Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nowornever

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:30

ik zet even een stipje ik heb zelf ook veel last van migraine maar ga nu weg maar ik wil wel even alles lezen.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:06

Erretje schreef:
Ja, Mirena schijnt echt problemen te geven. Ik zit te twijfelen om de prikpil te proberen, maar ben ook daar bang voor dat het erger wordt ipv van minder. Ik heb net een kleintje erbij en nog een zoontje dus ik kan me niet veroorloven om maar wat te gaan testen met dit soort zaken, geldt ook voor de Topamax. Als het problemen met bijwerkingen geeft zit ik er mooi mee !

Kan me voorstellen dat je niet wilt experimenteren.
Bij mij zijn het waarschijnlijk gewoon de hormonen van de anti conceptie op zich, vandaar dat ik nu even helemaal niks meer mag gebruiken van de huisarts. Merk wel dat ik rond de hormoonschommelingen wel sneller een aanval krijg. Ben alleen nog niet achter de combinatie waarmee het ontstaat, want het verschilt per keer of het wel of niet is en als het wel is hoe erg het is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:49

Erretje schreef:
Ik doe overigens mee aan een migraine onderzoek bij het LUMC. Voor de mensen die ook geinteresseerd zijn om mee te doen:

http://www.lumc.nl/rep/cod/redirect/5035/

Ik doe alleen mee met het genetisch onderzoek en heb de uitgebreide vragenlijst ingevuld.

hey dat is een goede zeg, dit ga ik ook eens doornemen en kijken of ik eraan mee kan doen Lachen

Ik heb ook mirena, maar heb niet het idee dat de migraine daardoor wordt beinvloed.

Wat ik wel merk is bij paardrijden (en migraine). Bij mijn paard en mijn bijrijdpaard heb ik nooit ergens last van. Bij mijn pony, krijg ik altijd hoofdpijn wat omslaat naar migraine. Ik vraag me af of misschien meerdere mensen dit ook hebben bij wat 'kleinere' pony's (zij meet 1.43 meter).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:51

Hmm, daar heb ik nog nooit van gehoord... Maar het kan zijn dat je misschien je nekspieren meer aanspant om de kleine pasjes van je pony op te vangen en daardoor je hoofdpijn en uiteindeiljk je migraine ontstaat. Als ik op mn werk ingespannen achter de computer zit, dan ga ik turen, krijg ik hoofdpijn en dat kan ook omslaan naar migraine. Ben dus blij dat ik over een week of 2 met mn nieuwe baan ga beginnen, in in winkel, dus kan lekker rond lopen en hoef niet meer zo te turen achter een compu scherm. Hoop dat dat wat scheelt!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:12

Joyce, ik had inderdaad ook het idee dat het misschien om de kleine pasjes ging. Bedankt voor je antwoord!
Het is te hopen dat je migraine minder wordt in de winkel! Ik zal voor je duimen, laat je weten hoe het gegaan is als je daar eenmaal zit?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:08

Ik merk dat ook bij paardrijden! Als ik al een beetje last van hoofdpijn heb en ik ga dan ingespannen rijden, zeker weten dat ik dan alsnog migraine krijg! In zo'n geval, als er dus wat aan zit te komen, ga ik niet rijden en doe het rustig aan, dat scheelt zeker. Mijn eigen merrie heeft een hele vlakke gang en dat zit prettig, dus weinig last. Maar de ruin van mijn man heeft veel meer beweging en dan heb ik ook eerder last, sowieso heb ik dan meer last van mijn spieren in het algemeen.

Ik heb momenteel al zo'n 4 dagen last van niet-doorzettende migraine, dus steeds hoofdpijn, neem dan wat in, dan zakt het weer af, maar het komt ook steeds weer terug. Erg lastig. Als ik ga liggen lijkt het wel erger te zijn dan wanneer ik gewoon rechtop blijf.
Wie heeft dat ook en wat doe je dan?

