Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:59

Het is echt rááár weer; 14 graden om 07.30 vanmorgen en de lucht heeft een groéntint. Af en toe een bliksemflits en waarkaatsende donderslagen maken de surrrealistische sfeer compleet.
Alarmwaarschuwing ´serieus risico´ voor zowel wind als neerslag. Gister een vallei verderop iemand met terreinwagen en al weggespoeld en verdronken bij het oversteken van een normaal doorwaadbare plaats -O-
Het water waait nu hier en daar onder de dakpannen door en blaast door alle raamkieren naar binnen.
Ben blij dat ik een paar sleuven de wei uit gehakt heb.
De rivier kan tot nu toe het water goed aan. Het scheelt blijkbaar dat we van de zomer de stroomgeul van de ergste begroeiing ontdaan hebben e.d.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:10

Huertecilla schreef:
Het is echt rááár weer; 14 graden om 07.30 vanmorgen en de lucht heeft een groéntint. Af en toe een bliksemflits en waarkaatsende donderslagen maken de surrrealistische sfeer compleet.
Alarmwaarschuwing ´serieus risico´ voor zowel wind als neerslag. Gister een vallei verderop iemand met terreinwagen en al weggespoeld en verdronken bij het oversteken van een normaal doorwaadbare plaats -O-

Ik spiek altijd op de radar even naar het zuiden als jullie 'regenseizoen' uitbarst..
Vrijdagavond krijg je een enorme hoeveelheid neerslag (op deze weercomputer, deze voorspelling wordt exacter als het dichter bij komt)
http://www.meteox.be/3daagse.aspx?soort ... erwachting

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:29

Francis schreef:
Het was meer de overdaad aan kant en klare dingen en 't een nog luxer en gekker dan het ander en vooral 'veel, meer, meest'.

Ik begrijp het, ik kook ook niet graag voor mezelf. Als ik hier soms weken alleen zit kook ik eigenlijk bijna niet.
Moet vandaag nog een paar cadeautjes kopen, dat gaat ook kunnen tellen qua kerstgekte :7

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:37

Heel veel sterkte dan Bandida, ik ben blij dat ik geen boodschappen meer hoef te doen. Zit op m'n werk nu en collega van de Parkdienst moest net een boodschap halen en schrok van de chaos die nu alweer losgebarsten was...

Gats HC, da's een heftig weertje daar bij jullie! Sterkte daar, ik hoop dat jullie het droog houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:13

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Ik spiek altijd op de radar even naar het zuiden als jullie 'regenseizoen' uitbarst..
Vrijdagavond krijg je een enorme hoeveelheid neerslag (op deze weercomputer, deze voorspelling wordt exacter als het dichter bij komt)
http://www.meteox.be/3daagse.aspx?soort ... erwachting

Gelúkkig staat de wind dan ook met een zuidelijk component zodat het óver de bergrug moet. Dat maakt de kans op wolkbreuken een piezel kleiner. Duimen dus maar.
Het is nu wel de limiet namelijk. De rivier staat op veel plaatsen maar een halve meter onder de rand van de geul: Er schiet zo´n 10 kuub per seconde door het ´stroompje´ nu.

Het water komt de voerkamer uít en de afwateringsgeul bij de stallen zet het betonplaatsje daar juist blank omdat het water terúg loopt; kan niet snel genoeg weg door het afwateringsgat in de ommuring.
We hebben nog aardig wat strobalen in de stallen staan en die moeten er nu wel uit want anders wordt alles van ónderen nat. Ik heb nu ruimte in de opslag dus dat is alleen een kwestie van zweet. Het zijn er maar een stuk of 50, 60 hooguit.
Ik zit nu even van een warme bak te genieten. Straks weer naar buiten. Poncho over het natte goed. Ga straks wel even onder een warme douche.

In huis tot nu toe alleen druppels en alleen voor heb ik een kleed een stuk opgerold.
De wei watert nog netjes af en ook de moestuin ziet er nog prima uit GELUKKIG.
Hopen op even een regenluwte opdat de rivier weer even wat water kan afvoeren.
Op het moment hebben we 4wd echt nodig om bij/van het erf te komen. Het ´droogt´ hier gelukkig heel snel door de hellingen.

Ok, aan de slag.
Nog liefhebbers voor de kwali-tijdsvacature???
:evaw:

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:19

Goedemorgen.

Oei regenseizoen.....
Dan zal er flink wat uit de lucht vallen. Zitten jullie zelf nog een beetje veilig? Ivm verschuivingen etc?

