Shadow0 schreef:wouterpaard schreef:En ook deze mensen hebben baat bij structuur (zoals meerdere mensen met een beperking) en kunnen hun 'koppigheid' uitten als er iets niet zo gaat in hun hoofd.Ik begeleid ruiters met een handicap en daaronder zeker een flink aandeel van mensen met autisme, en mensen met downsyndroom. Begin dit jaar zijn we naar een andere manege overgegaan, en het opvallende is dat de mensen met autisme die verandering eigenlijk vrijwel probleemloos hebben doorstaan, waar er bij de kinderen met downsyndroom een aantal zijn afgehaakt en de anderen toch erg veel extra zekerheden willen hebben, nog steeds.
Maar, om een of andere manier voelt het heel anders aan. Het soort structuur voelt anders, het soort verzet ook. Zo spelen de kinderen met syndroom van Down nogal eens ongelofelijk in op je gevoel, op een manier die de meesten met autisme neverniet zullen bevatten. (En omgekeerd, door op het gevoel in te spelen kun je ze ook nogal eens zover krijgen om uiteindelijk toch maar op het paard te stappen.)
zo ervaar ik het dus ook in mijn werk...mijn clienten zijn sociaal emotioneel helemaal niet sterk terwijl de clienten die ik heb meegemaakt met down syndroom dit juist heel sterk hebben...ze hebben allebei een soort van structuur nodig, maar de manier waarop die structuur moet worden gegeven is zoooo anders...bij de clienten met een autistische stoornis bied ik structuur om prikkels te reguleren en bij iemand met down syndroom is de handicap niet dat ze prikkels niet aankunnen, maar dat ze geen remmingen hebben in hun gevoelens en acties...en hebben daardoor juist een structuur nodig met duidelijke grenzen...
Ik begeleid ruiters met een handicap en daaronder zeker een flink aandeel van mensen met autisme, en mensen met downsyndroom. Begin dit jaar zijn we naar een andere manege overgegaan, en het opvallende is dat de mensen met autisme die verandering eigenlijk vrijwel probleemloos hebben doorstaan, waar er bij de kinderen met downsyndroom een aantal zijn afgehaakt en de anderen toch erg veel extra zekerheden willen hebben, nog steeds.
.