Abortus of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:29

Ja, dat denk ik ook! :j
En niet iedereen over 1 kamscherend, zo niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:35

nikita_benno schreef:
ik bedoel moord van het filmpje he 12 weken is echt al een kind en bedoel het meer van dat in stukken scheuren hoe hij dat zei.
Met 12 weken heeft het ook al echt de vorm van een mensje! :j
Enerzijds zal het wel goed zijn dat die keuze gemaakt kan worden maar anderzijds denk ik dat er ook heel makkelijk gebruik van wordt gemaakt...

ja ik dacht er eerst heel makkelijk over maar nu niet meer.
mensen zijn idd te makkelijk ja ohh boeie ben zwanger laat het wel weg halen( is niet voor iedereen bedoelt he voor ene groot aantal vrouwen is het wel lastig en ik val niemand aan ;) )
er word veels te makkelijk over nagedacht door een bepaald aantal % vrouwen/meiden

Ja, en dat is wat ik bedoelde dat er te makkelijk over gedacht werd. Het is belangrijk dat je er van te voren goed over na denkt en als je beslist absoluut geen kinderen te willen handel er dan ook naar. Dan kan het natuurlijk nog gebeuren, maar de kans dat je met juist pilgebruik én condoom zwanger wordt is miniem. Ik had het idee dat mensen niet weten wat ze laten aborteren en hiermee bedoel ik hoe groot het is en dat het al alle vormen heeft.

En chiqa ik waardeer je standpunt ook wel, al vind ik dat je nogal hard uit de hoek komt. Je had het soms wat netter en met meer gevoel op mogen schrijven, als is dit misschien gewoon hoe je bent. Ik neem dan wel aan dat je mede door je duidelijke standpunt alles er aan doet om zwanger te raken? En toch denk ik dat mocht je zwanger raken en je krijgt eerst voor je abortus een echo dat het je na de abortus toch wel iets doet? Hiermee bedoel ik geen spijt, maar ik kan niet begrijpen dat je gewoon normaal zoals anders doorgaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:22

Delphi schreef:
Ik had het idee dat mensen niet weten wat ze laten aborteren en hiermee bedoel ik hoe groot het is en dat het al alle vormen heeft.

Denk niet dat dit van belang is als je voor de volle honderd procent dr van af wilt, t moet weg en daar gaat het om.
Als vrouwen twijfelen komt dat er toch wel uit tijdens de gesprekken en mss gaan er dan nog een paar overstag, maar daat gaat het niet om.

Delphi schreef:
Ik neem dan wel aan dat je mede door je duidelijke standpunt alles er aan doet om zwanger te raken?

Mis het woordje 'niet' klopt dat?

Delphi schreef:
En toch denk ik dat mocht je zwanger raken en je krijgt eerst voor je abortus een echo dat het je na de abortus toch wel iets doet? Hiermee bedoel ik geen spijt, maar ik kan niet begrijpen dat je gewoon normaal zoals anders doorgaat...

Ik denk niet dat je me helemaal begrijpt, ik wil absoluut geen kinderen hier heb ik gegronde redenen voor.
Ben ook wel eens overtijd geweest hoor, als de dood dat ik zwanger was, maar de papieren lagen al klaar hoor, echt het is niets voor mij.
Voor een ander prima, maar niet in mijn leven :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:10

Chiqa schreef:
Denk niet dat dit van belang is als je voor de volle honderd procent dr van af wilt, t moet weg en daar gaat het om.
Als vrouwen twijfelen komt dat er toch wel uit tijdens de gesprekken en mss gaan er dan nog een paar overstag, maar daat gaat het niet om.

Mis het woordje 'niet' klopt dat?

Ik denk niet dat je me helemaal begrijpt, ik wil absoluut geen kinderen hier heb ik gegronde redenen voor.
Ben ook wel eens overtijd geweest hoor, als de dood dat ik zwanger was, maar de papieren lagen al klaar hoor, echt het is niets voor mij.
Voor een ander prima, maar niet in mijn leven :)

Nee, ik bedoel ook niet dat het in belang is van de keuze. Ik bedoel dat abortus mede door dat een serieus iets is en dat als je geen kinderen wilt je het ook dus zo goed mogelijk moet voorkomen. En niet zeggen van: we zien wel en tja ben ik zwanger dan haal ik het weg. Beter voorkomen dan genezen toch?