Wat betreft hormonen: in de stopweek van de pil 8 van de 10 keer idd ook migraine, dus duidelijk hormoon-gerelateerd. Het scheelt wel als ik me die dagen erg rustig houd, op tijd naar bed ga en me ook geestelijk niet opwind. Knipoog

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:15

Meld me ook even, heb helaas nog geen tijd gehad om alle pagina's te lezen.
Heb ook altijd last gehad rond de stop week heb een paar maanden geleden besloten om te stoppen met de pil omdat ik totaal niet meer functioneerde. Het gaat nu inmiddels iets beter maar heb minimaal 1x per week een aanval. Gebruik daarvoor maxalt smelt.
Ik kan absoluut geen light sappen en frisdranken drinken dan heb ik binnen een paar uur een aanval.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:17

Ik zit nu thuis sinds 29 oktober, bijna 2 weken dus.
Vervelende is ook inderdaad, de ene keer heb een ik aanval, maar het gaat niet helemaal over. Er blijft een vervelende pijn zitten. Ik ben er ook echt niet lekker door, maar ga ik liggen wordt de pijn erger. Bah vreselijk. Nu moet ik ook nog naar de arboarts, maar weet niet eens hoe ik daar komen moet met die vreselijke pijn in mijn hoofd!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:50

Marchador schreef:
Ik zit nu thuis sinds 29 oktober, bijna 2 weken dus.
Vervelende is ook inderdaad, de ene keer heb een ik aanval, maar het gaat niet helemaal over. Er blijft een vervelende pijn zitten. Ik ben er ook echt niet lekker door, maar ga ik liggen wordt de pijn erger. Bah vreselijk. Nu moet ik ook nog naar de arboarts, maar weet niet eens hoe ik daar komen moet met die vreselijke pijn in mijn hoofd!

Da's niet fijn als je op stap moet met zo'n hoofdpijn ....
Heb je al 2 weken last van je migraine dan? Dat is wel lang! Heb je wel medicijnen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:54

Ik heb er wel medicijnen voor, dagelijks slik ik topamax en zonodig wanneer het doorbreekt maxalt smelttabletten.
Van die Maxalt wordt ik helemaal niet goed, erg draaiierig en dingen die gezegd worden dringen niet echt tot me door. Als de migraine heel heftig wordt slik ik er wel één.
Het somme is, ik heb er sinds augustus geen last meer van gehad en nu bijne twee weken achter elkaar. Het leek juist de goede kant op te gaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:25

Misschien kun je eens een ander medicijn proberen waar je beter op reageert? ikzelf gebruik Imigran 100 en heb daar niet echt nare bijwerkingen van.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:49

Immigran heb ik ook, maar helaas werken die niet.
Ik heb wel slaappilletjes meegekregen van de huisarts, maar zodra ik wakker wordt is de pijn nog steeds niet weg en begint het eigenlijk weer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:11

Marchador schreef:
Immigran heb ik ook, maar helaas werken die niet.
Ik heb wel slaappilletjes meegekregen van de huisarts, maar zodra ik wakker wordt is de pijn nog steeds niet weg en begint het eigenlijk weer.

Ik heb ook het idee dat slaappillen niet perse werken. Bij Imigran krimpen je bloedvaten in, waardoor de drukvan de vaten tegen de zenuwen in je hoofd minder wordt, daarom trekt de pijn weg. Van alleen slapen lijkt mij dat dit effect niet ontstaat .... Was dat maar waar he, dat je met een nacht lekker slapen van je migraine af was! Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:46

Haha ja kon dat maar. Ik moet zeggen, het is wel heerlijk om even goed te kunnen slapen hoor dat zeker. Maar het gaat er inderdaad niet van weg, jammer Knipoog

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:40

Toen ik de pil nog slikte, had ik ook veel last van migraine. Elke maand had ik wel een aanval die een paar dagen duurde.
Toen ik stopte met de pil werden de aanvallen minder en verdwenen zelfs een tijdje. Nu heb ik gemiddeld eens per kwartaal een migraine aanval van een dag of 3-4, meestal gerelateerd aan mijn cyclus. Het is dus een hormonale migraine bij mij. Ik kan het redelijk onder controle houden met Ibu maar heb ook Immigran klaar liggen. Maar dat moet je wel op tijd innemen en meestal ben ik al te laat Tong uitsteken
Er is eigenlijk weinig wat ik kan doen om te verlichten, rustig houden, goed eten en veel water drinken. Dat helpt eigenlijk nog het beste.
Toen ik de aanvallen had met pil, kon ik echt niet functioneren. Nu zijn de aanvallen 'milder'. Ik voel me natuurlijk niet topfit maar ik kan mijn activiteiten redelijk blijven uitoefenen.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:57

