Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:47

Pashon schreef:
ja ik ben zelf wel eens zwanger geweest, heb een prachtige dochter en ben momenteel ook zwanger dus zou maar een beetje oppaasen met je uitspraken die je doet.

Je mening geven of mensen veroordelen zit een groot verschil in.

Hoe kom je er dan bij dat je volgens het boekje (welk boekje???) jezelf op moet sluiten en geen contact mag hebben met de buitenwereld???

Waarom moet ik oppassen met mijn uitspraken hierover? Het is MIJN mening nou eenmaal, net als jij de jouwe hebt. Rook jij ook nog soms?

Pashon

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:51

omdat jij mensen veroordeeld, daarom zou ik maar heel goed oppasen met de uitspraken die je doet.

omdat bijna alles slecht is tegenwoordig, je mag niks meer tijdens je zwangerschap daarom kan je je beter opsluiten in een kamertje dan ben je afgezonderd van alles wat slecht is voor een ongeboren baby.

en nee ik rook niet, ben gestopt met roken toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. buiten dat om is mensen veroordelen alsnog wat anders als een mening geven.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:52

De wetenschap dat het schadelijk kan zijn is voor mij genoeg om het te laten.
Vandaar ook dat ik op let met eten, heb bijvoorbeeld ook geen koffie gedronken of cola of iets dergelijks, uiteraard alle andere dingen waarvan bekend is dat het schadelijk kan zijn gelaten. Vind dat ook geen probleem, wat is een jaar of zo van je leven, ten op zichte van de gezondheid van een heel mensenleven?
Ik zou het mezelf kwalijk blijven nemen als ik willensenwetens iets gedaan zou hebben en mijn kind daarvan de consequenties van moest dragen.
Verder als wij ooit nog eens zwanger worden, zorg ik al dat al die factoren voorheen niet in mijn menu voor komen... en ja ik weet dat het lang kan duren voordat je zwanger bent...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:53

En o ja, ik heb niet negen maanden opgesloten gezeten :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:54

Pashon; gewoon een algemene vraag, zie jij je kinderen als jou bezit of als een individu?

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:54

Nathalie schreef:
Als het 5 jaar duurt voordat je zwanger bent, moet je dan maar 5 jaar niet roken? Terwijl die behandelingen in het ziekenhuis zo ontzettend veel stress en verdriet met zich mee brengen?
Mijn gyn zegt lekker blijven roken, maar idd, als je positief test, gooi ze dan meteen weg ajb.
Als je zelf niet jaren bezig bent om zwanger te worden met behandelingen in het ziekenhuis, weet je niet waar je over praat... T spijt me zeer, maar ik heb die sigaretten écht nodig tijdens de behandelingen. Ik drink niet, gebruik geen drugs, en als ik ooit een eisprong mag krijgen zal ik na de eisprong ook nooit 'verboden' dingen eten. Maar die sigaretjes blijven totdat ik een positieve test gehad heb, dan gaan ze ook meteen de prullebak in! Stoppen met roken zorgt er nl niet voor dat je makkelijker zwanger wordt... :n

Ik ken ook een verhaal van iemand waarbij de partner rookte, en de IVF-arts onmiddellijk zijn pen neergooide op het moment dat dat naar voren kwam en weigerde nog verder te gaan met de behandeling... :oo Blijkbaar verschillen de meningen dus ook nog heel sterk in IVF-land...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:57

Pashon schreef:
omdat jij mensen veroordeeld, daarom zou ik maar heel goed oppasen met de uitspraken die je doet.

omdat bijna alles slecht is tegenwoordig, je mag niks meer tijdens je zwangerschap daarom kan je je beter opsluiten in een kamertje dan ben je afgezonderd van alles wat slecht is voor een ongeboren baby.

en nee ik rook niet, ben gestopt met roken toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. buiten dat om is mensen veroordelen alsnog wat anders als een mening geven.

