Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:25

Nou mensen, ik ben er ook weer zoals jullie gezien hebben _O-
Het gaat redelijk goed met me vandaag. Ik hoef niet meer naar mn werk, omdat ik me niet afgemeld zou hebben toen ik me ziek gemeld heb. Helaas heb ik dit via sms gedaan en heb ik zoals altijd de smsjes meteen weer verwijderd -:(- Als ik dit nog in mn foon had staan, had ik iig aan kunnen tonen dat ik me wel had afgemeld en me gewoon ziek kunnen melden.
Nu zit ik dus weer zonder werk -O- Ergens vind ik het enorm rot, want ik heb weer gefaalt, maar ik vind het ook wel fijn om niet meer te MOETEN. Ik kan nu zelf mn dag indelen, en zo rekening houden met wat ik wel en niet aan kan.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:44

Petulan, dat is goed nieuws! Goed dat je voor jezelf kiest, ik heb het ook weer moeten leren maar het bevalt me wel goed, al is het weleens moeilijk. Hou dat gevoel vast! *\o/*

PW, hoe is het met jou? Hoe is het gesprek nog gegaan? Antwoord maar een keer als je er energie voor hebt, neem lekker de tijd voor jezelf, wij wachten wel op je.

Sam, je hebt gelijk, als het vertrouwen er straks weer is zal het wel een stuk beter gaan met rijden. Neem zelf ook lekker de tijd om weer te wennen aan het rijden, het is al prettig dat je op deze manier kan beginnen. Vrijwilligerswerk is jammer maar er komt vast weer wel iets anders op mn pad. Zit al een aantal maanden thuis dus die week meer of minder zonder (vrijwilligers)werk overleven we ook weer wel. Vervelend dat je (weer?) thuis zit. Je moet niet te hard voor jezelf zijn maar het positief proberen te bekijken zoals je zelf ook doet, nu MOET je in ieder geval even niets en wie weet heb je zo weer iets anders. Sterkte in ieder geval, probeer maar een beetje van het zonnetje te genieten 8-) , dat doet de mens goed. (PS kan je via telefoonspecificaties niet aantonen dat het verstuurd is?)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:07

Hm, zou ik niet weten. Maar goed, mijn bazin gaf aan dat toch mn contract niet verlengt zou worden, en die liep over een week of 3 af. Dus om er nog tegenin te gaan?

Ik heb vandaag heeeerlijk kunnen sporten. Flink wat crunshes gedaan ( sit ups zijn te zwaar ivm mn rug helaas ) mn benen goed geoefend, en daarna nog 50 min taebo :) Heeerlijk gewoon!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:07

Dinsdag de eerste assertiviteitstraining gehad. Het viel op zich wel mee, al realiseer ik me wel weer even dat ik er nog lang niet ben. Het was ook wel confronterend, maar op een goede manier. Het is een fijne groep en dat scheelt al een heleboel

Volgende week dinsdag weer. Maandag start ook de cursus cognitieve vaardigheden waaraan ik deelneem. Ben benieuwd. Verwacht daar zelf wat meer van dan de assertiviteitstraining.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:32

Pw, fijn dat je een fijne groep hebt, en een goed gevoel bij de training. Ben benieuwd naar de volgende cursus, of je dat ook zo goed bevalt :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:03

Ik heb er zelf in ieder geval hogere verwachtingen van dan de assertiviteitstraining. Nog even afwachten hoe daar de groep is.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:43

Sam, lekker dat je zo gesport hebt gisteren! Vandaag ook weer even van het mooie weer kunnen genieten? Over je werk zou ik me dan ook maar proberen niet meer druk te maken, geniet lekker van je tijd thuis. Ga je gelijk weer opzoek naar iets anders?

PW, goed dat je trainingen aan het volgen bent, hopelijk werpen ze hun vruchten af. Als je er niet teveel van verwacht dan kan het ook niet heel erg tegenvallen, komt vast ook goed. Vandaag ook weer een goede dag gehad?