Au, stond vanmorgen op met een aanval die al te ver gevorderd was. Begonnen met een halve Imigran en in m'n bed gedoken, maar het zakte niet af, werd er ook misselijk bij. Toen nog maar een hele ingenomen en nu gaat het weer, de ergste pijn is afgezakt, maar ik voel me alsof er een trein over me heen gereden is.
Echt zo vervelend als het 's nachts komt opzetten, dan slaap ik er toch doorheen en is het eigenlijk al te ver gevorderd om het snel onder controle te krijgen.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:37

Bij mij ook zo. Gisteravond voelde ik het al een beetje voor ik naar bed ging. 's Ochtends wakker geworden met hoofdpijn. Toch vroeg opgestaan want ik moest m'n konijntje naar de DA brengen. Dus in de auto er naar toe, kan ik het niet vinden, stress dus :S
Op de terugweg Aleve gehaald en thuis ingenomen en in bed gedoken. Ik heb wel even lekker geslapen maar toen ik wakker werd had ik er nog steeds last van.
's Middags even de stad in voor cadeautjes, nog maar een Aleve genomen. Uiteindelijk konijntje weer opgehaald en nu weer thuis, maar nog steeds hoofdpijn. Ik word er gek van....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:19

Laurabram schreef:
Au, stond vanmorgen op met een aanval die al te ver gevorderd was. Begonnen met een halve Imigran en in m'n bed gedoken, maar het zakte niet af, werd er ook misselijk bij. Toen nog maar een hele ingenomen en nu gaat het weer, de ergste pijn is afgezakt, maar ik voel me alsof er een trein over me heen gereden is.
Echt zo vervelend als het 's nachts komt opzetten, dan slaap ik er toch doorheen en is het eigenlijk al te ver gevorderd om het snel onder controle te krijgen.

Heb ik ook, dan denk ik, ik blijf maar liggen misschien is het morgenochtend beter en dan is het alleen maar erger geworden. Boos! Dom, je kunt beter gelijk opstaan en wat innnemen, dat werkt uiteindelijk toch het beste en het snelste.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:20

ikkebenmar schreef:
Bij mij ook zo. Gisteravond voelde ik het al een beetje voor ik naar bed ging. 's Ochtends wakker geworden met hoofdpijn. Toch vroeg opgestaan want ik moest m'n konijntje naar de DA brengen. Dus in de auto er naar toe, kan ik het niet vinden, stress dus :S
Op de terugweg Aleve gehaald en thuis ingenomen en in bed gedoken. Ik heb wel even lekker geslapen maar toen ik wakker werd had ik er nog steeds last van.
's Middags even de stad in voor cadeautjes, nog maar een Aleve genomen. Uiteindelijk konijntje weer opgehaald en nu weer thuis, maar nog steeds hoofdpijn. Ik word er gek van....

Ja, stress is dan juist niks. PS Hoe is het met nijn afgelopen, goed, zodat je daar geen zorg meer om hebt?

Saray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:27

Hallo, ik meld me ook. Ik vind het interessant, een topic over migraine. Ik heb alles gelezen en er staat heel veel bekende dingen tussen.
Ik heb al zo'n 20 jaar last van hoofdpijn/migraine.
In de loop der jaren heb ik ook al van alles geprobeerd, dagboeken bij gehouden, regelmaat, oestepaat, dokter, fysio, en ik weet niet wat allemaal. Het enige wat een beetje hielp was die pijnstiller.
Afgelopen maart ben ik naar de hoofdpijn kliniek in Zutphen geweest. Daar hebben ze vast gesteld dat ik migraine heb, maar door teveel pijnstillers te hebben geslikt, had ik ook hoofdpijn door de pijnstillers. De neuroloog heeft me Topamax voor geschreven en ik mocht nog maar 4 dagen in de maand een pijnstiller gebruiken. In mijn geval is dat dan de diclofenac, die werkt voor mij het beste.
Maar nu naar 7 maanden gaat het met de hoofdpijn beter. Want ik had naar al die jaren elke dag eigenlijk wel hoofdpijn. Soms had ik een keer een fris hoofd. Maar meestal had ik een drukkend hoofd en vaak werd dat aan het einde van de dag erger tot zeer erg tot dat ik er van moest overgeven.
Ik heb nu toch nog wel 4 tot 6 x per maand migraine dan zie ik een aura. Een grote ronde cirkel in een van mijn ogen en als dan naar iemand of iets kijk dan zie ik een gedeelte niet. Na een half uurtje is dat weer weg en dan krijg ik hoofdpijn boven dat zelfde oog. Maar een diclofenac zetpil doet meestal wonderen, al moet ik me wel rustig houden. Die aura zie ik niet altijd trouwens.

