Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:38

Samaritan schreef:
In Zwolle mag je ook dezelfde dag naar huis, mits je 's ochtends vroeg geopereerd bent, want bij mij niet het geval was. Vandaag is het twee weken geleden en het gaat erg goed. Resultaat is erg mooi, ben sinds gisteren weer aan het werk. Voel me echt prima. Succes Prairy! Zowel met je herstel als met je sollicitatiegesprek. Ik was een week na de OK ook nog kanariegeel, hoop dat dit voor jou anders zal zijn!

Zijn jouw elastiekjes er uit? Of heb je die nooit gehad?

Wel toevallig dat we allemaal een beetje rond dezelfde tijd zijn geopereerd. :)

_Iris

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:40

Hahah Prairy over dat gele..ik heb nu nog steeds een gele vlek aan de rechterkant van mijn gezicht! En mij mij is de operatie morgen twee weken geleden.

Gewoon even uitleggen dat je bent geopereerd dan komt dat vast goed. Bij mij hoor je het ook heel erg aangezien ik door de schroef in mijn gehemelte enorm slis en nu ik die spleet zo groot heb slis ik nog meer :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:47

Blegh Iris dat kraken :') ik kan daar heel slecht tegen.
Wel fijn dat het geen zeer doet! Dat slissen vind ik ook irritant ja :P

Ik heb vandaag wat koorts. En geen idee wat ik moet eten zonder misselijk te worden. Cake en plakjes kaas gaan redelijk. Pudding ben ik nu al beu...

Samaritan, fijn dat het bij jou ook zo goed gaat en dat je alweer aan het werk bent zeg!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:22

ja pudding was ik ook zo beu..ik had van mijn tante mini appelmoesjes gekregen dat is ook weleens lekker.
Verder soep, negerzoenen (krijg je toch wat lekker binnen) en pudding heel veel pudding.
Plakjes kaas kon ik eten maar nu niet meer aangezien er meet druk op de kaak en kiezen staat dat is me net te hard helaas. Ik heb ook veel smoothies op trouwens!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:25

Pudding was ik na die twee dagen in het ziekenhuis ook al beu. Toen ik thuis kwam nam ik wat babypotjes, slaatje, brood zonder korstjes, pannekoeken en soep.

Dat kraken klinkt echt eng.. :=

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:34

Hallo allemaal,
Hier ben ik weer even.. Wat fijn om te lezen dat jullie operaties allemaal goed zijn verlopen en dat jullie allemaal herstellende zijn.. Hopelijk voelen jullie je allemaal snel weer een beetje beter :)

Bij mij is vanochtend de beugel geplaatst, zowel onder als boven. Ik heb van die kleine zelfligerende blokjes. Ik moet zeggen dat het wel even wennen is, zoveel ijzer in de mond ineens! Maar tot nu toe valt het me wel mee qua pijn. Afgelopen donderdag werden bij mij de elastiekjes tussen de kiezen geplaatst en daar heb ik heel veel last van gehad, tot gister aan toe kon ik niet kauwen met mijn kiezen. Nu de beugel geplaatst is heb ik veel minder last van mijn kiezen en ik heb net zelfs heerlijk 2 stukken brood (zonder korst) opgegeten. Ze zeggen dat de pijn vaak de volgende dag komt, ik ben benieuwd. Laat het maar over me heen komen.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:01

Ik ben vandaag bij de ortho geweest! Nog twee dagen draaien en dan ben ik klaar *\o/*
Volgende week donderdag gaat de schroef op slot en vanaf dan hoef ik een tijdje niks te doen..12 juni weer afspraak bij de ortho voor controle en dan gaan ze ook eens kijken wanneer ik mijn beugel krijg..Dit kan helaas pas wanneer de schroef eruit is want ik krijg een of ander draadje tussen mijn gehemelte gespannen omdat de kiezen enzo nog wel eens terug in de oude kaak stand willen gaan en dat draadje voorkomt dat (lekker vaag verhaal)

Vandaag heerlijk een frikandel op..oke je doet er wel 4 keer zo lang over maar hij was lekker hahaha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:01

Vandaag controle gehad bij de KC, hij vond mn hoofd erg gezwollen nog (gisteren en eergisteren was nog véél erger) en vond me erg zwak (ja, eten is geen pretje vriend :P) maar was verder wel tevreden.

Hij heeft mijn vriend laten zien hoe het aandraaien moet en dat deed inderdaad geen zeer (blijf het idee eng vinden maar verder dus niet pijnlijk (nog :P). Zijn ook weer foto's gemaakt van mijn schedel enzo.

Komende 3 weken iedere week op controle bij de KC, daarna zie ik wel weer verder.

Oja, ik zou na 2 weken weer mogen paardrijden maar denk dat ik dat voor de zekerheid toch maar even langer uitstel. Gelukkig geen eigen paard, dat scheelt!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:07

Klinkt goed, Prairy. Is toch niet heel vreemd dat je gezicht zo gezwollen is?