Vandaag een beetje thuis bezig geweest, heb weer last van 'onverklaarbare lichamelijke klachten'. Heb alweer een aantal weken, een zeurende pijn in mn zij, het zet niet door maar gaat ook niet weg. Zolang het dragelijk blijft zal het wel niets ernstigs zijn want anders had ik het wel gemerkt, alles functioneert nog goed en ik kan zelf ook blijven functioneren maar vervelend is het weer wel. Hebben jullie ook van deze "vage klachten/pijntjes"? Kan het nu gelukkig wel iets beter relativeren want toen ik net mn burnout had dacht ik bij alles dat ik iets ernstigs had en dood zou gaan.Was ineens vaste klant bij mn huisarts. Denk nu dat het door de (onbewuste) stress of spanning komt, stress doet rare dingen met je lichaam.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:16

Stress kan zeker rare dingen doen en kan idd een grote impact op je lichaam hebben. Bij mij slaat de spanning altijd op de bekende plekken zoals schouders, nek en onderrug.

Ik heb vandaag wel een goede dag. De beste van de week. De rest van de week was niet zo. Nu lekker van het zonnetje genoten en een hele poos buiten in de tuin zitten te lezen. Heeft me goed gedaan.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:33

PW, fijn dat je zo'n goede dag hebt gehad, hou dat gevoel vast! Het was ook echt weer heerlijk weer, ik probeer iedere dag ook een paar uur buiten door te brengen. Was ook de eerste raad die ik van bij mn intake kreeg, voldoende daglicht, dat doet een mens goed.

Als ik spanningen heb krijg ik pijn/steken op de borst. Daarnaast heb ik sinds ik een burnout heb veel meer last van lichamelijke klachten, voel van alles, denk wel dat ik er meer mee bezig ben nu ik thuis zit. Ook dit gaat steeds beter, zolang ik (met mijn lichaam) kan blijven functioneren zal het wel meevallen, probeer niet steeds alles op te zoeken.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:51

CIV schreef:
Sam, lekker dat je zo gesport hebt gisteren! Vandaag ook weer even van het mooie weer kunnen genieten? Over je werk zou ik me dan ook maar proberen niet meer druk te maken, geniet lekker van je tijd thuis. Ga je gelijk weer opzoek naar iets anders?

PW, goed dat je trainingen aan het volgen bent, hopelijk werpen ze hun vruchten af. Als je er niet teveel van verwacht dan kan het ook niet heel erg tegenvallen, komt vast ook goed. Vandaag ook weer een goede dag gehad?

Vandaag een beetje thuis bezig geweest, heb weer last van 'onverklaarbare lichamelijke klachten'. Heb alweer een aantal weken, een zeurende pijn in mn zij, het zet niet door maar gaat ook niet weg. Zolang het dragelijk blijft zal het wel niets ernstigs zijn want anders had ik het wel gemerkt, alles functioneert nog goed en ik kan zelf ook blijven functioneren maar vervelend is het weer wel. Hebben jullie ook van deze "vage klachten/pijntjes"? Kan het nu gelukkig wel iets beter relativeren want toen ik net mn burnout had dacht ik bij alles dat ik iets ernstigs had en dood zou gaan.Was ineens vaste klant bij mn huisarts. Denk nu dat het door de (onbewuste) stress of spanning komt, stress doet rare dingen met je lichaam.

Gisteren lekker door de stad gewandeld met een dinnetje, en bij mijn schoonmama geweest, heb een senseo gekregen voor mn verjaardag :D Dus lekker aan de koffie :j

Goed dat je nu kunt relativeren en niet meer naar de HA hoeft te rennen voor iedere scheet die dwars zit zeg maar, top. Ik heb dat ook een tijd gehad. Nu ik aan de tabletten zit (of het echt door de tabletten komt, of door een stuk aanvaarding weet ik niet) zijn mijn klachten eigenlijk zo ver als weg, iig de lichamelijke :j

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:52

Pollewoppy schreef:
Stress kan zeker rare dingen doen en kan idd een grote impact op je lichaam hebben. Bij mij slaat de spanning altijd op de bekende plekken zoals schouders, nek en onderrug.

Ik heb vandaag wel een goede dag. De beste van de week. De rest van de week was niet zo. Nu lekker van het zonnetje genoten en een hele poos buiten in de tuin zitten te lezen. Heeft me goed gedaan.

Toch proberen om te profiteren van de zon PW :j Lekker naar buiten en energie opdoen!! Zal je goed doen. :(:)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:58

Sam, *\o/* GEFELICITEERD *\o/* !! en nog vele gelukkige en gezonde jaren toegewenst! Lekker een senseo :9k Komt er veel visite en heb je er zin in? Al andere leuke dingen gekregen?

