de 30% sensation seekers hoor.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:08

Voor mij is alles ook erg herkenbaar, maar weet als sinds een paar jaartjes dat ik hooggevoelig ben.
Hier ben ik achter gekomen naar een test gedaan te hebben. Hierna heb ik hier een aantal boeken over gelezen waardoor ik er nu beter mee om kan gaan.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:00

Hoi, mag ik me hier misschien ook melden?
Ik ben zelf niet hooggevoelig namelijk, maar mijn broer wel... We weten dat nu sinds een aantal jaar, daarvoor dacht ik gewoon altijd dat we nou eeenmaal andere karakters hebben...
Ik kon bepaalde dingen/reacties bij hem nooit plaatsen en (sorry, klinkt heel hard) dacht dat hij zich aanstelde :o
sinds dat we weten dat hij hooggevoelig is en niet de enige is dat voor hem een hele openbaring/geruststelling en ik heb me er ook een beetje in kunnen verdiepen waarom hij anders is dan ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:08

Natuurlijk Denk4ever. :) Fijn dat je je broer nu wat beter kunt begrijpen.

De lijst is heel herkenbaar, ik denk dat dit één van de punten is waar ik het meest last van heb:

Lavien schreef:
* Ze zijn vanuit het hart zorgzaam en weten perfect wat anderen nodig hebben. Het kan hen frustreren indien de ander dat zelf niet ziet. Ook wordt er vanuit dat beeld en gevoel een wereldbeeld geschapen wat kan afwijken van de werkelijkheid wat tot diverse weerstanden kan leiden.

Ik snap de wereld gewoon echt niet. :o

Ik heb nog veel moeten denken aan relaties, en of je als HSP nou juist goed met een andere HSP kunt zijn, of beter niet. Dat blijf ik een groot dilemma vinden, is ook iets wat bij mij nu wel speelt en veel energie vergt.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:21

Had vandaag weer een echt HSP moment,, lekker de hele dag met zonnebril gelopen,, kon niet normaal kijken met die zon.. :P

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 02:11

Hier nog een HSP'er.
Geen ADHD, Asperger syndroom o.i.d. erbij alleen wat erfelijke dingen uit de familie die men kan zien als paranormale eigenschappen.
Ben blijkbaar vanaf jongs af aan duidelijk HSP maar de z.g. gaves kwamen pas bij de dood van mijn opa in 1997 naar boven en ben ik mezelf er in gaan verdiepen. Dus tsjaaaa al dik 13jaar actief bezig met HSP en meer.

"De HSP'er / Nieuwe Tijdskinderen/ Rainbow children zijn de oudere generatie, de nieuwere generatie is nu Triple X bij de meisjes ( 3x het Xchromosoom). Deze kinderen, waarvan ik er zelf een heel goed ken die 9 jaar is, zijn nog meer gevoeliger dan wijzelf. De mannen kunnen dit type afwijkende chromosomen niet krijgen i.v.m. het Y-chromosoom maar er is wel bij de nieuwe generatie jongens een vorm maar kan zo ie zo geen benaming geven er aan."

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:23

RedPassion schreef:
Natuurlijk Denk4ever. :) Fijn dat je je broer nu wat beter kunt begrijpen.

De lijst is heel herkenbaar, ik denk dat dit één van de punten is waar ik het meest last van heb:

Lavien schreef:

Ik snap de wereld gewoon echt niet. :o

Ik heb nog veel moeten denken aan relaties, en of je als HSP nou juist goed met een andere HSP kunt zijn, of beter niet. Dat blijf ik een groot dilemma vinden, is ook iets wat bij mij nu wel speelt en veel energie vergt.

Mooi dat zich ook een NIET HSPer zich meld, en hun kant van het verhaal kunnen vertellen!

Heel erg herkenbaar @Red Passoin :o :)

En @Borivage zeer interresant, is Triple X echt nieuw of heeft het eigenlijk altijd al bestaan maar heeft nu een benaming gekregen??

