me/cvs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angie_ke

Re: me/cvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:19

miss_kippie schreef:
ik krijg 550 euro omdat ik samen woon dus moet de man voor mij werken word er dan gezegt toen ik nog thuis woonde kreeg ik 700 euro ben 80-100% afgekeurd.

Dat is toch regelrecht schandalig?? Zo ben je dus je hele leven afhankelijk van een ander en dan nog, wat ben je och god met die 550 €?
15 jaar geleden zou dat nog een aardig bedrag geweest zijn, maar nu? Wat doet een mens tegenwoordig nog met 550 € op een maand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:32

Angie_ke schreef:
Ik wil niet onbeleefd zijn ofzo, maar diegene die voor 80-100 % afgekeurd zijn, hoeveel bedraagt jullie uitkering dan? (Mag via pb hoor).
Hier in België werkt het helaas zo niet... Ik krijg nu 475 € per maand.

brigitta1987 schreef:
Goh er is hier een topic over ME/CVS, dat wist ik nog niet!
Ik heb het inmiddels 4 jaar, ben behandeld door 3 verschillende ziekenhuizen, een homeopaat, een natuurgenezer, iemand die chinese geneeskunde doet en nog wat dingen die ik niet meer weet. Dat alles heeft niet geholpen, nu volg ik geen behandeling maar ga een beetje mijn eigen weg en langzaam gaat het wat beter. Ik slaap nog wel minstens 12 uur per nacht (overdag slaap ik niet) maar ben we begonnen met mijn studie. Ik volg ongeveer 1/3 van het normale programma (in principe 4 uur les per week en nog wat opdrachten) en rijd 1 a 2 keer per week recreatief met een verzorgpaardje. Verder houd ik me koest Knipoog

Edit: Ik krijg ook een Wa-jong uitkering en ben 100% afgekeurd

Ik ben ook al van de ene naar de andere arts gelopen... Zonder resultaat en altijd maar geld (dat er niet is) kwijt...
Ik ben blij voor jou dat het wat beter gaat, ik voel mezelf elk jaar achteruit gaan helaas Verdrietig

Als ik me niet vergis krijg je 70% van het minimumloon passend bij je leeftijd (als je 80 tot 100% bent afgekeurd). Ik ben pas net begonnen met Wajong en ook nog net een jaar ouder geworden dus hoeveel ik nu precies krijg weet ik niet.

Wat vervelend dat het bij jou achteruit gaat....Echt balen.
Bij mij gaat het eigenlijk vanaf het begin al vooruit. Eerst kon ik maar 4 uur per dag wakker zijn, en dan kon ik ook echt alleen maar eten en stil op de bank zitten. Ik kon zelfs niet meer lezen. Nu ben ik voorzichtig begonnen met studeren, dus al een hele vooruitgang in 4 jaar tijd.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:38

Ik kan best lang wakker zijn, ik slaap ongeveer 8-10 uur per dag, maar ik kan gewoon fysiek of mentaal niets aan...
Studeren gaat niet, op een slechte dag kan ik geeneens een roddelblaadje lezen.
Heb daarnet m'n konijntjes hun hok proper gemaakt, 45 min werk en nog niet eens zwaar werk, maar ik ben nu dus weer kapot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:47

Maris schreef:
Zijn jullie 80- 100 % afgekeurd op basis van de CVS ? Volgens mijn keuringsarts kan dat niet ......... ??

Bij he UWV volgen ze sinds kort een nieuwe lijn wat betreft ME/CVS, de keuringsarts vertelde mij het volgende:

Wij gaan ervanuit dat ME/CVS ontstaat doordat mensen voordat ze het krijgen "overactief zijn. Dat hoeft niet perse heel druk te zijn, maar kan toch voor jou persoonlijk teveel zijn. Je maakt dan veel cortisol (stresshormoon). Dat heb je ook nodig als je een druk leven hebt. Oke, je hebt dus een hoge cortisolproductie. Dan wordt je ziek, kan een verkoudheidje zijn, griep oid. Je lichaam blijft dan veel cortisol maken, terwijl je het dan bij je activiteit niet nodig hebt (want je bent ziek en doet rustig). De cortisol wordt dan Neurotoxisch. Hierdoor verlagen je grenzen voor vermoeidheid en pijn etc. Gevolg is altijd moe zijn -->ME/CVS.
Dit is mij verteld door de keuringsarts van het UWV-Arnhem. Ik pas precies in dit plaatje omdat ik dus eerst heel druk was, toen een winter steeds af en aan ziek ben geweest en sindsdien ME/CVS heb.
Dat druk zijn moet je niet te letterlijk nemen. In mijn geval was dat VWO5, 4x per week paardrijden+een aantal keer losgooien, in en uit de wei etc, ik zat in een debatclub en sprak natuurlijk geregeld af met vriendinnen enzo. Er waren wel klasgenoten nog veel drukker, maar zoals ik al zei is het afhankelijk van wat jij als persoon aankan.