Ik heb altijd nog hoop dat het ooit beter of over gaat maar ik ben bang dat ik met er gewoon bij neer moet leggen en op moet houden met de zoek tocht, en moet zorgen dat ik altijd diclofenac bij de hand heb.

Jeetje best een verhaal geworden en een beetje warrig en eigenlijk ben ik nog lang niet uitgeschreven. Ik merk dat ik er best vol van zit en dat ik behoeft heb om met lotgenoten te praten.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:24

Hay Saray ,

Dat is ook een van de redenen dat, ik een migraine topic heb geopend. Mensen begrijpen mij ook vaak niet , ach dat is toch maar een beetje hoofdpijn dat valt wel mee! Pardon , jij weet niet hoe het is zeg ik dan.

IK kom trouwens net bij de ha vandaan omdat , ik steeds vaker migraine heb. Vorige week zelfs bijna elke dag. En daarvoor zeker 1x per week. En dat is pas sinds een paar maanden het was daarvoor juist iets minder. En schommelt dus nogal. Nu heb ik preventieve medicijnen gekregen , die ik minimaal een half jaar elke dag moet slikken en dan kijken of het helpt. Moet iig volgende maand terug komen. Het is propranolol (als ik het goed schrijf)

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:27

Saray schreef:
Hallo, ik meld me ook. Ik vind het interessant, een topic over migraine. Ik heb alles gelezen en er staat heel veel bekende dingen tussen.
Ik heb al zo'n 20 jaar last van hoofdpijn/migraine.
In de loop der jaren heb ik ook al van alles geprobeerd, dagboeken bij gehouden, regelmaat, oestepaat, dokter, fysio, en ik weet niet wat allemaal. Het enige wat een beetje hielp was die pijnstiller.
Afgelopen maart ben ik naar de hoofdpijn kliniek in Zutphen geweest. Daar hebben ze vast gesteld dat ik migraine heb, maar door teveel pijnstillers te hebben geslikt, had ik ook hoofdpijn door de pijnstillers. De neuroloog heeft me Topamax voor geschreven en ik mocht nog maar 4 dagen in de maand een pijnstiller gebruiken. In mijn geval is dat dan de diclofenac, die werkt voor mij het beste.
Maar nu naar 7 maanden gaat het met de hoofdpijn beter. Want ik had naar al die jaren elke dag eigenlijk wel hoofdpijn. Soms had ik een keer een fris hoofd. Maar meestal had ik een drukkend hoofd en vaak werd dat aan het einde van de dag erger tot zeer erg tot dat ik er van moest overgeven.
Ik heb nu toch nog wel 4 tot 6 x per maand migraine dan zie ik een aura. Een grote ronde cirkel in een van mijn ogen en als dan naar iemand of iets kijk dan zie ik een gedeelte niet. Na een half uurtje is dat weer weg en dan krijg ik hoofdpijn boven dat zelfde oog. Maar een diclofenac zetpil doet meestal wonderen, al moet ik me wel rustig houden. Die aura zie ik niet altijd trouwens.

Ik heb altijd nog hoop dat het ooit beter of over gaat maar ik ben bang dat ik met er gewoon bij neer moet leggen en op moet houden met de zoek tocht, en moet zorgen dat ik altijd diclofenac bij de hand heb.

Jeetje best een verhaal geworden en een beetje warrig en eigenlijk ben ik nog lang niet uitgeschreven. Ik merk dat ik er best vol van zit en dat ik behoeft heb om met lotgenoten te praten.

Hoi,

Ik lees dat jij ook Topamax gebruikt. Ik heb altijd Selokeen geslikt, maar mijn Neuroloog stelde voor om Topamax te proberen. Maar ik lees zulke negatieve dingen (bijwerkingen) over deze profylaxe dat ik er eigenlijk niet aan durf te beginnen. Hoe heb jij het ervaren. Met de Selokeen had ik wel wat bijwerkingen, maar die waren absoluut te overzien.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:44

