Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 07:55

di_Segno schreef:
Mensen zijn veel te egoïstisch. Als jij nou een nieuw hart, nieuwe nier of long nodig hebt, dan wil je wel van een ander ontvangen.

Als je terug leest in dit topic zie je dat dit niet waar is. O.a. ik zelf en daijano zijn beiden geen donor en willen ook geen donororgaan ontvangen om verschillende redenen. Het is dus niet zo dat iedereen die geen donor is niet wil geven maar wel wil ontvangen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:12

gomir schreef:
MiSsY_Me schreef:
Ik weet het nog niet...Aan de ene kant wel, om andere mensen een leven te gunnen, maar aan de andere kant, straks komt jouw lever in een alcoholist, of je longen in een persoon die zichzelf kapotrookt. En dat wil ik dan weer niet, maar dat is dus een risico..

De eisen voor de ontvanger zijn ook streng ;) Mensen die nog roken/drinken krijgen niet zomaar een orgaan. Er zijn natuurlijk altijd mensen die na transplantatie terugvallen, maar het merendeel rookt/drinkt echt niet meer na het ontvangen van een orgaan.

Verder ben ik verbaasd over het aantal jonge mensen dat al vaak meegemaakt heeft dat mensen te snel naar de OK gingen etc. Het gemiddelde ziekenhuis van 800 bedden heeft ongeveer 2 a 3 donorprocedures per jaar dus het is nogal bijzonder als je daar op je 20ste al meerdere keren van dichtbij mee te maken gehad hebt lijkt mij.

Heel erg goed omschreven en je post daarna ook :j
kan niet anders dan het er mee eens zijn.

Moet ook zeggen dat ik het altijd jammer vind dat mensen over 1 kam geschoren worden.
Neem nu mijn vader, die heeft een nieuwe leven gekregen. Je weet niet hoe vaak mensen mij toch even snel hebben gevraagd of hij misschien alcoholist was :n Dat is toch van de zotte :n Mijn vader is het slachtoffer geworden van een gigantische medische blunder en had hierdoor een nieuwe lever nodig. Mensen oordelen in mijn ogen veel te snel.
En.... iedereen heeft recht op een tweede kans :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:32

suuzepuus schreef:
waarom willen mensen hun huid niet afstaan?

Van mij mogen ze dat ook hebben :j .

Kan me trouwens weinig schelen wat de familie zegt, het is mijn leven/dood en mijn lichaam en ik beslis erover. Als zij zo egoïstisch willen zijn om geen enkel orgaan van me af te staan omdat ze alleen maar voor enkele momenten mij 'volledig intact' willen zien of het een vies idee vinden dat mijn organen nog leven(je hield van mij, niet van mijn ingewanden), mooi niet. Ik zal er even mooi bijliggen als met organen in mijn lichaam. Ik beslis als ik een leven wil redden, niet mijn nabestaanden.

En roken drinken...aan de ene kant heb ik zoiets van: onderaan de lijst. Aan de andere kant denk ik, ik heb ook mijn zonden. Ik ben een zoetekauw, wat als ik diabetes blijk te hebben, wordt ik dan ook tweederangs behandelt omdat ik goed genoeg wist al die jaren dat mijn eetgewoonten dit resultaat wel zouden hebben. Wat als je een zonneklopper bent en je krijgt huidkanker, moet je dan ook tweederangs behandelt worden omdat je wist dat te veel in de zon liggen bevordelijk is voor huidkanker? Ik weet het nog niet zo, daarnaast is iets al alcoholisme niet altijd iets waar 'bewust' voor gekozen wordt, het is ook een vorm van ziekte, alleen eentje die maatschappelijk heel slecht geaccpteerd wordt (breek je been en iedereen heeft medelijden met je, wees depressief en je moet je niet zo aanstellen). Alleen zou ik bang zijn voor en herval, zou het toch echt wel zonde vinden als de persoon dan toch bleef drinken of roken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:15

pinuts schreef:
veel mensen zeggen hier dat je in het ziekenhuis meteen leeggeroofd word, en dat de nabestaanden er dan verloren bij staan.. Maar de nabestaanden kunnen altijd nog zeggen dat ze niet willen dat de overleden persoon wat afstaat..

Dat is niet waar.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:17

Mas schreef:
di_Segno schreef:
Mensen zijn veel te egoïstisch. Als jij nou een nieuw hart, nieuwe nier of long nodig hebt, dan wil je wel van een ander ontvangen.