Vandaag dagje met ma gehad en we hadden een fotoshoot bij Douglas, was boven verwachting leuk. We hebben een paar mooie foto's uitgezocht en ze gelijk in laten lijsten, bij de winkel vroegen ze of ik ze voor mn portefolio had laten maken :o haha, die heb ik niet maar was erg blij met het compliment, hij vond me niet misstaan als model *D Dat geeft de burger moed. Al met al een geslaagde dag, nu lekker uitrusten. Fijn weekend allemaal.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:51

CIV dank je wel voor je felicitaties :*
Fijn dat je een leuke dag hebt gehad :j en complimentjes zijn altijd leuk he :D
Ik ga verder vandaag niks meer doen, alleen naar een vriendin zometeen, vier mn verjaardag niet :n

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:37

Sam, was het gezellig met je vriendin? Je vierde je verjaardag niet? Ik ben binnenkort jarig en twijfel ook nog een beetje, we hebben nogal een grote club en het liefst zou ik iedereen op 1 dag hebben, dat zal niet lukken vrees ik dus even kijken hoe we het op gaan lossen. Voorgaande jaren hadden we van woensdag tot zaterdagavond visite maar dat doen we niet meer. Vind het toch wel leuk om het te vieren want ik ben blij dat ik weer een jaartje ouder ben geworden ;)

PW; succes morgen, heb je er zin in of kijk je ertegen op? Hoe gaat het nu verder met je, nogsteeds een goed gevoel?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:07

Ik heb vandaag een slechte dag. Heb de hele dag op bed gelegen. Voel me nu iets beter. Doordat ik de hele dag zo'n beetje geslapen heb, heb ik me nog niet echt druk kunnen maken over morgen. Dus dat scheelt weer. Ik zie er niet zo tegen op als de cursus afgelopen dinsdag. Weet nu al een beetje hoe en wat, dus dat maakt het wel minder eng.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:42

CIV Het was idd gezellig geweest vrijdag :j
PW rot dat je een slechte dag hebt :(:) Idd lekker slapen, hoef je ook niet te piekeren ed.

Ik ben gisteren met de vriendin waar ik vrijdag was mee gereden naar Utrecht. Ze had nog nooit zon lang en druk stuk gereden en vond het eng om de eerste keer alleen te moeten gaan. Vanuit daar ben ik op de trein gestapt naar Den Helder om even bij mijn oom en tante aan te gaan.
Ik vond het maar eng hoor :oo De heenweg moest ik in Adam cs overstappen, maar poe, wat is het daar groot en druk.
Op de terug weg was het gewoon een groot drama -O-
Ik moest in Adam overstappen op de trein naar Mstricht, kom op het aangegeven spoor, reed die trein maar tot Utrecht. Nou, ik naar de conducteur, die vertelde me dat ik via Nijmegen moest :roll: Ik vertrouwde het niet en ben dus toch naar Utrecht gereden, en alleen maar goed, vanuit daar kon ik met een bus naar Den Bosch ( er tussen in waren werkzaamheden, vandaar dat de trein niet verder reed ). Maar toen. De bussen vertrokken vanaf het jaarbeursplein. Nja, ik was er nog nooit geweest en had dus al gelijk paniek. Het was donker, eng en druk. Op een gegeven moment ben ik de verkeerde kant opgelopen. Dus weer terug moeten gaan, onder een super enge ( nja, voor mij eng :D ) brug door. Had echt een angstaanval geloof ik :oo Stond helemaal te hyperventileren :o Uiteindelijk ben ik tegen een muur aangaan staan om even tot mezelf te komen, heb me zelf streng aangesproken en toen maar weer verder gegaan. Ik vond dat omdat ik alleen was, ik het me niet kon permitteren om in te storten of me door de paniek te laten overvallen. Dus das wel weer een positief iets lijkt me. Dat ik me zelf dr door heen heb kunnen helpen.

