ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:22

plien26 schreef:
Ik ben ook donor vind het erg belangrijk!
ze mogen (bijna) alles van mij hebben behalve mijn huid niet...

Mag ik vragen hoeze ze je huid niet mogen????

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:46

Ik ben heel bewust geen orgaandonor (en wil ook geen donororgaan ontvangen), dit heeft te maken met hoe ik over het leven en de periode net na het overlijden denk. Ik geloof dat het na het overlijden nog een tijdje duurt voor je ziel echt los is van je stoffelijke lichaam, daarom is het niet goed als er vlak na je overlijden gelijk organen worden verwijderd. Dat verstoort het natuurlijk overlijdensproces. Nadat ik het boek "Eindeloos bewustzijn" van Pim van Lommel heb gelezen ben ik alleen maar gesterkt in die gedachte. Maar beenmerg, bloed, eicellen of een nier zou ik tijdens mijn leven eventueel wel af willen staan aan een ander.

Zonnebloem

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:26

Ik ben donor, toen ik klein was had ik al gezecht, als ik doodga mag een ander kindje mijn hart hebben.
Verder ben ik ook bloed en stamcel donor en als iemand in mijn fam of een vriend mijn nier nodig heeft sta ik die af.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:28

ik ben geen donor. het lijkt mij echt vreselijk als iemand anders mijn nieren enz krijgt. net zo min dat ik ook geen nier van iemand anders wil..

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:29

ik ben ook donor
ze mogen alles hebben behalve huid en hoornvliezen vanwege(bij)geloof
en met mijn andere organen maak ik misschien iemand's ouders of partner blij

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:40

Ik ben ook al donor vanaf mijn 18e jaar.
Verder ben ik bloeddonor en ik ben goed bevonden om stamceldonor te mogen zijn als er iemand is die de gelijke waardes heeft als mij. Alles wat bruikbaar is mogen ze van mij gebruiken. Ik hoop dat als ik eens iets nodig mocht zijn, of mensen uit mijn familie, dat er dan ook iets te 'krijgen' is. Voor eiceldonatie ben ik te oud maar ook dat had ik graag willen doen.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:43

Ik ben orgaan- en bloeddonor :) Wat mij betreft voeren ze het systeem van 'sowieso orgaandonor' in, dan heb je volgens mij meteen al 10x zoveel donoren dan nu het geval is.
Of een systeem van 'niet ontvangen' bij zelf geen donor (tenzij je natuurlijk ziek bent, dan kan het niet anders..)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:45

Ik wil graag donor zijn, mijn ouders weten ook dat ze veel mogen weggeven na mijn dood, maar ik ben niet officieel geregistreerd als donor. Ik vind het een vreemd principe dat ik dan donor ben, maar dat mijn naaste familieleden niet voorgaan bij een eventuel ongeluk/overlijden.
Mijn moeder is nierpatient en had ook een nier nodig. Als ik de volgende dag onder een auto zou komen (bij wijze van), dan vind ik het een kromme regel dat mijn moeder MIJN nier niet krijgt maar diegene boven aan de lijst. Uit dit principe ben ik geen donor.
Ik vind dat er een soort artikel moet komen dat alle familie uit eerste lijn voorrang zou moeten krijgen bij een donororgaan, of dta je bijvoorbeeld 2 mensen als voorkeur mag opgeven.
Mijn moeder heeft inmiddels een nier gekregen van mijn tante en het gaat nu erg goed met haar. Maar toch stuit het me tegen de borst om me officieel aan te melden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:49

Ik ben ook donor, ze mogen alles hebben. Zolang ik maar netjes in mijn kist lig :D
Eigenlijk heb ik het altijd al als vanzelfsprekend gevonden om donor te zijn, je krijgt als het nodig is toch ook iemand anders zijn/haar organen ( even niet naar de wachtlijsten kijkend ) En zelf gebruik ik het toch niet meer :)

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:54

delerium schreef:
je betaalt voor het faciliteren van de operatie. Een nieuw orgaan is niet met geld te koop. Daarvoor ben je afhankelijk van de vrijgevigheid van anderen. En dáárom vind ik dat als je ze niet wilt geven ook niet zou moeten krijgen. Dat is iets waar geld buiten staat.

