Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:57

Ayasha schreef:
Ik weet dat BMK een heel vervelende vorm van kanker is. Maar ik heb altjid wat moeite dat mensen niet van anderen kunnen begrijpen dat ze het niet laten nakijken. :)

Waar zie jij staan dat ik iemands zijn beslissing hierin niet accepteer? Alles wat ik wilde was dat ik mijn ervaring delen en hiermee misschien mensen net overtuigen om toch een controle te laten uitvoeren. Doen ze dit niet, moeten ze dit natuurlijk zelf weten. De hele discussie gaat toch over het wel/niet durven of willen laten maken van een uitstrijkje, hierin geef ik gewoon aan wat mij is overkomen en een ieder haalt hier maar uit wat zij wil.

Waarom voel je je zo aangevallen eigenlijk. Ik ben me absoluut van geen kwaad bewust waaraan ik jouw reactie te danken heb nl.

mamabird

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:05

Ik bedenk me nu pas dat ik nog helemaal geen oproep gehad heb (ben 31). Ga toch mijn husband eens vragen of ie mij in wil plannen (is huisarts). Die kent de mijne van boven tot onder en van binnen en buiten hahaha. Ongemakkelijk zal het zeker zijn, maar wil toch wel graag weten hoe het ervoor staat. Ik ben BrCa1 positief dus heb al heeeeel veeel kans op k*nker, laat ik dit dan maar snel doen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:08

chinou schreef:
Ayasha schreef:
Ik weet dat BMK een heel vervelende vorm van kanker is. Maar ik heb altjid wat moeite dat mensen niet van anderen kunnen begrijpen dat ze het niet laten nakijken. :)

Waar zie jij staan dat ik iemands zijn beslissing hierin niet accepteer? Alles wat ik wilde was dat ik mijn ervaring delen en hiermee misschien mensen net overtuigen om toch een controle te laten uitvoeren. Doen ze dit niet, moeten ze dit natuurlijk zelf weten. De hele discussie gaat toch over het wel/niet durven of willen laten maken van een uitstrijkje, hierin geef ik gewoon aan wat mij is overkomen en een ieder haalt hier maar uit wat zij wil.

Waarom voel je je zo aangevallen eigenlijk. Ik ben me absoluut van geen kwaad bewust waaraan ik jouw reactie te danken heb nl.

je zegt dat je niet snapt dat mensen niet gaan uit schaamtegevoel.
En daar heb ik moeite mee. :) Ik begrijp nl heel goed dat mensen niet zouden gaan.

En je doet bijna alsof ik je met huid en haar op vreet terwijl ik niet degene was die persoonlijk werd door te gaan zeggen dat je "met ouder worden hopenlijk wel verstandiger zou worden". :) Vind het vreemd dat je zegt dat ik me aangevallen voel terwijl ik op die zin in eerste instantie zelfs niet in ging.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:55

Jesito, zoals jij het onderzoek omschrijft ervaar ik het ook. Een lichte 'druk' in de onderbuik door de eendebek en van de rest voel ik helemaal niks.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 16:02

Ayasha schreef:
Ik vind het eigen keuze of iemand reageert of niet en niemand heeft dat voor een ander te beslissen of iemands anders gevoelens erover te bagatelliseren want je weet nooit of er omstandigheden zijn waardoor de persoon wél goede redenen heeft om niet te durven. En dat gaat echt lang niet over schaamte en dat is al evenmin altijd een kwestie van "niet zeuren, gewoon je er over heen zetten".

Dat het voor de dokters dagelijkse prik is, is ook zo'n opmerking waarbij ik altijd eens mijn wenkbrauwen op trek. Hoort dat gerust stellend te zijn? :+ Het is voor de persoon die het laat doen meestal geen dagelijkse prik en het gaat om diens gevoelens, niet om die van de dokter.
Fijn dat het voor jou mee gevallen is TS! :)

Iedereen moet het uiteindelijk zelf weten en idd het is hun keuze, maar je mag mensen best vertellen dat het allemaal wel meevalt.
Ik denk dat het toch heel belangrijk is om het na te laten kijken.
Maar ik ga niemand dwingen, maar een dutje in de rug is nooit weg :D

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:02

Ik moet zeggen dat ik voorheen altijd hysterisch kon worden bij de gedachte dat ik dit onderzoek een keer moet ondergaan.