Ik weet eigenlijk niet of ik wel een officieel ME/CVS heb. Mij is na een aantal jaar dokteren in het ziekenhuis verteld dat me lichamelijk niets mankeerd, maar dat ze wel zien dat ik moe ben en niks aankan. Ze zeiden toen tegen mij dat ik het als ME/CVS moest zien. De keuringsarts heeft bij mijn weten mijn medisch dossier niet eens gezien, ik heb daar in elk geval geen toestemming voor gegeven. Ze heeft een half uur met mij en mijn moeder gepraat. Wij hebben verteld wat ik aankan om te doen op een dag, hoe het verlopen is sinds is ME/CVS heb en lang welke artsen we zijn geweest en waar die allemaal naar hebben gekeken. Dat was voor haar voldoende om te concluderen dat ik arbeidsongeschikt ben. De arbeidsdeskundige heeft vervolgens aan de hand van de lijst met wat ik kan en niet kan (die de arts opstelde) uitgerekend dat ik dan 80 tot 100% arbeidsongeschikt ben. Ik krijg dus een volledige uitkering, en hoef bovendien pas over 5 jaar terug te komen voor herkeuring. "omdat er meestal bij dit soort dingen veel tijd overheen gaat"

Bij mij was het dus eigenlijk heel makkelijk om een uitkering te krijgen, formulier invullen en 2x een half uurtje praten en het was geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:57

Zijn er hier eigenlijk nog mensen die geen behandeling volgen bij een arts/alternatieve genezer maar wel zelf wat proberen?

Ik doe dat namelijk wel, aangezien de artsen me verteld hebben dat ze niks voor me kunnen betekenen.
Ik krijg wel op doktersvoorschirift (neuroloog) Melatonine 5 mg tabletten, omdat mijn melatonine-aanmaak niet goed verloopt. Als ik die tabletjes niet neem dan heb ik geen diepe slaap (dat is een van de 4 fases die je in je slaap moet hebben) met als gevolg dat je niet uitgerust opstaat. Met de melatonine voel ik me veel fitter.
Verder neem ik elke ochtend een Multivitamine, Q10, Visolie en ik slik de pil (niet als anticonceptie maar omdat ik anders elke maand een week doodziek ben, stoppen heeft overigens geen effect op vermoeidheid, ik wordt alleen weer ziek elke maand en met pil niet)
Ook gebruik ik sinds kort D-ribose, dat is een lichaamseigen suiker wat je normaalgesproken gebruikt voor je eerste vluchtreactie, je krijgt hier geen "suikerdip" van. Zie voor meer info over D-ribose --> http://www.creanite.com/DaviWB/Pagina15.html
Ik neem hier 5 gram van per dag (2x 2,5 gram), en we kopen het in Engeland want dat is een stuk goedkoper Knipoog Het is een soort poeder (ruikt naar een paarden sportsupplement Clown ) ik doe het in de warme chocolademelk of vanillevla en dan proef je er niks van Lachen Ik merk wel dat ik ongeveer een half uur/uur nadat ik het gebruikt heb me een stuk fitter voel. Ik moet het ook niet 's avonds nemen want dan slaap ik niet, meestal dus 's ochtends en 's middags.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:04

thnx brigitta

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:05

Elke87 schreef:
thnx [***]

Graag gedaan Lachen Ik dacht, ik zet gewoon alles hier neer dan hebben andere mensen er misschien ook nog wat aan Lachen
Succes nog in elk geval Lachen

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:23

brigitta1987 schreef:
Bij he UWV volgen ze sinds kort een nieuwe lijn wat betreft ME/CVS, de keuringsarts vertelde mij het volgende:

