Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bobomelo

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:49

Nou super Crazyshar!!
Zo zie je maar weer, zo gaat het k*t en zo gaat het je voor de wind!
Het is je gegund meid!
Wat voor werk ga je doen?

Hier alles ook goed, lekker weer, lekker moe, nog 4 week werken en dan zwangerschapsverlof!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:55

leuk bobomelo!! kun je eindelijk gaan genieten van je buik :D
weet je al wat het wordt? (sorry als ik erover gelezen heb, maar bedacht me net dat ik niet weet of jullie weten wat het wordt :P)

thnx kido.

beroep liever via pb :D heb geen zin meer in een herhaling van de vorige keer ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:56

Super Crazyshar +:)+

En dat schiet al op bobomelo!!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:50

@crazyshar
we weten wat het wordt, hihi
en mijn pb staat open, ben heel benieuwd waar je gaat werken!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:31

pff ik heb een dip, een vermoeidheids dip.

heb de laatste week zoveel ups en downs gehad dat ik nu weer alleen wil slapen.
herkennen jullie dat? dat als het weer even goed gaat je vol stroomt met energie, maar dat je het ook zo weer kwijt bent? pff echt niet fijn.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:22

Ten eerste:
Crazyshar, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Zoals Bobomelo zegt: het is je gegund!
Dat wat je als laatste zegt herken ik ook heel erg.

@Bobomelo: lekker aftellen dus!

Hier gaat het mwa. Moet van mezelf morgen echt de mogelijk nieuwe psych bellen. Maar zie er zo tegenop!

Las net een tweet van iemand en vond die zo treffend om met jullie te delen:
Lichaam maakt 2 cellen per seconde., bij stress en emoties is de afbraak 3 cellen per seconde. daarom raak je uitgeput van stress!

Geen idee in hoeverre dit helemaal klopt, maar ik hou er maar even aan vast (heb gevraagd of er literatuur of een artikel aan verbonden is). Zie het voor mezelf toch een beetje als het visueel worden van wat stress met het lichaam doet, want het is al zo lastig uit te leggen.

Mijn lichaam heeft ook weer aan de alarmbellen getrokken. Deze week heb ik vakantie en ja hoor, ik word ziek. Gewoon uitgeput en koorts, keelpijn, hoofdpijn e.d. Gelukkig geen kotsen, maar wel kokhalzen. Gelukkig is ook dat maar van tijdelijke aard.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:57

@ polivy: dat is ook niet niks, maar ook weer heel herkenbaar! ik hoop dat je snel opknapt en in je vakantie even lekker kunt doen wat jij wilt en kan en niet wat een ander wilt ;)

het is inderdaad best wel treffend van die cellen en daarbij ook best begrijpelijk! ben benieuwd of er iets achter zit van artikel, lijkt me heel interessant om te lezen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:07

Helaas zit de vakantie er alweer bijna op. Maandag moet ik weer beginnen. Mits ik me ok voel. En dan heb ik dinsdag sowieso een herkansingstoets. Hoezo stress? >;)

De vrouw (van 80+ !!!) die die tweet stuurde zegt dat ze die notitie ooit gemaakt heeft en denkt dat het uit een oude column van Barefoot Doctor komt. Jammer. Had het zelf ook wel interessant gevonden om te lezen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:21

pff ja daar krijg je stress van ja, kun je wel wat studeren nu? of zit je hoofd zo vol met snot dat je er niets anders in krijgt? :=

volgende keer eens na vragen bij mijn arts of hij er ooit zo'n vergelijking van gelezen heeft of dat hij het kan bevestigen dat het zo in makkelijke taal werkt. het is wel heel interessant hoor.
altijd fijn als je de dingen die je meemaakt ook op een fatsoenlijke manier kunt uitleggen , zowel aan jezelf als aan anderen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:42

Nee, heb nog niets kunnen leren. Ben ook gewoon zo moe dat niets blijft hangen. Ik wil in ieder geval het weekend proberen te leren en maandag.