Verschillende vriendinnen hebben al om diverse redenen met de benen wijd moeten liggen. ( zo zeggen wij dat altijd tegen elkaar ;) ) maar ik heb er echt een grote angst voor.

Voorheen heb ik veel onderzoeken moeten laten doen in het ziekenhuis waarbij je constant half/helemaal naakt erbij moet staan/liggen. Maar er is geen enkel moment geweest waarvan ik dacht nu gaat het me makkelijker af dan de eerste keer.

Dat is ook waarom ik er zo tegen op zie om een uitstrijkje te laten maken. Een vriendin meenemen vind ik niks, voor mij is dat dan weer te vertrouwd, en mn moeder komt al helemaal niet in me op..

Ik zou wel graag eens willen, dit omdat ik een vergrootte kans heb op kanker. Het komt heel veel voor in mijn familie.
Maar mijn angst staat mij echt in de weg.

Van sommige reacties hier wordt ik echt gerust gesteld, maar het komt niet op het punt dat ik ga bellen voor een afspraak..
Ik lees in ieder geval nog even mee :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 16:14

Mirrrriii schreef:
Ik moet zeggen dat ik voorheen altijd hysterisch kon worden bij de gedachte dat ik dit onderzoek een keer moet ondergaan.

Verschillende vriendinnen hebben al om diverse redenen met de benen wijd moeten liggen. ( zo zeggen wij dat altijd tegen elkaar ;) ) maar ik heb er echt een grote angst voor.

Voorheen heb ik veel onderzoeken moeten laten doen in het ziekenhuis waarbij je constant half/helemaal naakt erbij moet staan/liggen. Maar er is geen enkel moment geweest waarvan ik dacht nu gaat het me makkelijker af dan de eerste keer.

Dat is ook waarom ik er zo tegen op zie om een uitstrijkje te laten maken. Een vriendin meenemen vind ik niks, voor mij is dat dan weer te vertrouwd, en mn moeder komt al helemaal niet in me op..

Ik zou wel graag eens willen, dit omdat ik een vergrootte kans heb op kanker. Het komt heel veel voor in mijn familie.
Maar mijn angst staat mij echt in de weg.

Van sommige reacties hier wordt ik echt gerust gesteld, maar het komt niet op het punt dat ik ga bellen voor een afspraak..
Ik lees in ieder geval nog even mee :)

Je er gewoon over heen zetten mogen we hier niet meer zeggen :D

Even zonder gekheid, het gevoel van schaamte dat zal iedereen hebben, het is en blijft ietwat genant.
Dit is normaal iets dat je alleen deelt met iemand waarmee je intiem wilt zijn.
Het ligt ook heel erg hoe goed je je dokter kent en of je goed met hem/haar door een deur kunt.
Of je iemand meeneemt ligt aan jezelf, ik vind het zo genant dat ik liever in mijn uppie ga.
Al denk ik wel dat ik de volgende keer veel geruster ben als ik er naar toe ga voor een uitstrijkje, al zal dat genante gevoel wel blijven.

Dan kom ik toch weer, je moet je daar even overheen zetten over dat gevoel en gaan.
Dat is niet makkelijk maar ik denk dat iedere vrouw door deze fase moet.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:21

Ik denk ook dat ik door die fase heen moet.
Uiteindelijk heb ik ook nog een kinderwens, nu nog niet ben pas 20, maar ooit.

Ik vind het inderdaad lastig omdat ik totaal niet met mij huisarts door een deur kan.
In die tijden van onderzoeken waar ik het over had, heeft hij mij echt in de steek gelaten, want ik was ziek, maar hij wou me niet helpen.
Ik kon een doorverwijzing krijgen als ik dat wou, maar voor de rest moest ik het maar uitzoeken.