Ik kom ook net weer terug bij de kaakchirurg. Die vrouwen die mijn mond gingen sprayen die waren helemaal verbaast dat het zo goed gepoetst was. Schijnbaar lukt dat bij veel mensen niet. Mijn zwelling is vooral de laatste dagen weer heel erg weggetrokken. Heb eindelijk weer een normaal gezicht, geen dikke hamsterwangen. Alles zag er goed uit en ik mag weer mennen. Pas in week vier mag ik weer gewoon eten volgens hem. Dus nu nog even wat geprakt spul. :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:20

Nee, neem aan dat dat niet zo raar is als je bedenkt dat er heel wat mee gebeurd is. Geen idee hoe het bij anderen is, maar ik kon mn bovenlip niet meer aanraken met mijn tong (zo opgezwollen dat ie helemaal opgetrokken was). Het is vandaag alweer een stuk beter dan gisteren en eergisteren.

Fijn dat bij jou alles zo goed gaat Poeltje!

Moet zeggen dat ik het eigenlijk best fijn vind dat we zo'n beetje allemaal tegelijk geopereerd zijn, dat we dingen kunnen uitwisselen enzo, haal ik best veel steun uit.

Iedereen thuis leeft allemaal zo mee enz, maar hebben eigenlijk geen idee wat het inhoudt. Ze vinden me ook allemaal zo dapper en een held enzo, en ik denk eigenlijk alleen maar, dat valt toch wel mee? Ik wil het zelf, dus ja, dan moet je het op een gegeven moment ook doen. Als ik over zoiets een beslissing gemaakt heb, dan ben ik er vrij gelaten over wat er moet gebeuren (zolang ze niet met naalden aankomen tenminste!!)

Vind het hier juist prettig om met jullie te kletsen en jullie ervaringen te lezen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:25

Ben ik het helemaal mee eens, Prairy! Fijn dat we toch wat aan elkaar hebben.

Vooral dat laatste stukje is heel herkenbaar. Hier vindt iedereen het ook dapper, terwijl het van mij niet vroeg genoeg kon gebeuren.
Wist het al toen ik 14 was, intussen ben ik 19 en eindelijk geholpen.
Al met al is het met super meegevallen! Krijg veel positieve reacties over mijn gezicht. Eerst geen kin en nu wel.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:01

Bij mij heeft het aandraaien tot nu toe nooit echt pijn gedaan Prairy! naja ik moet nog twee dagen dus ik roep niet te hard!

Vanmorgen werd ik wakker en na een blik in de spiegel zag ik dat ik helemaal onder het bloed zat, snel even gewassen enzo en daarna begon het tandvlees weer enorm te bloeden! zal vast komen door het feit dat ook het tandvlees opgerekt word.

Er is een kleurtje van mijn schroef af namelijk geel en toen ik vanmorgen keek zag ik weer geen kleur terwijl hij op blauw hoort te staan. Dit betekent dat of ok die kleur er af is of die schroef is terug gedraaid..Ik zal het vanavond wel zien..:=

School is enorm vermoeiend en aan het eind van de dag doet mijn hele mond pijn, al die trappen op en af lopen en alleen al het lopen voelt niet echt prettig want dan dreunt alles lekker door. En buschauffeurs die niet kunnen rijden helpen ook niet mee.

Fijn dat het allemaal zo goed gaat bij jou Poeltje!

Ook ik krijg vaak te horen dat ze het zo dapper van me vinden dat ik dit allemaal maar zo doe..Maar ik vind het ook wel meevallen..

Vandaag op de weegschaal gestaan en ik ben 5 kilo kwijt := En ik was net blij 5 kilo aangekomen te zijn omdat ik erg dun was.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:55

Kan me goed voorstellen dat school vermoeiend is Iris!

Bij mij gaat het aandraaien naar mijn idee ook best hard. Ben nu 2,5 dag aan het draaien (nu ja, mijn vriend dan) en er zit al ruim een milimeter tussen mn tanden! Het aandraaien is idd niet echt heel pijnlijk, al krijg ik wel vaak hoofdpijn. En die druk is het 1e half uur vervelend.

Mijn vriend gisteren, ja, ik ga je ten huwelijk vragen als je op je minst mooi bent. Want dan weet je zeker dat ik voor jou kies en niet voor je uiterlijk :P Tuuurlijk schat, eerst zien, dan geloven dat je nu na 6 jaar eens op je knieen gaat haha

Ik ben echt zó benieuwd naar het eindresultaat! Van mij mag het allemaal wel sneller gaan, ik heb gisteren 28 mei 2014 als mijn trouwdatum in mn agenda gezet, dan moet t klaar zijn vind ik :+

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:34

Gelukkig nu een weekje vakantie dat scheelt!

Ik ben helemaal klaar met aandraaien nu! Laatste twee dagen bleef mijn tandvlees maar kapot springen dus dat was nogal vervelend.