Wat de kerst betreft, wij maken heel veel zelf, qua eten.
We doen onze boodschapjes bij de Aldi en Lidl, wel wat extraatjes maar niet idioot.

Vriendje gaat een beenhammetje maken met honing/mosterdsaus. Verder maken we slagroom zelf en ik ga straks een kwarktaart maken.
Aardapeltjes met rozemarijn uit eigen tuin gaan nog in de oven en dan hebben we wel weer gek genoeg gedaan.

De sneeuw is hier helemaal opgevroren, spiegelglad dus.

Ik ben hier een beetje aan het rondvragen, ik wil graag eendagskuikens hebben. Ik zie dat de buizerd echt niets te eten kan krijgen. Alles is bevroren en de muizen zitten ondertussen volgens mij allemaal in mijn stal. Daar kan mevr of men buizerd niet naar binnen. Dus zo'n kuiken zal er wel in gaan.
Maar ja, dan moet ik er wel aan kunnen komen.

Anders maar eens langs de weg gaan lopen of er ergens nog een kadavertje van een konijn of zo te vinden is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:42

Oh boy, ja, dan is slow-life wel even hard-life. De keerzijde van de medaille zeg maar.
Sterkte met buffelen HC, hopelijk houdt de rivier het.

HB, al geinformeerd bij grotere dierenwinkels of plaatselijke dierentuin? Je zou eventueel ook een zelfslachtende slager om wat kopvlees kunnen vragen.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:53

Jeetje HC, niet alles is rozengeur en maneschijn, dat blijkt maar weer.
En toch, klinkt het niet écht als een klacht! Maar inderdaad, zitten jullie? daar wel veilig dan met zulk weer? Of nouja, er kan ook een dakpan op je hoofd waaien natuurlijk, maar qua aardverschuivingen en overstromingsgevaar?
Fijn dat de oven het weer doet. Door al jullie gepraat over zelfgebakken brood ben ik "spontaan" bij de biologische winkel gaan kijken voor mixen en een bakvorm. :D

Oeh Bandida, alles even in je eentje rooien? Slow-life is toch wel verdomd hard werken vaak :j Hoe lang is hij "onthand"?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:01

die eendagskuikens moet je eens vragen aan mensen die reptielen hebben, HBvisser. of langs een kippenkwekerij gaan als je dat in de buurt weet zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:45

ladymagic schreef:
Door al jullie gepraat over zelfgebakken brood ben ik "spontaan" bij de biologische winkel gaan kijken voor mixen en een bakvorm. :D

+:)+ Leuk!!
Citaat:
Oeh Bandida, alles even in je eentje rooien? Slow-life is toch wel verdomd hard werken vaak :j Hoe lang is hij "onthand"?

Als het wat goed aan mekaar wil groeien 6 weken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:07

Poeh, beetje moe, maar voldaan. Niet klaar helaas.
Alle strobalen zijn verplaatst en ik heb wat afwateringsgeulen om het stallencomplex heen gehakt.
Bij water wegvegen de bezemsteel gebroken. Die zet ik altijd GOED vast met een bout en twee spijkers dus dat was even frutten met het vochtig gezwollen hout van steel en bezem.
Nu eerst even koffie met een plak suikerbrood; had nog niet ontbeten dus ben wat flauwtjes :D

Zo snel weer naar buiten. De varkens staan op nat stro en de kippenstal staat blank. Heeft weinig zin om dat leeg te halen als het water er weer in loopt.
De baker had veel oud brood gebracht dus de varkens hadden het toch wel naar hun zin en de kippen konden hun lol niet op met alle wormen die door mijn graafwerk bloot kwamen.

Ok, weer aan de slag. Beetje doorwerken voor het weer donker wordt. Eten doen we dan wel. De dieren gaan voor.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:18

Jeetje wat een noodweer bij jullie... Vreemd om te lezen, hier gisteren en vandaag 28 (!!!!) graden en zonnig. Wel een beetje vreemd om zo kerst te vieren :+ wij vieren het ook vandaag, samen met 3 bevriende stellen en hun kinderen. Ik maak het voorgerecht, 14 personen, 3 kilo vlees in de oven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:13

Poeh2.
¡Klaar! *\o/*

Voor vandaag dan tenminste -O-
Bij de kippen is er een kwel, dus het hok loopt vol waar je bij staat. Nét nog leeg geschept, morgenvroeg weer....

