Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:03

Ik krijg er ook pukkels van. Het gaat nu beter nu ik niet meer 2x in de week prik. Alleen in het begin heb ik weer een aantal uitbarstingen, daarna gaat het weer.
Heb een gedeelte van het bloed binnen: ferritine is 40, folium 23,8 en b12 1480 na een week geen injectie. Prima allemaal :) Ferritine mag voor het mooie nog wel iets hoger. De ha wil hem het liefste rond de 80 hebben bij jonge, menstruerende vrouwen.
Vandaag komt denk ik mijn D3 binnen. Die verwacht ik vrij laag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:47

Maaaike schreef:
Nakisha schreef:
Kreeg jij pukkeltjes van de B12...?
Putverdulleme... ik zit er namelijk nu ook onder...

Jup, ik krijg er pukkeltjes van.. Helaas pindakaas..
Merkte het ook pas na een paar maanden, tenminste.. legde die link ook pas later en hoorde dat meer mensen er last van hebben. Het is niet dat ik onder zit, maar na het prikken heb ik er altijd wel wat..
Dat kan komen van de kobalt in de injecties, als ik het me goed herinner, maar weet het niet zeker..

Ik heb er ook last van, en ik legde de link ook veel later. Heeft er iemand toevallig ook last van nieuwe pigmenvlekjes/sproeten/moedervlekken?

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:05

Ik heb nu ineens ook een heleboel pukkeltjes, vooral in mijn gezicht, mijn hals, mijn borst
en mijn schouders/bovenkant van mijn rug. Dit zou dus ook door de prikken kunnen komen,
zoiets dacht ik namelijk al, maar kon dat nergens terugvinden :j

onne

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:25

Ik had ook last van pigment vlekjes , maar dan op mijn handen.
Ik heb nu geen spuiten, en ook geen vlekjes

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:32

onne schreef:
Ik had ook last van pigment vlekjes , maar dan op mijn handen.
Ik heb nu geen spuiten, en ook geen vlekjes

En waren dat een beetje sproetjesachtige vlekken?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:23

Ja , dat klopt.
Niet zo als oudere mensen, maar inderdaad sproetjes

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:18

Nou, nog maar 1 weekje van 2 prikken per week, en dan komt er meer rust in de tent. Wel prettig ook, want ik zit er nu wel erg ''aan vast''.... :)
Het gaat goed met me; als ik actief word, voel ik me al beter en kan ik het ook beter volhouden.
Omdat ik ook ijzer slik, is niet te zeggen welke van de twee het verschil maakt, maar ik ben er toch blij mee. :D

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:48

ankem schreef:
Heb een gedeelte van het bloed binnen: ferritine is 40, folium 23,8 en b12 1480 na een week geen injectie. Prima allemaal :) Ferritine mag voor het mooie nog wel iets hoger. De ha wil hem het liefste rond de 80 hebben bij jonge, menstruerende vrouwen.
Vandaag komt denk ik mijn D3 binnen. Die verwacht ik vrij laag.

Waarden zien er netjes uit! 80 is wel hoog hoor, dat halen heel veel vrouwen niet!
Ik hoop dat mijn ferritine ook gestegen is.. die was 12 := en folium was 10,1..
Krijg morgen de uitslagen van het brede onderzoek voor m'n gewrichten..
Ben benieuwd. Pijnstillers slaan tot nu toe niet/weinig aan.. Ben al wel 2 dagen koortsvrij (voor het eerst in bijna 2 weken!), dus dat is al iets.. De ontstekingsremmer doet daar in ieder geval z'n werk ;)!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:27

ik kwam dit topic toevallig tegen, en trekt behoorlijk mijn aandacht!
Ik heb ook al jaren vage klachten, met daarbij een ha die niet verder kijkt dan zijn neus lang is, dus schiet niet echt op.
Ik heb al jaren last van moeheid. Een aantal jaren geleden ben ik getest op pfeiffer, en daar kwam volgens de ha uit dat ik een "vorm van pfeiffer" zou hebben. Maar het gevoel is nooit over gegaan. Ik heb al jaren last van hoofdpijn, krijg ontzettend snel blauwe plekken, waar ik geen idee van heb hoe ik die heb opgelopen, ben de laatste 2 jaar een ontzettende kou-kleun geworden, en spierpijn heb ik bijna dagelijks.
Na een behoorlijke val van mijn paard, zo'n 3 jaar geleden, heb ik chronische rugklachten. Ben sinds een half jaar onder behandeling bij een revalidatie-arts, voor mijn rug, waarbij ik een rugtrainingsprogramma doorloop bij een fysio. Maar dit programma slaat nog niet echt aan.
Een aantal jaren geleden ben ik bij de internist geweest voor mijn moeheid, heb toen bloedonderzoek laten doen, maar geen idee waar er toen op getest is. Weet wel dat ze op een aantal "orgaan-waardes" hebben getest, oa schildklier, en dit was allemaal goed.
Er wordt dus niet echt een duidelijke oorzaak gevonden voor mijn klachten, maar er wordt ook steeds maar naar 1 klacht gekeken. Heb af en toe echt het idee dat ik niet serieus wordt genomen.
Komen deze klachten jullie bekend voor?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:06