Aandraaien gaat idd hard hoor je ziet die spleet met de dag groter worden! hoofdpijn had ik ook na het aandraaien alleen de druk was bij mij wel sneller weg!
Jij nog suc6 met aandraaien Prairy!

Donderdag word de schroef vast gezet en dan is het weer een tijdje afwachten allemaal..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:35

Is een monddouche niets voor jullie?
Ik kreeg die vanuit het UMC mee en ik vond het wel ideaal!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:22

Wat is dat, die monddouche?

Ik kan ondertussen redelijk poetsen weer, alleen voel ik mijn boventanden en kiezen niet, heel vaag vind ik dat. Je ziet de borstel gaan, je hoort het geluid, maar het bijbehorende gevoel is er niet.

Verder is mijn kaak begonnen te knarsen bij iedere beweging die ik ermee maak, vooral met eten. Heel vervelend :s Kan niet goed tegen kraken (wordt ook altijd misselijk als mensen bijv. expres hun vingers kraken), dus eten gaat niet leuk worden de komende tijd.

Gat maken tussen mn voortanden gaat wel heel goed al zeg ik het zelf! Sinds vrijdag zit er al zeker 2 mm tussen, misschien wel al meer zelfs. Nog maar 2,5 week...

Mijn nieuwe broeken passen niet meer, oude ineens weer wel. Ben nu 3 kg afgevallen en hoop dat het nu wel stoppen gaat maar ben bang van niet :+

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:20

Ik ben in totaal meer dan 5 kilo kwijt..
De kaakchirurg vertelde mij dat het gevoel in je tandvlees enzo binnen een jaar pas terug komt! Ik heb al twee dagen niet hoeven draaien en sonserdag word die schroef eindelijk vast gezet..eten gaat wat beter maar dingen zijn toch al snel te hard merk ik..het vervelende is wel dat er momenten zijn dat ik mijn tanden voel schuiven in mijn mond :=
Nog even volhouden prairy! als dat draaien zonder pijn blijft gaan is het te doen..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:42

Prairy dat is een soort elektrische tandenborstel zonder borstelllllll waar een aardig straaltje water uitkomt!
Ik vond het erg handig voor de moeilijk bereikbare plekken en die waren er nogal doordat ik met ijzerwerk de kaken op elkaar had en verder gebruikte ik mondspoeling.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:41

Hmm, misschien maar eens voor kijken ja. Vind het wel vervelend dat ik niks voel, want voel ook niet of ik iets raak dat niet had gemoeten. Interessant!

@Iris, Ja volhouden zal wel moeten ;) Maar ben wel blij met jouw ervaringen :)

Tanden schuiven in je mond, das ook wat... Mijn ondertanden doen nu af en toe wat zeer, maar dat vind ik niet zo heel erg (tenzij ik niet kan eten) want dat betekent voor mij dat het lekker aan het werk is => opschieten!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:10

Mm dat klinkt wel handig chanicha! Misschien handig voor na de tweede operatie!

Tandvlees dat gevoelloos is is knap irritant ja! Je voelt niet wat je doet en als er iets tegen je tanden aankomt hoor je het ook alleen maar! Gevoel in mijn bovenlip is zo goed al terug maar die verrekte hechtingen zijn nog niet opgelost dus die voel ik ook nog trekken..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:15

Ik mocht bij de verstandskiezen na ongeveer 2 weken meen ik gaan poetsen op de hechtingen om ze eruit te krijgen of te helpen. Ik heb ze uiteindelijk stukgeknipt met een schaartje en eruit getrokken := Ze zaten me te irriteren. 1 heb ik er zelfs met mijn tong uit weten te werken haha.

Deze zitten wel veel hoger / dieper in mijn mond dus kan er niet echt bij met mn tong, maar ik heb er tot nu toe ook nog niet echt last van.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:06

Nah in mijn bovenlip merk ik er vrij weinig van gelukkig alleen een beetje een trekkend gevoel! Van mijn verstandskiezen heb ik er al eentje kapot gekipt en vervolgens het laatste stukje met de tandenborstel eruit gewerkt! Rechter kant zit ie nog maar die irriteert gelukkig niet.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:12

Iris, die hechtingen kunnen heel lang blijven zitten.
Mijne hebben ze er na 5 weken uitgehaald.

En over je gevoel dat dat pas binnen een jaar terug komt heeft je kaakchirurg helemaal gelijk in.
Wil je niet bang maken maar mijn operatie is 23 mei een jaar geleden en ik heb nog steeds mijn gevoel niet helemaal terug. Wat ik nog het meest irritante vind is dat mijn onderlip voor de helft nog 'dood' is.
Maar dat is natuurlijk iedereen verschillend wanneer je gevoel terug komt.
Mijn vader(52) heeft toen hij 20 was ook een kaakoperatie gehad en die heeft nu pas echt zijn gevoel weer terug.
Daarvoor had hij altijd een tintelend gevoel. Dit heb ik ook.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:18

Wat is er bij jou allemaal gevoelloos, behalve je onderlip?

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:33

Zowel boven al beneden mijn tandvlees