Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:16

juline schreef:
wat nou als je voor adobtie kiest en het kind komt bijde verkeerde pleegouders terecht? kan je het jezelf dan vergeven?

Ik zelf niet, ik denk dat ik een prima moeder zou kunnen zijn (maar wil het nu nog liever even niet). Maar het is wel een optie als je echt niet in staat bent je eigen kind op te voeden. Dan weet je in ieder geval dat je zelf de 'verkeerde' ouder bent. Of de pleegouders het goed gaan doen weet je nooit zeker, maar niemand is zeker van een gelukkig leven. Daarvoor spelen er nog veel meer factoren dan alleen leuke ouders. Het kind krijgt op deze manier in ieder geval kans op uberhaupt leven.

Ik denk dat dat voor het kind ook wel te verwerken is: Mijn moeder gaf wel om mij, maar kon zelf niet voor me zorgen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:17

@ Puresylk; precies, dat is mijn punt, ik was er ook niet voor maar toen ik zelf voor die keuze stond werd het ineens een heel ander verhaal.

Blue_Eyes

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:19

Dat zal best Sophie, maar ik zou er echt niet voor kiezen. Ook niet als ik voor de keuze zou staan en zonder al te veel persoonlijks te willen vertellen: ja, ik weet waar ik het over heb. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:20

Ik heb al dermate lang een kinderwens dat ik de keuze niet zal hoeven maken. Behalve indien blijkt dat een eventueel kindje in de toekomst dermate gehandicapt is dat het geen menswaardig bestaan zal hebben, dan zal ik verdriet hebben om wat niet mag zijn.

PureSylk schreef:
Uit je vorige berichten kan ik niet echt opmaken wat voor jou het precieze verschil maakt tussen het eerder of later aborteren. Zou je daar wat over kunnen zeggen dan?

Ik ben niet tegen abortus, maar ben van mening dat de wettelijke termijn veel te lang is. Je mag er als as. moeder van uit gaan dat een zwangerschap na 12 weken niet meer zo snel fout zal gaan (vandaar ook dat veel as. mama's die echo aanhouden om het te vertellen aan de omgeving) en ik ben van mening dat dat dus ook een reeele termijn zou zijn voor de reguliere abortussen (abortus na de 20 weken echo ivm zwaarwegende redenen betreffende de gezondheid van het kind kan ik ook inkomen).

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:21

Blue_Eyes schreef:
Dat zal best Sophie, maar ik zou er echt niet voor kiezen. Ook niet als ik voor de keuze zou staan en zonder al te veel persoonlijks te willen vertellen: ja, ik weet waar ik het over heb. :)

Dat is jou mening, en het is je goed recht om die mening te hebben. :)
Ik snap ook wel waarom je die mening hebt, ik ben het er alleen niet mee eens :)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:22

Chubby schreef:
Ik heb al dermate lang een kinderwens dat ik de keuze niet zal hoeven maken. Behalve indien blijkt dat een eventueel kindje in de toekomst dermate gehandicapt is dat het geen menswaardig bestaan zal hebben, dan zal ik verdriet hebben om wat niet mag zijn.

PureSylk schreef:
Uit je vorige berichten kan ik niet echt opmaken wat voor jou het precieze verschil maakt tussen het eerder of later aborteren. Zou je daar wat over kunnen zeggen dan?

Ik ben niet tegen abortus, maar ben van mening dat de wettelijke termijn veel te lang is. Je mag er als as. moeder van uit gaan dat een zwangerschap na 12 weken niet meer zo snel fout zal gaan (vandaar ook dat veel as. mama's die echo aanhouden om het te vertellen aan de omgeving) en ik ben van mening dat dat dus ook een reeele termijn zou zijn voor de reguliere abortussen (abortus na de 20 weken echo ivm zwaarwegende redenen betreffende de gezondheid van het kind kan ik ook inkomen).

Dus omdat het voor de 12 weken nog heel veel kans heeft om dood te gaan, is het ook niet zo erg dat jij het dan doodmaakt?