wat ik nog vergeten was te melden: Ik ben vaak 's ochtends misselijk, vind ontbijten vreselijk! Dat had ik tot 1 of 2 jaar geleden nooit! Het maakt ook niet uit hoe laat het is, als ik net mijn bed uit kom hoef je mij echt geen eten voor te houden :n Naarmate de ochtend dan verder vordert, trekt dat gevoel weer weg en kan ik weer iets eten.
Ben ook steeds vaker dizzy/licht in mijn hoofd. Mijn zicht is verder prima. Het wordt ook niet beter als ik dan iets eet of drink, het gevoel blijft de hele dag.
Ik eet verder naar mijn idee gezond, veel vezels, groente en fruit.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:29

Een aantal klachten herken ik wel; snel blauwe plekken, spierpijn, het koud hebben, moeheid, hoofdpijn..
Wat betreft de misselijk 's morgens, dat herken ik heel erg. Het is vooral erg als ik bijna weer moet prikken.

Een aantal bloeduitslagen heb ik inmiddels binnen. Mn B12 is voor het eerst boven de 1000 *\o/*
De assistent vond dat ik iets teveel naar waardes vroeg geloof ik, dus stuurt ze op wat ze tot nu toe heeft (een aantal waren nog niet binnen). Eén ding is afwijkend (creatinine ofzo), dus dat is even afwachtend..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:40

Maaaike schreef:
Een aantal klachten herken ik wel; snel blauwe plekken, spierpijn, het koud hebben, moeheid, hoofdpijn..
Wat betreft de misselijk 's morgens, dat herken ik heel erg. Het is vooral erg als ik bijna weer moet prikken.

Een aantal bloeduitslagen heb ik inmiddels binnen. Mn B12 is voor het eerst boven de 1000 *\o/*
De assistent vond dat ik iets teveel naar waardes vroeg geloof ik, dus stuurt ze op wat ze tot nu toe heeft (een aantal waren nog niet binnen). Eén ding is afwijkend (creatinine ofzo), dus dat is even afwachtend..

Yes! Fijn dat je ook boven de 1000 zit. Folium doe ik regelmatig er even bij slikken. Die waarde schommelt bij mij best en probeer hem altijd boven de 20 te houden. Dat wordt ook aangeraden bij b12 injecties.
Creatinine heeft te maken met spieren. Daarom heb je er ook zo'n last van. Stel je traint bijvoorbeeld hard en je laat dan bloedprikken, dan is dat gehalte ook vaak wat hoger. Door het trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren en dat veroorzaakt verhoging van deze waarde. Is niet goed als dat gebeurt zonder training ;) Ook wordt het in verband gebracht met nieren.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:43

Ja, de assitent had het ook over afvalstoffen in het lichaam enzo.
In ieder geval was die waarden te laag. Zij vond hem niet té laag, maar hij zat wel onder de 70 (dat moet het minimaal zijn, zei ze). Ze ging nog even bespreken wat daarmee moet gebeuren.
Folium was nu 9,8 en dat viel me een beetje tegen.. In april (toen ik startte met injecties) was ie 10,1..
Dus die is lager geworden!

Verder heb ik nog geen waarden..
Heb hm deze keer ook wel B6 en B1 en vit. D na laten kijken.
Ben ook benieuwd wat het ferritine nu is.. Hoop dat het morgen bij de post zit..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:48

Mijn folium 3x laten prikken. Eerste keer 21, tweede keer 19, derde keer in de 23. Ik gebruik tabletjes van de drogist. Van het merk solgar. Die verkopen een supplement met alleen folium erin.
Ik wacht nog steeds op de D3. Die is nog steeds niet binnen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:49

Ik weet niet wat m'n folium afgelopen januari was.. toen ben ik de uitdraai vergeten te vragen.
Maar ik heb de assistent gevraagd of ze die ook wil opsturen..
Ik zal van het weekend eens kijken voor foliumtabletjes..
Alle beetjes helpen, zullen we dan maar zeggen ;)!

