Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 00:13

Bzoem schreef:
Nou ik ben bij PsyQ onder behandeling en daar zien ze ADHD niet als een autisme verwante stoornis.
En ik vind mijzelf altijd al raar, niet perse slechter dan een ander, maar wel anders.

Het gaat niet om de ADHD, maar om het etiket sociale angststoornis, dat is nog wel eens een het kan geen autisme zijn, maar is het toch diagnose.

ladypaard

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:35

Even een gevoelsvraagje,,

We leren hier in de studie dat het altijd mensen met een bepaalde aandoening is.

bijv. mensen met schizofrenie (i.p.v. een schizofreen).

maar hoe zien jullie autisme/asperger..

Zeggen julie: Ik heb asperger
of ik ben een asperger..

Voor mijn gevoel ben ik, IK, en dat daar blijkbaar een naam aan wordt gegeven...,
Dus dan BEN ik een asperger.

Maja mijn gevoel van ik, is niet zo sterk, als symptoom van mijn asperger,
Dus dan ben ik een persoon met asperger, dus HEB ik asperger..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:34

Absoluut een IK met ASS! Ik vind het vreselijk als mensen bijvoorbeeld zeggen jij BENT autist! Dit gaat dan over mijn zusje, ik heb zelf geen ASS. Maar mijn zusje zegt dan ook IK ben SILKE en ik heb AUTISME. Op de opleiding ben ik ook een aantal keer behoorlijk boos geworden, mede studenten die zeggen ik werk met autisten, NEE! Je werkt met mensen, die autisme hebben. Zelfs docenten die het zo zeiden.
Ik kan me daar echt zo boos om maken!! Maar dat is vast wel duidelijk :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:40

Waar maak je je druk om?
Mij kan het écht niet schelen of ik nou een autist ben of iemand mét autisme. :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:42

moonfish13 schreef:
Waar maak je je druk om?
Mij kan het écht niet schelen of ik nou een autist ben of iemand mét autisme. :+

Jou misschien niet, maar ik ken een heleboel die het onwijs raakt. En daar moet je rekening mee houden vind ik!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:43

Mwah.. Ik vind het totaal onbelangrijk.
Er zijn wel ergere dingen waar ik me druk over kan maken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:01

Ik ben in het algemeen voorstander van 'iets hebben' en niet van 'iets zijn', het is maar één aspect van iemand. Hoewel ik er niet consequent in ben, ik zeg wel dat iemand blind/doof/slechtziend/slechthorend is.

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:52

Wij mogen op school ook alleen zeggen van mensen die autisme hebben of mensen met een verstandelijk beperking en wij mogen niet praten over ik werk met gehandicapte mensen. Ik vind dat ook wel logisch, het klinkt sowieso beter.

Nou heb ik zelf nog een vraagje. Hoe hebben de mensen op dit forum die autisme hebben het ontdekt dat ze het hebben. Ik las laatst een artikel van een meisje in margriet en ik dacht bij mezelf, dat lijk ik wel. Hoe hebben jullie het ontdekt, zijn jullie eerst naar de huisarts geweest of hebben jullie het verteld aan andere?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:07

Voor een officiële diagnose moet je naar een psychiater, deze zal dan verschillende gesprekken met je voeren, misschien een aantal testjes, en gesprekken voeren met bijvoorbeeld je ouders of partner.
Je kan wel eerst naar de huis arts gaan, deze kan je dan door verwijzen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:21

Lynniiie schreef:
Wij mogen op school ook alleen zeggen van mensen die autisme hebben of mensen met een verstandelijk beperking en wij mogen niet praten over ik werk met gehandicapte mensen. Ik vind dat ook wel logisch, het klinkt sowieso beter.

Politiek correct taalgebruik veranderd niks aan de werkelijkheid. Ik krijg er nog wel eens de kriebels van. De naampjes veranderen, maar de aandoening en de persoon die erbij hoort niet. Ik krijg soms ook het gevoel dat het krampachtig niemand willen beledigen uit naam van tolerantie juist het omgekeerde effect heeft.

Bij mij hangt het ook van de situatie af. Soms is het : "ik ben autist." (als vaststaand gegeven) en soms is het : "ik heb autisme." Het laatste komt bij sommigen (en ook officiële instanties) nl nogal eens als geneesbaar over en dat is het niet.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:44

Ik noem mezelf ook geen 'autist'.
Ik heb zelf een hekel aan dat woord, want ik 'ben' geen autisme.
Ik 'heb' autisme. Ik ben 'Ragna'.

Dat stukje autisme hoort bij mij, dat maakt mij tot wie ik ben.
Niets meer, niets minder.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:48

Lynniiie schreef:

Nou heb ik zelf nog een vraagje. Hoe hebben de mensen op dit forum die autisme hebben het ontdekt dat ze het hebben. Ik las laatst een artikel van een meisje in margriet en ik dacht bij mezelf, dat lijk ik wel. Hoe hebben jullie het ontdekt, zijn jullie eerst naar de huisarts geweest of hebben jullie het verteld aan andere?

