Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Mexico gangers opgelet!!-->dodelijk griepvirus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:55

Dat zou mooi zijn. Vanmorgen op CNN waren ze er nog van overtuigd dat het niet humaan was.

Over stemmingmakerij gesproken. De eerste buitenlandse dode (baby in de VS) blijkt een mexicaanse baby te zijn waarvan de ouders naar de VS zijn gegaan in de hoop voor betere hulp. Dat relativeert dus ook weer.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:01

Ik vind het wel heel erg en overdreven om 300.000 dieren te gaan slachten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:18

Zwerte schreef:
en waarschijnlijk is dit dus een humaan virus... wel deeltjes van varkensvirus maar niet van varkens afkomstig (waarschijnlijk)

Ik las ergens dat een 4-jarig jongetje misschien aan de basis ligt van de griep, hij was een tijd geleden ziek(Mexico) en op mum van tijd had 1 op 6 inwoners in het dorp ademhalingsproblemen, er was ook een grote varkensfabriek dichtbij waar al klachten voor waren.

Mexico-stad zou ook op de lijst hebben staan van risicosteden waar wel eens een epidemie kon uitbreken. De bevolkingsdichtheid is enorm klein, er wonen ontzettend veel mensen en ze hadden er waterproblemen, waardoor iedereen minder water moest gebruiken, wat weer resulteerde in minder hygiëne.

En 300.000 varkens lijkt me ook een beetje een vorm van massahysterie, totaal niet relevant, maar vergeet niet dat Egypte een streng islamitisch land is waar varkens sowieso geen aanzien hebben, ik denk dat ze daar een stuk minder inzitten met die arme varkentjes dan hier.

Maar ik doe gewoon verder met min leventje en ik zie wel wat er van komt, momenteel maak ik me nog meer zorgen dat ik straks in een auto-ongeval sterf of kanker krijg, ik zal me pas zorgen maken dat ik de griep krijg als het zich ook daadwerkelijk hier in groot tempo verspreidt, vind het alleen mooi om te zien hoe de media in staat is zo'n massahysterie te kweken voor iets wat nog absoluut niet zeker is :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:24

Vind niet echt dat je van een massahysterie kan spreken, bezorgdheid ja. Maar massahysterie wel erg uitvergroot.

Ik wacht lekker af met zoveel tegenstrijdigheden ga je op de duur toch maar kiezen wat het beste in je straatje past.

De vrees voor een pandemie is niet zo onterecht, dus zijn mensen natuurlijk bang voor elke kandidaat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:26

katiavl schreef:
De vrees voor een pandemie is niet zo onterecht, dus zijn mensen natuurlijk bang voor elke kandidaat.

Gelukkig kennen "de mensen" de meeste kandidaten niet eens!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:26

Katja schreef:
Nee hoor maar het is een vaststaand feit dat mensen met een goede weerstand bij een virus wat van dieren afkomstig is juist het kwetsbaarst zijn.

Als mensen uit die leeftijdsgroep (14-30 jarigen zeg maar) zo'n goede weerstand hadden zou dat ook niet de leeftijdgroep zijn waarbij bijvoorbeeld de ziekte van Pfeiffer zo vaak voorkomt. ;)

In Egypte is dit gewoon aangegrepen om eindelijk af te komen van wat moslims onreine dieren noemen.
De christenen (die dus ook de varkenshouders zijn) zijn daar in de minderheid.

Een pandemie gaat er ooit komen, is het niet door dit virus dan wel door een ander. Dat is gewoon niet te voorkomen.
Paniek is nergens voor nodig, tegen de tijd dat je doodziek bent is het vroeg genoeg om in paniek te raken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:31

ThePast03 schreef:
Als mensen uit die leeftijdsgroep (14-30 jarigen zeg maar) zo'n goede weerstand hadden zou dat ook niet de leeftijdgroep zijn waarbij bijvoorbeeld de ziekte van Pfeiffer zo vaak voorkomt. ;)
Dat lijkt me niet echt relevant. Het gaat erom dat het afweersysteem in de leeftijd van 20-40 jaar het sterkste is en dat geeft ook weer bepaalde risico's.
Mijn nichtje heeft er een heel interessant proefschrift over geschreven zal eens vragen of dat ook ergens online staat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:34

Niet te voorkomen? Er kunnen iig voorzorgsmaatregelen worden gemaakt.

En je weet dat de ziekte van Pfeiffer ook wel de zoenziekte wordt genoemd? En pfeiffer is ook niet gewoon een griepje.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:41

Katja schreef:
Dat lijkt me niet echt relevant. Het gaat erom dat het afweersysteem in de leeftijd van 20-40 jaar het sterkste is en dat geeft ook weer bepaalde risico's.
Mijn nichtje heeft er een heel interessant proefschrift over geschreven zal eens vragen of dat ook ergens online staat.

Waarom niet relevant? Pfeiffer is toch ook een virus?

