Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 06:30

Ik heb een kennis die juwelier is; deze schiet oorbellen bij kinderen pas vanaf 6 jaar en dan moet het kind zelf kunnen aangeven dat het ze echt graag wil. Dat laatste gedeelte lijkt mij bij de dochter van de TS geen probleem. ;)
Wat ik zou doen is wachten tot dochterlief echt 6 jaar is geworden; ik weet niet hoe lang dat nog duurt, maar als ze zich tot die tijd niet bedenkt, dan zou je na haar verjaardag gaatjes kunnen laten schieten. En tot die tijd dan niet regelmatig met haar erover praten; als je het onderwerp van jouw kant een poosje negeert, maar ze begint er tòch telkens zelf over; dan moet ze het volgens mij ook wel echt willen.

Mizora

Re: Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 07:12

Ik lees hier trouwens een aantal keer van, ingegroeid. Het is belangrijk dat je de slotjes niet te hard aandrukt, dat het stokje net te voelen is na het slotje is goed. In het ergste geval raken ze een keer oorbel kwijt maar dat is een stuk minder rottig dan een ingegroeid slotje of knopje uit het oor moeten laten snijden. Ook schiet hij dan eerder los als ze ergens achter blijft hangen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 07:36

Ik vind het als baby echt te jong.. maar als ze 5/6 zijn moet het kunnen.. ik was zelf 5 en heb nog steeds dagelijks oorbellen in (gewoon knopjes die hangdingen word ik gek van..)
Maar dat is toch juist schattig.. mijn ouders hebben pleegkinderen en het meisje van 3 had haar gaatjes al (had moeder vroegah gedaan) maar vind het zo schattig.. in de een een bij-tje en in de andere een honingpotje

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:17

DeadxStar schreef:
MarcoBorsato schreef:
Heuj, niet zo bozig, zo was het niet bedoeld. Tuurlijk mag je dat vinden, maar ik asocieer het begrip 'ordinair' met iets vulgairs, iets dat op een ranzige manier seks uitstraalt. Ik kan die link niet leggen met een kleuter die lieveheersbeestjes in haar oren heeft, daar moest ik om grinniken.

:))

Apart wat sommige mensen ordinair vinden! :o Schattige oorbellen bij een klein meisje.. achja.. :+

ja idd ;) Ik had ook lieveheersbeestjes en een bedelarmbandje met lieveheersbeestjes, dat is toch schattig:) niks seksueels aan oid,
Wat ik gister i/d stad zag vond ik oridinair; een klein meisje van 3/4 jaar met lange oorbellen, cowboylaarsjes met een flinke hak en een kort jurkje ;) Dat begreep ik totaal niet...

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:23

Ik heb zelf geen dochter := Maar van mijn moeder mocht ik gaatjes toen ik 4 was, toen heb ik ze ook laten schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:32

Ik denk dat het kwa leeftijd wel kan. Ordinair vind ik het niet hoor. Alleen baby's met oorbellen vind ik heel lelijk...

Zelf heb ik geen gaatje, En ik heb er ook geen behoefte aan. Ik kan zelfs zeggen dat ik blij ben geen gaatjes te hebben. Vind het zo lelijk als je gaatjes heb maar geen oorbellen draagt. Want naar mijn mening kun je dat echt wel zien.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:34

Hahaha ik lees hier dat het kindermishandeling is enzo.
Hmm neuh niet mee eens. Ik was ook 6 toen ik gaatjes kreeg, ze werden niet geschoten maar doorgeprikt. Heb geen traan gelaten want ik wilde het zelf erg graag.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:36

ik mocht van mijn ouders oorbellen als ik oud genoeg was om zelf naar het dorp te gaan en naar de juwelier te gaan... :)

In de stad zie ik heeel vaak mensen met echt baby's die echt nog maar een paar weken oud zijn al met oorbellen. zo raar vind ik dat, dat kan nooit goed zijn!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 10:43

pinuts schreef:
ik denk dat je niet moet kijken op internet wat bokkers vinden, maar je eigen standpunt aanhouden.. tis jouwn dochter.. jij beslist

Klopt. Heb daarom ook geen Poll gedaan :P :D Maar als nieuwbakken mama van een bijna 6 jarige was ik even benieuwd naar hoe "men" erover denkt en vooral de tips!!! want ik lees al heel veel verschillende dingen voer het schoonhouden. Zeker omdat ik ze zelf dus niet heb. en ja BOKT is het grootste forujm waar ik op zit en waar heeeeeeel veel meiden en vrouwen zitten!

