Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Texas1

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:47

Maar gebruiken jullie Yakult ofzo?? Ik kan daar echt NIET tegen! Daarnaast is regelmatig eten bij mij ook erg belangrijk!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:00

ja ik gebruik yakult en sinds dien gaat het stukken beter met me.
terwijl de MDL arts had gezegd, dat ik een vrij ernstige vorm had van PDS.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:01

Kan je nagaan hoe ieder lichaam overal anders reageert terwijl je allemaal dezelfde aandoening heb

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:19

Petulan schreef:
Sporten is goed voor je algemene gezondheid en de 'normale' werking van je darmen te stimuleren. Maar net als vezels eten: als je darmen niet normaal werken zul je ze alleen maar verder op stang jagen, een beetje zoals Cyn al zegt.

Cyn, echt, hier moet je niet langer mee blijven lopen hoor! Het beinvloed je leven echt te erg als ik het zo lees! Denk dat je ondanks de borstvoeding best al wel aan kan kloppen bij de huisarts en gewoon een keer lelijk doen. Heb je alleen maar buikpijn of ook bijverschijnselen?

Laatst nog bij HA geweest, ze zien Dusputal als enigste optie en gezien het feit dat ik binnenkort weer wil gaan lijnen is dat geen optie. Daarbij mag ik nu geen dusputal en doe ik geen onderzoeken etc gezien ik nog BV geef.
Ik heb nooit last van verstoppingen, moet echt altijd! Kan weinig verdragen en bij erge dagen heb ik enorme krampen. Vaak kun je mijn ook gewoon horen, het beheerst mijn leven voor een gedeelte maar ben het gewend en ben huismoeder, dat scheelt al een hoop natuurlijk ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:25

heeft duspatal dan invloed op je afval procedure?

Ieder lichaam reageert anders, want iedereen leeft ook anders.
PDS klachten worden voornamelijk heftiger waneer je het druk hebt, of stress hebt.....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:30

ivy_power89 schreef:

ben ik ook wel benieuwd naar.. (ben de laatste maanden behoorlijk aangekomen en gebruik met grote regelmaat duspatal)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:33

Cyntje schreef:
En ik kan dus juist niet tegen vezels... hoe meer, hoe erger het wordt.
Voordat ik met sonjabakker begon at ik niet super gezond en slikte ik Dusputal, toen werkte het aardig maar toen ik ging lijnen was het een regelrecht drama :=

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:44

ivy_power89 schreef:

Ieder lichaam reageert anders, want iedereen leeft ook anders.
PDS klachten worden voornamelijk heftiger waneer je het druk hebt, of stress hebt.....

vandaar dat ik ook voor mijzelf heb gekozen een aantal jaar geleden en dat ik dus geen hectisch leven meer wil hebben waarbij ik constant de pad op ben. In mij sporten krijg en voel ik veel ontspanning, misschien dat t daarom zo goed werkt bij mij?

Cyntje: Geen idee wat je al geprobeerd heb etc. Maar heb je het al eens via de alternatieve weg uitgezocht?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:52

Cyntje schreef:
Dat werkt bij mij dus ook niet... hoe meer ik beweeg hoe meer ik er last van heb.
Na het eten wandelen is een drama,... ik moet eigenlijk de hele dag vrijwel niets eten wil ik fatsoenlijk de deur uit kunnen.
Iets eten in de stad kan ook niet want dan red ik het niet totaan de auto en ja das ook bewegen ;)

Toen ik sonjabakkerde sportte ik ook veel en het heeft bij mij dus duidelijk geen respons als dat echt de oplossing was dan liepen mensen niet jarenlang met die klachten :+

Ik kan ook niet goed sporten. Doet bij mij erg veel zeer. De ene dag beter dan de andere. Fietsen.. op n slechte dag helemaal niet. Op n goede dag .. rustig aan n uurtje.
Hardlopen helemaal nooit, net als paardrijden (nou ja stapritje van n kwartiertje niet meegerekend).
Na het eten bewegen is voor mij ook niets. In de stad eten haha, ik herken wat je hierboven typt. Maar ik doe het lekker toch :P
Dan loop ik naar een andere kroeg en ga ik daar naar de wc en dan naar huis (jaaa je wordt inventief van pds :D)

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:58

Def: Ik heb ook letterlijk overal *Schijt* aan... :D Ik ga gewoon als ik moet.. Als ik ergens aan t stappen ben komt t regelmatig voor dat ik een aanval krijgen, overigens ook als ik uiteten ben. Nou dan ga ik gewoon lekker hoor... Als ik het kwijt ben dan ben ik t kwijt en voel ik me stukken fijner!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:00