Nou, inderdaad. Omdat mensen zich er niets bij kunnen voorstellen hoe moe je bijvoorbeeld bent. Dan hoeft het niet helemaal correct te zijn tot in precisie, maar ik vind dit wel een omschrijving wat het duidelijker kan maken. Benieuwd wat je arts er van zegt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:52

moet er over een maand of 2 terug naar toe voor controles hihi dus zal nog wel even duren :D
voor veel mensen is stress vrij normaal, maar de gevolgen van langdurige stress is bij veel mensen of onbeend of onderschat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:31

Ik herken het wel, met stress.
Mijn arbo arts zei tijdens mijn laatste bezoek: kijk uit, je zit misschien wel op 100%, maar dan moet er ook echt niets tegen zitten of gebeuren.
Voel je spanning of zit er iets tegen, stap dan terug naar 75% en gebruik de 25% die je over hebt om dingen te verwerken.
Je hebt nog niet de mogelijkheid om (korte tijd) over die 100% te gaan. Lange tijd is natuurlijk nooit goed, maar soms moet je er korte tijd wel even overheen.
Die momenten moet je vermijden en een stap terug doen als het ergens anders even niet lukt.

Hele wijze woorden die ik elke dag weer in mijn achterhoofd hou en ook gewoon zeg als er iemand druk om me probeert te leggen.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:19

Klinkt wel heel wijs van jouw arbo-arts indd Amanda!
Die van mij zei toen ook, je bent nu wel weer 100%aan't werk, maar dat betekent niet dat je er zelf ook al weer voor 100%bent!

Niet te ziek worden polivy!!
Maar je hoort het vaker, heb je even rust, dan pakt je lichaam je! Lekker uitzieken, niet tegen vechten, en zorgen dat je wel blijft eten en drinken!! en hoop dat je snel weer fitter bent!

@crazyshar, ja die ups en downs, heel herkenbaar!
Ik merk nu ook heel erg: voel me goed zolang er geen stress factoren zijn, en als er wel stress factoren zijn dan kan je ook heel even heel erg "zwak/uitgeput"voelen! maar gelukkig ben ik nu wel in die fase beland van: zit geen dagen lang meer (en voorheen weken/maanden) en een dip. de dips worden gewoon veel korter!!!
en voor de rest, ja, ben ik ook heel moe van de zwangerschap! nog 9 week!! Heb lage bloeddruk van 90 over 55...en een Hb van 6,5(normaal ronde de 9).
Maar goed, schijnt er allemaal bij te horen, dus heb maar weer eens voorgenomen om vooral ook geen energie te steken in die 2 vervelende collegas van mij! ik negeer ze op persoonlijk gebied zeg maar, alleen het hoognodige op het werk, maar toon absoluut geen interresse meer in hun prive zeg maar!
heb nu echt besloten van: waarom zou ik energie steken in mensen die ook geen energie in jou steken! was mijn psycholoog het wel mee eens! haha, en voor de rest kwa werkzaamheden gewoon beleefd zijn.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:54

Hallo meiden, ik meld me ook even hier. Had al eerder vanaf pagina 1 meegelezen, maar nog niet gepost.

Ik ben zo´n 3 weken terug er tegenaan gelopen dat ik me ziek moest melden voor het werk, het ging even niet meer. Inmiddels ben ik alweer aan het opbouwen. Is voor mij even naar werkgever grens aangeven geweest, en weer wat over mezelf geleerd. Gewoon puur even werkgerelateerd geweest dus, alhoewel dat toch ook wel wat met je doet.

Vindne jullie het erg als ik een beetje mee kom kletsen? :)

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:58

Haai... :wave: -val zomaar midden in een gesprek binnen-

Meld me hier... Niet omdat ik de behoefte heb mijn verhaal te delen, maar wil graag ervaringen delen.