Wel een beetje opgeknapt van de griep?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:05

Maaaike schreef:
Ik weet niet wat m'n folium afgelopen januari was.. toen ben ik de uitdraai vergeten te vragen.
Maar ik heb de assistent gevraagd of ze die ook wil opsturen..
Ik zal van het weekend eens kijken voor foliumtabletjes..
Alle beetjes helpen, zullen we dan maar zeggen ;)!

Wel een beetje opgeknapt van de griep?

Ik zit nog in de naweeën. Jammer dat je vakantie een beetje daardoor vergalt wordt. Ik hoest nog behoorlijk en snotter ook nog wat af. Krijg er ook een beetje hoofdpijn bij, dus hoop niet dat we afstevenen op de volgende voorhoofdholte/bijholte ontsteking.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:21

Als jullie het niet erg vinden lees ik ook even mee. Heb alleen nog de eerste paginas gelezen maar lees de rest nog wel als ik meer tijd heb.

Wat ik las was dat je er eigenlijk nooit vanaf komt. Is dat bij iedereen zo?

Ik heb ongeveer 5 jaar geleden een vitamine B12 en folium tekort gehad. Hiervoor heb ik een aantal spuiten gehad (stuk op 5 geloof ik). Iedere week 1 als ik het me goed herinner. En pilletjes voor het folium. Later heb ik nog een keer wat spuiten gehad voor het vitamine B12 en het folium was toen goed. Sinds die tijd slik ik een paar keer per week B12 pilletjes. Voor de zekerheid.
Misschien dat het toch verstandig is om me nog een keer te laten testen. Wat denken jullie?

Ik heb me trouwens ongeveer een jaar na die spuiten nog een keer laten testen en toen was het wel goed. Maar dit was wel bij mijn nieuwe huisarts die er het nut niet van inzag geloof ik. (Spuiten enzo heb ik van mijn oude huisarts gehad)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:44

hmmmm, misschien dat ik dan toch maar eens mijn arts moet vragen om me hierop te testen. Kan iig geen kwaad!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:44

Moet ik dan trouwens alleen B12 laten controleren?
Want ik zie hier nog meer dingen voorbij komen. Staat dit hiermee in verband?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:50

nexthorse schreef:
Moet ik dan trouwens alleen B12 laten controleren?
Want ik zie hier nog meer dingen voorbij komen. Staat dit hiermee in verband?

Als je gaat controleren.. laat in ieder geval B12, ferritine, foliumzuur, B6 controleren..

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:32

oke, dankjewel!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:39

Heb een vraagje, nav de vorige bloedtest moest ik foliumzuur slikken omdat dit veel te laag (heb de waarde niet gevraagd) HA wilde dit met tabletjes laten verhogen om te kijken of dit eventueel de oorzaak van mijn klachten kon zijn en niet de B12.
Ik heb die dag meteen foliumzuur bij het Kruidvat gehaald (Evasin 0,4mg) omdat ik dit best wilde proberen en niet eigenwijs over wilde komen bij de HA en haar hierdoor minder meewerkend zou maken.

Probleem is alleen dat ik binnen 5 minuten na het slikken van het eerste tabletje al barstende koppijn kreeg. vond het typisch maar dacht toen nog dat het toeval was. Heb daarna zaterdag en zondag nog een tabletje genomen en heb me maandagochtend vrij gemeld op mijn werk omdat ik me slecht voelde maar niet slecht genoeg om me ziek te melden. Heb die hele maandag geslapen, bijna comateuze slaap en heel duf tussen de slaapperiodes door. Rest van de week niets meer gepakt en dus gisteren nog een keer geprobeerd. Binnen een half uur koppijn en misselijk van de slaap ! hele middag weggeslapen terwijl ik 3 paarden zou gaan rijden ....