mairead schreef:
Ik heb een kennis die juwelier is; deze schiet oorbellen bij kinderen pas vanaf 6 jaar en dan moet het kind zelf kunnen aangeven dat het ze echt graag wil. Dat laatste gedeelte lijkt mij bij de dochter van de TS geen probleem. ;)
Wat ik zou doen is wachten tot dochterlief echt 6 jaar is geworden; ik weet niet hoe lang dat nog duurt, maar als ze zich tot die tijd niet bedenkt, dan zou je na haar verjaardag gaatjes kunnen laten schieten. En tot die tijd dan niet regelmatig met haar erover praten; als je het onderwerp van jouw kant een poosje negeert, maar ze begint er tòch telkens zelf over; dan moet ze het volgens mij ook wel echt willen.

Op 15 dec is er afzwemmen waar wij op gokken dat ze het gaat halen (daarna gaat zwembad hier dicht en moeten we ergens anders heen (andere plaats zelfs) voor zwemles :( ) en op 20 dec wordt ze 6... Dus dat ligt allemaal dicht bij elkaar EN is al over enkele maanden!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:47

Ik kreeg mijn oorbellen toen ik 19 was. Voordat ik 18 was mocht ik ze nooit. Mijn moeder heeft altijd gezegd dat zij geen beslissingen voor mij kan maken die gaan over permanente veranderingen van mijn lichaam. Dus geen gaatjes, geen tattoo, geen plastische chirurgie. Zij was van mening dat je (zeker als klein kind) die beslissing niet zelf kunt maken, daar ben je kind voor en je moet door je ouders beschermd worden tegen het maken van fouten.

Persoonlijk vind ik dat een prima redenatie. Als je volwassen bent is er nog tijd zat om gaatjes in je oren te laten prikken, waarom al doen als ze 6 zijn, en niet als ze groot genoeg zijn om echt zelf te kiezen. Als je kinderen van 6 zelf laat kiezen wat ze eten dan wordt het alle dagen pizza, pannenkoeken en patat (ja ja er zijn uitzonderingen, ik weet het). Als je kinderen van 6 zelf laat kiezen wat ze dragen zien ze er vaak niet uit, als je ze met make up laat spelen zien ze eruit als clowntjes. Allemaal indicaties dat ze nog niet groot genoeg zijn om zelf belangrijke beslissingen te maken, of zelf een stijl hebben.

Mocht je het toch doen dan zou ik het laten piercen ipv schieten. Iets duurder, iets pijnlijker (want dikkere naald), maar wel een veel nettere wond, waardoor je veel minder kans hebt op ontstekingen en wildvleesgroei.

Overgens draag ik mijn oorbellen niet meer. Ik vind het niet nodig en ook eigenlijk niet mooi.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-10-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:57

Bij mij kreeg mijn oudste dochter oorbellen toen ze 4 was (toen had ik het al een tijd uitgesteld en ook duidelijk gezegd dat het zeer zou doen)
Ze wilde perse toch oorbellen en heeft ze dus gekregen.
Mijn middelste dochter was bijna 4 en bleef ook dagelijks om oorbellen vragen.. Ook bij haar heel duidelijk gezegd dat het prikken wel zeer zou doen,maar ook bij haar maakte dat geen indruk.
Ik heb het laten doen bij een juwelier hier in de stad,deze schiet niet tegelijk.
De oudste heeft helemaal geen problemen gehad (wel regelmatig de oorbellen gedraaid en ontsmet met sterilon.)
Mijn andere dochter kreeg na een week of 6 wat problemen,het ging wat ontsteken en er kwam rommel uit,ik heb toen de oorbel er even uitgehaald,de rommel eruit gedrukt en goed ontmet met sterilon,daarna meteen de oorbel er weer ingedaan.
Dit oor is wel een tijd "onrustig" geweest maar uiteindelijk helemaal genezen. (ze heeft er trouwens nooit pijn aan gehad!)
Met spelen hebben ze er nooit problemen mee gehad,al heeft mijn oudste dochter al wel een heleboel oorbellen versleten omdat ze spoorloos verdwenen.
Ik persoonlijk hou er niet van om hele kleine kindjes oorbellen te geven,ik wil dat ze zelf aangeven dat ze ze willen en ook kunnen beseffen wat het inhoud.
(ook vind ik het niet mooi,hele kleine kindjes met oorbellen)