en daar komen we precies op het punt waar ik over val. dan gaan je organen misschien naar iemand bij wie je ze helemaal niet wil hebben.
dat is mijn punt. ik wil mijn organen daar hebben waar ik ze wil hebben. en niet waar de artsen ze willen hebben

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:56

Ik ben nu 17, als ik 18 ben ga ik me wel registreren voor donor, alleen is niet alles bij mij bruikbaar.
Als iemand met mijn organen gered kan worden, dan doe ik dat met liefde, al ken ik diegene niet.
Dan ben ik toch overleden, wat heb ik er dan nog aan? Als familie 't niet fijn vind vind ik dat jammer,
maar ik beslis wat er met mij gebeurt, en ik wil liever mijn bruikbare delen doorgeven aan iemand die daarmee geholpen word. :j

Robbedoes, wat maakt het uit of je organen naar een wildvreemde gaan die daarmee gered word, of dat ze onder de grond verrotten?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:59

Loiz schreef:
Ik ben nu 17, als ik 18 ben ga ik me wel registreren voor donor, alleen is niet alles bij mij bruikbaar.

Robbedoes, wat maakt het uit of je organen naar een wildvreemde gaan die daarmee gered word, of dat ze onder de grond verrotten?

Wordt wel een complexe adminstratie als ze van iedereen moeten verwerken waar de donoren wel en niet naar toe mogen :+

@Estherme: Kan me voorstellen dat het in jouw geval wat dubbel voelt.. maar als je nu komt te overlijden, heeft je moeder je nier niet meer nodig.. Dan kan ie toch beter naar iemand anders?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:01

@marije1987. Op dit moment niet nee, maar over 5 jaar misschien wel. Ik mis toch de clausule :P
Daarom heb ik het er duidelijk met mn ouders over gehad, de nabestaanden mogen beslissen en ze weten dat ik mijn organen beschikbaar stel :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:02

ik ben zowiezo bloeddonor.

heb bloedgroep B negatief en dat schenen ze graag te willen hebben.

verder mogen ze alles van me hebben behalve wat aan de buitenkant zit,dus eigenlijk huid e.d

wil namelijk wel gewoon normaal uitzien bij mijn uitvaart ooit

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:02

marije1987 schreef:
Wordt wel een complexe adminstratie als ze van iedereen moeten verwerken waar de donoren wel en niet naar toe mogen :+

@Estherme: Kan me voorstellen dat het in jouw geval wat dubbel voelt.. maar als je nu komt te overlijden, heeft je moeder je nier niet meer nodig.. Dan kan ie toch beter naar iemand anders?

Huh wat bedoel je tegen mij?
Niet alles bij mij is bruikbaar door mijn reuma & medicijngebruik. Daarintegen heb ik wel een vrij zeldzame bloedgroep.

Estherme, je moet overigens eerst de juiste overeenkomsten hebben tussen de donor en ontvanger, anders is er
grote kans dat het orgaan word afgestoten en dan ben je nog verder van huis. Het is inderdaad wel een idee
om zoiets erin te verwerken, maar ik vraag me af of zoiets niet al kan?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:04

Maar mogen de nabestaanden dan ook ervoor kiezen dat ze zelf de organen willen hebben? Klinkt een beetje bot, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel ;)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:07

dat weet ik hoor :) maar als 1 van mijn familieleden dus ziek is, had ik zo snel mogelijk al een test gedaan om die match te bepalen :) Dan zou ik nu een match laten doen bijvoorbeeld met mijn moeder. Kijk, matcht het niet, dan is het pech!

Nabestaanden mogen dat niet beslissen nee. Wel mogen ze beslissen dat ik ze wil afstaan, maar niet naar wie. Dat is natuurlijk helemaal niet eerlijk..

Volgens mij mag dat nog helemaal niet!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:09

EstherMe schreef:
Wel mogen ze beslissen dat ik ze wil afstaan, maar niet naar wie. Dat is natuurlijk helemaal niet eerlijk..