Herkent iemand dit? Is dit een reactie op het foliumzuur of zou het een allergische reactie kunnen zijn?
Heb iig besloten om volgende week niets meer te slikken en daarna een ander merk te proberen ivm mogelijke allergie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:55

@ Ibonn: Ik heb jouw verhaal nu niet helemaal helder in mijn hoofd, maar is jouw B12 waarde nu al op peil?? Of krijg je nin elk geval nu naast de folium B12 injecties?? Want voor zover ik het destijds begrepen heb, en voor zover ik het ook uit de bijsluiter van de folium haal, mag folium pas gebruikt gaan worden als de B12 op peil is of als het in elk geval gelijktijdig met de injecties gebruikt word.
Als je B12 nu te laag is en je krijgt nu enkel folium, dan loop je namelijk extra risico op ernstige neurologische schade!!!

bijsluiter foliumzuur schreef:
Niet gebruiken bij: bloedarmoede veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12 (pernicueze anemie) die niet of onvoldoende wordt behandeld met vitamine B12

bijsluiter foliumzuur schreef:
Waarschuwingen en voorzorgen: Het toedienen van alleen foliumzuur bij een vitamine B12 tekort kan leiden tot beschadigingen van het zenuwstelsel indien niet tijdig vitamine B12 word gegeven

Gezien wat je beschrijft, zou ik in elk geval niet eens meer een ander merk proberen, maar morgen gewoon je huisarts contacten en dit beschrijven. Ik kan nergens iets van deze klachten terugvinden icm folium, maar dat zegt natuurlijk niet altijd iets. Even contact opnemen met je apotheek kan soms ook wonderen doen, ook die kan je huisarts vertellen dat dit niet de juiste koers is namelijk!!

Succes er mee!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:08

Mijn B12 was 306, 3 maanden na de laatste prikken, dus de HA was het er wel mee eens dat dit te laag was en dat ik de B12 wel erg snel opgemaakt had. Ze stond niet negatief tegen prikken maar wilde kijken of de klachten minder werden met meer foliumzuur-opname.

Er is dus vastgesteld dat B12 te laag is maar ik had volgens haar voldoende voorraad om dit een maand te proberen. 306 is natuurlijk geen 136 zoals voor de prikken (augustus 2008).

Dit is alleen zo'n wazige en complexe materie dat een gewone HA hier weinig raad mee weet en ben al blij dat ze me in eerste instantie daarop getest heeft en me ook gelooft :j
Daarbij vind ik sommige info op de verschillende B12-fora en website erg gekleurd en kan me voorstellen dat een arts hier niet 1-2-3 in meegaat.

Ik ga haar van de week maar even bellen denk ik en overleggen wat te doen. Ik denk niet dat ze afwijzend staat tegenover prikken gecombineerd met foliumzuur. Vroeg me alleen af of anderen ook zo reageerden op foliumzuur aangezien dit vrij verkrijgbaar is. Stel je voor dat niet weet dat je een B12-tekort hebt en zo reageert zoals mijn lichaam er nu op reageert. Je gaat toch vreemde dingen denken dan ....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:25

:( Heel antwoord getypt, per ongeluk sneltoets te pakken en weg hele verhaal.....

In het kort nog een poging dan: ik wist niet of dit risico je bekend was, en hoe jouw situatie was. Vandaar dat ik het maar even zo gedaan heb.

Wat betreft je injecties: Ik kan me voorstellen dat je arts niet overal in mee wil gaan, maar medisch gezien is er geen enkele reden om te stoppen met de injecties.... Tenzij jij een van die weinige mensen bent met een van die weinige onderliggende tijdelijke aandoeningen,maar A die kans is klein, en B ook dan moet je B12 aangevuld worden tot hoger dan die 306. Maar ik begrijp ook wel dat het voor iemand die hier minder lang mee te maken heeft het lastiger is er zo stellig in te zijn.

Mijn advies zou zijn hoe dan ook weer met de injecties te beginnen, en daar in elk geval het komende jaar niet mee te stoppen. Over het algemeen merk je pas na een jaar echt verschil, want zolang hebben eventuele neurologische klachten echt wel nodig om te herstellen. Daarnaast moet inderdaad die folium wel aangevuld worden als die te laag is, want het een functioneerd slecht zonder het ander. Hoe het met die hoofdpijn zit, misschien kan je dat het beste met je apotheek overleggen?? Die kan opzoeken of dit soort klachten vaker voorgekomen zijn en of het met de hulpstoffen te maken kan hebben. En welk merk je eventueel wel zou kunnen proberen.

Tja, vrij verkrijgbaar betekend helaas niet volledig veilig.... net zoals natuurlijk ook niet gelijk staat aan onschuldig.... Als je langdurig klachten hebt, kan je beter gewoon naar je huisarts gaan, ipv de halve drogist leeg kopen, maar helaas denken veel mensen daar anders over.