In een notendop: Heb afgelopen 7 jaar nogal wat mee gemaakt, van een heel erg vervelende relatie die ik heb beëindigd tot een erg zieke papa (kanker). Al die tijd maar door gegaan in de trant van niet aan denken en doorgaan, je komt er wel uit)
Toen ik eenmaal het leventje weer op de rails had en eindelijk weer gelukkig werd, (m'n huis weer terug, papa gaat weer beter en een super vriend) kreeg ik een enorme terug val... Vooral mijn zelf vertrouwen heeft zwaar te lijden gehad. OOk kon ik me slecht concentreren en was vaak soort van moe, maar kon ook niet rusten en al helemaal niet slapen. :?

Door de hulp van een psychologe gaat het weer een stuk beter, zit ik weer een stuk beter in mn vel. Maar sinds kort onderga ik ook Trager/Mentastics behandelingen...
http://satsavya.wordpress.com/
Je leert op je houding letten, te openen en met het gewicht van je lichaam dingen te doen. Dus zonder spierkracht te gebruiken. En je ontvangt op een behandeltafel ook bepaalde bewegingen. Hierdoor ervaar je minder spierspanningen en minder stress in je lichaam.

Volgens vriendlief ben ik sinds ik een aantal behandelingen gehad heb, weer een stuk vrolijker, zekerder, opener en assertiever... Kortom weer meer mezelf ben. :)

Geloofde nooit zo in dit soort 'zweverige' dingen, maar moet toegeven dat t op mij positief effect heeft. Dus ik ben om... :j
Ben benieuwd of iemand hier ook dit soort ervaringen met bepaalde behandelingen heeft gehad.

Grtjs Jorien.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:36

welkom allebei , ervaringen, kletsen,... allemaal goed

ik doe nu zelf momenteel aan accupuntuur en haptonomie, accupuntuur is jullie wss wel bekend, haptonomie heeft eigenlijk alles te maken met 2 voeten op aarde staan. in elke vorm waarin je deze context kunt plaatsen.
zowel universeel als aards, zweverig/nuchter, luchtig/diepzinnig,....

en het werkt heel fijn, ik ben zelf wel heel erg spiritueel maar mijn vriend bv helemaal niet en die begrijpt het ook super dus ja wel fijn.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:07

Welkom nieuwelingen!!
@Jorien, wel fijn dat het in elk geval nu dus weer de zo goed met je gaat!!
Ik heb zelf geen ervaringen met die behandelmethodes.
@Bienotje, fijn dat het nu weer wat opgelost is op je werk!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:11

Crazyshar, haptonomie heb ik ook eerder van gehoord. Krijg je dat vergoed ook?

@Bobomelo, opgelost is een groot woord ;) Ik ben weer aan het opbouwen (thuis zitten en niet willen is ook niks). Maar ben wel van maning dat eigenlijk deze werkplek het dus voor mij niet is. Alleen grote probleem, wat voor werk/ werkgever past dan wel bij mij en waar vind ik dat..

Lastige zoektocht vind ik :j

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:41

Wat voor werk doe je als ik vragen mag?
En wat wil niet zo goed lukken dan op je werk?

Alleen maar thuiszitten wordt je indd ook niet vrolijker van!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:24

Bienotje schreef:
Crazyshar, haptonomie heb ik ook eerder van gehoord. Krijg je dat vergoed ook?

@Bobomelo, opgelost is een groot woord ;) Ik ben weer aan het opbouwen (thuis zitten en niet willen is ook niks). Maar ben wel van maning dat eigenlijk deze werkplek het dus voor mij niet is. Alleen grote probleem, wat voor werk/ werkgever past dan wel bij mij en waar vind ik dat..

Lastige zoektocht vind ik :j

ik weet niet waar je woont en waar jij eventueel haptonomie zou kunnen laten doen,
maar ik ga bij een persoon in Roosendaal (nabij Breda) en zij kijkt eigenlijk een beetje naar wat voor verzekering je hebt, en past daar de administratie bij aan ;)
dus ja voor mij wordt het bij deze persoon vergoed, verder weet ik het niet accupuntuur wordt meestal wel vergoed tot een bepaalde hoogte, en andere alternatieven ook maar allemaal tot een bepaald bedrag per jaar.