En jah ik ben idd het woordje 'niet' vergeten hahaha ;)

Ik begrijp heel goed dat je geen kinderen wilt. Je zegt dat je gegronde redenen hebt, al hoef je die niet eens te hebben. Als je gevoel 'nee' zegt is het al genoeg toch? Wat ik bedoelde was dat je hier heel koel overkomt. En ik bedoelde dat stel dat je zwanger raakt en je het weg laat halen, ondanks dat je 100% achter je keuze staat, het je waarschijnlijk toch wel iets moet doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:18

Chiqa schreef:
anneliesdj schreef:
Heb ik jouw naam genoemd?

Euhm, ja? Wat dacht je van deze opmerking gericht naar mij
annesliesdj schreef:
Dat vind ik niet, imo is een ongeboren kind net zo goed een kind als een geboren kind, waarom zou je de een wel mogen vermoorden en de ander niet?

En;

anneliesdj schreef:
Dus als jij moeder wordt en na een paar jaar vind je 't toch niet meer zo leuk vermoord je je kind ook gewoon?

Wordt wel degelijk uitgemaakt voor moordenaar en dat bevalt mij niet echt ik zet er daarom ook even een TEM op vidn de opmerking zeer onplezierig.

Ik zie daar toch nergens jouw naam genoemd worden hoor. Ik stel alleen een vraag nav jou opmerkingen, ik probeer het zo te plaatsen dat je mijn denkwijze wellicht beter snapt.
Ik vind jouw opmerkingen evengoed zeer onplezierig, daar TEM ik toch ook niet voor?

Chiqa schreef:
anneliesdj schreef:
Waarom ga jij dan niet van je padje als je een ongeboren kind een klompje cellen noemt? Zo noem je een geboren kind toch ook niet?
Wanneer is het volgens jou geen klomp cellen meer?

T is toch een klompje cellen? Waarom maak je dr zo'n onoverkomelijk drama van?

Jij en ik zijn evengoed klompjes cellen en toch spreek ik jou niet zo aan.
Een ongeboren kind heeft wel degelijk bewustzijn, kan voelen en horen dus ik vind het respectloos om het dan een klompje cellen te noemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:11

Bij mijn weten heeft een vruchtje dat nog geäborteerd mag worden geen bewust zijn, kan niet voelen en niet horen. Wettelijk word het ook niet als kind gezien. (ook niet als een ding trouwens)

Een opmerking onplezierig vinden of iemand uitmaken voor moordenaar vind ik ook nogal een verschil.

mysecrets

Re: Abortus of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:23

Ik zou abortus plegen, zeker omdat ik wel een type ben die het nooit zonder condoom zou doen en aan de pil ben.
Bij mij zou het dus echt een 'ongeluk' zijn en ik weet ook van mijzelf dat ik er absoluut niet klaar voor ben, woon bij mijn ouders, ben 16 jaar, heb niet eens genoeg geld om voor mijzelf te zorgen en laatstaan voor een kind :O

Nou lijkt een one-night-stand mij helemaal 3x niks, dat terzijde, dus mocht ik ooit zwanger raken zou dat waarschijnlijk van een vaste partner zijn... Dan zou ik het ook houden ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:40

pharagirlke schreef:
Bij mijn weten heeft een vruchtje dat nog geäborteerd mag worden geen bewust zijn, kan niet voelen en niet horen.