Ik werk op straat (wees gerust: jongerenwerker) en weet ondertussen alle (schone)wcs op mn route hoor :D

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:03

Wees gerust hahahah :D Waar woon je? als ik moet dan vraag ik jouw even welke schoon is haha :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:01

Def schreef:
Cyntje schreef:
Dat werkt bij mij dus ook niet... hoe meer ik beweeg hoe meer ik er last van heb.
Na het eten wandelen is een drama,... ik moet eigenlijk de hele dag vrijwel niets eten wil ik fatsoenlijk de deur uit kunnen.
Iets eten in de stad kan ook niet want dan red ik het niet totaan de auto en ja das ook bewegen ;)

Toen ik sonjabakkerde sportte ik ook veel en het heeft bij mij dus duidelijk geen respons als dat echt de oplossing was dan liepen mensen niet jarenlang met die klachten :+

Ik kan ook niet goed sporten. Doet bij mij erg veel zeer. De ene dag beter dan de andere. Fietsen.. op n slechte dag helemaal niet. Op n goede dag .. rustig aan n uurtje.
Hardlopen helemaal nooit, net als paardrijden (nou ja stapritje van n kwartiertje niet meegerekend).
Na het eten bewegen is voor mij ook niets. In de stad eten haha, ik herken wat je hierboven typt. Maar ik doe het lekker toch :P
Dan loop ik naar een andere kroeg en ga ik daar naar de wc en dan naar huis (jaaa je wordt inventief van pds :D)

Ik zit anders niet graag te kramperen van de pijn op een plee in de kroeg.
Alternatief nooit geprobeerd en eerlijk gezegd zie ik dat ook niet zo zitten,...

Fietsen enzo kan ik dan dus wel, behalve als ik krampen aan voel komen dan zie ik het niet zo zitten en ligt het eraan hoe ver ik moet fietsen. Paardrijden enzo lukt me dan ook weer wel al doe ik dat zelden nog.
Het is gewoon puur wandelen/crosstrainen nadat ik wat gegeten heb :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:30

Hoe gaat het hier met de darmen??

Ik ga zo naar het zkh voor een mri. Mag alweer 12 uur niks eten dus ik rammel echt. En ook zoiets moois: ik moest zo snel mogelijk na de mri een afspraaak plannen bij de mdl, rararara wanneer? 16 augustus.. :+

Dus we zingen het voorlopig maar een maand weer uit. Had van de week per ongeluk 1 chipje met kerrie erin op. Men, wat een drama..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:36

Nou, dat schiet ook niet op, Petulan, dat je half augustus pas terecht kunt!
Vervelend dat je zo'n last hebt :(:)

Hier is het ook niet veel, vreselijk zere buik weer de laatste weken :\

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:04

ik heb zondag pannenkoeken gegeten.
dat valt bij mij dus definitief niet goed. buik is nu pas weer een beetje rustig geworden

balen dat het altijd zo lang moet duren he :(

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:06

ivy_power89 schreef:
ik heb zondag pannenkoeken gegeten.
dat valt bij mij dus definitief niet goed. buik is nu pas weer een beetje rustig geworden

balen dat het altijd zo lang moet duren he :(

nou inderdaad.. soms heb ik echt weken aan een stuk buikpijn en kan er dan gewoonweg m'n vinger niet op leggen waar het precies van is..
Pannenkoeken vallen hier meestal ook verkeerd idd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:07

Ik heb de laatste tijd veel stokbrood gegeten met salades of bij de BBQ en ik merk dat ik dan minder vaak hoef :D
Al zegt mijn 'sonjageloof' dat ik niet alleen maar wit moet gaan eten :\

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:51

sowieso ga ik vanaf morgen weer echt serieus lijnen
op de een of andere manier, ben ik ineens onwijs aangekomen!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:29

Meld me hier ook even voor de 1e keer, heb nooit geweten dat er ook een spatische darm topic was :o