Wij gaan ervanuit dat ME/CVS ontstaat doordat mensen voordat ze het krijgen "overactief zijn. Dat hoeft niet perse heel druk te zijn, maar kan toch voor jou persoonlijk teveel zijn. Je maakt dan veel cortisol (stresshormoon). Dat heb je ook nodig als je een druk leven hebt. Oke, je hebt dus een hoge cortisolproductie. Dan wordt je ziek, kan een verkoudheidje zijn, griep oid. Je lichaam blijft dan veel cortisol maken, terwijl je het dan bij je activiteit niet nodig hebt (want je bent ziek en doet rustig). De cortisol wordt dan Neurotoxisch. Hierdoor verlagen je grenzen voor vermoeidheid en pijn etc. Gevolg is altijd moe zijn -->ME/CVS.

Dat klinkt wel interessant...

Ook ik pas volledig in dat plaatje, ik was een beetje hyperactief en altijd al een stresskip geweest.
Van m'n 14de tot m'n 16de ging ik naar school tot 15 uur en vertrok dan rechtstreeks naar de manege tot 19-20 uur, ik moest dikwijls nog een aantal andere eigenaarspaarden rijden ook.
Als ik thuis kwam begon ik pas m'n taken te maken...
Daarna ben ik een hele poos gestopt met rijden, ik ben dan naar school gegaan in een andere stad...
Dat betekende opstaan om 6 uur 's ochtends, op de trein/tram/nog een stukje te voet, les van 8.30 tot 16.45, terug te voet/tram/trein en was terug thuis om 18.30.
Dan nog schoolwerk de ganse avond...

Ik wou dat ik kon teruggaan naar die tijd, ik kon toen met gemak na school nog 3 paarden rijden terwijl ik er nu geen enkel meer kan rijden...

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:25

Even een genante vraag.. maar voor de mensen die hier een vriend (of vriendin) hebben, hoe is bij jullie de zin in sex? Bloos
Ik ben 's avonds als we gaan slapen eigenlijk altijd zo moe dat ik er eigenlkijk geen puf meer voor heb, en dus ook echt geen zin. Ik baal daar toch best van, vind het erg rot voor mijn vriend. Hij begrijpt het wel en hij zegt dat hij het niet heel erg vindt; jammer dat wel maar hij zegt dat ik er niets aan kan doen.. Dus wel heel lief dat hij zo reageert maar ik blijf het best vervelend vinden Nagelbijten / Gniffelen

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:20

@ MissPromiss: Hier precies hetzelfde hehe, en ik weet van nog een aantal mensen met CVS die daar ook last van hebben. Mijn vriend begrijpt het verder gelukkig wel, maar vind het toch wel heel vervelend, kan voor hem ook niet leuk zijn toch? Boos!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:45

Bij het Cvs centrum in amsterdam kun je een artseninfo brief vragen, die sturen e je binnen 3 dagen toe. Hierin staat info speciaal voor artsen die niet zo in CVS geloven. Hierin staat een uitleg, en ook tevens hun behandelingen, en wat volgens hun wetenschap niet werkt. Hierin staat ook dat de ziekte erkend is door de overheid en het medische college. Misschien handig om deze op te vragen als je arts niet mee werkt.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:10

Kan iemand mij vertellen vanaf waneer het nu een erkende ziekte is geworden.. Want voor 3 jaar terug was het dat in ieder geval nog niet.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:25

Ik heb het even voor je opgezocht, vanaf 2005 erkende ziekte. Aangetoont door anatomische en biochemische afwijkingen in de hersenen (volgens de artseninfo brief.) Bij CVS patienten is er een toename waarneembaar van Choline in de linker prefrontale basale ganglia (artsen taal?) plus een storing in het functioneren van het limbische systeem. De HPA-as is verstoord, plus het langer verblijf van serotonine buiten de cel is aangetoond. Tevens is er sprake van een vermindering van de grijze schors van het brein van patienten met CVS.

En voor diegene wiens artsen denken dat het psychisch is: De behandeling van cognitieve gedragstherapie heeft in de praktijk tot teleurstellende resultaten geleid. De opvatting dat een psychologische interventie bij CVS tot verbetering leidt is obsoleet. (achterhaald, verouderd).