Richelle heeft wel zin om te gaan morgen maar gaat niet graag weg met het weer nu zo hier. Andersom zou het anders liggen; ik red me wel. Zwaar maar trek het wel. Zij zou nu verschillende dingen gewoon alleen niet kúnnen.
Ik voel met je mee daarom Bandida. Een man op de boerderij heb je soms gewoon nódig al is het maar als dommekracht. Zeker slow, veel op eigen kracht, is die kracht vaak echte wel een aspect wat je niet moet onderschatten.

Ok, afwassen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:23

haha ik geef eerlijk toe dat ik bepaalde werkjes ook doorschuif naar de man des huizes hoor... ja daag doe jij maar denk ik dan; omgekeerd krijg ik de prutswerkjes dan weer naar mij toe geschoven omdat ik daar het geduld voor heb...

maar tis wel waar. als ik zie hoe ik moet slepen aan een zak cement terwijl mijn vriend die op zn schouder kan gooien. en toch weegt hij maar even veel als mij (is echt een smal sprietje van 50 kg hoor) :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:39

De lasagna was het wachten waard :9

Net in de keuken bijzonder bewijs van het natte weer; een klein elegant kikkertje met gróóte ogen hupste over de tegels.
Heb er nog een kusje op gegeven maar het werd geen princes, dus maar voor het terras in de regen gezet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 08:53

Fijne kerst allemaal!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:31

Hallo allen,
Ik meld mij hier ook via het niet engelse zadel topic.
Morgenavond vertrekken wij -slow- zonder voertuigen, maar met bepakking op de dromedarissen -en heel misschien een muilezeltje die zomaar is komen aanlopen- en met paarden de wijde sahara in.
We zijn druk met de voorbereidingen dus ik meld me pas weer ruim een week later.
Slow we go! Fijne feestdagen!
groetjes Wenda.

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:53

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:55

Ik laat de zwaardere klusjes ook aan m'n vent over :o ach, hij hoeft nooit de afwas te doen. Gelukkig is hij wel gek op koken, dat doen we dus meestal samen, kunnen we uren mee bezig zijn :)
Gisteravond was erg gezellig. Bij zo'n dineetje gaat er echter wel veel wijn doorheen, en als je dan midden in de nacht 3 keer het bed uit moet omdat de puppy's ondanks hun al 5 keer verbeterde omheining in de tuin zijn uitgebroken en onder het raam zitten te piepen baal je daar wel even van. Wij drinken eigenlijk bijna nooit meer, dus dan slaan een paar glazen er wel in :o
Wenda! Is het bij jullie ook vannacht zo begonnen te waaien? Hoop dat jullie nog mooi weer hebben voor de trektocht.. Veel plezier iig weer, wanneer komen jullie dan naar Djerba? Ik dacht dat je een dezer dagen had gezegd?

Fijne kerst allemaal!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:17

lakshmi schreef:
Gisteravond was erg gezellig. Bij zo'n dineetje gaat er echter wel veel wijn doorheen, en als je dan midden in de nacht 3 keer het bed uit moet omdat de puppy's ondanks hun al 5 keer verbeterde omheining in de tuin zijn uitgebroken en onder het raam zitten te piepen baal je daar wel even van. Wij drinken eigenlijk bijna nooit meer, dus dan slaan een paar glazen er wel in :o

Gezellig.. :D
Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat je al die puppy's gaat aanhouden?

Voor mij de nuchterste kerst - nieuwjaar in tijden vermoed ik zo.. met één hand kan je ook niet autorijden, dus ik ben 6 weken chauffeur :7
Maar het is al laat zie ik, beetje te lang aan de koffie blijven plakken. Ik ga snel maar eens de klussen doen (geen kans dat je het vergeet want bij iedere ritsel in huis laten er buiten drie een brul horen ;) ) en dan op naar het volgende feest.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:59

Bandida: nee, 13 honden is zelfs voor ons te veel, als we voor allen een goed huis kunnen vinden mogen ze allemaal weg. Doet wel pijn want je hecht je toch aan die wolletjes, maar ze worden groot en 13 megahonden dat wordt ook veel te duur. Voor jou geen wijn dus.. Of jullie moeten thuis wat mensen uitnodigen, hoef je in ieder geval niet in de auto te stappen. Ik neem aan dat hij ook niet veel zal drinken met z'n arm in het gips.. Je zal er maar weer bovenop vallen.. Veel sterkte ermee!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:01

Martine, jaaah morgen de 26ste komt er een deelneemster om 21:35hrs. op Djerba aan. Ik kom er dus weer aan, dit keer in de avond. De 2de janvier gaat ze weer terug, ook in de avond 20:20 moeten we haar weer afzetten.
Misschien wanneer jij in de buurt bent tijdens een wandelingetje
zou jij dan kunnen vragen naar een email adres website of telefoonnummer van dit hoteltje? Het zit aan de andere kant van de tsplitsing voor dat gigantische 'lasvegashotel' http://www.olezo.nl/tunesie/medenine/mi ... alais.html
Als t niet lukt is het ook niet erg dan probeer ik het 2 januari wel.