Ik vind eigelijk niet dat ik jullie nu zou moeten vertellen dat het wel zo is maar vooruit;

Rond 7-8 weken begint het de armpjes en beentjes te bewegen, in de 8e week wordt het zenuwstelsel gevormd. Vanaf ongeveer 11-12 weken reageert de baby op druk door zich te bewegen of te verplaatsen, iets later reageert het ook op bv kriebeling onder de voetzooltjes door zijn beentjes in te trekken. Vanaf 20 weken is het gehoor net zo goed ontwikkeld als dat van een volwassene, de baby hoort de hartslag en stem van zijn moeder maar ook geluiden van buitenaf.
De baby reageert op stemmen en (harde) geluiden maar reageert ook op verschillende soorten muziek. Als moeder haar hand op haar buik legt komen veel baby's daar tegenaan liggen, 'trommelt' moeder met haar vingers op haar buik dan trappelt de baby terug (vanaf 17-18 weken voelbaar voor de moeder).

En dit is nog maar een selectie, als je niet weet waar je 't over hebt, zeg dan ook niet zomaar wat.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 07-09-09 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:41

En er mag maar geaborteerd worden tot de 12e week.... Dus enkel als het "instinctief" reageert :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:52

*Zucht*
Er mag geaborteerd worden tot 24 weken, hoe komen jullie toch allemaal bij die 12 weken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:53

In België is het tot 12 weken ténzij er risico is voor de vrucht of de moeder als het geboren word (met risico bedoel ik voor 99% zekerheid dat er handicaps zullen zijn die het leven ernstig zullen beperken)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:56

O Belgie :P

Nederland is tot 22 weken 'normaal' en tot 24 weken bij een afwijking bij de baby. Met 20 weken wordt hier een echo gedaan om evt afwijkingen op te sporen, daarna heb je dus nog 4 weken om het al dan niet weg te laten halen mochten er afwijkingen zijn.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 07-09-09 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:57

ken een meid kind zat al haast 5 maanden in de buik heeft ze alsnog een abortus voor elkaar gekregen met veel moeite vond ik wel erg als ik merk dat ik zwanger ben gaat het er echt zo snel mogelijk uit wnat wachten tot het al helemaal ontwikkeld is en dan weghalen vind ik niet echt kunnen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:59

Was er bij haar een medische noodzaak dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:00

Citaat:
Samenvatting abortus wet:

Abortus is sinds 1990 niet meer strafbaar in België. Een vrouw die ongewenst zwanger is geworden kan een naar een arts gaan om haar te laten door verwijzen voor een abortus. Een arts mag dit om verschillende redenen weigeren. Het is dus van belang van te voren te vragen of de arts een abortus verwijzing zal afwijzen zodat een meewerkende arts kan worden gezocht.

In belgie mag een abortus na de veertiende week alleen nog plaatsvinden als het kind geboren zal worden met een ongeneeslijke afwijking of als de zwangerschap een gevaar is voor het leven van de vrouw

Vandaar... :)

Daan en je bent zeker dat er geen gevaar voor moeder of kind was?

Citaat:
In België is abortus provocatus volgens de huidige wetgeving onder bepaalde voorwaarden niet strafbaar tot 12 weken na de bevruchting (14e week amenorroe). Voorbij de 12e week tot aan de geboorte, is het niet strafbaar indien de zwangerschap een "ernstig gevaar" inhoudt voor de gezondheid van de vrouw of indien vaststaat dat het kind dat geboren zal worden, zal lijden aan een "uiterst zware ongeneeslijke kwaal".

van wikipedia. :) Dus tot twaalf weken na de bevruchting ténzij er echt iets "mis" is met het kind of dat de moeder het om een of andere reden niet zou overleven. Vandaar de 12 weken. De absolute maximum is in België trouwens 22 weken meende ik maar dan wel enkel als er gevaar is voor kind of mams maar daar ben ik niet heel zeker van! Dus als iemand dat kan bevestigen of ontkrachten?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-09-09 00:06, in het totaal 3 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:02

anneliesdj schreef:
Was er bij haar een medische noodzaak dan?