Edit: Voor mij is een abortus van 3 weken even erger als een van 20, of 35 weken, omdat ik het allemaal even levend vindt. Niet even dood.. Om dat maar even recht te zetten :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:23

Sophie_midas schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat is jou mening, en het is je goed recht om die mening te hebben. :)
Ik snap ook wel waarom je die mening hebt, ik ben het er alleen niet mee eens :)

Prima. Maar roep dan niet iets dat erop neerkomt dat mensen die tegen abortus zijn, niet zouden weten waar ze het over hebben ;)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:24

Helaas is het bij het broertje van mijn vriend anders gelopen.
Heb het helaas pas dit jaar te horen gekregen, maar het beste mannetje werd zo hard geslagen door zijn pleegvader dat hij daar echt wel trauma's aan over heeft gehouden.
En dat zijn dan de mensen waar je veilig bij zou moeten zijn. Oke dit gaat dan wel over een situatie waarbij de kinderen bij de echte ouders zijn weggehaald en naar pleeggezin zijn gegaan..

Maar zeker er worden hier veel doemsenario's voorgespiegeld, onderandere door mij, maar het komt er uiteindelijk toch op neer dat je niet kan voorspellen hoe het zal lopen.

Ik weet dat als ik zwanger zou raken dat ik het kindje prima zou kunnen opvoeden maar te kort zou schieten in al het andere, zoals normaal onderdak, een gezonde relatie tussen vader en moeder enz enz.
En dat kan ook problemen veroorzaken voor het kindje.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:25

PureSylk schreef:
Dus omdat het voor de 12 weken nog heel veel kans heeft om dood te gaan, is het ook niet zo erg dat jij het dan doodmaakt?

Ik quote mezelf uit een ander topic:

Chubby schreef:
Ik ben niet tegen abortus. Ik ben niet tegen egoistische beslissingen. Ik kan me alleen echt niet voorstellen dat je de keuze zou maken. Ik kan me niet voorstellen dat je geen spijt krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat het geen gat in je hart en je leven achterlaat, zodra je beseft wat je hebt weggenomen.

Ik kan me voorstellen dat het soms beter is te besluiten een kindje niet geboren te laten worden. Ik zie dagelijks wat er bij Jeugdzorg binnen komt aan droevenis en ellende, als men dat voor kan zijn door verstandig om te gaan met abortus kun je veel leed besparen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:26

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het anders is als je het zélf meemaakt! En dan bedoel ik niet in je omgeving, ik bedoel jijzelf. En dan nog zullen er mensen zijn die er tegen zijn, maar ik denk dat veel van de mensen hier het zelf niet hebben meegemaakt en dus een andere mening vormen dan als ze uit ervaring zouden praten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:26

Gezelligheid....Wordt in dit topic ook al over moord gesproken...

Hoe zegt men ook al weer zo mooi...leven en laten leven.....of leven en laten sterven...Whatever...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:27

juline schreef:
Helaas is het bij het broertje van mijn vriend anders gelopen.
Heb het helaas pas dit jaar te horen gekregen, maar het beste mannetje werd zo hard geslagen door zijn pleegvader dat hij daar echt wel trauma's aan over heeft gehouden.
En dat zijn dan de mensen waar je veilig bij zou moeten zijn. Oke dit gaat dan wel over een situatie waarbij de kinderen bij de echte ouders zijn weggehaald en naar pleeggezin zijn gegaan..

Maar zeker er worden hier veel doemsenario's voorgespiegeld, onderandere door mij, maar het komt er uiteindelijk toch op neer dat je niet kan voorspellen hoe het zal lopen.

Ik weet dat als ik zwanger zou raken dat ik het kindje prima zou kunnen opvoeden maar te kort zou schieten in al het andere, zoals normaal onderdak, een gezonde relatie tussen vader en moeder enz enz.
En dat kan ook problemen veroorzaken voor het kindje.

Het loopt bij zoveel mensen anders... maar ik denk dat het vaker foutloopt bij biologische ouders dan bij adoptieouders, ondanks de problemen die laat-geadopteerde kinderen kunnen krijgen met hechtingsstoornissen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:29

Adil18 schreef:

Hoe zegt men ook al weer zo mooi...leven en laten leven.....of leven en laten sterven...Whatever...

hum... misschien ben ik er overheen gelezen, maar waar wordt hier moord genoemd?