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:59

@ThreeFingers

Het verhaal van de afwijkende hoeveelheid X-chromosomen zal wel van deze tijd zijn.
Wel is het zo dat deze kinderen echter vele malen erger zijn dan HSP etc.
Het schijnt dat men in eind jaren `50 al ervan afwist en al abortussen pleegden als men het aantrof bij de ongeborene, alleen nu komt het velen malen vaker voor. De meeste meisjes die het hebben zijn zo in touch met hun omgeving/natuur/leven na de dood etc. dat ze het onderscheid niet kunnen maken tussen het feitelijke gebeurtenis en fictieve gebeurtenis en het zien als 1 waarheid, maken zich alleen druk om dingen die echt belangrijk zijn de kleine dingen pfew waar wij onze levens en soms relaties mee verzieken doet hun echt werkelijk niets en meer,

Bron: Wikipedia vertaald naar Nederlands.
"Het Triple-X Syndroom heeft geen uiterlijke kenmerken zodat het na de geboorte vaak onopgemerkt blijft.

Gedurende het opgroeien, kunnen Triple-X meisjes wel vaker last hebben van verlegenheid, taal-spraakproblemen, woordvindingsproblemen en korte termijngeheugenstoornissen, motorische stoornissen(lage spierspanning), sociaal-emotionele stoornissen, en de (uiteindelijke) lichaamslengte is veelal boven gemiddeld.
Het komt dus voor dat er ondersteuning nodig is van een logopediste, een fysiotherapeut of remedial teaching.
Afhankelijk van de soort en de mate waarin er 'problemen' bestaan kan specifiekere hulpverlening nodig zijn.

Veelal zijn deze kenmerken van het Triple-X Syndroom niet echt problematisch, meer een aandachtspunt.
Omdat deze zeer uiteen kunnen lopen, is het moeilijk een voorspelling te doen over de ontwikkeling van elk kind afzonderlijk.
Het voordeel van het hebben van een diagnose is dat je weet waar je mee te maken hebt of kunt krijgen om de juiste hulpverlening in te schakelen.

Het Triple-X Syndroom komt vermoedelijk bij 1:1000 meisjes voor.
Omdat veel ontwikkelingen geen aanleidingen geven tot grote problemen of hulpverlening, wordt slechts zelden een chromosoomonderzoek gedaan, waardoor er vaak geen diagnose wordt gesteld.
Maar omdat het syndroom zoveel voorkomt en zich variabel in mate van aanwezige kenmerken kan presenteren, is het ook mogelijk dat het in combinatie met andere problemen, bv. autisme, verstandelijke beperking, psychische problemen of andere syndromen bestaat."

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:58

Dank je wel voor je uitleg, zeker interresant om te weten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:59

Wat interessant, thanks!

Mijn lichaamslengte is in ieder geval niet bovengemiddeld :+ Heb ook geen taal/spraakproblemen.
De rest komt wel redelijk in de richting :j

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:04

Thanks voor de welkoms :D
Niet alleen voor mijn broer maar ook zeker voor mezelf is het intressant om meer ervaringen over HSP te lezen.
Ik vind het daardoor toch makkelijker om me in mijn broer te verplaatsen en te begrijpen :o

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:00

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:55

Borivage schreef:
Geen ADHD, Asperger syndroom o.i.d. erbij

Is hooggevoelig dan iets dat iemand kan zijn naast het hebben van autisme of ADHD? Ik was in de veronderstelling dat er veel overlapping is, maar ook zeker grote verschillen. Gevoelig voor licht/geluid, snel overprikkeld raken etc. hoort vaak bij Asperger, maar ik dacht dat het los staat van hooggevoeligheid. Een aspect van hooggevoeligheid is (extreme) empathie, en dat ontbreekt bij Asperger juist vaak.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:11

pairadice schreef:
Ik heb altijd gedacht dat iedereen zo in elkaar zit als ik

Ja typisch he! ;) Heeft me veel awkwarde momenten opgeleverd :')