Je mag juist heel veel als je zwanger bent tegenwoordig. Je kunt, als alles goed gaat, lang door blijven werken, lang door gaan met sporten, het kan allemaal. Er was ooit een tijd dat je bijna alleen nog maar in bed mocht liggen, maar die tijd is allang voorbij.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je op moet passen met genotsmiddelen als sigaretten, drank en drugs. Alles wat jij binnen krijgt, krijgt jouw kind ook. Daar hou je toch rekening mee als je zwanger bent? En zijn er wel complicaties, dan pas je je nog wat meer aan.
Ik vind het lichtelijk overdreven om te stellen dat je niets mag tijdens je zwangerschap, als je een gezonde zwangerschap hebt. Gelukkig hebben de meesten dat. Ik had helaas de pech dat ik 9 maanden kotsmisselijk geweest ben door de hormonen. Daar kun je weinig aan doen. Ben er wel door in het ziekenhuis terecht gekomen, door uitputting/uitdroging. Als je dan nog een bevalling moet doen, dat is niet fijn, want je hebt je kracht hard nodig ;) . Maar ik heb uiteindelijk een hele gezonde, prachtige dochter gekregen, waar ik dolgelukkig mee ben.

Ik veroordeel geen mensen, hooguit het gedrag. Dat is een wezenlijk verschil. ;)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-07-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:58

BrittKitt schreef:
Pashon; gewoon een algemene vraag, zie jij je kinderen als jou bezit of als een individu?

waar slaat deze vraag op?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:03

Twiggy2008 schreef:
BrittKitt schreef:
Jasmijn76; niet alles persoonlijk aantrekken ;)
Ik kon echt wel uit je post opmaken dat je absoluut niet trots bent op wat je hebt gedaan en ik bedoel jou dan ook absoluut niet in mijn posts! Je hebt duidelijk gehandeld uit het beste wat je kon en dat vind ik knap van je :j

Twiggy; ik denk dat je door met een verslaving ter wereld te komen je automatisch verslavingsgevoelig wordt. Dus dat je zeker weten makkelijker gaat roken later :j Natuurlijk zijn sommige mensen hier gevoeliger voor dan anderen.

Ik sluit me aan bij jouw eerste stukje m.b.t. Jasmijn76. Zij gaf mij met haar post ook het idee dat ze er helemaal niet trots op was en gelukkig heeft ze wel twee gezonde kinderen gekregen. Ik vind haar houding en haar prestatie dan ook knap!!

En dat laatste stukje, ja, dat kan heel goed. Ik ben zelf ook verslavingsgevoelig, maar niet doordat mijn ouders rookten. Die waren allang gestopt, toen ik kwam. Ik weet wel dat er in die tijd (1969/1970) er nog niet zoveel bekend was over de gevolgen van roken. ;)

ik reageerde volgens mij een beetje fel :o

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:05

maar buiten dat alles, denk ik wel dat verslavingen genetisch zijn bepaald..en volgens mij heb ik wel eens een onderzoek gelezen over drankgebruik, dat daar ook in werd bewezen..wat niet wil zeggen dat we dat automatisch gelijk ook verslaafd zijn...neem mn ouders, alletwee rokers, mn zus rookt niet..ik en mn broertje wel...dus ik denk wel dat de kans veel groter is dat kinderen sneller gaan roken als de ouders/verzorgsters roken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:07

Jasmijn76, geef niet, hoor. ;) :)

Ik ken zelf iemand die in zo'n soort situatie heeft gezeten in haar zwangerschap. Die man heeft haar in de steek gelaten en zij vond het ook heel moeilijk om te stoppen met roken. Maar ze realiseerde zich wel dat het niet ok was en dat vind ik toch een ander verhaal dan dit rookgedrag zomaar goed praten. :)
Zij rookt nu ook gewoon buiten, ze wil die rook ook niet in de buurt van haar kind.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:09

Haha dat doen er meer hier in het topic hoor :D
Maar zoals ik in een eerdere post ook al zei, het gaat mij vooral om de mensen die bewust zwanger worden terwijl ze roken en dan niet (willen) stoppen. Dáár kan ik met mijn verstand niet bij.