Een docent van m'n opleiding is samen met mij naar de studentenpsycholoog geweest, omdat ik te faalangstig bleef en grote moeilijkheden had met samenwerken.

en de studentenpsych had meteen een vermoeden van autisme. en zo doorgestuurd naar 2e lijns.

Ik zie dat ik hier een discussie heb gestart :P

waarom ik hier nu over nadenkt is dat ik het sommige mensen "moet" gaan vertellen,

Maar mijn grootste punt is dat Ik gewoon ik ben. en dat ik blijkbaar gewoon net iets anders ben dan andere mensen. Er is niks mis met mij, ik ben zoals ik hoor te zijn.

Ja soms moet je gewoon ergens over nadenken (hoe zinloos ook) ben bezig met mijn thesisonderzoek, en vertrek dan 's ochtens half 8 met de trein en kom dan half 8 weer een keer thuis. Dus ben m'n onderzoek nu een beetje zat :D dan ga je aan rare dingen denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:12

ik denk toch wel dat het autist zijn/hebben een vrij belangrijk punt is... Ik zat laatst eens te denken namelijk waarom autisme een zoveel negatievere bijklank heeft dan bv. ADHD en mijn conclusie was toch wel dat je autist bént en bv. ADHD hebt... Een normaal persoon kan ADHD hebben, en een autist kan geen normaal persoon 'zijn' wan het 'is' al een autist...

Je verandert idd niets met het krampachtig vast houden aan politiek correcte benamingen, maar ik denk dat het feit dat autist zíjn nu de norm is ipv autisme hébben toch wel een boel met het imago te maken heeft..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:17

[quote="Menino"]ik denk toch wel dat het autist zijn/hebben een vrij belangrijk punt is... Ik zat laatst eens te denken namelijk waarom autisme een zoveel negatievere bijklank heeft dan bv. ADHD en mijn conclusie was toch wel dat je autist bént en bv. ADHD hebt... Een normaal persoon kan ADHD hebben, en een autist kan geen normaal persoon 'zijn' wan het 'is' al een autist...

Je verandert idd niets met het krampachtig vast houden aan politiek correcte benamingen, maar ik denk dat het feit dat autist zíjn de norm is ipv autisme hébben toch wel een boel er mee te maken heeft...[/quote

Dit vind ik echt nergens op slaan! Ten eerste is ADHD een vorm van autisme, en waarom kan iemand met autisme niet normaal zijn ? Vind het nogal raar klinken!
Ik denk dat die negatieve bijklank komt omdat autisme en wat het nou eigenlijk inhoud weinig bekend is bij mensen. Veel mensen denken bij autisme nog echt aan zwaar gehandicapte personen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:21

Ik vind autisme niet negatief, er zijn leuke mensen en niet leuke mensen, en in beide categorieen zitten mensen met autisme.
gedeeltelijk komt de negatieve kijk op autisme denk ik ook doordat er weinig bekend is over de "succesvolle" mensen met autisme.
Ik denk dat er in de paardensport(in dit geval bedoel ik de échte sport-tak) een flink aantal autisten zullen zitten, maar niemand die het weet.
Het is ook maar de vraag of die paardenmensen dat zelf wel weten want ze worden waarschijnlijk gewoon geaccepteerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:22

Monster_tos schreef:
Dit vind ik echt nergens op slaan! Ten eerste is ADHD een vorm van autisme,

Dat is onjuist. Adhd is geen vorm van autisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:23

ADHD is absoluut geen vorm van autisme, en ik zeg ook echt absoluut niet dat iemand met autisme niet normaal kan zijn...

Maar doordat de 'norm' is 'ik ben autist' leggen mensen die er onbekend mee zijn denk ik eerder de associatie met dat 'autisten' niet normaal zijn... (wat dus een verkeerd beeld is)...

Als je autisme hébt, schep je denk ik meer het beeld van een normaal persoon dat naast z'n normale persoonlijkheid ook nog een stoornis/beperking heeft... Dat is de nuance denk ik....

Ik zeg niet dat dat terecht is oid, maar ik denk dat het feit dat het zo benoemd wordt onbewust inwerkt op het beeld dat mensen van een stoornis/beperking hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:53

Bij autist zijn denken mensen naar mijn gevoel aan niet normaal zijn.
Bij autisme hebben denken mensen aan een ziekte.

Autisme is geen ziekte en wat is normaal?
Hoe je het ook noemt het doet niks af aan wat de persoon heeft.
En veel belangrijker: het doet niets af aan wie de persoon is.
Met of zonder stempel, je blijft wie je bent.

