Een menstruatiecup: do or don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:13

In Dld denk ik. :o
Of uik ga morgen even winkelen, woon zo'n 6 km van een duitse stad af, heb ze echter nog nooit gezien in de winkel/ apotheek? :?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:45

wendyashley schreef:
Wat ik mij overigens afvroeg, ik lees van meerdere dat het steeltje ingekort kan worden en zelfs iemand die hem volledig had verwijderd, maar wat is dan het nut van het steeltje???

Om het eruit halen te vergemakkelijken. Als het goed is creeert de cup een soort van vacuum die je moet verbreken en als je nog niet zo geoefend bent om dat ding eruit te halen, is dat steeltje dus heel handig.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:47

Ik heb het steeltje er nu volledig afgehaald en het schijnt inderdaad door het eerst niet te lekken! *\o/* (
En nu maar hopen dat ik dat ding er straks weer uit krijg! :=
)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:48

Hahaha, anders word het heel lang op de wc zitten. ;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:49

Succes :Y)

(klinkt stom, maar hoop zo dat DIT dé uitvinding is, kan ik iig weer onbezorgt zwemmen van het zomer O:) )

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:08

Haha, die in die foute kleurtjes vind ik er wel heel onschuldig uit zien :')

Lijkt me op zich wel wat om eens te proberen :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:15

Ik heb een poging gedaan met een soft-cup, maar bij mij bleef het echt niet zitten hoor :n Eventjes, en dan kwam alles eruit zetten :\ Dus ik denk dat ik iets verkeerd doe, maar geen idee wat. De gebruiksaanwijzing volg ik gewoon.

Zijn er meer mensen die dit met een soft-cup hadden, en met deze niet?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:03

soesita schreef:
Zo, ik test de mijne nu sinds twee dagen.

Helaas is het voor mij nog(?) niet echt de super oplossing waar ik op gehoopt had. Gezien mijn zeer sterke bloedingen heb ik het grootste maatje besteld. Dat maak ik nu alle 4-6 uur leeg en dan is het goed halfvol. Dus meer dan 8 uur zal er zeker niet inzitten als mijn periode het hevigste is; dan is het risico op lekkage te groot. Maar goed, dat regelmatige wisselen is het ergste niet (tenminste, zolang ik thuis ben :P ). Veel verveldender is dat het niet echt afsluit. Ik had voor de zekerheid een maandverbandje mee gebruikt en dat was maar goed ook. Een kleine hoeveelheid bloed heb ik er steeds in, ook als ik mezelf goed gewassen heb. Het is dus geen restbloed maar echt bloed dat er langs gaat. Misschien breng ik hem fout in? Ik weet niet waar het aan ligt.

Voort heb ik nog een probleem bij het inbrengen. Volgens de bijsluiter moet je hem wat dubbel vouwen om hem in te brengen. Maar bij mij vouwt hij dan niet altijd uit als ik hem ingebracht heb. En dat krijg ik dan niet gecorrigeerd. Enige oplossing is hem nog eens omspoelen en het van voren over doen. En hopen dat het dan wel lukt.
Uithalen is daarentegen ondanks de waarschuwingen voor mij helemaal geen probleem.

Al met al een goed alternatief voor tampons dus, maar helaas niet de perfekte oplossing waar ik op gehoopt had. ;(

Bij mij ging het in het begin ook wel mis.
Bij mij was dat omdat ik hem net zo inbracht als een tampon. Dat moet niet; hij moet vlakker (minder verticaal en meer naar achteren) en niet te diep. In tegenstelling tot een tampon schuift hij vanzelf wel op de goede plek, als hij net niet diep genoeg zit. Als je hem te diep hebt ingebracht en de rand zit op of boven de baarmoedermond, lekt alles er langs.
Probeer hem te laten uitklappen als hij iets minder diep zit. Wellicht helpt een andere vouwmethode. Ik heb zelf goede ervaringen met de origamivouw
http://home.tiscali.nl/cupper/vouw/vouw.html
Als hij maar steeds niet uitklapt, zou het ook kunnen dat hij te groot is.
Ik las overigens dat je het steeltje inmiddels hebt afgeknipt; heb ik ook en scheelt een hoop irritatie.