Ik zou dus ook liever naar een vrouw gaan, maar die is in onze praktijk niet te vinden.

Heb al aan een gyn gedacht in het ziekenhuis, maar ik weet gewoon niet goed hoe ik dat aan moet pakken.
Wat de kosten zullen zijn etc.
En daar ga ik niet achteraan omdat ik eigenlijk gewoon nog niet durf.

Geloof dat ik alle positieve reacties ga kopieren en plakken in een bestand en dat ga doorlezen tot ik gebeld heb ;)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:04

Is er geen vrouwelijke huisarts bij je in de buurt? Je kan dit soort dingen ook bij een andere arts als je eigen huisarts laten doen.
Bij een huisarts waar je je niet prettig bij voelt kan ik me heel goed voorstellen dat je ertegen op ziet. Bij sommige praktijken doet de assistente de uitstrijkjes, dat zou ik persoonlijk niet prettig vinden.

Jammer dat er niet zo'n bus is als voor het borstonderzoek, een arts die je niet kent en ook nooit weer tegen hoeft te komen....;)

Ik heb (bij toeval) bij mijn ziekenhuisopnames etc. toevallig altijd met vrouwelijke artsen te maken gehad en op een gegeven moment werd het voor mij toch makkelijker om aldoor weer met ''de billen bloot'' te moeten.
Nu ik alweer een paar jaar verder ben (gelukkig) worden de controles steeds meer iets waar ik weer tegen op ga zien!!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:09

Zo'n bus is ideaal ja!

Misschien moet ik er zelf maar een beginnen. Kom ik ook over de angst heen ;)

Een assistente vind ik inderdaad ook niet zo prettig, heb daar ook niet zulke goede ervaringen mee.
Ooit vertelde een assistente in het ziekenhuis me dat ik een hele behandeling moest ondergaan, terwijl dat achteraf helemaal niet zo was. Ik hoefde alleen bloed te prikken.
Daar heb ik het dus wel een beetje mee gehad..

Een vrouwelijke arts kan ik inderdaad wel gaan opzoeken.
Brengt dit eigenlijk ook kosten met zich mee? als je een andere HA wilt hebben daarvoor?
Of weten jullie dat toevallig niet?

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:29

Ik dacht het niet maar bel even met je verzekeringsmaatschappij anders.

Ik snap trouwens niet waarom een man gyneacoloog zou willen worden...... :+ dat is toch in mijn ogen een echt vrouwenberoep!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:44

Haha inderdaad, dat snap ik nou ook niet.
Zou je dan ook niet zat worden van die van je vrouw? ;)

Haha wat slecht dat ik me dat af vraag.
Maar naar mijn idee zijn er wel meer mannelijke gyneacologen dan vrouwen.

Ga ik doen, thanks!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:56

Misschien is ie na al die kleffe tosti's blij om zijn eigen weer te zien ;-)
Ik denk dat het voor zo'n dokter onderhand hetzelfde is als dat wij een boek lezen.
Of er moeten echt ransgevallen tussen zitten, dat lijkt me als dokter of gyn wel erg.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:11

Nou inderdaad.

Ik las ook ergens iets over dat er gekeken wordt via een soort vergrootglas, nou dan moet je nog iets voorover buigen om een goed beeld te krijgen.

Het lijkt me verschrikkelijk..
Vooral als iemand zich niet fatsoenlijk gewassen heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:15

ieeeewwwwwww!!!!!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:38

haha sorry!

af en toe heb ik wat teveel fantasie.
Gaat ook wel een beetje offtopic he ;)

Of plaatsen we het onder de noemer, dit is waarom we er tegen op zien..