Pashon schreef:
snap niet waar jij je druk om maakt, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of die wel of niet roken tijdens de zwangerschap.

er zijn zoveel dingen slecht, als je volgens de boekjes je zwangerschap moet voldragen dan moet je je zelf opsluiten in een klein kamertje en elk contact met de buitenwereld vermijden.
Overigens zijn er genoeg mensen die advieseren als stoppen veel stress opleverd door te roken, stress is veel slechter voor je baby als roken.

Leven en laten leven.

Om de dikgedrukte regel vraag ik dat.
Natuurlijk bepaal je zelf voor je eigen kinderen wat goed voor ze is en wat niet, maar ook als het gaat om gezondheidsrisico's? Je neemt je kind toch ook mee naar de dokter als het ziek is en voorkomt op elke mogelijke wijze dat er ooit iets met ze gebeurt? Waarom dan niet in dit geval?

Wat ik wel jammer vind is dat elke moeder die reageert zich per direct de gebeten hond voelt en keihard tegen alles in gaat in deze discussie. Voel je niet direct zo aangevallen jongens :D

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:12

ik denk dat er zo fel wordt gereageerd omdat we(ik spreek even namens de rokers) zelf ook dondersgoed weten dat het gewoon slecht is...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:14

ik voel me ook niet aangevallen, absoluut niet. ik reageer misschien wat fel omdat mensen aangevallen worden, terwijl je de hele situatie niet kent van sommige mensen. en dan kunnen sommige uitspraken hier nogal heel hard aankomen.
zodra ik wist dat ik zwanger was (niet bewust zwanger geworden dus) ben ik direct gestopt met roken zo ben ik ook nu gestopt. in huis word niet gerookt simpel.

Ik praat het ook niet goed dat andere zwangere vrouwen gewoon de een na de ander nog opsteken. Wel vind ik dat dit iedereen zijn eigen keuze is en vind niet dat iemand het recht heeft om zulke vrouwen dan te gaan veroordelen alsof ze daardoor slechtere moeders zijn.
Het is bewezen dat roken slecht is zoals zoveel dingen slecht zijn in het leven, het is ook bewezen dat stress nog slechter voor een ongeboren kindje is als roken. dus kiezen uit 2 kwaaien en kan me heel goed voorstellen dat sommige zwangere vrouwen door omstandigheden het niet op kunnen brengen om te stoppen.

Om je vraag te beantwoorden, ik zie mijn kinderen als bezit en als individu. iedereen is anders maar kom niet aan mijn kinderen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:17

Pashon schreef:
slechtere moeders

Wat is een slechtere moeder en wat is een goede moeder (in spe)?

Want eerlijk is eerlijk: iemand die bewust gewoon doorpaft (dan praat ik niet over een enkel sigaretje, alhoewel mij dat veel moeilijker lijkt dan helemaal stoppen) is mijns inziens gewoon echt een slechtere moeder dan een vrouw die stopt met roken om haar kindje een betere basis te geven :o

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:18

Chubby schreef:
Pashon schreef:
slechtere moeders

Want eerlijk is eerlijk: iemand die bewust gewoon doorpaft (dan praat ik niet over een enkel sigaretje, alhoewel mij dat veel moeilijker lijkt dan helemaal stoppen) is mijns inziens gewoon echt een slechtere moeder dan een vrouw die stopt met roken om haar kindje een betere basis te geven :o

en dat vind ik mensen veroordelen en niet kunnen!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:18

Jasmijn76, je bedoelt dat deze rokers zich aangesproken voelen ;) ?

Pashon: natuurlijk weten we niet alle achtergronden, maar in het algemeen kun je toch wel een oordeel hebben over roken en zwanger zijn?

