Hoe oud moeder worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud was je toen je eerste kindje geboren werd?

Jonger dan 20
20 (4%)
20
14 (2%)
21
12 (2%)
22
17 (3%)
23
24 (4%)
24
32 (6%)
25
26 (5%)
26
24 (4%)
27
27 (5%)
28
20 (4%)
29
12 (2%)
30
16 (3%)
ouder dan 30
30 (6%)
Ik heb nog geen kinderen
215 (43%)

Totaal aantal stemmen: 489

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:02

ik had graag begin 20 zwanger geworden, maar die relatie ging over
op mijn 23 mijn huidige man leren kennen,maar helaas hebben wij er bijna 10 jr over gedaan
ik was nog net 32 jr toen mijn zoon geboren werd
en een 2 de is er nooit gekomen.

wij hadden heel graag 3 kinderen gewild ,maar wat veel mensen roepen je NEEMT geen kind , als je geluk hebt krijg je ze!

maar eigenlijk vind ik boven 30 jr te oud om aan kinderen te beginnen.

SophievdV

Re: Hoe oud moeder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:20

Dat is zeker zo Mirgino, je krijgt een kind :) het blijft een waar geschenk!

knacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:24

Hallo

ik was 22 jaar dat ik zwanger werd (was niet gepland), maar helaas is dat misgegaan.
we zijn daarna wel ervoor gegaan, maar helaas na 6 maanden opnieuw een miskraam
en nu na anderhalf jaar lopen we in het ziekenhuis

en ben ik ondertussen 24 jaar oud.

en ik wist van jongs af aan dat ik mama wilde worden( geen twijfel over mogelijk)

Liefs Nicky

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:26

Ik wilde altijd jong moeder worden. Uiteindelijk is het wel heel vroeg geworden met 20 jaar. Mijn toemalige vriend wwas wat ouder en had al een huis, en dat ging zo snel.....
Ik wilde altijd met 24 jaar moeder worden, dat vond ik wel een mooie leeftijd. Na mijn 30ste wil ik geen kinderen meer (ik zou overigens nooit een kindje weg laten halen omdat het niet welkom is ;) )
Ik heb op mijn 25ste mijn tweede gekregen (met mijn huidige man) en op mijn 28ste, bijna 29 heb ik mijn derde kindje gekregen. En over 2 weken word ik 30 :D dus er komen er geen meer bij, haha

knacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:28

nu ik weet dat het ook moeilijk kan zijn om moeder te worden, vind ik het helemaal lastig als ik mensen over abortus hoor praten.

maar dat is waarschijnlijk omdat je ook weet hoe moeilijk het proces is..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:29

Miskramen zijn echt heel verdrietig! Wordt vaak onderschat. Abortus is dan helemaal niet te begrijpen.. evenals mensen die hun kinderen liever niet verzorgen en dus maar verwaarlozen. Afschuwelijk en vreselijk oneerlijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:08

Ik was 23 toen ik een kind wilde. Het heeft even geduurd voor de toekomstige papa ook wilde, heeft daarna ook nog erg lang geduurd voor ik in verwachting was. Eerste kind was er uiteindelijk op mijn 27e. De tweede op mijn 31e (duurde ook weer 2,5 jaar voor ik zwanger werd) en nu kan ik dus niet meer al te lang wachten voor een derde, hoewel ik niet zo'n voorstander ben van zwangerschappen kort op elkaar. Als het weer een paar jaar gaat duren, lukt het straks alleen maar in de grote risicoleeftijden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:35

Ik lees hier veel over dat je boven je 30e er beter niet maar aan kan beginnen. Mijn moeder was 33 toen ze mij kreeg en 35 toen ze mijn broertje kreeg. Bewust? Nou.. voor die tijd wilde ze absoluut GEEN kinderen :+ en op haar 31e werd ze, zoals ze het zelf zo mooi noemt, broeds :')
Dus daar kwam ik en twee jaar later mijn broertje. Heb er nooit last van gehad dat mijn moeder 'ouder' zou zijn, helemaal niet zelfs! Vind dat nogal een onzinnige opmerking eigenlijk :o

Zelf heb ik geen kinderwens, had ik die wel gehad dan had ik ook eerst mijn eigen leven op orde willen hebben voor er een kleintje kwam. Dus afgestudeerd, een baan, huis... Denk dat ik dan zo eind 20 had gehoopt een kindje te kunnen krijgen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:03

Tja, het is blijkbaar nogal lastig om te bepalen wanneer nu het beste zou wezen... Je ziet een hoop mensen zonder stabiele omgeving en toekomst ook kinderen krijgen... Maar op bokt ligt de leeftijd zo te lezen wel erg laag...