Er zijn zoveel vormen van autisme, een paar vormen hebben een naam gekregen en nog heeft iedereen op een andere manier autisme.
En als je om je heen kijkt zie je genoeg 'normale' mensen met een autistisch trekje.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:37

Monster_tos schreef:
Dit vind ik echt nergens op slaan! Ten eerste is ADHD een vorm van autisme, en waarom kan iemand met autisme niet normaal zijn ? Vind het nogal raar klinken!
Ik denk dat die negatieve bijklank komt omdat autisme en wat het nou eigenlijk inhoud weinig bekend is bij mensen. Veel mensen denken bij autisme nog echt aan zwaar gehandicapte personen.

Ik vroeg al eerder, waar dit vandaan komt, zijn er artikelen over of iets dergelijks?
Want vanuit mijn studie heb ik dit niet geleerd. Wel dat deze twee dingen vaak samen gaan, (net zo als een depressie kan samengaan met autisme dus dan heb je beiden)

Volgens mij is adhd ook op een hele andere plek in de hersenen,

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:41

Ik ben het met Monster_tos eens, ADHD is zeker wel een vorm van autisme. Mijn (stief)moeder geeft er ook lezingen over omdat mijn (stief)zus autisme heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:47

Froexiie schreef:
Ik ben het met Monster_tos eens, ADHD is zeker wel een vorm van autisme.

Het is grote onzin. En het is ook geen kwestie van 'eens zijn met' of niet. Dit gaat hier om definities, de definitie voor psychische aandoeningen is op dit moment de DSM-IV, de "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition (DSM-IV)".
Dat, en dat alleen, is op dit moment de basis om een diagnose ADHD of autisme te stellen. En daarin is adhd geen onderdeel van autisme.

Dat zijn de feiten, en niet anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:51

Menino schreef:
ik denk toch wel dat het autist zijn/hebben een vrij belangrijk punt is... Ik zat laatst eens te denken namelijk waarom autisme een zoveel negatievere bijklank heeft dan bv. ADHD en mijn conclusie was toch wel dat je autist bént en bv. ADHD hebt... Een normaal persoon kan ADHD hebben, en een autist kan geen normaal persoon 'zijn' wan het 'is' al een autist...

Als een autist een normaal persoon was dan was die geen autist. Autisme een een (aangeboren) afwijking van de norm. Verder vormt de manier van de wereld beleven die je autisme je geeft ook jouw persoonlijkheid, het is een onderdeel van wat/wie je bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:54

Froexiie schreef:
Ik ben het met Monster_tos eens, ADHD is zeker wel een vorm van autisme. Mijn (stief)moeder geeft er ook lezingen over omdat mijn (stief)zus autisme heeft.

je kan het er mee eens zijn of niet,
het is een feit dat ADHD officieel niet tot de autismespectrumstoornissen behoort,
Het is dus niet 'zeker wel' een vorm van autisme,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:01

tamary schreef:
Menino schreef:

Als een autist een normaal persoon was dan was die geen autist. Autisme een een (aangeboren) afwijking van de norm. Verder vormt de manier van de wereld beleven die je autisme je geeft ook jouw persoonlijkheid, het is een onderdeel van wat/wie je bent.

jawel dat ben ik ook wel met je eens, maar dat geldt ook voor bv. ADHD en toch zeggen mensen bijzonder weinig tegen mij 'hee jij bent een ADHD'er' het is altijd 'jij hebt toch ADHD' ... Er is voor beide benamingen wel wat te zeggen én de stoornis heeft een grote invloed op je persoonlijkheid... Maar daarnaast blijft óók iedereen z'n unieke ik behouden. En dan heeft 'jij bent autist' toch imo een negatievere bijklank... Kijk, als iemand tegen mij zou zeggen 'jij bent ADHD'er' zou dat mij echt niets uitmaken hoor :D ... Maar als dat de norm zou worden, zal het imago denk ik heel geleidelijk en subtiel wel veranderen naar iets wat denk ik minder positief beschouwd wordt..

Ik zag laatst een filmpje van 1 of andere professor die beweerde autist op dit moment het meest voorkomende scheldwoord was... Dus echt een heel positief imago heeft dat niet, al is dat mss een beetje moeilijk in te schatten als je er heel veel mee in aanraking bent, want dan wéét je dat het niet per definitie iets negatiefs is.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:40

Hmm.. Geen enkele autist is hetzelfde, maar toch weet je dat er verschillende types van zijn. Iemand 'een autist' noemen dekt dan niet helemaal de lading eigenlijk.
Maar iemand 'een adhd'er' noemen kan eigenlijk ook niet. Want op een of andere manier hebben mensen een bepaald beeld bij adhd. En dan verwachten ze dat iedereen met adhd zo'n idiote stuiterbal is. Maar je hebt ook mensen met adhd die bij bepaalde gedragingen zeggen van, 'maar ik heb adhd'. En dat vind ik onzin, ik vind het geen voorwaarde om met niemand rekening te houden / je zin door te drijven oid.
Een autist zie ik daar dan weer geen 'misbruik' van maken, of heb ik de verkeerde ervaringen??

Autist als scheldwoord.. waar staat autist dan voor? Dat je egoïstisch bent? Niet-communiceerbaar? Dat je een controle-freak bent? Wat?