Die leeftijdsgroep is het meest actief (soms te actief wat de weerstand niet ten goede komt), komt het meest in aanraking met grote groepen mensen en hebben bijvoorbeeld minder virussen doorstaan (en daar dus weerstand tegen opgebouwd) dan bejaarden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:42

x_Marr schreef:
En je weet dat de ziekte van Pfeiffer ook wel de zoenziekte wordt genoemd? En pfeiffer is ook niet gewoon een griepje.

Daar ging het niet om, ik weet wat Pfeiffer is.
Gaat er om dat pfeiffer ook een virus is wat ook voornamelijk bij die leeftijdsgroep voorkomt en zelden bij ouderen.

Misschien dat bejaarden en hele jonge kinderen wel meer risico hebben op overlijden, maar op zich zou ik het niet vreemd vinden als juist in de leeftijdscategorie 14-30 jaar de meeste besmettingen zouden plaatsvinden.

Edit: En voor de mensen die echt bang zij, Tamiflu kun je gewoon bestellen:
https://secure.dokteronline.com/apothee ... &test=true

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:57

Whoej! Daar kost ie 79.95! Fabrikanten maken er wel gebruik van!

Bij de apotheek betaal je 30,00 voor een kuur.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:02

Zo goed als alle virussen gaan via allerlei diersoorten. Waarbij varkens de zogenaamde "mix pool" zijn.

Varkens pikken een virus op van andere beesten, in hun lichaam veranderd het op de een of andere manier (of combineert het met andere virussoorten) en verspreid vervolgens weer naar andere dieren of mensen.

verder ga ik met Plunk mee. Er zijn inderdaad virussen en bacteriën die juist in spelen op de gezondheid van de mens. Maar over het algemeen zijn het juist de jongeren en ouderen die leiden aan ziektes. De Spaanse griep was een uitzondering en trof inderdaad vooral de gezonde middel generatie. Maar dat was eerder uitzondering dan regel.

Ik maak me voor alsnog in ieder geval geen zorgen. Deze griep is lang niet zo dramatisch als de spaanse griep in 1918, de verspreiding lijkt minder snel te gaan, er zijn mensen herstellende en leggen niet na 48 uur na de eerste symptomen het loodje.

zolang officiele bronnen geen nieuws brengen over een dramatische sterke verspreiding van mens op mens (want daar ligt de echt risico factor) maak ik me niet druk.

Overigens kun je best Tamiflu bestellen, maar of het nut heeft is een tweede. Er is nergens bewijs dat Tamiflu ook daad werkelijk helpt tegen deze vorm. Bovendien nogmaals, zolang de verspreiding van mens op mens lijkt mee te vallen, is er nog geen reden tot paniek.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:04

En als je ziek word lijkt het me niet om aan zelfbehandeling te beginnen in deze fase.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:05

volgens mij is juist het probleem dat het zich verspreid van mens tot mens?
Anders maken ze zich toch niet zo druk met alarmfase 4?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:07

Shiloh schreef:
zolang officiele bronnen geen nieuws brengen over een dramatische sterke verspreiding van mens op mens (want daar ligt de echt risico factor) maak ik me niet druk.

Overigens kun je best Tamiflu bestellen, maar of het nut heeft is een tweede. Er is nergens bewijs dat Tamiflu ook daad werkelijk helpt tegen deze vorm. Bovendien nogmaals, zolang de verspreiding van mens op mens lijkt mee te vallen, is er nog geen reden tot paniek.

Zojuist heeft het WHO bekend gemaakt dat ze dicht tegen alarmfase 5 aanzitten. Dat het van mens op mens verspreidt was al duidelijk, voor vakens hoef je niet zo bang te zijn.
Mondkapjes helpen alleen voor degene die al ziek zijn om de ziekte te verspreiden, niet echt om te voorkomen dat je besmet wordt.
Verder is het advies: handen wassen en hoesten met je elleboog voor de mond in plaats van met je hand voor de mond (voorkomt besmettingen door handen schudden).

Voor sommige mensen heeft het bestellen van Tamiflu blijkbaar nut. Doe voelen zich minder angstig door het creeren van een schijnveiligheid. Een Nederlandse viroloog beweerde overigens dat Tamiflu wel hielp.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:10

katiavl schreef:
En als je ziek word lijkt het me niet om aan zelfbehandeling te beginnen in deze fase.

Vertel dat de mensen die massaal nu Tamiflu bestellen en mondkapjes gaan kopen. :D

Als je al griep krijgt nu wordt gewoon aangeraden om je dokter te bellen en thuis te blijven (voor het geval dat het wel de Mexicaanse griep blijkt te zijn je dus geen anderen besmet). Meer is ook niet nodig.

Pas als je doodziek op bed ligt met 40 graden koorst is er reden om jezelf eens druk te gaan maken. Onnodige stress is al helemaal niet goed voor je weerstand. :)

Edit: In Zuid Afrika nu ook 2 patiënten met verdenking van het Mexicaanse griepvirus.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-04-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:11

Volgens nu.nl helpt tamiflu niet ter preventie, maargoed hoe betrouwbaar dat is?

