(leven met) longkanker *update pag 25, Sandra is overleden*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Re: (leven met) longkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:41

jeetje, nee toch he.. -O- en het klonk allemaal zo positief... :(:) Ik word er echt stil van..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:23

Pfffffffffffffffffffffff wat hefitg joh, ik ben er ook ff helemaal stil van. Wat een..... ziekte toch.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:14

Veel sterkte voor jou en voor je vriendin. :(:)

Mijn zus heeft ook kanker, en het is overal uitgezaaid. Ook in haar longen. Veel vocht bij haar longen, benauwdheid, kuchen, moe, gewichtsverlies, bijna niets meer kunnen eten, klachten en pijn over heel haar lijf etc. Mijn zus heeft nog een paar maandjes gekregen, als er geen complicaties bijkomen.... Allemaal heel verdrietig. Het moeilijkste is om iemand te zien lijden. Dat went nooit.

Ik weet dus welk verdriet je doormaakt en ken het machteloze gevoel, de boosheid etc.
Wens je veel sterkte toe :(:)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:02

Gooya schreef:

Mijn zus heeft ook kanker, en het is overal uitgezaaid. Ook in haar longen. Veel vocht bij haar longen, benauwdheid, kuchen, moe, gewichtsverlies, bijna niets meer kunnen eten, klachten en pijn over heel haar lijf etc. Mijn zus heeft nog een paar maandjes gekregen, als er geen complicaties bijkomen.... Allemaal heel verdrietig. Het moeilijkste is om iemand te zien lijden. Dat went nooit.

Ik weet dus welk verdriet je doormaakt en ken het machteloze gevoel, de boosheid etc.

Ach wat vreselijk. Het idee om afscheid te moeten nemen van je zus, dat moet zeer waar voor je zijn.
Heel erg veel sterkte en kracht toegewenst :(:)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:33

Gooya schreef:

Meid, jij ook heel veel sterkte. Hoe moeilijk moet het zijn om je zus te zien wegglijden...

Sandra heeft dus een tumor van ongeveer een cm in haar hoofd, die er waarschijnlijk toch ook al een tijdje zit. Maandag toch nog een mri om te zoeken naar uitzaaiingen. Als die er niet zijn dan willen ze gaan bestralen en anders richten ze zich alleen nog op haar longen. De 2 jaar die haar nog gegeven was afgelopen maandag zal waarschijnlijk nog korter worden. Ik wil haar helpen met het schrijven van de brieven aan haar dochter. Hebben jullie ideeen over welke onderwerpen ze kan schrijven?

We hebben al:
- voor je verjaardag, uitschrijven tot bv haar 18e jaar
- kerst
- nieuwjaar
- voor als je me mist

verder zie ik door de bomen het bos niet meer. Ze is alwel begonnen in het boek 'Mam, vertel eens' Alle input is welkom.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:40

-Voor de dag dat ze gaat trouwen.
-de dag dat ze haar eerste kindje krijgt.

Pfff, moeilijk hoor!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:16

of gewoon de dag dat ze een mooie herinnering wil??

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:45

misschien voor de dag dat:
-ze verdrietig is
-ze haar eindexamen krijgt
-ze haar eerste vriendje heeft
-ze naar de middelbare school gaat

??

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:47

of gaat samenwonen?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:57

Leuke foto s maken?

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:58

mischien voor als ze haar eerste baan(tje)krijgt??
(sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen)

veel sterkte

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:26

In ieder geval ook iets met haar stem opnemen, de stem vergeet je anders zo snel.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:40

- Voor als ze naar de middelbare school gaat?
- Voor als ze gewoon even iets van haar wil zien/lezen?
- Voor de eerste verjaardag zonder haar moeder?

Wil jullie heel veel sterkte wensen! :(:)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 20:38

Bedankt voor jullie input. Ik zal een lijstje voor haar maken met welke brieven ze/we kunnen schrijven. Foto's worden in overvloed gemaakt. Zelfs afgelopen vrijdag, de laatste schooldag voor de kerstvakantie tijdens het uitzwaaien op het schoolplein.

