Maris schreef:Zijn jullie 80- 100 % afgekeurd op basis van de CVS ? Volgens mijn keuringsarts kan dat niet ......... ??
Bij he UWV volgen ze sinds kort een nieuwe lijn wat betreft ME/CVS, de keuringsarts vertelde mij het volgende:
Wij gaan ervanuit dat ME/CVS ontstaat doordat mensen voordat ze het krijgen "overactief zijn. Dat hoeft niet perse heel druk te zijn, maar kan toch voor jou persoonlijk teveel zijn. Je maakt dan veel cortisol (stresshormoon). Dat heb je ook nodig als je een druk leven hebt. Oke, je hebt dus een hoge cortisolproductie. Dan wordt je ziek, kan een verkoudheidje zijn, griep oid. Je lichaam blijft dan veel cortisol maken, terwijl je het dan bij je activiteit niet nodig hebt (want je bent ziek en doet rustig). De cortisol wordt dan Neurotoxisch. Hierdoor verlagen je grenzen voor vermoeidheid en pijn etc. Gevolg is altijd moe zijn -->ME/CVS. Dit is mij verteld door de keuringsarts van het UWV-Arnhem. Ik pas precies in dit plaatje omdat ik dus eerst heel druk was, toen een winter steeds af en aan ziek ben geweest en sindsdien ME/CVS heb.
Dat druk zijn moet je niet te letterlijk nemen. In mijn geval was dat VWO5, 4x per week paardrijden+een aantal keer losgooien, in en uit de wei etc, ik zat in een debatclub en sprak natuurlijk geregeld af met vriendinnen enzo. Er waren wel klasgenoten nog veel drukker, maar zoals ik al zei is het afhankelijk van wat jij als persoon aankan.
Ik weet eigenlijk niet of ik wel een officieel ME/CVS heb. Mij is na een aantal jaar dokteren in het ziekenhuis verteld dat me lichamelijk niets mankeerd, maar dat ze wel zien dat ik moe ben en niks aankan. Ze zeiden toen tegen mij dat ik het als ME/CVS moest zien. De keuringsarts heeft bij mijn weten mijn medisch dossier niet eens gezien, ik heb daar in elk geval geen toestemming voor gegeven. Ze heeft een half uur met mij en mijn moeder gepraat. Wij hebben verteld wat ik aankan om te doen op een dag, hoe het verlopen is sinds is ME/CVS heb en lang welke artsen we zijn geweest en waar die allemaal naar hebben gekeken. Dat was voor haar voldoende om te concluderen dat ik arbeidsongeschikt ben. De arbeidsdeskundige heeft vervolgens aan de hand van de lijst met wat ik kan en niet kan (die de arts opstelde) uitgerekend dat ik dan 80 tot 100% arbeidsongeschikt ben. Ik krijg dus een volledige uitkering, en hoef bovendien pas over 5 jaar terug te komen voor herkeuring. "omdat er meestal bij dit soort dingen veel tijd overheen gaat"
Bij mij was het dus eigenlijk heel makkelijk om een uitkering te krijgen, formulier invullen en 2x een half uurtje praten en het was geregeld.