Weet al sinds 6 jaar dat mijn opgezwollen buik het gevolg zou zijn van PDS en de MLD-arts zei dat ik maar moest proberen uit te vinden wat mijn darm irriteerde. Stress, voedsel, kruiden .... 6 jaar later denk ik de oorzaak te weten maar het ligt niet alleen aan mijn voeding. Heb endometriose in ernstige vorm en deze zit wrs ook rond/in de darmen. Als ik ongesteld word, is mijn buik zo strak en geirriteerd en mijn ontlasting is anders van samenstelling. Gyn en MLD-arts zien geen reden om verder onderzoek te doen aangezien er volgens hen niet echt een oplossing is als dit de oorzaak is. Kijkoperatie is natuurlijk heftig en wegbranden is geen permanente oplossing... Tijdens de afgelopen 2 darmonderzoeken is er ook niets raars gevonden (ik word gescreend ivm erfelijke darmkanker) terwijl ik door de constante pijn en diarree dacht dat ik minstens de ziekte van crohn oid had.
De acute krampaanvallen kan ik min of meer onder controle krijgen door minstens 4 à 5 x per dag naar de WC te gaan maar ik krijg natuurlijk altijd een krampaanval als er geen WC in de buurt is, of best of all, 1 WC voor heel veel mensen |o

Mijn probleem is dus mijn enorm opgezwollen buik :o ik probeer te accepteren dat dit er voortaan bijhoort maar dit hoort niet bij mij en iedere keer als ik mezelf zie, schrik ik weer .... Heb geen kinderwens maar soms zie ik er 6 maanden zwanger uit, horen jullie de commentaren al 8)7

Heeft iemand een tip tegen die opgezwollen buik?
Zou het zin hebben om hiervoor naar een osteopaat te gaan, vind die alternatieve therapien meestal nogal wazig en flauwekul maar ben nu op een punt gekomen dat ik bereid ben het te proberen als anderen er goede resultaten mee bereikt hebben :o

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:03

ivy_power89 schreef:
sowieso ga ik vanaf morgen weer echt serieus lijnen
op de een of andere manier, ben ik ineens onwijs aangekomen!

Hier nog eentje :\ wordt er gek van.. waar die kilo's allemaal vandaan komen :?

Ibonn; ik heb hetzelfde; ook zo'n enorme opgeblazen en pijnlijke buik (en vaak last van gas..).
Ik heb ook nog steeds niet uitgevonden wat nu het beste werkt..

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:37

Ik val daarbij ook niet buiten de boot, ook ik ben e.e.a. aangekomen, en dat terwijl ik serieus en gezond eet.. Af en toe iets tussendoor doe ik wel, maar ik begin de dag met cruesly/vitulu crackers.. Dat kan ik redelijk verdragen op het moment.., eet veel fruit en komkommer.. En avondeten is misschien ook niet reuzeveel, maar ik heb ook écht totaal geen honger.. Een gewone portie gaat er wel gewoon in, maar lang niet elke dag..
Om dan toch wat binnen te krijgen eet ik vaak toch een maaltijdcracker als ik geen honger heb, of toch een bakje met cruesli.. Overdag wel erg veel fruit.. Vooral meloen, aardbeien, komkommer, tomaat, soms een banaan.. Alles met (veel) vezels behalve cruesli en die crackers gaan gepaard met flinke buikpijn..

Maar toch ondanks het niet echt ongezonde eten kom ik ook ietsje aan steeds en heb ik nu toch echt een buikje.., wat ik nooit had.. :o

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:06

Ik kom ook even binnenvallen :)

Volgens de arts PDS, maar volgens mij wordt dat snel geroepen als je er last van hebt en ze weten niet precies waardoor. Ik kan het redelijk onder controle houden, vooral mijn 'gemoedstoestand' draagt er in bij. En sinds ik Yakult drink (niet te drinken imo) gaat het echt een heel stuk beter :D

Vervelend dat zoveel mensen er erg veel last van hebben.. Ik vind het vooral ongemakkelijk als je ergens bent, en let dan gewoon op wat ik eet. Ik heb het idee dat doro veel kruiden/vet mijn darmen op hol slaan.. Al is er af en toe geen touw aan vast te knopen..

Ik denk dat een standaard gwicht aanhouden met maag/darm problemen best lastig is..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:02

Hier even een update van mij na mn mri...

Ik ben gisteravond heel erg ziek geworden en kermend van de pijn op de huisartsenpost belandt. Daarna met de ambu naar het zkh en daar ben ik nu nogsteeds. Ik moet vannacht ook nog blijven. Ze willen vandaag de uitslag van de mri al bespreken en medicijnen voor crohn starten... Dus wederom enerzijds opgelucht en anderzijds gewoon klote, geen andere benaming voor..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:13

zoooo heftig zeg!!!!