Bokkers met ADHD?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:23

oke, klinkt allebei bekent...
ik vind het ook fijn om mijn proef erg goed te oefenen... meer gewoon zodat ik voorbereid ben... dat heb ik overigens met de hele voorbereiding op een wedstrijd!! begin al een week van te voren met alles klaar leggen..

Change_

Re: Bokkers met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:33

Groepslessen zijn echt niet voor mij weg gelegd.. Dat kan ik niet hebben. dan word ik chago en dan kan ik beter stoppen

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:56

fryskhynders schreef:
Heey meiden, interessant onderwerp.
vraagje, hebben jullie ook last met concentreren tijdens het paardrijden?? in de zin van geen duidelijke opbouw in het rijden, niet lang gefocust kunnen zijn? ben benieuwd hoe jullie dit ervaren?

het enige waar ik altijd last mee had, was dat als ik met meerdere in de bak reed ik altijd tegen iedereen opbotste; uiteindelijk reed ik dus gewoon maar niet meer als er meer dan 2 mensen in de bak waren :+

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:00

Bij ons rijden er gelukkig niet meer als 2 mensen in de bak. Als dat wel gebeurt dan ga ik wel een buitenrit maken.. :')

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:29

Interessant topic, ik heb net vooral het begin doorgelezen.

Ik ben zef nooit getest op adhd, maar het zou me niks verbzen als ik het heb. De symptomen die hier genoemd worden heb ik ook, ik kan me er erg goed in vinden.

love_western schreef:
Waar ik volgens mij last van heb is:

Erg druk.
Kan moeilijk concentreren.
Ben erg chaotisch
Uitstellen ben ik ook goed in
dat van paniek situaties komt me ook bekend voor
Impulsief ben ik ook.
En kan niet goed tegen stilte.

Dat impulsieve heb ik heel erg. In gedrag, maar ook in gedachten. Ik zat bijvoorbeeld een keer op school, een heel serieus gesprek over stage zie ik ineens in het lokaal een wasdroger staan, precies dezelfde die wij thuis ook hebben. Ik móet dat dan gewoon zeggen, ik kan het echt niet voor me houden. Ik kan me ook wel vinden in de andere verhalen van de meeste van jullie.
Andere mensen vragen wel eens of ik adhd heb, al is dat natuurlijk niet een 'excuus' om te gaan denken dat je het hebt.
Ik heb het er weleens met mijn ouders over gehad, mijn moeder zegt dan misschien wel add of adhd, maar heeft het nooit willen laten testen. Ik ben overigens 19 jaar.

Stel dat ik me wel zou laten testen ik blijk dit (of een vorm wat dan ook ervan te hebben), op medicatie zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten maar het zou denk ik wel een stukje gerust stelling zijn. Maar wat schiet ik ermee op..?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:34

CKR schreef:
Stel dat ik me wel zou laten testen ik blijk dit (of een vorm wat dan ook ervan te hebben), op medicatie zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten maar het zou denk ik wel een stukje gerust stelling zijn. Maar wat schiet ik ermee op..?

:+

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:36

Medicatie, er mee geholpen worden?
Ik ben erg blij met de diagonse, en ben er zeker wat mee opgeschoten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:59

CKR schreef:
Interessant topic, ik heb net vooral het begin doorgelezen.

Ik ben zef nooit getest op adhd, maar het zou me niks verbzen als ik het heb. De symptomen die hier genoemd worden heb ik ook, ik kan me er erg goed in vinden.

love_western schreef:
Waar ik volgens mij last van heb is:

Erg druk.
Kan moeilijk concentreren.
Ben erg chaotisch
Uitstellen ben ik ook goed in
dat van paniek situaties komt me ook bekend voor
Impulsief ben ik ook.
En kan niet goed tegen stilte.

Dat impulsieve heb ik heel erg. In gedrag, maar ook in gedachten. Ik zat bijvoorbeeld een keer op school, een heel serieus gesprek over stage zie ik ineens in het lokaal een wasdroger staan, precies dezelfde die wij thuis ook hebben. Ik móet dat dan gewoon zeggen, ik kan het echt niet voor me houden. Ik kan me ook wel vinden in de andere verhalen van de meeste van jullie.
Andere mensen vragen wel eens of ik adhd heb, al is dat natuurlijk niet een 'excuus' om te gaan denken dat je het hebt.
Ik heb het er weleens met mijn ouders over gehad, mijn moeder zegt dan misschien wel add of adhd, maar heeft het nooit willen laten testen. Ik ben overigens 19 jaar.