Ik ben zelf met het gezinnetje een weekendje weggeweest en probeer morgen bij haar langs te gaan. Ze zou vandaag naar het ziekenhuis gaan, maar ik heb niets gehoord. Ik denk dat ze niet eens de weg op gegaan is. Het hele dorp is hier ingesneeuwd met 35cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:47

Ik volg t topic al een tijd en elke keer weer denk ik aan carpe diem...elke dag probeer ik heel bewust een moment van geluk, blijdschap, genieten enz te hebben waar ik me bewust van ben. Vreselijk als je zo jong zo ziek bent en hoort dat je nog maar kort hebt. Ik hoop dat je vriendin ook elke dag een geluksmomentje kan ervaren!
Qua brieven: in aanvulling op de rest een brief voor op de dag dat je vriendin zelf jarig is.
En misschien een brief of dagboekje over hoe ze zich voelt en met alle kleine geluksmomentjes van elke dag. Nu is haar dochter nog erg jong, later kan ze misschien nog beter snappen wat haar moeder had.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:16

Talonius schreef:
Sandra heeft dus een tumor van ongeveer een cm in haar hoofd, die er waarschijnlijk toch ook al een tijdje zit. Maandag toch nog een mri om te zoeken naar uitzaaiingen. Als die er niet zijn dan willen ze gaan bestralen en anders richten ze zich alleen nog op haar longen. De 2 jaar die haar nog gegeven was afgelopen maandag zal waarschijnlijk nog korter worden. Ik wil haar helpen met het schrijven van de brieven aan haar dochter. Hebben jullie ideeen over welke onderwerpen ze kan schrijven?

We hebben al:
- voor je verjaardag, uitschrijven tot bv haar 18e jaar
- kerst
- nieuwjaar
- voor als je me mist

verder zie ik door de bomen het bos niet meer. Ze is alwel begonnen in het boek 'Mam, vertel eens' Alle input is welkom.

Ik heb hier een tijdje geleden gereageerd en verteld dat mijn nichtje, helaas overleden op 33 jarige leeftijd aan borstkanker, dit soort brieven had gemaakt voor haar twee kindjes. 'Fijn' om te lezen dat jullie hier wat aan hebben gehad en dit ook voor haar dochter willen maken. Ik denk dat het iets heel ergs waardevols zal worden voor haar dochter!

Misschien brieven voor haar verjaardag tot 18 jaar en daarna een algemene brief voor als ze jarig is (anders stopt het zo ineens). En ik zag het al voorbij komen: voor als ze haar eerste vriendje krijgt, voor als ze gaat samenwonen, voor als ze gaat trouwen, voor als ze in verwachting is. Deze brieven had mijn nichtje ook gemaakt.

In die brieven had ze o.a. haar wensen voor haar kinderen opgeschreven, maar ook hoe zij het ervaren heeft (toen ze zelf vriendje kreeg, ging samenwonen, trouwen en in verwachting was). Zij wilde vooral haar kinderen hier mee opbeuren en een oppepper geven, ze tips geven, en door zelf te vertellen hoe zij het ervaren had zorgen dat ze hun moeder steeds beter leren kennen (ondanks dat ze er helaas niet meer is). En ook stonden er voor haar dochter bepaalde dingen in die je echt met je moeder bespreekt en niet met je vader (om er zo toch nog een beetje voor haar te zijn).

De brieven heeft ze in een hele mooie doos gestopt samen met wat foto's en hele persoonlijke bezittingen van haar ... een soort memorybox dus. Even iets anders: hebben jullie de beschikking over een videocamera??? Misschien is het iets om ook filmopnames te maken. Bewegende beelden en geluid zijn altijd erg speciaal om terug te kunnen kijken.

Verder ongelooflijk veel sterkte voor jullie gewenst! Ik hoop zo dat er niet meer uitzaaiingen zijn. Het is zó ongelooflijk oneerlijk. Pfff heb er gewoon tranen van in mijn ogen. Hoe gaat hun dochtertje er mee om? Beseft ze het een beetje denk je?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 12:42

Hallo snel een update;

Ik heb haar net vanuit m'n werk kort gesproken en ze hebben naast de tumor in haar hoofd geen andere uitzaaiingen daar gevonden. Hoogstwaarschijnlijk zat de tumor er al langer en groeit deze niet heel erg hard, wat betekent dat deze er al zat voordat de chemo gestart is. Blij met een dooie mus, maar toch....dan weten we iig dat er tijdens de chemo geen uitzaaiingen gekomen zijn.