zoals bobomelo ook vraagt, wat voor werk doe je nu, en waar loop je tegenaan?
is het de leiding die je krijgt, de verantwoordelijkheid, de stress, werkdruk, collega's, omgang klanten,....
al die dingen maken een hoop duidelijk waarin jij niet zou passen,
en andersom: waar voel je je goed bij, zelf leiding geven, stressvol, veel omgang klanten, zelfstandig, teamwork,...
deze maken weer duidelijk waar jij juist wel zou passen.

ik heb zelf 2 banen gehad (waarvan 1 als zelfstandige) waar ik van tevoren dacht dat ik daar helemaal super gelukkig van zou worden maar het niet ben geweest.
nu doe ik zeer simpel uitzendwerk en heb de grootste lol, en ik sta voor een proef periode bij een bedrijf waar ik me nooit had zien staan, maar eigenlijjk waar al mijn eigenschappen tot hun recht komen EN nodig zijn.

dus het leven kan zeer vreemd lopen, en totaal onverwacht.
ik ben er ook nog lang niet maar zulke forums en topics als deze helpen een mens toch een eind op weg :D

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:30

Dat heb je mooi verwoord crazyshar!!
Klopt gewoon helemaal!

en wat je zegt, even een forum waar je ook je verhaal kan doen en tips kan krijgen/geven is ook heel fijn!
(en tips geven betekent vaak ook dat je toch ook naar jezelf kijkt van: jaja, ik zeg nu wel dit en en dat tegen diegene, maar geldt vaak ook voor jezelf hihi! dus ook weer erg leerzaam!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:13

Kijk, zo'n topic met wat mensen die helpen meedenken en relativeren is altijd fijn :)

Ik werk nu in een productiebedrijf op de ondersteunende afdeling voor nieuwe ontwikkelingen. Super leuk, nieuwe dingen en ik leer/ weet van alles wel wat of wat er speelt. Alleen is de verantwoordelijkheid me teveel geworden. Heb misschien ook wel teveel dingen naar me toe getrokken, maar toch..

Dieper ligt denk ik probleem bij mezelf: mezelf leren accepteren. Hoe ik ben, wat ik kan en dat er vooral ook dingen zijn die ik niet kan..

Ik woon in het midden van Nl, maar ik ga eens kijken hier in de buurt :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:02

Welkom allebei!

Ik kwam dit tegen in een ander topic meiden. Heb het nog niet gelezen, maar klonk goed.

Francis schreef:
Lasorda, ik ga je een link geven naar de Spoon Theory... http://www.butyoudontlooksick.com/wpres ... Theory.pdf ('t is wel in het engels).
Laat het je man ook lezen en mocht je op onbegrip stuiten bij familie of kennissen, laat het hen ook lezen...
Ik heb dit ooit naar mijn zusje gemailt, die Fibro heeft maar het verhaal gaat op voor iedereen die z'n energie moet doseren... of dat nu vanwege een spierziekte of overspannen zijn is (of voor jezelf, omdat jij net zo goed maar een beperkt aantal lepels hebt). Al veel vriendinnen en kennissen van mij kennen dit verhaal inmiddels en iedereen weet direct waar het over gaat als iemand een keer een afspraak moet afzeggen of ergens niet aan mee doet 'omdat de lepeltjes op zijn'...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:27

@ polivy: ik heb het artikel net even doorgelezen, en het is eigenlijk heel erg mooi!!!
voor de mensen die misschien niet zo goed zijn in engels, of er momenteel niet de tijd of energie voor hebben om dit te lezen:

2 vriendinnen zitten in een lunchroom te kletsen zoals vaak. 1 vriendin heeft de ziekte lupus, en haar andere vriendin vraagt na al die jaren, wat het eigenlijk inhoud om die ziekte te hebben.
na lang denken komt de zieke vriendin met een idee.

ze grijpt een handvol lepels van de omringende tafels, en geeft deze aan haar vriendin.
ze vraagt ze om de lepels te tellen, het zijn er 12.
zieke vriendin vraagt aan de andere vriendin om haar hele dag routine van voor af aan op te noemen, ook de kleinste details.

