Ik maak altijd mijn dagplanning in mijn hoofd zodat ik precies weet wat ik ga doen. En dan moet mijn moeder me niet onverwacht vragen of ik nú even boodschappen ga doen

Weekendjes weg als verrassing valt ook niet in goede aarde, hoe lief ook bedoeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Het fenomeen HSP zoals beschreven in het boek "Hoog Sensitieve Personen" van Elaine Aron is uitsluitend gebaseerd op statistisch onderzoek. Aron gebruikte daarvoor haar eigen cliënten, en was dus zowel behandelaar als onderzoeker. De uiterst subjectieve diagnose HSP is niet geverifieerd door derden. Verder ontbreekt deugdelijke neurologische of psychologische onderbouwing volledig.
Er bestaan geen sluitende diagnostische criteria voor hoogsensitiviteit. De kenmerken zoals deze in Aron's boek en in zelftests op het internet te vinden zijn uiterst aspecifiek, vaag en subjectief. Hoe test je bijvoorbeeld objectief of iemand gevoelig is voor lawaai of muziek? Wat is gevoeligheid voor muziek exact? Waar ligt de grens tussen erg gevoelig en minder gevoelig? Andersom is niet iedere musicus hoogsensitief, maar vermoedelijk wel gevoelig voor muziek.
pharagirlke schreef:Elain Aron is ook meteen de énige die er een onderzoek naar gedaan heeft. En waarom haar onderzoek niet te betrouwen is? Nou hier om:Citaat:Het fenomeen HSP zoals beschreven in het boek "Hoog Sensitieve Personen" van Elaine Aron is uitsluitend gebaseerd op statistisch onderzoek. Aron gebruikte daarvoor haar eigen cliënten, en was dus zowel behandelaar als onderzoeker. De uiterst subjectieve diagnose HSP is niet geverifieerd door derden. Verder ontbreekt deugdelijke neurologische of psychologische onderbouwing volledig.
Er bestaan geen sluitende diagnostische criteria voor hoogsensitiviteit. De kenmerken zoals deze in Aron's boek en in zelftests op het internet te vinden zijn uiterst aspecifiek, vaag en subjectief. Hoe test je bijvoorbeeld objectief of iemand gevoelig is voor lawaai of muziek? Wat is gevoeligheid voor muziek exact? Waar ligt de grens tussen erg gevoelig en minder gevoelig? Andersom is niet iedere musicus hoogsensitief, maar vermoedelijk wel gevoelig voor muziek.
Kortom; een onderzoek van niets dat niet is opgenomen in de wetenschap want anders was het begrip wel erkend geweest. Een boek schrijven kan en mag iedereen over alles.... Anders had de mevrouw van Harry Potter nu wel een probleem.
Ze noemt zichzelf ook HSP dus het is logisch dat ze echt vind dat het bestaat he.
pharagirlke schreef:Elain Aron is ook meteen de énige die er een onderzoek naar gedaan heeft. En waarom haar onderzoek niet te betrouwen is? Nou hier om:Citaat:Het fenomeen HSP zoals beschreven in het boek "Hoog Sensitieve Personen" van Elaine Aron is uitsluitend gebaseerd op statistisch onderzoek. Aron gebruikte daarvoor haar eigen cliënten, en was dus zowel behandelaar als onderzoeker. De uiterst subjectieve diagnose HSP is niet geverifieerd door derden. Verder ontbreekt deugdelijke neurologische of psychologische onderbouwing volledig.
Kortom; een onderzoek van niets dat niet is opgenomen in de wetenschap want anders was het begrip wel erkend geweest. Een boek schrijven kan en mag iedereen over alles.... Anders had de mevrouw van Harry Potter nu wel een probleem.
Ze noemt zichzelf ook HSP dus het is logisch dat ze echt vind dat het bestaat he.
pharagirlke schreef:Oh over het praten doe ik niet moeilijk, ik doe moeilijk om het feit dat mensen zeggen dat het bewezen is.
Overigens heb ik mijn bericht aangepast met een tip:
Concentreer je op je "derde oog" (een chakra die "tussen" je twee ogen zit. Iets meer naar boven) en doe alsof het een bloem is die sluit, of doe een poortje dicht. Iig visualiseer je dat je iets dicht doet. (iets wat voor jou het meest logisch is). Als die dicht is, visualiseer je dan een schild rondom heel je lichaam van licht.Et voila, je zal je meteen een stuk beter voelen.
Adem terwijl je visualiseert goed in en uit, zorg dat je blijft ademen en dat je rustig ademt. Het moet nl van uit ontspanning. Het beste zou zijn als je, zeker als je voor de eerste keren afsluit, even een tweetal minuten kon mediteren.
Cyntje schreef:Ik ben onderzocht op FM al vond ik de arts maar apart en niet echt duidelijk onderzoek doen. Ik wil hier ook nog een 2nd opinion voor denk ik.
Als de kat bijvoorbeeld over mijn borstkas loopt dan krampeer ik van de pijn en zo op nog wel meer punten
Verder heb ik wel ook PDS
pharagirlke schreef:verootjoo: het is ook niet verplicht. Ik sluit me ook niet altijd af, alleen als ik al moe ben (als ik slecht geslapen heb oid) of op wedstrijd voor mijn proeven. Maar omdat een paar mensen hier niet wisten hoe af te sluiten en dat wel wilde.
_Patriciaa: JepIk weet iig waar het om gaat maar gezien het nooit echt bewezen is durf ik mezelf geen HSP te noemen. Mede omdat ik geen enkel kenmerk vind dat niet op vrijwel al mijn vrienden van toepassing is.
Ik ben gewoon... Gevoeliger dan gemiddeld en zie meer details. Voorlopig.
Tot iemand eens met een echte, degelijke opzet kan komen van wat een HSP is en moet kunnen/hebben.