Uit eindelijk ben ik veilig en wel in Den Bosch aangekomen en heb ik mezelf op frietjes getrakteerd van mn laatste euro's :+ ( hoebedoel je emotie eter? _O- )

Nja, eind goed al goed, maar ik zal niet meer snel alleen langs die drukke punten reizen :n

(sorry voor het lange verhaal)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:59

Heb je het niet als sterk ervaren voor jezelf? Dat je ondanks je probleempjes jezelf er toch toe gezet hebt om deze hele reis te ondernemen? Ik vind het echt super van je, ik had het echt niet gekunnen.
En wat je zegt van die paniekaanval, dat is ook heel sterk voor je persoonlijke ding. Je hebt een aanval gehad, oke, maar je hebt ook gemerkt dat dit overgaat je je dus inderdaad jezelf er doorheen hebt geholpen :)!
Dus stel dat je volgende keer weer via een druk stuk met de trein moet, kun je uit deze ervaring de kracht halen om te zeggen: Wat ik ga niet? Vorige keer heb ik het toch ook gered? Vorige heb ik mezelf toch ook kunnen herpakken en na zo'n vervelende aanval de touwtjes terug in handen genomen?

Nogmaals, heel knap van je :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:05

:o dank je wel.

Het 'probleem' is, dat ik nog nooit zon erge aanval heb gehad. Wel eens in de bus dat het volledig volgepropt stond, maar toen ben ik gewoon uitgestapt toen ik het benauwd kreeg.

Ik ben er dus echt van geschrokken. Ik doe dit ( het alleen reizen) al vanaf mn 14. En dan ook langs Adam en overal en nergens heen. En nu heb ik er giga angst voor.

Maar idd, ik zou er eigenlijk niet voor weg moeten lopen, maar de confrontatie aan moeten gaan denk ik?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:33

PW, jammer dat je een mindere dag had, denk terug aan de goede dagen die je van de week had, zulke dagen komen er ook weer. Probeer je niet te druk te maken, als ik merk dat ik mezelf druk ga lopen maken dan probeer ik mezelf tot de orde te roepen. Wat kan ik er nu aan doen? Niets? Nou dan gaan we er nu mee stoppen. Het vergt wat oefening maar het lukt me meestal aardig, soms sta ik zelfs van mezelf te kijken. Had laatst een borstonderzoek en dan denk je, wat als..... maar ik kon er niets aan veranderen en ben gewoon gaan slapen. Slapen is voor mij een probleem De uitslag was overgens goed, gelukkig. Nadat ik dat mee heb gemaakt maak ik me minder snel druk er zijn zoveel belangrijkere dingen in het leven om je druk om te maken. Sterkte en succes morgen!

Sam, wat goed van! Wees trots op jezelf, je hebt het gered ondanks dat het een zware aanval was ben je de controle niet verloren. Probeer hier als je het ooit weer een aanval krijgt hier aan terug te denken. Je was op een vreemde plaats en je hield jezelf onder controle, wat kan je nou nog gebeuren dat het nog erger is (wat betreft paniekaanval dan)? Is het verder wel gezellig geweest bij je vriendin en je oom en tante? Vandaag rustig aan gedaan?

Over de confrontatie aangaan hadden we hier laatst een discussie, is het goed om steeds je angsten op te zoeken mits deze niet nodig zijn om "te overleven/normaal te leven" zoals paardrijden bij mij? Is dat wel goed voor je lichaam en geest om steeds over je grenzen te gaan? Ik ga dit ook nog bij mn psych. weg leggen maar ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:41

Fijn dat je onderzoek goed uit de verf is gekomen CIV :j

Idd, nu achteraf ben ik ook wel trots op mezelf, dat ik het toch maar weer in mn eentje heb gedaan :o

Over de confrontatie aan gaan; sja ik weet het niet. Ik denk dat wanneer je een (betrekkelijk) goede dag hebt, je die confrontatie wel aan kunt gaan, en dat dat dan goed kan uitpakken. Maar wanneer je een slechte dag heb, zou ik het zeker niet doen.

Ik moet morgen weer naar mn psych, en zal het daar ook eens met m over hebben. Sowieso wil ik t over zaterdag hebben met m. Ik denk dat ie het zelfde zegt, dat ik het goed heb opgelost, maar wil het wel even kwijt, omdat het allemaal nieuw is.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:32

Het onderzoek is nu een aantal weken geleden maar ik was toch wel erg blij en nogsteeds met het feit dat het niks ergs was. Ben benieuwd wat jou psych ervan zegt, fijn dat jij het al wilt vragen. Zelf moet pas begin april weer dus ik moet nog even wachten. Bij mij is het nu zo dat ik 3x in de week 'les' krijg ongeacht hoe ik me voel, vind het altijd weer spannend om te gaan rijden maar doe het altijd wel. Zo doe ik overgens bijna alles wat ik eng vind toch, dat doe ik al heel mn leven maar of dat goed is?