Dit is het muilezeltje die zomaar besloten had in zn eentje op vacance te gaan. Vanuit Zaafraan naar ons in Douz:

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:20

lakshmi schreef:
ach, hij hoeft nooit de afwas te doen. Gelukkig is hij wel gek op koken, dat doen we dus meestal samen, kunnen we uren mee bezig zijn :)

Hmm.
Ik kan goed koken en doe het graag doch de broodmeesteres vindt dat haar taak/domein. Omdat zij kookt was ik af.
Het is geen punt van frictie want er zijn legio compenserende compromissen voor deze op zich euhmmmmm 'eerlijke' verdeling.

Mijn gezinnetje is onderweg naar NL nu. Ben al aardig aan het opruimen begonnen :D
De rolverdeling met mijn keukenprinces heeft ook voordelen: koelkast(en) en vriezer ligen vol met zaligheden om uit te kiezen. Compleet met plakker met wat erin zit én een lijstje op tafel met wat waar ligt :+:

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:02

Wenda, leuk! Even koffiedrinken dan? Petit Palais is vlak bij mijn huis, het is een heel charmant klein hotel, ook vrienden van ons hebben er wel eens overnacht, was goed bevallen. Een vriend van M, die van de kite surf club, heeft een contract met het hotel, kan M wel even na laten vragen hoeveel hij betaald, dan heb je al een betere onderhandelingspositie ;) hihi en Las Vegas hotel valt wel mee, het is juist heel rustig. Wel peperduur trouwens, tussen 600 en 6000 dinar per nacht! Wat een leukerd het muilezeltje. Hoe zit dat nu met de eigenaar, komt hij hem nog ophalen?

HC: als er maar een goede balans is maakt de verdeling niet zo veel uit natuurlijk. Voor ons is het leuk om van elkaar te leren, ik heb een paar jaar ervaring bij een Italiaanse traitteur en wat kennis van de NL keuken, hij van de Noord Afrikaanse en Franse keuken dus we vullen elkaar leuk aan. Het aanbod van produkten is beperkt dus het is leuk om steeds beter te leren dat wat voorhanden is op verschillende manieren te gebruiken. We hebben ook een bootje, soms gaat hij vissen en eten we 's avonds de vis die 's ochtends gevangen is op de bbq :) ook inktvissen vind je veel, heerlijk een salade de poulpe! Komt je gezin terug voor de jaarwisseling? Gelukkig maar van die volle koelkast :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 13:56

Goeie Kerstmorgen!

Tjonge HC, jij had je lasagne wel verdiend gister zeg. En jouw lief is lief om je zo goed verzorgd, compleet met etiketjes en lijstjes achter te laten. 'Eenzame' maar goed verzorgde kerst. Maar je kreeg logeerders toch? Dus toch niet alle dagen alleen.
Ik ben er wel uit dat als ik ga slow-life-en, ik dat ergens ga doen waar niet te veel sneeuw valt. Vooral de opgevroren, weer gesmolten, nat geregende, half ontdooide prut die we nu hebben is zo vervelend, glad, maar 't breekt ook dus de kruiwagen blijft steken (met als gevolg dat ik bijna 2 keer dezelfde mest kan scheppen). Oh, en ik wil een trekkertje/shoveltje/quad of iets dergelijks. Want idd.. als vrouw mis je gewoon spierkracht wat veel klussen dubbel zo zwaar maakt. Als vrouw alleen vind ik dus da'k wel wat gemotoriseerde hulp mag ;) (en een leuke buurman misschien... :P )

Oh kijk, de meiden in Tunesie gaan meeten, wat leuk! Wat heerlijk lijkt me die trektocht de Sahara in, da's iets wat ik echt waar ooit nog ga doen. Of het dan Egypte (met een vriend die nu in Nederland woont maar voor wie de Egyptische Sahara 'thuis' is) of Tunesie wordt zien we dan wel, maar die woestijn wil ik in.
Schattig muilezeltje zeg.. die wilde natuurlijk ook gewoon mee op avontuur. :D