Als je je afvraagt wat je ermee opschiet en eigenlijk geen medicatie wil... dan vraag ik me direct af in hoeverre je last hebt van de genoemde kenmerken. Als je daar geen problemen mee hebt en gewoon gelukkig bent met wie je bent, dan schiet je idd weinig op met een diagnose. Heb je er echter WEL last van en wil je graag hulp om met bepaalde eigenschappen te leren omgaan, dan zou ik zeker je laten testen!

Daarbij wil ik toch ook nog even benadrukken dat er heeeeel veel mensen dingen herkennen in de symptomen van ADHD. Dat houd nog niet in dat je werkelijk ADHD hebt, hiervoor moet je eigenlijk (heel kort door de bocht gezegd) vrijwel alle symptomen hebben en ook nog altijd en vanaf je geboorte. Maar zoals je zelf al zegt kan je je goed vinden in veel verhalen van hier dus dan denk ik dat je zeker een reden hebt om te vermoeden dat je ADHD hebt.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:23

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik ben niet altijd blij met de eigenschappen, maar heb er niet zo dusdanig last van dat het mij echt heel erg belemmert. Daarmee bedoel ik dat ik last van heb, maar niet in zulke mate als sommige van jullie hadden voordat de diagnose gesteld werd. Het zou inderdaad ook 'gewoon' karakter eigenschappen kunnen zijn.

Het lijkt me echt heel naar om je hele leven lang medicijnen te slikken, maar is dat misschien heel kortzichtig om zo te zien aangezien het de bedoeling is dat die medicatie wel iets met je doen.

Volgens mij komt het nu heel dubbel over, eigenlijk voel ik het ook wel een beetje zo. Straks heb ik het helemaal niet, dan loop ik voor mijn gevoel een beetje zielig te doen terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan/mag.. Ik bedoel ik probeer me dan ergens aan te meten terwijl het bij mij lang zo erg niet is.
Ik probeer alles een beetje te verwoorden, begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:27

de definitie van een stoornis is wel dat het je belemmert in je dagelijkse leven en doen, als dat niet zo is... is het geen stoornis dus opzich :) .

Als je er wel echt last van hebt, kan dat stukje geruststelling al een hele hoop doen :j ... Maar weet je, testen kan sowieso nooit kwaad..
Ik denk dat bijna iedereen zich wel voor een heel groot deel herkent in AD(H)D , bij mij op school van die keurige ijverige meisjes die dan ook ineens zitten van 'goh, ik denk dat ik het heb' .... Kijk, ik kan dat niet beoordelen, en daarom moet je als je onder de 18 bent iig, ook nog een lijst in laten vullen door je docenten en je ouders.. 't is ook niet zo dat je zó ineens een diagnose hebt als je maar goed genoeg je best doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:27

CKR schreef:
Straks heb ik het helemaal niet, dan loop ik voor mijn gevoel een beetje zielig te doen terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan/mag.. Ik bedoel ik probeer me dan ergens aan te meten terwijl het bij mij lang zo erg niet is.
Ik probeer alles een beetje te verwoorden, begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel?

Je moet het denk ik niet zo zwartwit zien. Al die stoornissen zijn als het ware een verzameling van bepaalde karaktertrekken welke uitvergroot zijn. Heb je de juiste optelsom in de juiste sterkte dan heb je officieel zo'n stoornis, anders niet. Maar ook zonder officiële diagnose kan je last van bepaalde karaktertrekken hebben. Zo heb ik ook karaktertrekken waar ik me aan erger maar welke niet onder het kopje ADHD horen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:05

CKR schreef:

nou, voor jou een stukje geruststelling? er vallen een heleboel puzzelstukjes in elkaar... gewoon. en idd in hoever heb je er last van dat je misschien ADHD zou hebben als je geen medicatie wilt? wat heb je er dan aan.. je kunt er een beetje rekening mee houden, maar verder?? voel je vooral niet zielig als je het niet hebt! ADHD hebben is soms best wel een handicap.. en super onhandig...

maar wat ook zo schijnt te zijn is dat in ieder mens een stukje ADHD zit. Alle mensen hebben wel een beetje last van concentratie problemen, alle mensen hebben wel eens een stuiter, hyper drukke dag/periode.. gaat wel weer over..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:38

En zelfs al heb je adhd, wil nog niet zeggen dat de medicatie helpt. Niet iedereen heeft er baat bij, sommige zijn ook gewoonweg ongevoelig voor methylfenidaat etc. Of het werkt averechts, je wordt er te chagrijnig van etc. En daarbij zijn medicijnen geen wondermiddel, het lost je problemen niet op. Het helpt je alleen er mee om te gaan. Wat ik nu heel erg merk is dat de medicatie mijn energiepeil constant houdt, zonder ben ik echt heel lusteloos afgewisseld met zeer idiote buien. Nu met medicatie kan ik niet eens een middagdutje doen :') En ik kan me veel beter concentreren, maar dat wil niet zeggen dat het altijd gaat. Met autorijden merk ik wel verschil, zonder ben ik veel bewuster aan het rond kijken naar wat er om me heen gebeurd dan met. Terwijl ik al 2 jaar mijn rijbewijs had voor ik medicatie ging gebruiken...