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:59

Ik heb mijn gaatjes laten zetten toen ik 6 jaar was.
Ook met het verhaal van paardenoorbelletjes, die MOEST en zou ik in doen.
En ik leef nogsteeds :Y)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:02

Ik was geloof ik ook 6. Ik kreeg ze voor mijn A diploma..
Ik heb er nooit spijt van gehad. Ik draag tegenwoordig niet zo heel vaak oorbellen meer, maar als ik ze een keer wil dragen, kan het wel :)

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:09

K_im schreef:
Ik was geloof ik ook 6. Ik kreeg ze voor mijn A diploma..
Ik heb er nooit spijt van gehad. Ik draag tegenwoordig niet zo heel vaak oorbellen meer, maar als ik ze een keer wil dragen, kan het wel :)

Precies, dat heb ik ook. Ik vergeet het vaak om oorbellen in te doen. Maar voor een feest oid is het wel erg leuk, en zie ik ineens heel leuke oorbelen, kan ik ze ook dragen. Dan hoef ik niet sip te gaan denken: oh jammer, ik heb geen gaatjes.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:35

Toen ik 4 was wou ik ze echt supergraag, ik nam elke week mijn vader mee naar school om te laten zien dat iedereen (lees, 3 meisjes uit mijn klas) het ook had, en dat ik toch écht ook oorbellen moest!
Toen zeiden ze dat het mocht zodra ik 5 was, ik kon echt niet wachten, maar toen ik 5 was heb ik toch gaatjes gekregen.
Vind 6 ook een prima leeftijd! En je dochtertje wil het zelf graag dus zie ik het probleem niet echt.

Wat ik wel zielig vind is van die babytjes die al gaatjes hebben, die hebben zelf dus helemaal geen keuze :(

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:36

Dat vind ik echt verschrikkelijk, baby's met oorbellen!
Het klopt voor mij gewoon niet als ik dat zie.

Ik heb mijn moeder rusteloos gemaakt door aan haar te vragen hoe oud ik was haha.

Je moet doen waar jij je zelf goed bij voelt. :)

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:49

xManon_ schreef:

Ach, ik vind het leuker dan die oerhollandse baby's met een knellende haarband met strik om hun kale hoofd (in het kader van: het is geen jongen maar een meisje!)... En steeds voor jongen aangezien worden, kan ook heel traumatisch zijn hoor.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:53

nikkigioa schreef:
xManon_ schreef:

Ach, ik vind het leuker dan die oerhollandse baby's met een knellende haarband met strik om hun kale hoofd (in het kader van: het is geen jongen maar een meisje!)... En steeds voor jongen aangezien worden, kan ook heel traumatisch zijn hoor.. :+

Ach ik zie best het verschil tussen een jongen en een meisje hoor, ook bij baby's :+ daarvoor hoeft echt geen strik om het hoofd te zitten.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:02

Ik vind 6 nog wel wat jong. Heel persoonlijk zou ik het pas goedkeuren vanaf een jaar of 11, groep 8 zeg maar.
Maar ik heb alleen een zoon en die krijgt nooit toestemming :D

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:06

Waarom niet? ik was ook 4 toen ik ze kreeg ben er nog steeds er blij mee :) als ze het later niet meer wilt doet ze ze gewoon niet meer in toch ?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:07

Ik mocht ze pas toen ik 12 was. #)
Haha maar dat moet je helemaal zelf weten, ze zal er geen problemen mee krijgen denk ik :) .

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:09

Ik was 9 :)

Als ze ze zelf ook wilt, waarom niet?!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:18

Hmm tja, ik kreeg de mijne toen ik 1,5 was... al mijn zusjes (4 meiden thuis) ook zo rond die leeftijd, nog nooit echt problemen mee gehad, tja misschien wel eens wat onrustig ofzo maar niet dat ik me kan herinneren of dat het z'n sporen heeft achtergelaten in mijn oren of die van mijn zusjes.
Inderdaad goed draaien en zo nodig schoon houden met sterilon.
Toen mijn dochtertje 6 maanden was zijn we voor het eerst langs de juwelier geweest...ik kreeg toen wel last van schuldgevoel toen we er naartoe liepen zo van: nou wordt ze straks zeer gedaan omdat wij dat zo mooi vinden, maar mijn vriend zei ook: nu beseft ze het nog niet, hoef je haar er nog niet op voor te bereiden en kan ze zich er ook nog niet druk om maken, gewoon ff schieten, 2 min.huilen en dan is alles weer goed.