@luxx
't is inderdaad meer gedoe maar als je de slag een keer te pakken hebt, valt het reuze mee. 't Is een handigheidje wat je echt even onder de knie moet krijgen.
Over de grootte; leeftijd zegt niet alles; het kan zijn dat je toch de kleine moet hebben, omdat je nog geen kind hebt gebaard.
Even instructie gequoted over de grootte controleren
Citaat:
Breng de menstruatiecup in als je niet ongesteld bent, dit om knoeien te voorkomen. Voel met je vinger rond de bovenrand van de ingebrachte cup om te testen of de cup goed vacuüm afgesloten is. Je moet met je vinger de rand van de cup helemaal rond gaan. Als er een volle vingerbreedte ruimte tussen de cup en de vaginawand zit is de cup te klein. Als de cup niet volledig opengesprongen is, kan dat een teken zijn dat de cup te breed voor je vagina is. Na gewichtstoename kun je een grotere cup nodig hebben.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:05

Ik heb een spiraaltje. Veel makkelijker. Inbrengen doet ontzettend pijn maar hij blijft 5 jaar zitten en ik word niet meer ongesteld :D of nou ja, heel soms een klein beetje. Maar dat valt te overleven..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:32

beantsje schreef:
@luxx
't is inderdaad meer gedoe maar als je de slag een keer te pakken hebt, valt het reuze mee. 't Is een handigheidje wat je echt even onder de knie moet krijgen.
Over de grootte; leeftijd zegt niet alles; het kan zijn dat je toch de kleine moet hebben, omdat je nog geen kind hebt gebaard.
Even instructie gequoted over de grootte controleren
Citaat:
Breng de menstruatiecup in als je niet ongesteld bent, dit om knoeien te voorkomen. Voel met je vinger rond de bovenrand van de ingebrachte cup om te testen of de cup goed vacuüm afgesloten is. Je moet met je vinger de rand van de cup helemaal rond gaan. Als er een volle vingerbreedte ruimte tussen de cup en de vaginawand zit is de cup te klein. Als de cup niet volledig opengesprongen is, kan dat een teken zijn dat de cup te breed voor je vagina is. Na gewichtstoename kun je een grotere cup nodig hebben.

Ik heb maat 1, dus de kleine maat maar ik heb hem net 'voor de grap' even eruit gehaald en opnieuw ingebracht maar ik kom met geen mogelijkheid met mijn vinger bij de bovenrand en ik heb geen korte stompjes ofzo.
Hij zit ook zo laag als hij maar zitten kan, direct na de 'ingang' (zeg maar) is het een stukje heel erg smal, een soort rand of ring ofzo die best wel 'stevig' is (heeft iedereen dat?) er daar zit hij dan net boven. Erg moeilijk om te omschrijven zeg...
Ik heb het tuutje er nu ook afgeknipt dat zat dus eerst waar die rand zit en deed bijkans zeer.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:03

_Kiki_ schreef:
Ik heb een poging gedaan met een soft-cup, maar bij mij bleef het echt niet zitten hoor :n Eventjes, en dan kwam alles eruit zetten :\ Dus ik denk dat ik iets verkeerd doe, maar geen idee wat. De gebruiksaanwijzing volg ik gewoon.

Zijn er meer mensen die dit met een soft-cup hadden, en met deze niet?