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 02:26

Ik plaats even 2 posts want anders moeten jullie mega tekst lezen.
Het is gebaseerd op de lering uit mijn leven en wat ik geleerd heb bij diverse instanties.
@RedPassion

Hoog gevoeligheid = Empathie tot het het zowat letterlijk in andermans schoenen kunnen staan en zijn emoties voelen die hij op dat moment
voelt als diegene wel of niet binnen handbereik is. Voorbeeld wat ik meegemaakt heb wat een redelijk extreem bijna freacky geval is:

Mijn toenmalige vriend was een politieagent die verkeerscontrole post had aan de grens met de KMAR etc. op een zaterdagavond. Men ging dan
letterlijk alles checken........ ofwel de welbekende fuiken waar we allemaal wel eens mee te maken hebben gehad. Hij stond met zijn team in de
buurt van de Belgische grens t.h.v. Huybergen en ik woonde toen in Breda t.h.v. Oosterhout. Op een gegeven moment zat ik op de bank en ik
voelde een adrenaline rush, angst, kwaaigheid en ervoer tot in detail wat er gaande was. Ik wist op dat moment dat mijn vriend bijna aangereden
werd. Ik heb hem gebeld en kreeg zijn chef aan de lijn met de woorden Michelle sorry dat ik opneem maar......... MrX is oke.
Ik doorvragen naar wat er gebeurd was (ik geef nooit hints weg over wat ik voel wegens div. redenen)
. Bleek dat mijn vriend een automobilist aan signaleerde om de fuik binnen te rijden, hij werd op een paar cm met een snelheidlimiet overschijdende snelheid omver gereden. Hij kon de auto net op tijd ontwijken door weg te springen. In het geval van hooggevoelig/empathie is dit een redelijk extreem iets.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 02:27

Deel 2

De andere manier waarop je het kan ervaren is:
Mensen hebben een spanningsveld om zich heem wat men ook wel de aura noemt.
Deze aura geeft aan hooggevoeligen/ empathen(even HSP'er genoemd) mensen hun welzijn aan op diverse gebieden op dat moment. De HSP'er in kwestie zal dan diverse ongemakken kunnen ervaren zoals dat de emotie hoofdpijn, misselijkheid, angst, boosheid of positieve gevoelens waarvan de HSP'er zo iets heeft van mmmmmm moodswing! Daarnaast bestaan vampieren wel alleen niet zoals in de films.... Een HSP'er zal bij bepaalde dominante energetische aura's zich leeg voelen lopen, vermoeid worden. Diegene van wie die aura is is dus een energie vampier want deze zuigt letterlijk een ander hun energie op waardoor deze bijv. niet meer voldoende kunnen functioneren.

Bepaalde "ziektebeelden of diagnoses" kunnen het dermate versterken of juist afzwakken.
Dit ligt aan de stoffen in de hersenen die op dat moment wel of niet geproduceerd worden en dus de 5 bekende en 6 zintuig dermate kunnen beïnvloeden. Al heeft men bijv. Asperger kan men altijd een paar afwijkende dingen hebben die niet helemaal in het plaatje passen van het ziektebeeld wat wetenschappelijk is vastgelegd. Uiteindelijk zijn wij mensen en sinds wanneer is er iets betreft medische wetenschap 100% eigenlijk zelden. Je hebt namelijk ook mensen die autistisch zijn zonder dat men überhaupt het ooit zullen zien of weten als ze de personen kennen, maar toch zijn ze autist.

Het is een hele fijne grens tussen het bekende, tastbare see then believe leven als je een bepaald ziektebeeld hebt. Op spiritueel gebied is en word men juist gevoeliger als men juist niet goed in hun vel zit want dan ga je namelijk onbewust overgeven aan hetgene wat velen als fanta zien. Veel mensen hebben die niet ziek zijn hebben vaker last van HSP tot extreme HSP momenten als men niet goed in hun vel zitten en het innerlijke dusdanig onbewust aan het piekeren is etc.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 03:56

Hier nog een HSP-er. Zeer herkenbaar allemaal. Prettig om te weten dat er meer lotgenoten rondlopen...