Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:32

Het is voor de achterblijvers niet makkelijk maar hoe denk je dat het is om jaar in jaar uit met een zwaar depressief iemand te moeten leven? Zowel voor de persoon zelf als voor zijn omgeving.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:32

Nee zo heb ik het inderdaad niet opgevat hoor!

Wat jij zegt elke manier van doodgaan is vreselijk. Denk maar eens na over iemand die een ongeluk krijgt en daaraan overlijd terwijl die gene nog lang niet wil gaan. Dat kan voor familie veel meer pijn doen dan iemand die zelfmoord pleegt en ook echt niet meer wil.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:36

Maar wat voor leven had Antonie anders?
Vol met medicijnen en zich nog klote voelen elke dag zich weer bijelkaar rapen en gezellig doen voor de mensen om hem heen?
Je kan een masker heeel lang blijven dragen maar als t masker zo hard is dat t breekt en je zo diep zit dat je gewoon echt niet meer kan wat voor leven heb je dan.....

Ik ben er niet voor maar ik kan t wel begrijpen...
10 jaar geleden heeft de broer van een vriendin zelfmoord gepleegd dus ja ik weet de impact wat dit heeft...

Kelpla

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:40

Ik moet wel zeggen dat ik absoluut depressies niet ken en ook niet weet hoeveel impact dit op iemand kan geven. Hier moet ik dus even op terugkomen qua egoistisch zijn.. En sorry als er mensen zijn die hierdoor gekwetst zijn.

Qua andere problemen zoals financiel ed. blijf ik wel bij mijn mening dat dit ook anders opgelost kan worden.

S_C

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:42

Ik vind het heel erg dat ze kinderen nu geen vader meer hebben.. daar heb je er altijd maar 1 van en niemand kan de plek van je echte vader innemen en daarom snap ik ook niet dat hij het heeft kunnen doen. Je laat 2 prachtige kinderen achter, en grote kans dat zij zich nog schuldig gaan voelen.

Vroeg me trouwens ook totaal iets anders af misschien heel grof, maar betaald je levensverzekering uit als je zelfmoord pleegt.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:43

Ik vind het ook niet egoïstisch, zelfmoord kies je niet zomaar voor dan zit je er écht zwaar doorheen. Ik vind het pas egoïstisch als je voor jou familie en vrienden moet blijven leven omdat hun niet zonder je zouden kunnen. Als je zoveel jaar al in therapieën zit en aan de medicijnen zit om je beter te voelen, dat je in een isoleercel word gestopt omdat je flipt. Is dat een eerlijk leven, nee.

Mijn oom heeft zelfmoord gepleegd en ik ben trots op hem dat hij het zolang heeft volgehouden en een goed mens is geweest.
Ik ben zelf ook depressief en zelf ook een aantal keer pogingen gedaan. Je wilt rust in je hoofd, en dat krijg je niet door een pilletje.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:43

Kelpla schreef:
Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?

:)

Ik heb altijd gezegd, dat ik zelfmoord niet egoistisch vind,ik vond namelijk toen die tijd vrienden enz egoistisch, dat mensen/ik voor HUN op de aardkloot moeten blijven, omdat ZIJ geen verdriet willen en mij oid niet kwijt willen..

En diegene die eraf wil maar ongelukkig wezen omdat niemand wil dat diegene gaat. en de rust krijgt die hij/zij zo graag wil.
Waarom zijn die mensen die 'verbieden' geen egoisten?

Met woorden iemand proberen bij 'normale' zinnen te krijgen is anders dan diegene meteen te zien aan egoist
Laatst bijgewerkt door S_uus op 07-10-10 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:44

Misschien zijn de nabestaanden wel min of meer opgelucht, zijn ze blij voor hem dat hij verlost is. Het is ook niet makkelijk om samen te leven met iemand die zwaar depressief is.