Als je terug leest in dit topic zie je dat dit niet waar is. O.a. ik zelf en daijano zijn beiden geen donor en willen ook geen donororgaan ontvangen om verschillende redenen. Het is dus niet zo dat iedereen die geen donor is niet wil geven maar wel wil ontvangen.

Oké, daar kan ik in komen, dit is dus niet aan jullie (en vast vele anderen) gericht, maar over het algemeen kun je bovenstaand wel over veel mensen zeggen :) .

Mars

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:47

Dat is zeker waar, er zijn absoluut mensen die geen donor zijn, maar wel een orgaan willen. Ieder moet het voor zich weten natuurlijk, maar het is wel wat krom, ben ik met je eens.

Maar hoe zit dat dan als mensen helemaal niets hebben ingevuld? Die zijn dus eigenlijk geen donor, want ze hebben niet aangegeven dit te willen.
Vinden jullie dat die niet-geregistreerden een orgaan mogen krijgen of hier in ieder geval net zoveel recht op hebben als mensen die aangegeven hebben donor te willen zijn? :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:56

shadow: Leg uit? Mijn vriendin heeft een nieuwe nier nodig en ligt in het ziekenhuis, dus van daar dat ik weet dat je nabestaanden altijd nog wat te zeggen hebben, omdat zei het net vorige week heeft nagevraagd hoe dat allemaal zit.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:05

Ik sta tot nu toe alleen geregistreerd als donor voor mn huid. Heb verder het gevel na mn dood 'in tact' te willen blijven. Misschien dat ik nog wel iets wijzig. En dan dus meer beschikbaar stel voor donatie. maar tot nu toe is dit het enige.
En wat eigenlijk ook donatie is... ik denk er over bloed te gaan doneren.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:11

pinuts schreef:
shadow: Leg uit? Mijn vriendin heeft een nieuwe nier nodig en ligt in het ziekenhuis, dus van daar dat ik weet dat je nabestaanden altijd nog wat te zeggen hebben, omdat zei het net vorige week heeft nagevraagd hoe dat allemaal zit.

En hoe oud is die vriendin dan? en heeft ze een donor registratie??
Dat maakt wel enig verschil denk ik, ik weet niet beter dat mijn nabestaande niets meer te zeggen hebben over mijn organen aangezien ikzelf een keus heb vast laten leggen...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:14

19.. ja is donor.. Maar dat heeft er weinig mee te maken. Maar omdat ze er nu middenin zit, vraagt ze veel over hoe het zit met donoren. Zo mag zij bijv een nier hebben van haar ouders, maar haar ouders zijn niet donor, zouden haar ouders wel donor zijn, en zouden bijv komen te overlijdden, dan mag hen dochter geen nier meer, maar komt die nier gewoon bij de eerste op de wachtlijst..
Beetje raar soms, ook is haar verteld dat als zij dood zou gaan, en haar ouders zouden er moeite mee hebben dat ze "leeg gehaald zou worden" ze nog kunnen zeggen dat het niet gebeurd.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:23

Dat van 1 op 1 doneren etc dat snap ik wel...
Maar het stukje dat de ouders de beslissing van de donor kunnen tegenhouden vind ik toch vreemd...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:25

tis alleen wat ik gehoord heb vanuit het ziekenhuis, dus vraag me af hoe shadow erbij komt dat het niet zo is, miss heeft ze er ervaring mee

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:29

Voor zover ik weet ligt het aan het soort donor dat je bent:
'ja ik ben donor en geef mijn nabestaanden de keuze'
'Ja ik ben donor'

Dat is nogal een verschil.
Het zou weinig zin hebben om donor te worden als je familie het weer terug kan draaien :?

Dat een nier naar de eerstvolgende op de wachtlijst gaat lijkt me wel zo eerlijk...anders krijg je mensen die gaan zeggen: ja,maar die overleden persoon is mijn nicht/neef/buurvrouw/vage kennis!

Het is heel erg jammer,maar zo werkt het.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:38

Die eerste keuze die jij geeft is ook erg tegenstrijdig ;)
staat ook niet op de kaart...