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:08

Ik ben nu dan 27 en heb straks 4 kinderen, maar we zouden er graag nog meer mogen krijgen, en of dat dan na mijn 30ste is maakt me niet veel uit, ik zou alleen niet pas op mijn 30ste aan kinderen beginnen. Natuurlijk als het niet makkelijk gaat kan dat altijd nog, maar echt bewust pas na mijn 30ste, nee liever niet.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:09

Jeejte meer dan 4?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:11

Ja, als het ons gegeven is zouden we heel graag een groot gezin met minimaal 6 kindjes willen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:12

Tsja, ik vind ook niet dat er een ideale leeftijd voor is. Mijn moeder was 26 toen ze mij kreeg en 29 toen ze mijn broertje kreeg. Ze was 43 toen ze mijn zusje kreeg. (vorig jaar). Geen probleem hoor.. Ik ken genoeg mensen met oudere ouders..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:16

Berdien schreef:
Ik lees hier veel over dat je boven je 30e er beter niet maar aan kan beginnen.

Volgens mij geeft het merendeel hier aan er zelf liever niet aan te beginnen na de 30 jaar. Wat anderen doen moeten zij weten natuurlijk. Je kunt het nog zo leuk voor jezelf 'gepland' hebben maar het is helemaal niet vanzelfsprekend dat alles ook maar lukt, dus de kans dat je ouder moeder wordt dan dat je eigenlijk gewild had is natuurlijk aanwezig. Maar het is een feit dat hoe ouder je zelf bent als je zwanger wordt hoe groter de kans wordt op gezondheidsproblemen bij je kindje en bij jezelf.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:16

Sodeletuut schreef:
Tsja, ik vind ook niet dat er een ideale leeftijd voor is. Mijn moeder was 26 toen ze mij kreeg en 29 toen ze mijn broertje kreeg. Ze was 43 toen ze mijn zusje kreeg. (vorig jaar). Geen probleem hoor.. Ik ken genoeg mensen met oudere ouders..

43 jaar toen ze je zus kreeg? Dat is best wel laat naar mijn idee...

_Nadia_ schreef:
Ja, als het ons gegeven is zouden we heel graag een groot gezin met minimaal 6 kindjes willen.

Meer dan 6? jeetje dan mag je nog wel even doorgaan haha... Meer dan 6 poeh, vindt je dat niet een beetje veel?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:17

Is ook laat, maarja wat is er mis mee?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:20

Binckydenice schreef:
_Nadia_ schreef:

Meer dan 6? jeetje dan mag je nog wel even doorgaan haha... Meer dan 6 poeh, vindt je dat niet een beetje veel?

Nou ja, ik zit al op 3 en een half ;) Mijn oudste zal net geen 4 zijn als de jongste geboren gaat worden, dus 4 baby's in 4 jaar. Als het dus allemaal meezit kan ik voor mijn 30ste "klaar" zijn.
6 kinderen is veel, maar we hebben een groot huis, voldoende middelen om ze groot te brengen en we werken vanuit huis dus zijn altijd aanwezig om voor ze te zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:41

Wat heerlijk Nadia, zo'n groot gezin! Ik wilde er ook altijd 6, maar voor nu vind ik drie even genoeg. We zijn nog jong (25 en 30) dus het kan altijd nog.

Waar ik me persoonlijk wél zorgen over maak... stel wij komen allebei plots te overlijden... wat gebeurt er dan met de kinderen? Ik ken in mijn omgeving al niemand die ik 3 kinderen 'in de maag kan splitsen', laat staan een stuk of 6...

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:48

Rock schreef:
Wat heerlijk Nadia, zo'n groot gezin! Ik wilde er ook altijd 6, maar voor nu vind ik drie even genoeg. We zijn nog jong (25 en 30) dus het kan altijd nog.