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:30

Issy schreef:
Ik heb het even voor je opgezocht, vanaf 2005 erkende ziekte. Aangetoont door anatomische en biochemische afwijkingen in de hersenen (volgens de artseninfo brief.) Bij CVS patieneten is er een toename waarneembaar van Choline in de linker prefrontale basale ganglia (artsen taal?) plus een storing in het functioneren van het limbische systeem. De HPA-as is verstoord, plus het langer verblijf van serotonine buiten de cel is angetoond. Tevens is er sprake van een vermindering van de grijze schors van het brein van patienten met CVS.

En voor diegene wiens artsen denken dat het psychisch is: De behandeling van cognitieve gedragstherapie heft in de praktijk tot teleurstellende resultaten geleid. De opvatting dat een psychologische interventie bij CVS tot verbetering leidt is obsoleet. (achterhaald, verouderd).

Maar dan zouden ze pas de diagnose CVS kunnen vaststellen als ze bovenstaande hebben aagetoond.. Maar ik weet bijna zeker dat het toen nog geen officieel erkende ziekte was. Misschien voor de gezondheidsdienst, maar niet voor de regering.

In 2005 was ik namelijk 18 en ik ben toen dus niet afgekeurd omdat het geen erkende ziekte was toen. (maar misschien hebben mijn advocaat en de rechter hun werk gewoon niet goed gedaan)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:49

Mijn vriendin is twee jaar geleden nog uit de WAO gegooid omdat ze vonden dat ME geen erkende ziekte was, dus zij moest gewoon weer aan het werk.
En het gekke is, het heeft haar achteraf alleen maar goed gedaan omdat ze een regelmaat kreeg (ook al werkt ze in verband met haar kids alleen 's avonds).

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:54

Lees het volgende stuk eens:

http://www.steungroep.nl/erkenning.htm
hier zie je dat het in 2005 erkend is door de motie Vendrik.
Minister Hoogendoorn gaf daarna weer aan dat het niet erkend was in een interview, echter bleek dat hij dingen door elkaar heeft gehaald en heeft later een retificatie geplaatst dat het wel degelijk een erkende ziekte betreft.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:56

velen keuringsartsen doen hun huiswerk niet, daarom altijd zelf info uitzoeken en meenemen bij een keuring!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:57

Dankjewel Issy Lachen. Ik ga komende week even uitzoeken hoe zit als ik weer in beroep ga.. Maar dit biedt zeker hoop..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:57

Dat kan wel zijn Issy, maar de keurings arts dacht er anders over.
Was ook dat jaar dat de herkeuringen zo achterlijk aangescherpt waren en dus heel veel mensen onterecht eruit gekukelt zijn.
Ik heb toen nog geluk gehad.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:59

Issy schreef:
velen keuringsartsen doen hun huiswerk niet, daarom altijd zelf info uitzoeken en meenemen bij een keuring!

dat klopt helemaal, het zijn vaak van die gefrustreerde afgekeurde huisartsen, maar je kan er wel flink de dupe van worden.
Mijn vriendin is ook aan het procederen gegaan maar helaas zonder resultaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:03

Hoi,

Maar als je toch bij een arbeidsdeskundige bent geweest heeft de keuringsarts je wel arbeidsgeschikt verklaard ! Ik weet natuurlijk niet voor hoeveel uur. Alleen omdat de arts allemaal beperkingen ernaast heeft opgegeven kon de arbeidsdeskundige geen werk voor je vinden en daarom ben je 80 - 100 % ao verklaard. Niet door de arts zelf dus.
Dat verklaard de 80 - 100 % ao.

Groetjes,

Maris

brigitta1987 schreef:
Maris schreef:
Zijn jullie 80- 100 % afgekeurd op basis van de CVS ? Volgens mijn keuringsarts kan dat niet ......... ??

Dit is mij verteld door de keuringsarts van het UWV-Arnhem. Ik pas precies in dit plaatje omdat ik dus eerst heel druk was, toen een winter steeds af en aan ziek ben geweest en sindsdien ME/CVS heb.
Dat druk zijn moet je niet te letterlijk nemen. In mijn geval was dat VWO5, 4x per week paardrijden+een aantal keer losgooien, in en uit de wei etc, ik zat in een debatclub en sprak natuurlijk geregeld af met vriendinnen enzo. Er waren wel klasgenoten nog veel drukker, maar zoals ik al zei is het afhankelijk van wat jij als persoon aankan.