Helaas had ze nog niet voldoende oorlel, ze heeft echt hele kleine lelletjes hihi..dus de juwelier wilde het niet doen, begrijpelijk. Met zo weinig lel zit je gewoon te snel te hoog (dus in het harde) of te laag (wordt later lelijk).
Deze juwelier is overigens nog 1 van de weinige die het bij kindjes onder de 4 jaar schiet, dus als hij nee zegt dan kan het ook echt niet.

Sindsdien zijn we ieder half jaar teruggegaan en steeds weer was het 'nee' tot onze spijt.
Nou kwam ik laatst een oude schoolvriendin tegen en haar dochtertje heeft net zulke kleine lelletjes (geen eigenlijk) als mijn dochtertje en zij was bij een andere juwelier geweest en die had ze echt keurig netjes geschoten, was echt goed gedaan.

Dus ik zit te twijfelen. Het liefst had ik ze er al in gedaan, nu moeten we haar gaan 'voorbereiden' en gaat ze veel meer spartelen en misschien op het laatste moment terugtrekken als dat ze had gedaan als ze kleiner was.
En let's face it: ze willen toch bijna allemaal oorbellen als ze groter zijn dus dan kunnen ze er maar net zo goed gelijk in.

Nouja, niet gelijk als ze echt onder een paar maandjes zijn natuurlijk, maar hoe groter ze zijn..hoe meer ze het beseffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:34

ashley1 schreef:
Hmm tja, ik kreeg de mijne toen ik 1,5 was... al mijn zusjes (4 meiden thuis) ook zo rond die leeftijd, nog nooit echt problemen mee gehad, tja misschien wel eens wat onrustig ofzo maar niet dat ik me kan herinneren of dat het z'n sporen heeft achtergelaten in mijn oren of die van mijn zusjes.
Inderdaad goed draaien en zo nodig schoon houden met sterilon.
Toen mijn dochtertje 6 maanden was zijn we voor het eerst langs de juwelier geweest...ik kreeg toen wel last van schuldgevoel toen we er naartoe liepen zo van: nou wordt ze straks zeer gedaan omdat wij dat zo mooi vinden, maar mijn vriend zei ook: nu beseft ze het nog niet, hoef je haar er nog niet op voor te bereiden en kan ze zich er ook nog niet druk om maken, gewoon ff schieten, 2 min.huilen en dan is alles weer goed.

Helaas had ze nog niet voldoende oorlel, ze heeft echt hele kleine lelletjes hihi..dus de juwelier wilde het niet doen, begrijpelijk. Met zo weinig lel zit je gewoon te snel te hoog (dus in het harde) of te laag (wordt later lelijk).
Deze juwelier is overigens nog 1 van de weinige die het bij kindjes onder de 4 jaar schiet, dus als hij nee zegt dan kan het ook echt niet.

Sindsdien zijn we ieder half jaar teruggegaan en steeds weer was het 'nee' tot onze spijt.
Nou kwam ik laatst een oude schoolvriendin tegen en haar dochtertje heeft net zulke kleine lelletjes (geen eigenlijk) als mijn dochtertje en zij was bij een andere juwelier geweest en die had ze echt keurig netjes geschoten, was echt goed gedaan.

Dus ik zit te twijfelen. Het liefst had ik ze er al in gedaan, nu moeten we haar gaan 'voorbereiden' en gaat ze veel meer spartelen en misschien op het laatste moment terugtrekken als dat ze had gedaan als ze kleiner was.
En let's face it: ze willen toch bijna allemaal oorbellen als ze groter zijn dus dan kunnen ze er maar net zo goed gelijk in.

Nouja, niet gelijk als ze echt onder een paar maandjes zijn natuurlijk, maar hoe groter ze zijn..hoe meer ze het beseffen.

Ik ken anders genoeg mensen die wel gaatjes hebben maar ook zoiets hebben van "had ik ze niet gehad was dat ook prima geweest", Verder heb ik zelf geen gaatjes en daar ben ik heel blij mee.

Maar waarom wil je niet wachten tot ze zelf kunnen kiezen?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:42

Citaat:
dus als hij nee zegt dan kan het ook echt niet.

Maar je wilt wel naar die ander gaan.. ?