PureSylk

Chubby schreef:
PureSylk schreef:

Ik quote mezelf uit een ander topic:

Chubby schreef:
Ik ben niet tegen abortus. Ik ben niet tegen egoistische beslissingen. Ik kan me alleen echt niet voorstellen dat je de keuze zou maken. Ik kan me niet voorstellen dat je geen spijt krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat het geen gat in je hart en je leven achterlaat, zodra je beseft wat je hebt weggenomen.

Ik kan me voorstellen dat het soms beter is te besluiten een kindje niet geboren te laten worden. Ik zie dagelijks wat er bij Jeugdzorg binnen komt aan droevenis en ellende, als men dat voor kan zijn door verstandig om te gaan met abortus kun je veel leed besparen.

Dat kan ik goed begrijpen, dat mensen die keuze niet zouden maken.
Maakt alleen voor mij nog steeds niet duidelijk wat nou het verschil is, tussen vroeger of later aborteren, maar zal wel aan mij liggen :P

MarliesV

PureSylk, dat is wel erg kort door de bocht.

Wat Chubby aangeeft is dat zij vanuit haar mening over abortus het fijner zou vinden dat de termijn niet bij 24 weken komt te liggen maar bij 12.
Kan mij daar wel in vinden eigenlijk.
Dat betekend nog niet dat ze het niet erg vind of wat dan ook.

Jou persoonlijke mening dring je wel heel erg op aan de bokkers die een andere mening hebben.

Dit is een discussie over abortus. Dus kom je voor en tegenstanders tegen.

Persoonlijk zou ik zelf nu niet voor abortus kiezen en denk ik ook niet dat ik dat in het verleden zou hebben gedaan.

Gevoelsmatig is het voor mij toch het beeindigen van een leven wat je doet. Daarbij wil ik wel zeggen dat ik er emotioneel makkelijker naar kijk als een kindje nog maar een paar weken is dan dat het ouder is en ook echt er uit ziet als een kindje.

Ik heb zelf ook vroeger op school een docu over abortus gezien ivm mijn verpleegkunde opleiding. Ik heb minder moeite met een soort van 'stofzuiger' die een klomp cellen weghaald dan een tang die eerst het kindje in stukken moet knippen om het daarna af te zuigen omdat het anders niet pas.
Maar dat betekend niet dat er situaties zijn dat mensen er voor kiezen en waarbij ik me dat soms best voor kan stellen.

Daarnaast, het is en blijft iemand z'n eigen keuze.
Volgens de Nederlands wet mag je tot 24 weken zelf als vrouw beslissen wat je wilt. Daar verander je niet zomaar wat aan.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 03-03-10 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:30

Adil18 schreef:

Ik vind persoonlijk dat er best net wordt gediscussieerd hier :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:30

_Ella_ schreef:
Adil18 schreef:

hum... misschien ben ik er overheen gelezen, maar waar wordt hier moord genoemd?

In ieder geval op pagina 4 al een keer, de rest ben ik nog niet helemaal doorheen...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:31

PureSylk schreef:
Adil18 schreef:

Vind ik ook :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:31

PureSylk schreef:
Adil18 schreef:

Ik niet.... :

Citaat:
een hartje klopt al op 20-21 dagen maar is enkel met een inwendige echo waarneembaar.

wat TS van plan is is pure moord en waanzin, ze zit al in de helft, ze kan het kindje evengoed uitdragen en laten adopteren maar dat gunt ze het kindje niet, ze vermoordt het liever.

En sorry, ze komt op mij eerder over als iemand die juist heel sterk in haar schoenen staat en zeker niet als iemand die psychisch 'lijdt'

Bah...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:32

Pauline schreef:
Alles er aan doen, echt niet willen, dan kun je je toch laten steriliseren?

Ja hoor, men gaat echt even een gezond grietje van midden 20 of zo steriliseren.... :Y)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:33

Miepie1980 schreef:
PureSylk, dat is wel erg kort door de bocht.