Ik weet dat het een eigen keuze is, maar ook weer niet, je keuze heeft nl. niet alleen consequenties voor jezelf.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:20

je kan een mening hebben mensen veroordelen of een oordeel hebben over mensen vind ik niet kunnen. ongeacht wat de situatie ook is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:21

Pashon schreef:

En jij mag wel je mening geven en ik niet?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:23

Pashon schreef:
je kan een mening hebben mensen veroordelen of een oordeel hebben over mensen vind ik niet kunnen. ongeacht wat de situatie ook is.

Joh hou toch op... :D Jij hebt nooit een oordeel over mensen en vind alle keuzes die een ander maakt ongeacht de gevolgen gewoon oke?!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:25

Chubby schreef:
Pashon schreef:

En jij mag wel je mening geven en ik niet?

ik zeg niet dat jij je mening niet mag geven. ik zeg enkel dat ik het niet vind kunnen om mensen te veroordelen.
zoals ik al zei leven en laten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:26

Twiggy2008 schreef:
Cola lust ik niet en autorijden, tja, er zijn risico's, maar je hebt nog aardig wat zelf in de hand. En rijdt een ander roekeloos, dan heb je gewoon pech, even l.ullig gezegd. Ik rijd ook paard, misschien loop ik daar wel meer risico mee. ;)
.

Dat bedoel ik niet echt.....Al dat fijnstof wat je longen binnendringt....Is slechter voor je dan een pakkei sigaretten per dag roken hoor. Ook voor het ongeboren kind

.
Chubby schreef:

Want eerlijk is eerlijk: iemand die bewust gewoon doorpaft (dan praat ik niet over een enkel sigaretje, alhoewel mij dat veel moeilijker lijkt dan helemaal stoppen) is mijns inziens gewoon echt een slechtere moeder dan een vrouw die stopt met roken om haar kindje een betere basis te geven

Kan je ook je oordeel geven met enig respect? Topic wordt steeds persoonlijker.
Want wat jij nu beweerd slaat natuurlijk nergens op.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:27

Ik heb gerookt tot 26 weken. Heb altijd geroepen dat zodra ik zwanger zou zijn dat ik gelijk zou stoppen maar dat viel gewoon heel erg tegen ook omdat mijn man gewoon door rookte.
Ik rookte toen nog een stuk of 4 per dag.
Met 26 weken belandde ik in het ziekenhuis en mocht ik mijn bed niet meer uit en zo geschiedde de laatste sigaret.
das nu 3 jaar geleden!
En mijn dochter was 8 pond en niet bepaald een kleintje...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:29

Ik zeg het toch niet tegen die betreffende persoon? Ik hou mijn mening daarover voor mezelf.

Maar als ik de onderzoeken vertrouw, uit ervaring weet dat roken slecht voor je is en dus doorroken tijdens een zwangerschap slecht vind voor een beeb; moet ik dan een moeder die stom doorpaft niet minder verantwoordelijk en zorgzaam vinden voor haar ongeboren kind als een moeder die haar eigen wil en kunnen opzij zet voor haar baby? :+

Wat vind jij dan van een moeder die blowt tijdens de zwangerschap? Is dat net zo'n goede moeder (in spe) als iemand die niet blowt?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:31

Chiqa schreef:
Kan je ook je oordeel geven met enig respect? Topic wordt steeds persoonlijker.Want wat jij nu beweerd slaat natuurlijk nergens op.

Wat ik beweer komt voort uit diverse argumenten die gedurende het topic zijn aangehaald. Daarop staaf ik mijn mening.

Ten tweede: indien jij vind dat het topic steeds persoonlijker wordt door mijn bijdragen, vind ik dat bijzonder. Ik discussieer al het gehel topic mee en enkele pagina's eerder werd juist deze discussie als prettig ervaren ivm het uitblijven van persoonlijke aanvallen. Wellicht is het ook de ontvanger van een boodschap die deze een kleurtje geeft?