Ze proberen haar in te plannen voor bestraling voor volgende week, of de week erop.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:47

Mijn zus was op 28 jarige leeftijd overleden aan hod-skin en haar zoontje was nog geen jaar oud , dus ze had zijn 1e verjaardag ook helaas niet mogen mee maken!
Mijn zwager had een leuke video gemaakt van haar van vakanties enz dat haar zoontje de band later terug kan kijken als hij daar behoefte aan heeft.
Hij is nu 5 jaar dus hij zal het wel binnekort gaan beseffen waar zijn mama is!
Het is en blijft een kl*ote ziekte!

Mijn chef had 2 weken geleden gehoord dat zijn zus longkanker heeft en een collega van mij zijn zus had ook dat ze longkanker en een hersentumor heeft en dat zij nog ongeveer 5 jaar heeft als het niet eerder is!

Ook een collega van mij zijn buurman had 2 maanden geleden gehoord dat hij schoon was , dus ja een feestje maar 2 maanden later voelde hij zich niet lekker en en werd weer onderzocht en ja helemaalmaal uitgezaaid en nog maar een paar maanden te leven maar het had maar 3 dagen geduurd! Zo snel kan het gaan!

Dat is gelukkig goed nieuws dat ze geen verdere uitzaaingen heeft :) Nogmaals sterkte met je vriendin :(:)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:49

Dat is dan toch weer beter nieuws. Laten we hopen dat dit het laaste slechte nieuws is dat ze te horen krijgt.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:31

Wat vreselijk om steeds slechte berichten te krijgen, maar gelukkig zijn er dus ook goede berichten... Al zijn ze natuurlijk maar klein vergeleken met de slechte.

Wat betreft het aantal jaar dat je vriendin gekregen heeft: dat zegt niks. Mijn vader had maar 3 maanden gekregen (ook longkanker, met veel uitzaaiingen in zijn hersenen en andere delen) en is er na anderhalf jaar nog steeds. :) Dus pin niet te veel vast op die 2 jaar, mijn vader heeft zelf de insteek om de huidige statistiekgegevens te verslaan. :+ Er kan dus meer gebeuren dan je denkt.

Heel veel sterkte nog toegewenst, hopelijk heeft ze alsnog een fijne kerst. :)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:47

Gelukkig zijn er geen uitzaaiingen gevonden. Is toch weer een lichtpuntje hé!
Nu hopen dat ze snel terecht kan voor bestralingen!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:21

mams heeft nu 2 bestralingen gehad. Ze voelt zich redelijk goed. Het viel allemaal mee. Ze is blij dat ze geen chemo meer krijgt ,want daar werd ze zoo ziek van en het deed niks. Nu volgt 7 weken bestralen, groot gebied en afwachten en hopen dat het helpt.

Wens jullie allemaal kracht en sterkte en tocg fijne feestdagen/ wij komen eerste kerstdag bij elkaar met de familie, maken het niet laat, want mams wordt snel moe, maar gaan toch gezellig eten met elkaar.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 10:43

Sandeman schreef:
mams heeft nu 2 bestralingen gehad. Ze voelt zich redelijk goed. Het viel allemaal mee. Ze is blij dat ze geen chemo meer krijgt ,want daar werd ze zoo ziek van en het deed niks. Nu volgt 7 weken bestralen, groot gebied en afwachten en hopen dat het helpt.

Wens jullie allemaal kracht en sterkte en tocg fijne feestdagen/ wij komen eerste kerstdag bij elkaar met de familie, maken het niet laat, want mams wordt snel moe, maar gaan toch gezellig eten met elkaar.

Meid, wat fijn dat je moeder de bestraling beter verdraagt. Geniet van elkaar met de feestdagen!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:52

Sandeman, Talonius en alle andere die met kanker te maken heeft. Ik wens jullie mooie dagen toe en hoop dat jullie van elkaar kunnen genieten dan brand ik voor jullie en jullie familie een kaarsje.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:36

mams is heel erg ziek van de bestraling en haar haar begint uit te vallen. Haar slokdarm doet eg veel pijn en kan steeds minder goed slikken. Ze ligt nu in een bed beneden en gaat binnenkort aan een nachtpomp met sondevoeding. Ik zou vandaag naar haar toe gaan, maar ze is en te ziek en ik heb zelf griep, dus mag niet komen. Pfff het is soms zoo moelijk