Het helpt iig wel om de symptomen van de ziekte te verminderen :j
Maar als je nu in Nederland ziek wordt, krijg je het van de dokter toch, dus ik zou het niet massaal gaan inslaan!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:11

dat het van mens op mens verspreid dat was inderdaad al duidelijk, maar ik had het over de MATE van verspreiding. Hoe makkelijk het verspreid.

Ik bedoel, van de vogelgriep vorig jaar was ook duidelijk dat mens op mens verspreiding mogelijk was. Woehoo, het is welliswaar 1 keer gebeurd! dat was ook mens op mens verspreiding, maar dat was niet zo dramatisch.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:13

Heel fijn ook als iedereen massaal gaat inslaan, kunnen de mensen die het echt nodig hebben het straks niet meer krijgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:14

Shiloh schreef:
dat het van mens op mens verspreid dat was inderdaad al duidelijk, maar ik had het over de MATE van verspreiding. Hoe makkelijk het verspreid.

Ik bedoel, van de vogelgriep vorig jaar was ook duidelijk dat mens op mens verspreiding mogelijk was. Woehoo, het is welliswaar 1 keer gebeurd! dat was ook mens op mens verspreiding, maar dat was niet zo dramatisch.

Dit is niet te vergelijken met de vogelgriep.

Deze kaart was een paar dagen geleden nog bijna leeg, moet je nu eens kijken. Vind ik toch wel een behoorlijk snelle verspreiding hoor.

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... rce=embedl

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:16

zucht... het was ook maar een voorbeeld. Er zijn verschillende mates waarin een ziekte verspreid, hoe makkelijk het van mens op mens over gaat. Er zijn inderdaad situaties buiten mexico bekend, maar al die mensen hebben (voor zover ik weet) op de een of andere manier iets met mexico te maken gehad. Er zijn nog geen berichten over verspreiding in andere landen en de meeste mensen in andere landen zijn herstellende. Dus wat is de big woohaa, maak je pas druk als het nodig is je druk te maken.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:19

Ik las vanmorgen dus ook dat het in duitsland ook is, en daar ga ik dit weekend dus naar toe met mijn zoontje naar moviepark. Ik zit al te twijfelen of ik wel ga maar mijn vriend zegt dat ik niet zo achterlijk moet doen en gewoon moet gaan. Ik sla wel flessen handalcohol in enzo..... Ben ook zo een ontzettende paniekmiep :(

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:22

Het kan zich dan wel zo snel verspreiden, en van mens tot mens overgaan.
Maar je gaat er niet per definitie aan dood.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:22

Rustig blijven ademhalen, het zegt allemaal toch niets. De spaanse griep zorgde tijdens de eerste verspreidingsgolf voor 20 doden, en tijdens de tweede golf gingen op sommige plaatsen de halve bevolking eraan.
Toen kwam de vogelgriep, die zorgde tijdens golf 1 voor een stuk of 10 doden. Mensen in de stress, maar ik heb de tweede golf nooit meer zien langskomen en we zijn er allemaal nog.

En nu is deze er, in het allerergste geval wordt 1/4 van de nederlandse bevolking ziek (de rest heeft een afweersysteem dat het virus opruimt) en voor deze 4 miljoen mensen staat tamiflu klaar. :)

Shirley: mensen die griep hebben lopen niet in een pretpark rond! En hoeveel mensen zijn er ziek in duitsland? 3 op de 40 miljoen die ze hebben ofzo?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:23

Shiloh schreef:
zucht... het was ook maar een voorbeeld. Er zijn verschillende mates waarin een ziekte verspreid, hoe makkelijk het van mens op mens over gaat. Er zijn inderdaad situaties buiten mexico bekend, maar al die mensen hebben (voor zover ik weet) op de een of andere manier iets met mexico te maken gehad. Er zijn nog geen berichten over verspreiding in andere landen en de meeste mensen in andere landen zijn herstellende. Dus wat is de big woohaa, maak je pas druk als het nodig is je druk te maken.

Wie maakt zich druk dan? Ik niet in ieder geval.
We discusseren hier gewoon over, dat is wat anders dan druk maken.
Je moet trouwens wel even uitzoomen op dat kaartje om de verspreiding wereldwijd te zien en dat gaat hard.

Als de ziekte ontstaat in Mexico lijkt het me duidelijk dat alle gevallen wel iets met Mexico te doen hebben.
De eerste gevallen zijn mensen die terug komen vanuit Mexico, maar die hebben alweer anderen aangestoken die niet in Mexico zijn geweest.

De incubatietijd is 5 dagen las ik. Vanmiddag hoorde ik een viroloog zeggen dat het wel 3 maanden kan duren voordat we werkelijk weten of we wel of niet met een pandemie te maken gaan krijgen.

Shirley paniek is nergens voor nodig. Hier in Nederland zou je theoretisch ook iemand tegen kunnen komen die besmet is dus als je zo gaat denken kun je beter maar helemaal binnen blijven. Handen wassen is voldoende volgens het WHO, dus handalcohol lijkt me schromelijk overdreven.