Eh en nu ben ik kwijt waar ik heen wilde met mijn verhaal.. Medicatie is net uitgewerkt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:43

nouja zelfs als je last hebt van je AD(H)D zijn er een boel redenen om niet aan de medicatie te willen,
Ik heb er een verslag over gemaakt, voor school, van 30 pagina's lang.... Over psychofarmaca (anti-depressiva, psychotica, concerta etc.) ... Je wordt er niet heel blij van zegmaar :') ....

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:50

Heb je een aantal voorbeelden dan Menino? :P
Ik ben iig van plan het te blijven gebruiken tijdens m'n studie tijd.. daarna misschien al gaan afbouwen voor de kinderwens over aantal jaren.. Op dit moment zou ik hem/haar vergiftigen denk ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:43

als je het wil hebben kan ik het je wel sturen? moet je even je mail adres pb'en dan stuur ik het wel even op...

Alleen nogal een domme fout gemaakt in m'n essay, 't moest beschouwend zijn, en ik heb betoog en beschouwing door elkaar gehaald waardoor het meer een betoog is geworden :') Daar moet je maar even over heen kijken dan...

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:34

Ik geloof dat medicatie voor sommige ook echt wel een uitkomst kan zijn. Wat ik ga doen weet ik nog niet, in ieder geval bedacht voor alle reacties.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:18

Bij mij is vorige week ADHD vastgesteld en ik heb een soort ritalin gekregen om te proberen. Ik wist altijd wel dat ik ADHD had maar nu heb ik voor mijn gevoel de bevestiging dat het echt zo is. De ritalin die ik heb bevalt me tot nu toe erg goed. Ik had de eerste dag erg last van lachbuien.. Maar nu voel ik me gewoon blij(nog blijer dan normaal) en ik voel me echt rustiger in mijn hoofd!

Ik heb zowel hyperactiviteit als concentratieproblemen maar bijvoorbeeld plannen en ordenen ben ik juist wel goed in. Terwijl dit wel iets is waar de meeste ADHD'ers minder goed in zijn..
Laatst bijgewerkt door Daisies op 08-05-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:24

Daisies, kom anders gezellig bij het hk topic :)
Renske, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat verslag, zou je dat naar mij kunnen sturen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:25

Link? :o

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:27

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:36

Ligt aan mijn intelligentie, bedankt :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:42

heel mooi inderdaad

Change_ schreef:
Citaat:
Een kapot vijfhoekje

In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.
Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de vierkantjes.
De vierkantjes zeiden: ' we breken er wel een hoekje af dan is het ook een vierkantje'.
Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten.
Ze timmerden er op los, maar het lukte niet om er een vierkantje van te maken.

Het vijfhoekje was nu flink beschadigd. De puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank, een houten vierkant met 2 gaten er in.
Het vijfhoekje moest voortaan die plank voor zich uitdragen, om op een vierkant te lijken.
Zo kon hij zich jarenlang door de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes heel aanvaardbaar.

Het vijfhoekje werd doodmoe van altijd met die grote plank zeulen.
Het bleef maar zoeken om ooit een echt vierkantje te worden.
Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze afgeronde vierkantjes tegen.
Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.

'Hoe kan ik ooit nog een echt vierkantje worden?' vroeg het vijfhoekje.
'Jij een vierkantje? Maar je bent gewoon een vijfhoekje!' zei één van de afgeronde vierkantjes.
Leg die plank maar even neer.

De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. 'Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer als wij, daar is niks mis mee. Wij kennen er nog meer zoals jij, hoor!'

Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien.
Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: 'Oei, nu gaat het heel erg slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank!'
Maar het vijfhoekje wist wel beter.

Nog eentje gevonden in het autisme topic, vond ik ook heel erg mooi :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:50

Ja dat herken ik zodra het goed gaat droom ik weer weg tot ik weer moet opletten dus ik rij best rommelig nou rijd ik niet aan de teugel maar gewoon recreatie. Ik vraag me af of een paard dat niet raar vind voor zover ze dat oppakken vergeleken met andere

fryskhynders schreef:
Heey meiden, interessant onderwerp.
vraagje, hebben jullie ook last met concentreren tijdens het paardrijden?? in de zin van geen duidelijke opbouw in het rijden, niet lang gefocust kunnen zijn? ben benieuwd hoe jullie dit ervaren?