Nee ze twijffelde heel lang ze had pas geleden een jong paard gekocht en wou die liever houden dan dat ze geen tijd en geld meer ervoor zou houden ivm de baby..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:07

Dat lijkt me erg sterk tenzij het illegaal gedaan is. Buiten de termijn aborteren zonder medische noodzaak is nl wel strafbaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:09

Ja klopt maar 5 maanden zal nog net binnen de 24 weken zijn geweest ;) (5 maand is 22 weken)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:13

Nou dan denk ik dat het dus ilegaal is gedaan ze was in elk geval in der 4e maand , Alles was goed met baby en moeder hoor . Maar ze heeft gewoon duidelijk gezegt van dat ze twijffelde tussen der paard en der baby . Ze heeft overigens wel een paar klinieken af moeten gaan voordat er 1 gewillig was dit nog weg te halen . Maarja vind gewoon dat een abortus zo snel mogelijk moet gebeuren als je het ondekt want het kind ontwikkeld zich razen snel in die paar weken

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:25

Dit is eigenlijk zo'n ontzettend slecht topic voor mij om in te reageren, maar abortus is in mijn ogen gewoon No-done! :n
Ik ben dan ook aardig bevooroordeeld.... Als je wil zien hoe een baby eruit ziet die eigenlijk in NL nog weggehaald mag worden moet je maar even in mijn profiel kijken.... imo mag... nee, moet je dus een verdomd goede reden hebben om een kindje weg te laten halen....

Edit: Helft van mijn tekst weggehaald, heb echt geen zin in een discussie hierover, of om mijn beweegredenen uit te moeten leggen :n imo is er geen grijs, enkel zwart of wit met dit onderwerp...
Laatst bijgewerkt door Djoena op 08-09-09 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:30

Die begeleiding is niet om over naar huis te schrijven, neem dat nou maar met een gerust hart van een "een ouder kind" aan. >;) (gescheiden ouders maar al sinds ik 4 ben. Dus ik herinner me niet anders dan door 1 ouder verzorgt worden) Zelfs met allimentatie en kindergeld is het al verdomde moeilijk. Ik denk dat jij eens moet gaan nagaan of het werkelijk "niet meer onmogelijk is" voor een jonger iemand om een kind alleen op te voeden. Zonder allimentatie enz. Bovendien, wil je dan toch zo traditioneel zijn: Die kinderen komen er niet omdat ze het met zichzelf gedaan heeft hoor. Waarom zou enkel de moeder haar verantwoordelijkheid moeten opnemen? Die gozer was er toch ook bij?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:43

Je kan voor abortus zijn, of tegen. Uiteraard ondersteund met wat nuances hier en daar, maar zo simpel is het.
Feit blijft is dat mensen niet voor elkaar hoeven te bepalen wat mag en wat niet mag. Wat moet en wat niet moet.

Waarom willen mensen die tegen abortus zijn anderen (die er anders tegenaan kijken) hier zo graag van weerhouden? Het (al dan niet) krijgen van een kind is zó persoonlijk en zó privé... Waarom moeten mensen die om wat voor reden dan ook besluiten om over te gaan tot abortus van anderen horen dat ze "moorden" en "verkeerd bezig zijn"?

Ik maak me vooral zorgen om al die kinderen die geboren worden bij ouders die eigenlijk helemaal niet capabel zijn, maar het zelf vaak niet in zien. Dus de optie adoptie komt voor sommige kinderen helemaal niet aan de orde, hoewel het wellicht beter zou zijn. Tienermoeders met problemen die zichzelf amper staande kunnen houden in hun hectische leven...en die moeten zo'n klein mensje op laten groeien?

Probleemgezinnen komen vaak voort uit probleemgeneraties. Ouders met problemen krijgen kinderen met problemen, die ook weer kinderen krijgen met problemen enz enz. Alle instanties slaan de handen in één om de boel in het gareel te krijgen. Maarja, de werkdag van een hulpverlener is ook gewoon om 17:30 afgelopen hoor en dan gaan ze gewoon naar huis. En natuurlijk is er crisisdienst en kan je bij nood altijd hulp krijgen. Maar als je niet zelfstandig een gezin draaiende kunt houden (en geloof me daar hebben veel mensen zonder problematische achtergrond al moeite genoeg mee) dan moet je de maatschappij ook niet opzadelen met jouw probleemgezin en ongewenste kind.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:53

Robynn schreef:
Edit: Helft van mijn tekst weggehaald, heb echt geen zin in een discussie hierover, of om mijn beweegredenen uit te moeten leggen :n imo is er geen grijs, enkel zwart of wit met dit onderwerp...

