Equidea schreef:En het nadeel aan een theorie is dat je nooit 100% weet wat er nu correct aan is.
Een voordeel is dat er bij theorieen in elk geval nog gepoogd wordt zorgvuldig te zijn - bij de fantasieen in dit topic spreekt dat al minder voor zich.
Citaat:
Iemand met hemofilie was in de regel al overleden voordat het verder kon fokken.
Nu maakt het in deze stelling niet zoveel uit, want je hoeft alleen een drager te zijn om hemofilie door te geven, en het niet perse zelf te hebben. Maar je kunt hemofilie in de vorige alinea prima vervangen door; 'x'. En op x kun je zelf wat invullen.
En dat is dus het punt: je hoeft alleen drager te zijn van heel veel dingen! Wat je ziet is toch al vaak niet wat er onder zit - omdat je het effect van ongeveer 50% van de genen niet ziet.
Citaat:
Tegenwoordig kun je de beste jager doorspelen met medische problemen, en wat pillen en poedertjes. Vroeger ging je er dood aan. (echt dus de sterksten overleven).
Probleem is dus ook, die medische problemen fok je dan door...
Even afgezien van al het andere (zoals een vrijelijke interpretatie van de theorie - het is niet dat hulpmiddelen iets van de laatste 100 jaar is, hulpmiddelen zijn namelijk wat ons mensen uberhaupt in staat heeft gesteld om te bestaan. Er zijn mensen op aarde omdat ze goed gebruik weten te maken van trucjes. Want van die eigenschappen die jij aan de 'beste jager' toedicht hebben we als soort uberhaupt niet zoveel. We zijn niet de snelsten, niet de sterksten, niet degene met het nauwkeurigste zicht of het beste gehoor, nee, wij zijn het beste in misleiden. We bouwen vallen, gebruiken andere dingen dan onze eigen handen om dieren te doden, gebruiken andermans vacht om de winter door te komen - kortom: handigheidjes en valsspelen en misleiden zijn de eigenschappen die ons als mens uberhaupt in staat stellen te bestaan.) .... maar dus even afgezien van al dat andere: nou en? Wat interesseert het mij of ik medische problemen 'door zou fokken'? Het hier en nu is meer dan genoeg. Die paar medische problemen vallen in het niet bij de milieu- en maatschappelijke problemen die we ook aan het veroorzaken zijn, maar dan op wat grotere schaal. Het is natuurlijk heerlijk om 1 klein dingetje eruit te filteren (vooral als het betekent dat jijzelf aan de goede kant staat: kijk: ik ben gezond, ik speel medisch niet vals, goed van mij he?), maar echt integer is het niet als je de rest lekker laat.