De kinderen zijn misschien wel beter af met een vader die eindelijk zijn rust heeft gevonden dan met een vader die dag in dag uit hun omgeving negatief beïnvloedt.

Ik hoop dat de nabestaanden er zo tegenaan kunnen kijken. Dat geeft vast een hoop troost.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:45

QUOTE: "Vroeg me trouwens ook totaal iets anders af misschien heel grof, maar betaald je levensverzekering uit als je zelfmoord pleegt."

Nee :P

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:51

S_C schreef:
Ik vind het heel erg dat ze kinderen nu geen vader meer hebben.. daar heb je er altijd maar 1 van en niemand kan de plek van je echte vader innemen en daarom snap ik ook niet dat hij het heeft kunnen doen. Je laat 2 prachtige kinderen achter, en grote kans dat zij zich nog schuldig gaan voelen.

Vroeg me trouwens ook totaal iets anders af misschien heel grof, maar betaald je levensverzekering uit als je zelfmoord pleegt.

Een depressieve vader is niet veel anders en zeker niet makkelijker dan geen vader...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:52

Zonder al teveel in detail te willen treden, maar laat ik het zo zeggen. Mensen die zelfmoord plegen zijn zich hellemaal niet meer bewust van de negatieve impact die de daad op omgeving heeft. Ze denken zelf heel vaak dat ze hun omgeving er een plezier mee doen, omdat ze zichzelf als last voelen. Mensen die een zelfmoord aan het plannen zijn, hebben heel vaak in hun depressie hun gevoel naar omgeving volledig uitgeschakeld!
Dus misschien lijkt, en komt het over als een egoïstische daad, maar zo is het over algemeen zeker niet bedoelt.

En ja voor mensen die een gezonde mentale staat hebben zijn er altijd oplossingen. Maar als je een depressie hebt dan zie en voel je die oplossingen niet meer.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:54

siskeh schreef:
Ik vind zelfmoord niet egoistisch, wat de reden ook mag zijn..
Als je in staat bent zelfmoord te plegen ben je al zo ver heen.
Heel veel mensen hebben zelfmoordgedachtes, maar kunnen het niet, ik vind het alleen maar knap als je het wel kan.
Niet dat ik er daarmee achter sta, maar ik kan het wel degelijk begrijpen.
Tuurlijk is het gedeeltelijk egoistisch, maar mensen zijn nou eenmaal egoisten, de ene daad zal egoistischer zijn als de andere maar iedereen is egoistisch..
Ik vind het egoistischer al je eerst je hele familie vermoord voordat je zelfmoord pleegt.

Eens

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:55

Het enige wat ik weet is dat mijn vader 8 jaar geleden niet de kans had om er over te beslissen en hij heel graag was blijven leven!
Helaas mocht hij niet blijven en is hij op 45 jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. Hij heeft gevochten tot het laatste moment.

Dat is oneerlijk!!
Mensen kunnen beslissen om uit het leven te stappen maar mogen niet beslissen dat ze graag blijven leven.

Nee ik vind zelfmoord niks positiefs :n
Laatst bijgewerkt door Hilde_q op 07-10-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:56

Pff kom toch maar ff binnenvallen.

Ik snap dat mensen vinden dat iemand die zelfmoord pleegt egoïstisch is, alleen is het jammer dat de toon in het topic is op die de stelling:
moet je zelf is een depressie hebben meegemaakt dan praat je wel anders.

Ego=ik. Kiezen voor zelfmoord, is kiezen voor jezelf. Jij ziet het leven niet meer zitten en kiest er voor om er een einde aan te maken. Kan de term egoïstisch daar best mee matchen.

Voor mij is egoïstisch zijn niet een negatief iets. Juist dat is het gene wat een mens uniek maakt. Ik vind het alleen maar vreselijk knap dat je soms de keuze voor jezelf kan maken ook al doe je daar andere mensen verdriet mee.

