Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Brainless schreef:@Elan
Maar wat doen jullie met een kind wat (nog) niet goed zindelijk is?
Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen de kleuterschool vroeger en nu (zelfs tussen diverse scholen).
- Vroeger kreeg je een veterstrikdiploma op school (nu moeten kinderen kunnen strikken als ze op school komen).
- Vroeger kreeg je een kleurendiploma (nu wordt verwacht dat de kinderen "alle" kleuren kennen.)
- Vroeger leerde je tellen op school (nu wordt verwacht dat kinderen kunnen tellen tot min. 20).
- Vroeger veegde de juf de billen af na het "drukken" (nu moeten alle kinderen dat zelf kunnen).
Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen de kleuterschool vroeger en nu (zelfs tussen diverse scholen).
- Vroeger kreeg je een veterstrikdiploma op school (nu moeten kinderen kunnen strikken als ze op school komen).
- Vroeger kreeg je een kleurendiploma (nu wordt verwacht dat de kinderen "alle" kleuren kennen.)
- Vroeger leerde je tellen op school (nu wordt verwacht dat kinderen kunnen tellen tot min. 20).
- Vroeger veegde de juf de billen af na het "drukken" (nu moeten alle kinderen dat zelf kunnen).
sonjim schreef:Ons pleegkindje van 6 jaar, is ook niet volledig zindelijk. Althans op de vorige woonplek en school niet. dit heb ik gemeld bij het inschrijfgesprek en is geen probleem. Ik let erop dat ze thuis gaat plassen voordat we naar school gaan en de juf heeft haar aangegeven dat ze altijd zonder vragen naar de wc mag, mits ze niet meer tijd op de wc zit dan in de klas, ook kan zij zichzelf verschonen indien nodig (billendoekjes en schone kleren in de tas doen wonderen).
Ze is nu pas een week op deze school en alle dagen droog gebleven, op de vorige school, was ze geen dag droog. Dus aanpak van leerkrachten speelt zeker mee, ook stress om welke reden dan ook kan meespelen. Gaat hij thuis uitzichzelf plassen, vraag dan of hij op school ook gewoon mag gaan, want vaak is het vragen en wachten op antwoord, te lang als ze echt hoge nood hebben.
Succes.
pmarena schreef:Ik vind het echt te gek voor woorden dat zoveel mensen hier het maar normaal vinden dat een broekpiesend kind desnoods een paar keer per dag door een juf verschoond wordt
Een ongelukje , nouja , dat kan voorkomen. Maar een kind dat om welke reden dan ook regelmatig een natte broek heeft...ik kan me heel goed voorstellen dat een normale school dat niet in de klas wil.
"Het hoort erbij" gaat namelijk niet op , kinderen dienen zindelijk op school aangeleverd te worden en het is nu eenmaal niet normaal als het zo vaak fout gaat
Heel vervelend voor het ventje , maar de school hoeft daar toch niet voor te boeten. Zeker als hij qua leeftijd nog helemaal niet naar school hoeft en als moeders het niet aanstaat om hem zindelijk of met luier aan te leveren , dan houdt ze hem maar thuis hoor tot volgend jaar in de hoop dat hij dan wel zo ver is. Kan me goed voorstellen dat de school die taak niet te zwaar op de juf wil laten drukken , want daar IS ze inderdaad niet voor , om dagelijks broeken te verschonen , dat zie je ook in andere reacties van mensen die op een school werken , dat niet-zindelijke kinderen geweigerd worden of ouders zelfs gebeld worden om hun kind te komen omkleden
Franciska15 schreef:Ik denk dat het ook de manier van omgang met een luier is, die het voor een kind tot straf maakt.
Opzich, het kind is vier, als er door de ouders gewoon luchtig mee om wordt gegaan alsof het niets ergs is, dan zou het toch moeten kunnen?
Volgens mij zijn er nu ook van die onderbroek luiers, geen echte luiers maar meer onderbroeken.
funnyhorses schreef:Ik denk dat je zoon een kleine blaas heeft en daarom steeds plasdrang heeft.