Mijn psych. vond het toen erg goed dat ik bij een paniekaanval de controle niet kwijt was geraakt, die van jou zal ook wel trots zijn. Hoevaak ga jij nu naar de psych, ik om de 4 weken? Succes in ieder geval met je gesprek morgen.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:42

Hai ,

Denk kom even langs piepen. Heb het hier en daar bij gelezen en zie dat jullie allemaal best goed vooruit gaan, fijn om te lezen dat het goed gaat, geeft hoop! Ik heb iedere dag gelezen en zag hoe het vooruit ging en dan weer ff niet, maar ik kon niet reageren
ik wist niet hoe ik mijn verhaal moets doen, nu weet ik het. Dame sik ben trots dat jullie zo hard bezig zijn! Top gewoon!

Confrontaties, nou ik kan er soms helemaal niks mee, de ene keer zoek ik het op en dram ik door de andere keer loop ik echt weg omdat ik het echt niet zie zitten, meestal mensen di edicht bij staan heb ik altijd zoiets oh laat maar, zal wel aan mij liggen!
Laat me ook echt te snel een schuld gevoel aanpraten,.. ben ik te vatbaar voor, kan het niet loslaten op de een of andere manier.
Nou heb nu ff weer mindere tijd, vanalles schiet doo rmijn hoofd, het ergste is dat ik zo toe ben aan ff een week vrij, maar heb dit jaar nog maar 3 weken vakantie ofzo en wil het niet nu opmaken , maar ik merk dat ik met de dag meer kribberig word, ben ook niet altijd helemaal bij d eles, ben gewoon moe en wil tijd voor mezelf, kweet ook niet maar ik moet ff oppassen dat ik niet over mijn grens schiet, want eigenlijk ben ik beetje op...

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:51

Ik kom even binnenvallen in dit topic..
Lees al geruime tijd mee, maar niet eerder de moed gehad te reageren. Maar omdat ik zoveel herken, hoop ik hier ook wat mee te kunnen praten, en hoop ik dat we allemaal wat steun bij elkaar kunnen vinden.
Ik zit sinds begin januari thuis met oververmoeidheids / burn-out klachten. Ik heb in 2008 ruim een half jaar met zware bloedarmoede rondgelopen, ijzergehalte had niet veel verder mogen zakken, want dan was ik in het ziekenhuis terecht gekomen. Helaas werd de bloedarmoede maar niet gevonden bij bloedonderzoeken. Pas na ruim een half jaar kwamen ze er achter. Ik heb al die tijd gewoon door gewerkt, ruim 40 uur in de week, en daarnaast 2 eigen paarden.
Begin januari stortte ik in. Ik kon niet meer op mijn benen staan van de vermoeidheid, kon en wilde niks meer.
Loop nu bij een psychologisch hulpverlener. Volgens hem ben ik toen door gegaan totdat m'n accu volledig leeg was, en ondervind ik daar nu de gevolgen van. Ik heb nu 3 gesprekken gehad daar, en word ook opgegeven voor n assertiviteitscursus. Daarnaast slik ik ook medicijnen.

Dingen die ik hier lees; moeite met confrontaties, problemen met concentreren, angsten.. Het komt me allemaal zo bekend voor..

Ik wil jullie ook allemaal sterkte wensen, hoop dat voor jullie allemaal snel het zonnetje weer gaat schijnen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:07

Welkom hier. Goed dat je je verhaal hebt gedaan. Ik heb veel steun aan dit topic gehad en nog steeds. Vooral de herkenning en daardoor het begrip deed en doet me goed.

Je accu heb je inderdaad helemaal leeg, tot en met de reserves aan toe. Dat moet je heel geleidelijk weer opbouwen en dat gaat met vallen en opstaan. Sterkte in ieder geval!

Werk je nu nog? Of zit je ook thuis?

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:14

Ik zit sinds januari thuis. Bedrijfsarts en psych raden me ook nog af alweer aan de slag te gaan. Heb in het begin veel moeite gehad met slapen, maar op dit moment slaap ik gerust klokje rond. Het lijkt wel of ik nu pas de vermoeidheid echt begin te merken.
Overdag komt er ook niet veel uit m'n handen, ik verzorg dan nog wel m'n paarden, en als ik me een dagje erg goed voel stap ik er voorzichtig even op, maar dan is het na 20 minuten ook echt op. De rest van de dag ben ik dan ook weer te moe om nog iets te doen.