Omdat dit voor jouw zwart/wit is, is dat het nog niet voor een ander, integendeel bewijst dit topic. En ik denk eigenlijk dat er maar bar weinig meiden zijn die geen goede reden hebben om abortus te plegen, en die het zien als 'een gemakkelijke oplossing'. Behalve een paar uitzonderingen.

Om op de openingspost terug te komen, ik zou abortus plegen in mijn huidige situatie (studente). Afgezien dat ik een vriend heb ;) , ben ik zoiezo al niet van de one-night-stands, en al helemaal niet zonder een hoop voorbehoedsmiddelen. Ik ben er dan ook vrij zeker van mezelf dat ik nooit in zo'n situatie zou verzeilt geraken, goddank.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:54

Het probleem rond abortus bestaat al heel lang.

Het feit of een foetus kan voelen en reageert op druk is meer een reflex dan het selectief bewegen van spieren om weg te zijn van die druk.
Reflexen zijn imo geen reden om geen abortus te mogen doen.

Wat is erger in dit verhaal?
Koppel 1 wil wel kinderen maar zijn absoluut niet in staat om voor een kind te zorgen. (geen tijd, geen geld, ouders mentaal niet goed genoeg, maakt allemaal niet uit welke reden.)

Koppel 2 wil geen kinderen en mogen niet laten aborteren.

Vraag: wel kind komt er het slechtste uit?
Met liefde alleen kom je er niet en zonder liefde heb je ook weinig aan je leven.

In deze gevallen moeten abortus kunnen vind ik.
Al die zever ivm ''enkel als verkrachting'' vind ik nogal gemakkelijk.
Kinderen moeten een perspectief hebben van een goed leven in een zo gezond mogelijke omgeving. (dit bij de geboorte. wat nadien allemaal verandert zijn meestal onverwachte zaken).

Als je geen waardig leven kunt bieden aan je foetus (want dat is het nog steeds), laat het dan weghalen.

1 kleine opmerking nog; ik vind abortus voor veel mensen wel precies een 'gemakkelijkheidsoplossing' geworden.
'Oh even niet veilig sex gehad, laten we het even weghalen...'
Akkoord, je moet niet je hele leven 'gestraft' worden mocht je het écht niet willen, maar denk dan toch na...
Onveilig vrijen is gevaarlijk. Zelfs alleen pil of condoom is niet veilig.
Jammer dat zo weinig mensen dit beseffen.
Ik denk dat hier op bokt zelfs 70 tot 80 % van de mensen met een vaste relatie, niet beide samen gebruikt. En toch willen ze geen kinderen ;)
Begrijpe wie begrijpe kan.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 01:08

@phaser:
Goed verwoord!

Maar laten we in het algemeen stellen dat de pil of het mirenaspiraal eigenlijk altijd wel afdoende is om zwangerschap te voorkomen. Uiteraard zijn de verhalen bekend van de vrouwen die tóch zwanger raakten ondanks spiraal/pil, maar dat blijven toch de uitzonderingen (0,01%). Bij de pil ligt het toch voor een groot deel aan je inname trouw. Vriendin van mijn schoonzus raakte ook zwanger door de pil heen, maarja...die was ook weleens slordig met innemen en dan gaat het wel een keer "mis" natuurlijk. Ze heeft nu een wolk van een dochter trouwens.

Verder wil ik nog even aanstippen in deze discussie dat Nederland nog altijd een van de laagste abortuscijfers ter wereld kent, samen met Zwitserland en Zweden. Een deel van de abortussen is ook nog bij vrouwen uit het buitenland, die speciaal hiervoor naar Nederland komen. Verder behoeft het geen uitleg dat er jaarlijks vele vrouwen sterven aan de gevolgen van illegale abortussen (de breinaald methode zeg maar...). Dus ik vind eigenlijk dat we zeer dankbaar moeten zijn dat vrouwen in Nederland dat niet hoeven te ondergaan en er gewoon professioneel en veilig behandeld kan worden.