Waar ik me persoonlijk wél zorgen over maak... stel wij komen allebei plots te overlijden... wat gebeurt er dan met de kinderen? Ik ken in mijn omgeving al niemand die ik 3 kinderen 'in de maag kan splitsen', laat staan een stuk of 6...

Wij zijn nu 27 en 28 ;)
Onze kinderen zouden mocht er iets met ons gebeuren naar mijn schoonouders gaan, mijn schoonzusje+vriend en zwager+vrouw en kind wonen daar om de hoek en daar zouden ze heel veel steun aan hebben. Ook zijn ze nog niet zo oud (52 en 54) dus dat scheelt ook al. Mijn schoonmoeder werkt niet en is een schat van een vrouw. Overigens hebben we voor alle kinderen een goede spaarrekening dus zijn die kosten de eerste tijd in ieder geval ook gedekt.
Natuurlijk is het altijd lastig, en ik hoop dat het nooit nodig is, maar mocht het nodig zijn weet ik dat ze daar goed zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:50

Ik ben 23, vroeger riep ik altijd dat ik op mijn 20ste een beebie wilde..

Nu zou ik over 1 of 2 jaar stiekem wel aan kindjes willen beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:00

Dan hebben jullie het goed geregeld Nadia!
Mijn schoonouders zijn allebei rond de 65 en mijn moeder is ook al boven de 60 (nadeel van oudere ouders meteen!).

Mijn moeder vindt het heerlijk om twee dagen in de week op te passen, maar meer kan en wil ik niet van haar vragen.

Zelf heb ik geen broers of zussen en de broers van mijn man daar kunnen ze ook niet terecht. Een heeft zelf twee kinderen waar ze -in mijn ogen- vreemd mee omgaan, en de andere is zeer bewust kindervrij (hij zou wel een geweldige voogd zijn).

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:19

Mijn ouders zijn ook nog jong! Ik ben bijna 31, mijn ouders bijna 53 en 57, mijn schoonmoeder is 75 en mijn schoonpa leeft al niet meer helaas!! Mijn oma is ook 75! Dus dat is een nadeel van oudere ouders zijn! Mijn man vond het altijd erg iig! Hij trekt ook meer op met mijn ouders, dan met z'n eigen moeder!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:43

Berdien schreef:
Ik lees hier veel over dat je boven je 30e er beter niet maar aan kan beginnen. Mijn moeder was 33 toen ze mij kreeg en 35 toen ze mijn broertje kreeg. Bewust? Nou.. voor die tijd wilde ze absoluut GEEN kinderen :+ en op haar 31e werd ze, zoals ze het zelf zo mooi noemt, broeds :')
Dus daar kwam ik en twee jaar later mijn broertje. Heb er nooit last van gehad dat mijn moeder 'ouder' zou zijn, helemaal niet zelfs! Vind dat nogal een onzinnige opmerking eigenlijk :o

Het gaat er niet om dat een oudere moeder geen goede of leuke moeder is voor haar kinderen, maar dat zwanger worden op latere leeftijd meer potentiele gezondheidsproblemen met zich meebrengt en dat het zwanger worden uberhaupt moeilijker gaat omdat je vruchtbaarheid ook daalt.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:01

De leeftijd om aan kinderen te beginnen ligt aan je situatie..

Ten eerste vind ik dat je een kind niet plant. Het is iets wat je krijgt.. en ik vind persoonlijk dat er altijd zo makkelijk over word gedacht..
mijn man en ik hebben bewust gekozen dat we graag een kindje zouden willen, en hebben dus ook bewust de stap naar het ziekenhuis genomen.. want je neemt ze niet zo 123 dus helemaal niet als het niet lukt.
wij mogen ons dan nu ook zeer gelukkig prijzen dat we in maart ons eerste én tweede kindje verwachten, zelf ben ik dan 24 en mijn man 27

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:22

Je hebt het ook niet altijd voor het kiezen als je ouder moeder word...
Al zou ik nu zo graag willen, ik heb geen vriend en op dit moment ook nog geen eigen plek, dus dan houd het al snel op..
En dan is het daarnaast ook nog maar de vraag of het zo 123 lukt..
Niet dat ik er om treur want ik vermaak me echt prima zo, maar er zijn mensen die er nogal makkelijk over doen ;)