Heb kaartje voor me liggen:

Keuze 1: U stelt uw organen en weefsels na uw overlijden beschikbaar voor transplantatie
Keuze 2: U stel uw organen en weefseld na uw overlijden niet beschikbaar voor transplantatie
Keuze 3: U laat de beslissing over aan uw nabestaanden
Keuze 4: U laat de beslissing over aan een specifiek persoon

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:39

DenK4ever schreef:
Die eerste keuze die jij geeft is ook erg tegenstrijdig ;)
staat ook niet op de kaart...

Heb kaartje voor me liggen:

Keuze 1: U stelt uw organen en weefsels na uw overlijden beschikbaar voor transplantatie
Keuze 2: U stel uw organen en weefseld na uw overlijden niet beschikbaar voor transplantatie
Keuze 3: U laat de beslissing over aan uw nabestaanden
Keuze 4: U laat de beslissing over aan een specifiek persoon

Hahhaha ja ik wist niet meer precies wat erop stond,maargoed :P
Dat bedoelde ik dus.
Ik zal eens kijken of het ergens kan vinden,of je bij keuze1 nog wat in te brengen hebt als familie.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:42

Citaat:
Wordt er altijd overlegd met je nabestaanden?
Als na je overlijden blijkt dat je je als donor hebt laten registreren, bespreekt de arts dit altijd met je nabestaanden. Is er geen registratie of staat keuze 3 geregistreerd, dan zal de arts je nabestaanden om toestemming vragen. Om je nabestaanden niet voor een moeilijke keus te stellen, is het verstandig om je keuze vast te leggen in het donorregister. Het is ook belangrijk je keuze te bespreken met familie en vrienden, zodat ze niet voor een verrassing komen te staan.

En,omdat er hier ook wat over gespeculeerd werd:
Citaat:
Is er voor nabestaanden voldoende gelegenheid om afscheid te nemen van een orgaandonor?
Ja, er is altijd ruim tijd om afscheid te nemen van de overledene. Zowel vóór als na de donatie is dat mogelijk. Alleen tijdens de operatie kunnen de nabestaanden niet bij de overledene zijn.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:43

Dus lijkt mij dat bij keuze 1 de nabestaande dat niet meer kunnen veranderen...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:45

Mij ook.
Nog wat meer hierover:

Citaat:
Bij het ontbreken van een wilsbeschikking/donorcodicil moet de familie toestemming verlenen voor donatie.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:45

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:47

OFwel,als je wél een donorcodicil hebt,en keuze 1 hebt ingevuld,kan je familie daar niets aan doen.

Dat kan alleen bij keuze 3.: U laat de beslissing over aan uw nabestaanden.
En bij keuze 4 kan enkel de toegewezen persoon beslissen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:48

Probleem opgelost dus :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:48

Juistum, lijkt me duidelijk :j

En dan ben ik bang dat het bij je vriendin niet helemaal goed is overgekomen pinuts :(:)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:05

ok, dan had ik het fout;) Sorry.. Verkeerd begrepen, of t ziekenhuis heeft t verkeerd uitgelegd, Hoop toch niet dat laatste..Misschien dat het in de praktijk anders kan gaan.. Maargoed bedankt voor de duidelijkheid tivolli:)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:11

Misschien vragen aan je vriendin?
Misschien is het henzelf dan ook niet duidelijk geworden?
Dat zou natuurlijk heel vervelend zijn...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:24

DenK4ever schreef:
En hoe oud is die vriendin dan? en heeft ze een donor registratie??
Dat maakt wel enig verschil denk ik, ik weet niet beter dat mijn nabestaande niets meer te zeggen hebben over mijn organen aangezien ikzelf een keus heb vast laten leggen...

Formeel is het zo dat als iemand geregistreerd staat dat je de nabestaanden dat alleen mee hoeft te delen en idd geen toestemming meer hoeft te vragen.
In de praktijk is er toch wel een trend naar 'niet doen' als de nabestaanden er helemaal niet achter staan. Dan is het donatietraject namelijk wel een hele zware en vaak ook traumatische ervaring voor de nabestaanden. En daar komen dan ook de slechte verhalen die je hoort rondgaan vaak ook vandaan. Die mensen wilden het absoluut niet en vinden dan altijd dat ze te weinig tijd gehad hebben, respectloos behandeld zijn etc.

Daarom is het ook zo belangrijk om over dit soort zaken met je familie te praten, dat maakt het bij een eventueel overlijden een stuk minder moeilijk voor iedereen.