Jeetje Saray! Dat doet me denken aan de tijd dat ik nog de pil slikte, toen had ik ook zoveel hoofdpijn.
Kunnen ze verder geen oorzaak vinden. Ik ben zelf wel heel ‘blij’ om te weten dat de migraine bij voornamelijk hormonaal bepaald is.
En ik weet meestal ook precies wanneer ik het krijg, een paar dagen voor een nieuwe cyclus begint het al en dan weet ik dat ik ook niet langer dan 3-4 dagen een klein beetje ongesteld ben. Als ik geen hoofdpijn krijg, dan ben ik wel gewoon ongesteld zeg maar. Ik prefereer het laatste Knipoog Maar het is heel wisselend moet ik zeggen. Ik heb afgelopen keer wel weer migraine gehad die 3 dagen heeft aangehouden (net zo lang als de ongesteldheid), daarna is het over.
Ben er wel eens mee naar de dokter geweest maar ze kunnen weinig doen. De pil voorschrijven doen ze niet meer omdat ik daar niet tegen kan. Ik kreeg daar ook een vreselijk hoge bloeddruk van.
Wel hebben ze een EEG gemaakt, maar daar kwam niets uit.
Zijn er wellicht dames bij die ook de pil slikken en misschien wel deze vervelende klachten hebben door de rotzooi die ze elke dag slikken??? Het valt natuurlijk te overwegen om dat te bekijken. Mijn klachten zijn met zeker 80-90 % verminderd sinds ik gestopt ben met de pil.

Saray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:21

Citaat:
Ik lees dat jij ook Topamax gebruikt. Ik heb altijd Selokeen geslikt, maar mijn Neuroloog stelde voor om Topamax te proberen. Maar ik lees zulke negatieve dingen (bijwerkingen) over deze profylaxe dat ik er eigenlijk niet aan durf te beginnen. Hoe heb jij het ervaren. Met de Selokeen had ik wel wat bijwerkingen, maar die waren absoluut te overzien.

Ik heb nauwlijks bijwerkingen. Ik heb alleen tintelingen in mijn handen, voeten en wangen. In het begin had ik dat regelmatig en nu nog maar af en toe. De topamax moet rustig opgebouwd worden, qua dosis. En het kan lang duren voor dat het wat gaat doen. Bij mij heeft dat 4 maanden geduurd. Maar ik denk dat het bij iedereen erg verschillend is.
Oja, en ik ben er al 7 kilo van afgevallen. Want je gaat minder eten.

Ik vraag me wel af of de Topamax echt werkt! Ik heb nog steeds 4 tot 6 keer in de maand migraine. De andere hoofdpijn is over maar volgens mij kwam die hoofdpijn door te veel pijnstillers gebruik.
Als ik maar een beetje hoofdpijn voelde nam ik al een pijnstiller om te voorkomen dat ik 's avonds met een knalde kop op bed kon gaan liggen. Ik neem nu niet zo gauw meer een pijnstiller, misschien heb ik dat ook niet meer nodig dankzij de topamax? Ik weet het niet.
De neurloog zeg dat ik een jaar de topamax moet slikkken en dat ik dan weer zonder medcijnen kan?? Ik heb gevraagd hoe dat kan. Ze zegt dat mijn hoofd dan tot rust is gekomen. Ik moet het eerst nog zien, of eigelijk voelen. Ik slikt naast de topamax ook nog Amitriptyline, dat moet voor komen dat de aanvallen hevig zijn.

Saray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:27

eroslover schreef:
Hay Saray ,

Dat is ook een van de redenen dat, ik een migraine topic heb geopend. Mensen begrijpen mij ook vaak niet , ach dat is toch maar een beetje hoofdpijn dat valt wel mee! Pardon , jij weet niet hoe het is zeg ik dan.

Ik stond er nooit zo bij stil maar nu ik er zo met jullie over praat merk ik toch wel dat ik daar behoefte aan heb.
Waarom heb ik nooit eerder contact gezocht met iemand met het zelfde "probleem" als ik?
Het is best "lekker" om ervaring uit te wisselen, en je ei kwijt te kunnen bij mensen die je snappen.

eroslover schreef:
IK kom trouwens net bij de ha vandaan omdat , ik steeds vaker migraine heb. Vorige week zelfs bijna elke dag. En daarvoor zeker 1x per week. En dat is pas sinds een paar maanden het was daarvoor juist iets minder. En schommelt dus nogal. Nu heb ik preventieve medicijnen gekregen , die ik minimaal een half jaar elke dag moet slikken en dan kijken of het helpt. Moet iig volgende maand terug komen. Het is propranolol (als ik het goed schrijf)

Nog nooit van gehoord.