Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:09

Marije, mocht je je aangevallen voelen door mijn woorden: daar is niets fels aan. Ik kijk er anders tegenaan, en prima dat jij jouw keus maakt. Dat ik dat zie als individualisme (net zo goed als jij mijn houding kunt zien als naief idealistisch denken), daar moet je mee kunnen leven als je achter je keuze staat.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:41

Maar degenen die het zelf wel zouden doen, moeten ook respect hebben voor de mensen die meer moeite met zo'n beslissing hebben toch? :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:52

Mir, dat ik het zie als een individualistische levensinstelling, wil niet zeggen dat ik de keus verder gewoon respecteer. Ik heb nergens gezegd dat ik die argumentatie onzin vindt of dat iemand daar nog maar eens goed over na moet denken. Ik vind het individualisme, net zo goed als dat ik straatvuil nergens voor nodig vindt en stombezopen zijn evenmin. Daarmee zeg ik niets over de persoon, maar over een keuze of gedrag - als diegene zich dat persoonlijk aantrekt, is dat aan hem of haar.

Overigens telt voor mij wel mee dat ik dus mensen zie die nog in leven zijn door een non-related donor, en dan is "ik ken ze niet" wel heel relatief. De meneer die niet gekend werd, heeft wel zijn zoon dit jaar zien afstuderen, zijn eerste kleinkind geboren zien worden en is bereid zijn ervaringen te delen om kennis over te dragen. Van daaruit bezie ik de argumentatie van "ik ken ze niet" als individualistisch. Ik zou zelf ook graag zien dat mijn vader gered kon worden, mocht er een dergelijke situatie bestaan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:10

Ik zeg heel eerlijk.. als het familie van mij is dan zonder twijfel dat ik dat voor die persoon doe.
Maar voor een wildvreemde moet ik daar toch nog over nadenken en wil ik eerst de persoon 'leren' kennen voordat ik tot zo'n beslissing over ga.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:15

Dat laatste is geen optie Marchador: je geeft jezelf als donor op en wordt anoniem gematcht wanneer ze gaan zoeken naar een compatibele donor. Mocht je matchen, wordt je benaderd, hernieuwd getest en daarna om definitieve toestemming gevraagd. Daarna vindt behandeling plaats. In dit traject is er geen contact met de patiënt - de donor blijft anoniem. De databank die Nederland gebruikt wordt overigens voor patiënten over de hele wereld, dus "even leren kennen" zou soms zeer moeizaam gaan :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:20

WhiteRose schreef:
Dat laatste is geen optie Marchador: je geeft jezelf als donor op en wordt anoniem gematcht wanneer ze gaan zoeken naar een compatibele donor. Mocht je matchen, wordt je benaderd, hernieuwd getest en daarna om definitieve toestemming gevraagd. Daarna vindt behandeling plaats. In dit traject is er geen contact met de patiënt - de donor blijft anoniem. De databank die Nederland gebruikt wordt overigens voor patiënten over de hele wereld, dus "even leren kennen" zou soms zeer moeizaam gaan :)

Misschien dat ik het aan de verkeerde vraag ;) maar even het volgende: stel ik geef me op en blijk te matchen. Krijg je dan iets van die persoon te weten? Klinkt heel cru misschien maar voor een jonger persoon (waarbij ik dat heel ruim neem, mensen van 65 hebben ook nog een prima leven voor zich tegenwoordig) zou ik dan eerder bereid zijn een paar dagen pijn te lijden dan voor bijvoorbeeld iemand van 87. Geven ze aan hoe oud de persoon is aan wie je doneert, of zijn er leeftijdsgrenzen tot wanneer ze iemand behandelen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:20

Jammer dat dat niet kan. Dat je niet in contact kan komen met degene voor wie jij donor bent.
Ik zou niet willen dat ik donor ben voor iemand die nare dingen in zijn leven heeft gedaan. Dan gaat het niet om kleine dingetjes, maar om grote. Mensen die ik liever niet op de wereldbol zie zeg maar.
Als ik daar niet zeker van kan zijn, dan houd het voor mij op. Dan wil ik absoluut geen donor zijn voor een wildvreemde :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:23

In het kort: Nee.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:39

Yessy, waarom zou je het aan de verkeerde vragen? :) Je krijgt te horen of het een man of vrouw is, en van welke leeftijd. Diezelfde gegevens zijn ook alles wat de patiënt van jou zal weten. Een half jaar na de transplantatie kun je als donor bellen naar de donorbank om te vragen of jouw patiënt een succesvolle behandeling heeft doorstaan, dus nog leeft. Wat je daarbij niet verteld zal worden, is de kwaliteit van leven of nare gevolgen (graft vs. host disease etc).
Je hoort de leeftijd pas bij donatie. Specifiek voor jouw argument: het ondergaan van een stamceltransplantatie is een zware behandeling, waartoe iemand fysiek in staat moet zijn. Er zijn grofweg 2 soorten transplantatie: die waarbij je het aanwezige beenmerg doodt en dan vervangt, en die waarbij je het als het ware "aanvult". Voor de eerste variant geldt dat de leeftijdsgrens ongeveer op 55 ligt. Ben je dan fysiek in fantastische staat, zie je het zelf zitten en gelooft jouw hematoloog erin, kan het dat ie het iets ouder ook nog wel probeert. Bij de tweede variant ligt de grens hoger, ergens rond de 70.
Na een transplantatie kan er sprake van zijn dat het transplantaat de donor "aanvalt" - graft vs. host disease. Medicatie gaat dit tegen, maar vooraf is niet te voorspellen in welke mate deze ziekte zich zal openbaren en hoe ernstig dat de kwaliteit van leven van de patiënt zal beïnvloeden. Je kiest dus niet zomaar voor een transplantatie, zeker niet bij iemand van 87.
De kans op graft vs. host wordt groter naarmate de leeftijd van de patiënt hoger is. Voor gerelateerde donoren (dus broer of zus, etc) geldt dat het tot ong. je 65e kan. Overigens worden transplantaties waarbij je het beenmerg vernietigd vooral uitgevoerd bij patiënten onder de 40, gezien het verminderde risico op complicaties.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:42