Ben me er erg van bewust dat mensen in een depressie geen andere uitweg meer vinden. Hoop ook dat die mensen na het eindigen van het leven eindelijk de rust vinden die ze zo wanhopig hebben gezocht.

Maar grote kanttekening van mijn kant: niet iedereen die zelfmoord pleegt is depressief.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 07-10-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:59

Kentaro schreef:
QUOTE: "Vroeg me trouwens ook totaal iets anders af misschien heel grof, maar betaald je levensverzekering uit als je zelfmoord pleegt."

Nee :P

Die van ons wel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:00

Wist niet dat er verschil in zat! (qua verzekeringen bedoel ik :P )

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:01

Het is idd oneerlijk dat mensen die bv kanker hebben wel graag willen leven en dat ze er keihard voor vechten. Maar het is net zo oneerlijk als mensen depressief zijn, want zoiets is vaak slecht te behandelen. Mensen met een een ziekte zoals kanker kunnen na een tijdje heel positief worden en leuke dingen blijven doen als ze dat kunnen. Helaas ligt dit bij mensen met een depressie net even iets anders.

Ik vind persoonlijk een ziekte zoals een depressie oneerlijker en mensen met kanker. ( Neem dit niet verkeerd op mensen die een bekende zijn verloren aan kanker, ik heb ook mensen verloren die kanker hadden maar de laatste maanden die de mensen hadden met kanker zag je nog plezier in hun ogen en dat zie je bij mensen met een depressie niet meer )

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:01

Ik vind zelfmoord absoluut niet egoïstisch, wel moet ik er eerlijk bijzeggen dat bv voor de trein springen, daar heb ik minder begrip voor. Als iemand in stilte thuis zelfmoord pleegt heb ik daar meer begrip voor dan wanneer er ook onschuldige mensen zoals machinist/e.d. bij betrokken worden.

Maar de zelfmoord zelf vind ik absoluut niet egoïstisch.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:02

@Kentaro
Jawel, er zijn verzekeringen die het helemaal niet dekken bij zelfmoord, sommige dekken dan de helft van de waarde en andere alles (soms ook pas na min. 1 of 2 jaar na betalen).

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:04

Hilde_q schreef:
Het enige wat ik weet is dat mijn vader 8 jaar geleden niet de kans had om er over te beslissen en hij heel graag was blijven leven!
Helaas mocht hij niet blijven en is hij op 45 jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. Hij heeft gevochten tot het laatste moment.

Dat is oneerlijk!!
Mensen kunnen beslissen om uit het leven te stappen maar mogen niet beslissen dat ze graag blijven leven.

Dit is denk ik héél lastig voor jou om het te begrijpen omdat je zo iets verschrikkelijks meegemaakt hebt :(:).
Ik snap dat je zo denkt en ik vind ook dat jij het recht wel hebt om zo denken.

Maar geloof me, veel mensen die zelfmoord plegen hebben ook gevochten tot het laatste moment... Die mensen zijn al jaren lang ongelukkig en soms is het denk ik genoeg..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:05

Het leven mag geen gevangenis zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:06

Hilde_q schreef:

Dat is oneerlijk!!

Zelfmoord is ook niets positiefs aan.
Maar Antony Kamerling heeft net zo hard gevochten voor zijn leven als jouw vader...en heeft bij hem net zo als bij jouw vader de ziekte gewonnen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:07

Laura : Dat snap ik ! Echt waar :) Het is ook ieders recht maar jij snapt mij ook toch ?

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:09

Ja ik snap je zeker!
Laatst bijgewerkt door 91laura op 07-10-10 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:10

Natasja: Het is jou recht dat jij het zo ziet hoor!
Maar ik denk nog steeds dat mijn vader de keuze niet had.

Iedereen mag zijn eigen mening geven overigens!

Om even Antonie als voorbeeld te nemen: Waarom komt er geen betere hulp voor deze mensen ? Vaak willen ze juist erg graag geholpen worden maar ze kunnen het gewoon niet alleen !