Wat Chubby aangeeft is dat zij vanuit haar mening over abortus het fijner zou vinden dat de termijn niet bij 24 weken komt te liggen maar bij 12.
Kan mij daar wel in vinden eigenlijk.
Dat betekend nog niet dat ze het niet erg vind of wat dan ook.

Jou persoonlijke mening dring je wel heel erg op aan de bokkers die een andere mening hebben.

Dit is een discussie over abortus. Dus kom je voor en tegenstanders tegen.
Dat betekend niet dat je mensen gelijk voor moordenaar uitmaakt omdat ze voor abortus zijn.

Persoonlijk zou ik zelf nu niet voor abortus kiezen en denk ik ook niet dat ik dat in het verleden zou hebben gedaan.

Gevoelsmatig is het voor mij toch het beeindigen van een leven wat je doet. Daarbij wil ik wel zeggen dat ik er emotioneel makkelijker naar kijk als een kindje nog maar een paar weken is dan dat het ouder is en ook echt er uit ziet als een kindje.

Ik heb zelf ook vroeger op school een docu over abortus gezien ivm mijn verpleegkunde opleiding. Ik heb minder moeite met een soort van 'stofzuiger' die een klomp cellen weghaald dan een tang die eerst het kindje in stukken moet knippen om het daarna af te zuigen omdat het anders niet pas.
Maar dat betekend niet dat er situaties zijn dat mensen er voor kiezen en waarbij ik me dat soms best voor kan stellen.

Daarnaast, het is en blijft iemand z'n eigen keuze.
Volgens de Nederlands wet mag je tot 24 weken zelf als vrouw beslissen wat je wilt. Daar verander je niet zomaar wat aan.

Ik heb niet het gevoel dat ik mijn menig aan anderen opdring, wil gewoon weten hoe zij er over denken.
Dat ik kort door de bocht ben klopt. Ik stel een vraag naar aanleiding van een stuk tekst. Die vraag is geen redenatie, maar een vraag. Die is kort door de bocht om het helder te houden, en duidelijk te krijgen hoe een ander er over denkt :)

Wat ik zelf jammer vind is dat mensen blijkbaar een kindje van 3 weken minder echt vinden.. En het weghalen daarom minder erg vinden.. Dat snap ik niet..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:33

@ Adil: Tja dat soort opmerkingen krijg je altijd in discussies over dit onderwerp..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:35

Sophie_midas schreef:
@ Adil: Tja dat soort opmerkingen krijg je altijd in discussies over dit onderwerp..

En dat vind je netjes?

De TS uit het andere topic krijgt walgelijke PB'tjes...Bedreigingen, wordt voor moordenaar uitgemaakt etc. etc....Bah bah bah!

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:36

Adil18 schreef:
Sophie_midas schreef:

En dat vind je netjes?

De TS uit het andere topic krijgt walgelijke PB'tjes...Bedreigingen, wordt voor moordenaar uitgemaakt etc. etc....Bah bah bah!

Ik vind het daar absoluut niet netjes! Ben ook constant aan het temmen..
Maar hier gaat het er heel anders aan toen, naar mijn idee..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:36

PureSylk schreef:
Wat ik zelf jammer vind is dat mensen blijkbaar een kindje van 3 weken minder echt vinden.. En het weghalen daarom minder erg vinden.. Dat snap ik niet..

Weet je hoe een 'kindje' van 3 weken zwangerschap eruit ziet? En hoe je daar afscheid van neemt?
Versus een kindje van 24 weken?

Het kindje van 3 weken is evengoed een voorbode van wat zou kunnen zijn. Ik heb zo'n verdriet (gehad) toen ik na 7 weken een miskraam kreeg. Niet zozeer om het kindje, want meer dan een klomp cellen is het niet, maar om alle belofte, om alle liefde die er reeds was, om al wat zou kunnen zijn. Zeker wel dat ik een kindje van 3 weken lief heb en echt vind! Sterker nog: mijn hart loopt nu al over van liefde voor een kindje wat nog helemaal niet gemaakt is!