Hoewel ik nooit de softcup geprobeerd heb, denk ik niet dat je de twee kan vergelijken. De softcup moet je heel diep inbregen, terwijl de menstruatiecup lager dan een tampon moet zitten. Ik denk dus niet dat als het ene niet lukt, het andere ook niet zal lukken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:37

Een softcup gaat door de vorm veel makkelijker (te makkelijk) verplaatsen. Terwijl andere menstruatiecups door hun vorm over de hele lengte stabiel op de plek worden gehouden door je lichaam. Die softcups zijn zo anders dat je dat niet kan vergelijken en dat snappen mensen vaak niet als je vele van de berichten her en der op internet leest.

Ik ben al een paar jaar tevreden met een menstruatiecup. Het was echt een uitkomst omdat ik van tampons en maandverband irritatie kreeg. In het geheel heb ik nu echt minder last van mijn menstruatie.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:34

Mootje schreef:
Het niet allemaal over je heen krijgen.... Ik vraag mij af hoeveel 'liters' bloed sommigen hier verliezen?

Gelukkig is het gemiddelde maar een half thee kopje. :o
Anders zou ik echt medelijden hebben met sommige.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:31

Ik heb ze besteld, maar een M en L, nu maar passen. :')
Oh, wat verschrikkelijk eigenlijk............. :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:41

Moirsa schreef:
Mootje schreef:
Het niet allemaal over je heen krijgen.... Ik vraag mij af hoeveel 'liters' bloed sommigen hier verliezen?

Heb dan maar alvast medelijden met me; bij bij is het heel wat meer. :o

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:40

:') het lijkt me niksss

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:21

Moirsa schreef:
Mootje schreef:

Nou bij mij is het de eerste dag alleen al meer. En dat is geen gokje, want ik kan aflezen hoeveel ml er in mijn cupje zit.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:01

Oh dat probleem ken ik wel dat je tampons en oliebol zat bent.
Ik heb sinds een jaar het spiraaltje en word niet meer ongesteld, mijn god hoe relaxed!
Al heb ik laatste tijd wel soms last van buikpijn door het spiraaltje.

Even ontopic, zon ding lijkt me nou helemaal niks, het id om op de wc te zitten met je cupje bloed, nee dankje...
Maar ieder zijn ding natuurlijk :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:22

Melsh schreef:
Haha, die in die foute kleurtjes vind ik er wel heel onschuldig uit zien :')

Lijkt me op zich wel wat om eens te proberen :j

Die kleurtjes staan erg leuk tussen de borrelglaasjes :D

Ik heb er ook 1 besteld (maatje mama) mij benieuwen wanneer die komt.
Is het overigens schadelijk om droog te oefenen??? ben namelijk maar 1x in de 3 maanden ongesteld en misschien is het handig om het plaatsen en verwijderen alvast een beetje te oefenen.
Klinkt misschien als een stomme vraag maar ik vermijd liever de knoei partijen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:21

Omdat zo'n ding niet absorbeert, is het prima om droog te oefenen.
Ik draag hem ook weleens 'preventief' als ik denk dat ik die dag ongesteld ga worden.
Met een tampon zou dat vervelend worden.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:24

Oke dank je, heb ik voorlopig even de tijd om te oefenen :D

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:17

ik heb ze vandaag binnen gekregen....maar wat zijn die dingen groot..... :oo

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:45

:') Ben benieuwd hoe groot ze zijn, de mijne zijn gister ook gepost :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:54

en hoe is dat mou met het paardrijden gegaan dan?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:17

Zo, mijn tijd zit er weer op. De eerste dagen was ik niet zo gelukkig (zie mijn voorgaande berichten) maar de laatste dagen ging het beter. Ik denk ten eerste omdat het steeltje dan helemaal af was, ten tweede omdat ik er wat handiger mee geworden ben en tenslotte omdat je natuurlijk aan het eind minder bloed verliest.

Ik ben benieuwd of de eerste dagen van de volgende periode nu beter gaan verlopen en het niet meer zo veel gaat lekken.

Aan paardrijden ben ik niet toegekomen omdat mijn pony met een hoefzweer staat. Dat wordt volgende keer getest. ;)