heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:24

Shadow0 schreef:
wouterpaard schreef:
En ook deze mensen hebben baat bij structuur (zoals meerdere mensen met een beperking) en kunnen hun 'koppigheid' uitten als er iets niet zo gaat in hun hoofd.

:j Ik begeleid ruiters met een handicap en daaronder zeker een flink aandeel van mensen met autisme, en mensen met downsyndroom. Begin dit jaar zijn we naar een andere manege overgegaan, en het opvallende is dat de mensen met autisme die verandering eigenlijk vrijwel probleemloos hebben doorstaan, waar er bij de kinderen met downsyndroom een aantal zijn afgehaakt en de anderen toch erg veel extra zekerheden willen hebben, nog steeds.

Maar, om een of andere manier voelt het heel anders aan. Het soort structuur voelt anders, het soort verzet ook. Zo spelen de kinderen met syndroom van Down nogal eens ongelofelijk in op je gevoel, op een manier die de meesten met autisme neverniet zullen bevatten. (En omgekeerd, door op het gevoel in te spelen kun je ze ook nogal eens zover krijgen om uiteindelijk toch maar op het paard te stappen.)

zo ervaar ik het dus ook in mijn werk...mijn clienten zijn sociaal emotioneel helemaal niet sterk terwijl de clienten die ik heb meegemaakt met down syndroom dit juist heel sterk hebben...ze hebben allebei een soort van structuur nodig, maar de manier waarop die structuur moet worden gegeven is zoooo anders...bij de clienten met een autistische stoornis bied ik structuur om prikkels te reguleren en bij iemand met down syndroom is de handicap niet dat ze prikkels niet aankunnen, maar dat ze geen remmingen hebben in hun gevoelens en acties...en hebben daardoor juist een structuur nodig met duidelijke grenzen...

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:26

ijssnuiver schreef:
Autisme is inderdaad erfelijk(helaas, ik zou eventuele kinderen er neit mee op willen zadelen namelijk). Toen mijn moeder zich ging verdiepen in autisme omdat ik PDD-Nos heb, herkende ze bij zichzelf ook ontzettend veel en als die getest zou worden, dan zou er ook milde vorm van autisme uit gaan komen hoor. Maar als ik dan naar m'n vader kijk, dan zie ik ook heel duidelijk autistische trekjes bij hem. Enige is dat hij denkt dat ik er wel overheen groei en dat het 1 of andere ziekte oid is(hij laat me trouwens wel volledig in me waarde hoor en houd er ook wel rekening mee), terwijl m'n moeder en ik juist zoiets hebben: het blijft altijd, enkel zul je er beter mee om leren gaan.

Verder heeft mijn neefje Asperger(zoon van de zus van mijn moeder) en een ander geadopteerd neefje heeft PDD en een beneden gemiddeld IQ(maargoed biologisch is dat geen familie, dus kan niet van ons geërfd hebben).

Als ik dan naar mijn oma kijk(moeders kant) dan zie ik bij haar ook wel degelijk autistische trekjes en heb ik het vermoeden dat bij ons de autisme uit die kant van de familie komt(om het zo waar te zeggen).

Ik werk met kinderen met autisme, en als ik dan naar beide ouders kijk, heb ik 9 van de 10 wel bij 1 van de 2 het gevoel van....jij hebt er ook wel wat van weg :o .
Vroeger werd autisme niet zo snel vastgesteld, is pas erg van de laatste jaren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:30

lieniminnie: Wat ik bij mezelf heel erg merk: zodra ik van te voren duidelijk weet welke dingen er gaan veranderen, dan gaat het goed. Gebeuren de dingen onverwachts dan kan ik ze niet handelen.

Shadow: dat lijkt me wel mooi werk. Kun je daar iets meer over vertellen?

Seleentj: klopt, daardoor herkende me moeder ook heel veel toen bij mij het autisme is vastgesteld.

lieniminnie

Re: heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:33

thanks ijssnuiver :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:51

IJssnuiver: het is wat offtopic maar...
't Is vrijwilligerswerk bij het paardrijden voor gehandicapten ( http://www.arianederanitz.nl/ ) en het is inderdaad waanzinnig leuk werk! Als vrijwilliger zet je de paarden klaar (waar mogelijk met hulp van de ruiter), help je met opstappen, begeleid je de paarden in elk geval bij het buitenrijden, en een deel van de ruiters heeft ook als we in de bak rijden iemand naast het paard. (Stap en draf. Onder de ruiters die zelfstandig rijden zijn er ook die galopperen.) En verder is het meestal gewoon leuk en vrolijk.

Mocht je meer vragen hebben, pb maar :j En mocht je toevallig aankomende week naar Utrecht verhuizen dan hebben we ook nog wel een plekje voor nieuwe vrijwilligers :P

MamboBeach

Re: heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:20

En PDD-NOS met taalachterstand of een late ontwikkeling?