Meestal gaat dat ook weer over,hij is nog zo jong joh.
Het kan ook vallen onder stress incontinentie(google maar eens)
Maak je maar geen zorgen hoor,dat gaat echt wel goed komen.
Wat heel goed kan helpen is fisio voor de bekken en sluitspieren te trainen.Dan kan ie leren de plas langer op te houden zodat de blaas ook groter kan worden.(mits onderzoek natuurlijk anders uitwijst)
En als de school moeilijk doet dan hou je je ventje lekker thuis tot er een goede oplossing is gevonden.
corinne1981 schreef:Ik zou inderdaad als de huisarts het ook aangeeft, niet verplichten tot een luier.
Maar stel dat hij nog steeds in zijn broek blijft plassen, ook al stuur je hem ieder kwartier naar het toilet, dan zou ik ook de afspraak maken om hem te komen verschonen. (de ouders bedoel ik dan)
:Citaat:j![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zelf verschonen lijkt mij een heel goed idee! Doen ze hier ook trouwens. Ze hebben een la met kleding voor als er eentje nat is. Zijn ze wat ouder en niet overstuur dan kleden ze zichzelf om. Wordt niet moeilijk over gedaan door de kinderen.
TS is volgens mij vrij jong moeder geworden geloof ik? Jammer dat school je dan niet met wat meer raad en daad bijstaat en maar 1 oplossing geeft.
Lante schreef:Dat is wat kort door de bocht, maar wij zijn niet bij het gesprek geweest... Ouders interpreteren dingen soms anders dan het daadwerkelijk gezegd is, kan me niet zo goed voorstellen dat het zo letterlijk is gezegd. Er zijn vast andere mogelijke oplossingen geprobeerd, ik begrijp dat het al een tijdje aan de gang is van TS en mogelijk is de school wat dit betreft handelingsverlegen o.i.d.
Citaat:Ha , daar hebben we de dooddoener "zelf geen kinderen zeker" weer , als iemand een realistische reactie geeft in plaats van een kind & ouders doodknuffelende reactie
Ik zeg alleen maar hoe het is hoor , kun je leuk vinden of niet (blijkbaar niet) maar een kind dat in bepaalde opzichten teveel afwijkt van "normaal" (en daar zit al een flinke bandbreedte in !!) is gewoon niet op elke school op zijn plek.
Als een kind om 1 of andere reden bijzonder veel aandacht nodig heeft vergeleken met "normaal" dan is het logisch dat een "normale" school met een "normale" bezetting en "normale" voorzieningen , toch ergens een keer een grens trekt.
En hiermee geef ik helemaal geen oordeel over wat nu wel of niet "normaal" is , dat is aan de school om die bandbreedte te bepalen.
Wordt je woest van het idee dat je kind niet in die bandbreedte van "normaal" past , dan vind ik dat een hele stomme reactie eigenlijk
Zelf blijk je dan "niet normaal" als een belediging te zien , terwijl ik dat helemaal niet zo zie en dus je eigen vooroordelen blijkbaar groter zijn dan die van mij
Overal wordt er gewoon gewerkt met ondergrenzen en bovengrenzen van wat acceptabel is. Val je daarbuiten dan geeft dat helemaal geen waarde-oordeel , maar wijk je voor die instantie of wat het dan ook is , teveel af om er goed mee te kunnen werken.
Als dat op een school nu is dat een kind niet goed zindelijk is , dan IS dat gewoon zo. De school heeft die regel niet voor niets. Dan doen ze een keer hun best en komen ze een moeder tegemoet door een niet goed zindelijk kind toch intensief te begeleiden in de hoop dat het beter zal worden , het werkt niet afdoende waardoor ze toch een keer aan de bel moeten trekken , en moeders reageert meteen nogal bot , zie dit topic hier.
Logisch dat het pijnlijk is voor de moeder om te moeten aanvaarden dat haar kind "anders" is dan veel leeftijdsgenootjes , maar de reactie naar de school is eigenlijk heel onredelijk.
En we horen maar 1 kant van het verhaal.