Ik weet eigenlijk niet of ik wel een officieel ME/CVS heb. Mij is na een aantal jaar dokteren in het ziekenhuis verteld dat me lichamelijk niets mankeerd, maar dat ze wel zien dat ik moe ben en niks aankan. Ze zeiden toen tegen mij dat ik het als ME/CVS moest zien. De keuringsarts heeft bij mijn weten mijn medisch dossier niet eens gezien, ik heb daar in elk geval geen toestemming voor gegeven. Ze heeft een half uur met mij en mijn moeder gepraat. Wij hebben verteld wat ik aankan om te doen op een dag, hoe het verlopen is sinds is ME/CVS heb en lang welke artsen we zijn geweest en waar die allemaal naar hebben gekeken. Dat was voor haar voldoende om te concluderen dat ik arbeidsongeschikt ben. De arbeidsdeskundige heeft vervolgens aan de hand van de lijst met wat ik kan en niet kan (die de arts opstelde) uitgerekend dat ik dan 80 tot 100% arbeidsongeschikt ben. Ik krijg dus een volledige uitkering, en hoef bovendien pas over 5 jaar terug te komen voor herkeuring. "omdat er meestal bij dit soort dingen veel tijd overheen gaat"

Bij mij was het dus eigenlijk heel makkelijk om een uitkering te krijgen, formulier invullen en 2x een half uurtje praten en het was geregeld.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:06

Oh ja dat je er de dupe van kan zijn, ontken ik niet, ik geef juist aan dat velen artsen beter hun huiswerk zouden moeten doen. Met dit document, en er is veel meer te vinden op het internet, kun je wel degelijk gebruik van maken met procederen. Iedereen moet namelijk de wet volgen! juist rechters! Dus geef niet op! het kost alleen zoveel energie om te strijden, en dat is nou net wat we niet hebben.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:12

Precies Issy, mijn vriendin was al jaren bezig ermee.
Ze was al terug gezet van 80/100% naar minder,daar is ze toen al tegenin gegaan en verloren en toen ze dus 2 jaar terug helemaal goed gekeurd werd had ze echt de energie niet meer om weer een procedure te gaan starten.
Het is met haar gelukkig goed gegaan uiteindelijk met haar werk, maar heel veel anderen kwamen er minder best vanaf.
Er zijn toen zelfs vele malen meer zelfmoorden gepleegt, hoe help je iemand naar de verdommenis!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:14

Issy schreef:
Oh ja dat je er de dupe van kan zijn, ontken ik niet, ik geef juist aan dat velen artsen beter hun huiswerk zouden moeten doen. Met dit document, en er is veel meer te vinden op het internet, kun je wel degelijk gebruik van maken met procederen. Iedereen moet namelijk de wet volgen! juist rechters! Dus geef niet op! het kost alleen zoveel energie om te strijden, en dat is nou net wat we niet hebben.

Ja ik baal hier echt zo van en ik heb gelukkig wel weer de energie om te gaan strijden en dat ga ik ook zeker doen. Ik heb waarschijnlijk toen der tijd een slechte advocaat gehad.. Je gaat er toch van uit dat zo iemand gewoon zn werk doet..

En tuurlijk is het geld lekker meegenomen, maar het gaat ook gewoon om mijn gelijk te krijgen en stuk erkenning..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:20

Maris schreef:
Hoi,

Maar als je toch bij een arbeidsdeskundige bent geweest heeft de keuringsarts je wel arbeidsgeschikt verklaard ! Ik weet natuurlijk niet voor hoeveel uur. Alleen omdat de arts allemaal beperkingen ernaast heeft opgegeven kon de arbeidsdeskundige geen werk voor je vinden en daarom ben je 80 - 100 % ao verklaard. Niet door de arts zelf dus.
Dat verklaard de 80 - 100 % ao.

Groetjes,

Maris

Mij is in elk geval door de arts verteld dat ik 2 uur activiteit op een dag aan kan (en dat klopt ook). Ik moest langs de arbeidsdeskundige omdat de arts enkel in mag vullen wat je kan en niet kan aan activiteit op een dag, de arbeidsdeskundige bepaald dan hoeveel procent je arbeidsongeschikt bent. Bij mij is dat dus 80 tot 100%, bij mijn weten keuren ze je ook niet meer 100% af, maar is de groep 80 tot 100% het hoogst.
Dat is in elk geval wat de arts en arbeidsdeskundige mij hebben verteld.