Ik wil sowieso bloeddonor worden (meot er nog steeds achteraan gaan).
Maar beenmerg weet ik niet hoor..
Ik heb gehoord dat het niet de fijnste behandeling is, voor een bekende zou ik het zeker doen maar voor een onbekende weet ik het niet..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:49

Bedankt voor je info! Met aan de verkeerde vragen bedoelde ik dat jij misschien niet het antwoord op m'n vragen zou hebben :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:52

Maar ik heb de boeken en het netwerk om aan info te komen ;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:54

hoe kan ik me aanmelden als beenmerg dodnor dan?ik wild dat wel heel graag heb me net al aangemeld als bloed donor

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:57

Weet iemand of je reiskosten vergoeding krijgt als je bloeddoner bent?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:00

Krijg je inderdaad. Op de eerste pagina eerste post onderaan staat link naar site voor alle info ;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:02

ik heb die site gezien maar ik kan me nergens aanmelden?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:13

Rebeccaa schreef:
Voor m'n vrienden en gezin, ja. Zeker weten..

Maar voor vreemde? Nee. Waarom.. 't klinkt heel grof, maar ik ken ze toch niet..

Het zijn je eigen woorden hoor!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:34

SAKKIA schreef:
Ik zou ook wel willen maar ik weet niet of ik mag.
Ik ben drager van een stollingsziekte en het lijkt me niet dat ik beenmerg mag doneren. Bloed volgens mij wel en ik ben ook volledig orgaandonor :j Dat mag namelijk ook :j

Draagster van hemofilie denk ik?
Dan mag je wel bloed doneren, beenmerg weet ik eigenlijk niet.
Denk dat als jouw beenmerg/stamcellen in een vrouw terecht komen geen kwaad kunnen, immers doet hemofilie niets bij een vrouw.
(ben zelf ook draagster hiervan ;) )

Vraag me inderdaad af wat mijn beenmerg bij een man zou doen, denk dat diegene dan in het slechtste geval hemofilie krijgt toch?
maargoed daar valt ook mee te leven, al wisselt het per persoon. Mijn oom kan haast alles, mijn vader helaas bijna niets meer.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:42

Ik denk niet dat je bloed mag doneren als je hemofilie hebt. Ze prikken dan een ader aan, lijkt me nogal lang duren voordat die weer dichtgegroeid is dan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:01

Als je het hebt niet nee, maar hemofilie uit zich alleen bij de man.
Vrouwen zijn draagster en hun stollingspercentage is gewoon normaal :)
Alleen als ik een zoon krijg is er 50% kans op dat hij hemofilie heeft(en je kan een speciaal traject afgaan om dit te voorkomen) maar verder heb je als draagster totaal nergens last van.

Een hemofiliepatient mag idd geen donor zijn.
Overigens groeit een ander snel dicht hoor, mn vader prikt zichzelf 2x per dag in zn aders, om stollingsmiddel in te spuiten (hij heeft het heel heel heel erg, bv zijn broer die het ook heeft hoeft alleen factor8 te spuiten bij een bloeding, mn papa spuit de hoogste dosis om bloedingen te voorkomen zonder dat hij iets geks gedaan heeft...)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:22

Heb me toevallig van de week opgegeven als bloeddonor, wilde het al een tijd maar kwam er telkens niet van. Wil daar ook informatie opvragen of beenmerg doneren. Als ik geschikt ben zou ik het zeker doen, zonder twijfel.
Ook al is het 'maar' een onbekende, je redt waarschijnlijk wel een leven. En dat telt voor mij zwaarder dan de pijn die ik moet doormaken, of het feit dat het geen familie ofzo is.

Ben overigens ook al sinds mn 15de orgaandonor geregistreerd.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:24

Ja! En als ik de kans kreeg ook stamceldonor.

Puur om het feit dat ik weet hoe belangrijk het is dat ze er zijn doordat mijn moeder ziek is. Helaas ben ik nog geen 18, maar zodra het mag meld ik me direct aan. Orgaandonor ben ik al.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:34

nikita_benno schreef:
hoe kan ik me aanmelden als beenmerg dodnor dan?

Via de bloedbank.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:48

Sizzle schreef:
nikita_benno schreef:
hoe kan ik me aanmelden als beenmerg dodnor dan?

Via de bloedbank.

ik ga daar dan is even kijken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:15

Lieszje schreef:
Weet iemand of je reiskosten vergoeding krijgt als je bloeddoner bent?

Nee volgens mij niet. Of je moet een speciale bloedgroep hebben ;) Mijn moeder werd vaak met de ambulance opgehaald :D