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:46

ik wordt straks 22 jaar, en ook seksueel actief en ik gebruik de pil, mijn huisarts weet dat ik de pil al jaren slik (vanaf me 14e/15e) maar heb ook nog nooit een oproep gehad
en ik ga hem zelf ook niet aanvragen (eigenlijk moet ik wel, want de gemeenschap gaat nogal moeilijk (pijnlijk) en er zit kanker in de familie

alleen de drempel om het te laten doen is voor mij ontzettend hoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:48

Ja idd.
Dan is mijn baan ook niet zonder risico's.
Ik moet mensen helpen met schoenen passen en dan komen ook de fijnste geuren voorbij.

Maar dit is idd vreselijk off-toppic, komt misschien ook omdat het stil is hier.

Ik ben blij dat het onderzoek zo fijn is gegaan bij mij nu nog hopen op een goede uitslag, dat hoop en wens ik trouwens voor iedereen.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:49

Hoi Tamara16,

Ik denk dat wij wel aardig veel van elkaar weg hebben.
Maar doen huisartsen hier wel wat aan? bij meiden van een jongere leeftijd.

Bij mij komt het ook veel in de familie voor, dus eigenlijk moet ik ook.
Maar daadwerkelijk de stap zetten is zo moeilijk he..

Ik schaam me gewoon over het feit dat alles zo open en bloot is. Als die eendenbek niet gebruikt zou worden, zou ik het al een minder grote stap vinden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:50

tamara16 schreef:
ik wordt straks 22 jaar, en ook seksueel actief en ik gebruik de pil, mijn huisarts weet dat ik de pil al jaren slik (vanaf me 14e/15e) maar heb ook nog nooit een oproep gehad
en ik ga hem zelf ook niet aanvragen (eigenlijk moet ik wel, want de gemeenschap gaat nogal moeilijk (pijnlijk) en er zit kanker in de familie

Nou meid dan zit je hier goed, je bent niet de enige.
Je helemaal op je gemak voelen zal je niet als je dit onderzoek krijgt, maar het is voor het goede doel.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:51

haha nee, je komt vast vaak zweetgeuren tegen.

Ik werk bij een drogist, daar laten mensen ook de meest ranzige dingen zien, of ruiken.
Of ze er ook wat voor kunnen krijgen...

Ik hoop ook op een goede uitslag voor je!
Respect voor dat je de stap gezet hebt!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:53

Mirrrriii schreef:
haha nee, je komt vast vaak zweetgeuren tegen.

Ik werk bij een drogist, daar laten mensen ook de meest ranzige dingen zien, of ruiken.
Of ze er ook wat voor kunnen krijgen...

Ik hoop ook op een goede uitslag voor je!
Respect voor dat je de stap gezet hebt!

Jij kunt dat ook *D je moet alleen jezelf nog even overtuigen.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:57

Ik hoop dat het me lukken gaat.

Nu in dat topic kan ik om de hele situatie nog wel lachen, tot dat ik denk van bel dan maar.
Dan zie ik mezelf alweer liggen.

Ik zat te googelen vandaag en je kunt die test ook zelf doen he.
Is te bestellen, en wanneer je hem uitgevoerd hebt kun je hem opsturen.
Kost ongeveer 98 euro.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:59

tamara16 schreef:

Je krijgt pas een oproep in het jaar dat je 30 of 35 wordt (weet niet meer wanneer dat was)
Wil je voor die tijd dan zal je zelf het initiatief moeten nemen om een afspraak te maken bij een huisarts.

BMK wordt trouwens bijna altijd veroorzaakt door HPV virus, een genitiaal wrattenvirus. Hiervoor hoeft er geen kanker in je familie te zitten aangezien dit via sexueel contact wordt overgebracht. Dus is het zaak dat mensen zich wel laten controleren ook al komt er dus geen kanker in de familie voor. Als je er tijdig bij bent voorkom je veel ellende en een kans dat het echt kanker wordt met de nodige risico's op uitzaaiingen.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:02

Oke, fijn uitgelegd Chinou.

Je krijgt eerder dus geen oproep voor je 30e, ook al is het bij de huisarts bekend dat je seksueel actief bent.
Dat is wel helder zo.

Bedankt!