Maar het is ook niet eerlijk voor de mensen die al jaren wachten op een nier, en regelmatig dialyse nodig hebben.
Het is rot, je zou het kunnen aankaarten, wie weet doen ze er iets mee! ;)

Nee Nuage, volgens mij gaat het volgens een lijst, de gegevens van de eerste onvanger op de lijst die gelijk zijn is aan de beurt.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 12-07-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:10

Loiz schreef:
Als iemand met mijn organen gered kan worden, dan doe ik dat met liefde, al ken ik diegene niet.
Dan ben ik toch overleden, wat heb ik er dan nog aan? Als familie 't niet fijn vind vind ik dat jammer,
maar ik beslis wat er met mij gebeurt, en ik wil liever mijn bruikbare delen doorgeven aan iemand die daarmee geholpen word. :j

omdat ik er tot nu toe heel zuinig op ben.
en bovendien laat ik ze in de fik steken.
en ik heb bij mijn leven een mening.ik zie niet in waarom ik die na mijn dood zou laten veranderen.
en mijn mening is dat ik graag zelf beslis over mijn dierbare orgaantjes.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:13

Tja ik heb zoiets van, waarom niet? Anders gaan ze toch de grond in of de oven in?
Er zijn zo veel patienten die zo hard hopen dat er een donor voor ze is, soms jaren lang..
Daar wil ik best mijn organen aan geven, ik heb er dan immers toch niks meer aan en zij wel.

marije1987, ik zie ook niet tegen het voorstel van toen op, zou een stuk schelen voor alle patienten.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:22

o, maar ik wil best aan mensen die ze echt hard nodig hebben afstaan, hoor. maar ik wil gewoon zelf aangeven hoe ik er tegenover sta en mijn voorwaarden naast mijn organen leggen.
en dat mag dus niet. hun beslissen over ja na je dood.
en ik kan en wil het laatste stukje scenario na mijn dood niet uit handen geven.
ik probeer mijn leven nu ook in de hand te houden, waarom mag ik dat na mijn dood dan niet?
dat voelt voor mijn persoon gewoon niet goed.
met heel veel respect voor andere meningen trouwens. maar die horen dan ook bij andere personen.
en dit hoort bij mij. net zoals mijn organen.
p.s in mijn familie had mijn vader veel baat gehad en mijn zus veel baat hebben van een donor. dus ik maak het echt wel van dichtbij mee..
maar dat is dus ook prive en alleen om aan te geven dat ik heus wel begrijp dat mensen echt geholpen kunnen zijn met een donor. en ook hoe krom het kan lopen met het " vergeven" van organen.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:23

Loiz schreef:
marije1987 schreef:

Huh wat bedoel je tegen mij?
Niet alles bij mij is bruikbaar door mijn reuma & medicijngebruik. Daarintegen heb ik wel een vrij zeldzame bloedgroep.

Estherme, je moet overigens eerst de juiste overeenkomsten hebben tussen de donor en ontvanger, anders is er
grote kans dat het orgaan word afgestoten en dan ben je nog verder van huis. Het is inderdaad wel een idee
om zoiets erin te verwerken, maar ik vraag me af of zoiets niet al kan?

Nee was niet tegen jou.. Het bericht wat Estherme typte.. over 2 voorkeurspersonen, dan wordt het ingewikkeld ;)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:24

haha ingewikkeld is het zeker!
maar het is denk ik meer een emotionele kwestie als iets wat waargemaakt kan worden!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:27

Ik ben ook donor, zeer overtuigd zelfs. Heb van dichtbij meegemaakt hoe belangrijk een transplantatie is.

Heb niet het hele topic doorgelezen; maar ben wel benieuwd wat jullie van het volgende vinden.

Stel; je bent zelf geen donor (niet om medische redenen) is het dan wel fair om organen te ontvangen?

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:29

Ik zou wel bloeddonor willen zijn maar kan het bloed wat ik heb niet missen! Verlies zelf heel veel bloed door menstruaties van soms wel 5 weken, 1 week niet 3 weken wel 4 dagen niet ga zo maar door.
Orgaandonor mogen mijn nabestaanden over besluiten!