ze komen tot de conclusie dat alleen wakker worden, uit bed komen 1 lepel kost
een poging tot aankleden ook 1 lepel
eten klaarmaken,opeten, opruimen, afwassen 2lepels
dus al 4lepels en ze moeten nog naar het werk, het werk zelf,....
uiteindelijk wordt de keuze aan het eind van de dag dat er nog maar 1 sleutel is, net genoeg om Of te koken en op te eten (dan is er geen lepel meer over om de afwas te doen enzovoorts)
OF uit eten te gaan en daar te eten ( maar dan is het niet veilig om terug naar huis te komen)

uiteindelijk word de vriendin emotioneel, het dringt tot haar door dat over elk klein dingetje van te voren moet nagedacht worden, dat niets vanzelfsprekend is, en dat je energie (lepels) beperkt is, en als de lepels op zijn dat je dus echt niets meer kunt.

ik vind dit vrij goed verwoord, alleen vind ik persoonlijk dat je zelf meer kunt doordrammen, puur vanuit de geest, dat onze lepels verder reiken dan in dit verhaal omdat dit over een ziekte gaat waarbij het echt letterlijk te nemen is.
verder vind ik het echt wel typerend.
dank je om dit te delen polivy!

ik heb vandaag een heel erge terugval gehad, was naar mijn uitzendwerk gegaan, kwam terecht in een gigantische puinhoop op een plek waar ik nog niet eerder had gestaan dus alles nieuw was, er werd geen tijd genomen om mij dingen uit te leggen, enkel gezegd doe zoveel dit en zoveel dat en los het maar op.
ik schoot meteen in de stress omdat het gewoon echt niet ging! ik kreeg het niet voor elkaar.
ik kon na 10min wel huilen voelde me zo klein!
gelukkig kwam er na een uurtje een vrouw van een hoge positie die zag dat het echt niet ging, en die vroeg of ik eigenlijk wel begeleiding enzo gekregen had ivm nieuwe plek,... nee dus.
zij naar de personen toe die mij zouden moeten begeleiden, werd er geroepen dat het toch niet normaal is, dat ik het toch niet kan, dat dit toch niet werkt,.... en ik stond ernaast.

daarna kwam het "hoge" vrouwtje terug naar mij, en zei dat ze eigenlijk was gekomen omdat ze met 1persoon te veel stonden en de andere persoon die eigenlijk naar huis moest kon niet omdat die met iemand mee moet rijden, dus om te vragen of ik het erg vond om naar huis te gaan?
IK WAS ZO BLIJ dat ik weg kon, van die plek, van die mensen zonder begrip, van die stress.

ik ben thuis gekomen en naar boven gestormd zo mijn vriend voorbij, en ikben op bed gaan zitten om te huilen, alleen kan ik niet huilen. mijn vriend is mijn trigger, hij moet er zijn, of mij vast houden, of tegen mij praten, anders kan ik simpelweg niet huilen, wel snikken en snotteren maar niet huilen.
dus toen kwam mijn vriend erbij en heb ik een enorme pot zitten janken.
ik vond het zo belachelijk dat ik me na 10 simpele minuten alweer helemaal op de bodem te zitten, weer helemaal oliebol te voelen alsof er niets verandert is, alsof de afgelopen week niet super goed gegaan is met veel pluspunten.
ik voelde me zo belachelijk!!! en klein! en zielig! en vernederd!

nu gaat het alweer wat beter maar ik was heel erg geschrokken dat het zo snel zo mis kon gaan.
weer wat geleerd.
sorry voor het lange verhaal, moest het even kwijt!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:33

Jemig meis, een dikke :(:) voor jou. Wat een rotsituatie. Kan me voorstellen dat je daar van in de stress schiet. En dan ook nog zulke reacties! Je zou ze toch wat! Wel fijn dat die vrouw blijkbaar in de gaten had hoe het ging, en je lekker naar huis kon. En dan wel fijn ook dat je vriend er is, zodat je al die spanning ook kunt ontladen met huilen.
Hele dikke :(:)