De feiten die we hebben (school die al maandenlang bezig is met een jongen die veel andere scholen al hadden geweigerd) en moeders die echt pissig is op de school nu ze hebben aangegeven dat ze zo echt niet langer verder willen , geven mij eerlijk gezegd het vermoeden dat het absoluut niet onmogelijk is dat de school al wel eerder naar een oplossing heeft willen zoeken maar dat moeder gewoon echt heel erg verontwaardigd is en bij haar standpunt blijft dat ze hem gewoon mee moeten laten draaien. Dit ook omdat het na het bezoek aan de dokter ineens op magische wijze opgelost zal zijn volgens moeders , dat is gewoon niet realistisch![]()
Moeders klinkt gewoon niet echt redelijk vind ik. En daarom denk ik ook dat het verhaal van de andere kant best eens heel anders zou kunnen zijn , en dat ze nu als laatste redmiddel maar hebben voorgesteld om hem dan met een luier o.i.d. naar school te sturen OF thuis te houden , omdat ze er anders samen niet uitkomen.
Bijsluiter : het is ook ergens wel logisch dat je als moeder een beetje onredelijk ervan wordt omdat het wel om je kind gaat !
En wellicht is de communicatie tussen school en moeders ook niet zo goed , dat school vindt dat ze al redelijke voorstellen hebben gedaan en al goed hun best hebben gedaan maar er niet uit komen met moeders dus dan na maandenlang aantobben nu maar een ultimatum hebben gesteld.
En moeders die vooral dat laatste heeft gehoord en daar dan vanuit haar beleving terecht boos om wordt....
Maargoed , eerst maar eens afwachten wat die dokter zegt , lijkt me sterk dat die meteen een oplossing heeft , maargoed. Zodra er wat meer duidelijkheid is dan lijkt het me het beste om goed met school en de juf op 1 lijn te komen en als volwassenen die allebei het beste willen voor de kids , tot een goed plan te komen.
De juf zal ongetwijfeld ook het beste willen voor het ventje , maar het verschil met moeders is dat de juf het belang van de hele klas heeft om aan te denken , en moeders voornamelijk het belang haar eigen ventje verdedigd
Brainless schreef:Het zijn grote mensen die kleine kinderen aanpraten dat ze een baby zijn als ze nog in hun broek plassen of als ze nog een luier om moeten hebben...........
AngelsDitch schreef:Belachelijk van de school!
Ik ben zelf kleuterjuf en tuurlijk ben ik ook niet blij met broekplassers, maar van luiers wordt ik ook niet vrolijk.
Daarbij zou het van de school uit netjes zijn dat ze het onderzoek afwachten.
Trouwens 2 keer op een dag plast hij in zijn broek ongeveer? Heb er wel gehad die het 4 keer deden.
Ze moeten hem gewoon op tijd naar de wc sturen.
Als je nou je kind leert zich zelf aan te kleden. Zodat hij als hij dan in zijn broek heeft geplast het zelf kan verschonen.
Misschien vindt de school dat een oplossing?
zandvangers schreef:ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het gegaan is vandaag op school .
frankiej schreef:is er blaasontsteking of iets geconstateerd door de huisarts?
onze 4 jarige dochter bleef daar dus last van houden, ondanks antibiotica. van het ziekenhuis kreeg ze poeders voor de darmen. niks hielp. daarop zijn we overgegaan op cranberrysap omdat dat zo goed zou zijn voor blaasproblemen. wat heet?! binnen 2 dagen was het plasprobleem over en hebben we alle geneesmiddelen weggekieperd. let wel: geen concentraten of tabletjes maar gewoon de echte uit vlieland. kijk maar eens op streeck.nl wel prijzig spul (6 euro per fles) maar bij ons werkt het. in eerste instantie 1 glaasje per dag, nu 1 per 2 dagen. wel de lichtgezoete pakken, de pure is echt niet te drinken. wij volwassenen kunnen het wel maar tis echt zuur.
het zure van de cranberries reguleert heel de urinehuishouding. pb gerust voor meer info