hallo mensen,
ik heb 5 weken geleden mn eerste prikpil gekregen, depo provera 150 ml. (ik ben 17 trouwens).
heb nu sinds een maand een heel machteloos gevoel, heb een vriendje en ik ben heel bang om hem kwijt te raken, krijg chagrijnigheids-aanvallen tegen hem en kan alleen nog maar zijn negatieve dingen zien. Ik ben heel snel geirrirteerd de laatste tijd en kan me doodergeren aan bepaalde mensen of dingen en reageer me dan ook gelijk af op hun. 's avonds kan ik niet goed slapen en 's ochtends word ik altijd tussen 8 en 10 wakker als ik kan uitslapen, al ben ik uitgeweest tot 5 uur 's ochtends. ik voel me steeds heel schuldig tegenover mijn vriendje dat ik zo chagrijnig doe en barst dan in huilen uit. als ik daar over nadenk, bijvoorbeeld als ik 's avonds wakker lig voel ik me zo machteloos en hulpeloos, bang om hem te verliezen en bang om weer chagrijnig te worden.
nou krijgt 10% (dacht ik) van de mensen depressies van depo provera, en ik heb een paar kenmerken opgezocht daarvan:
sombere stemming, voelt zich waardeloos, schuldgevoelens, vrees, bezorgdheid en hulpeloosheid, moeite met inslapen en met doorslapen.
het is zeker verstandig om te stoppen met deze pil en een andere anti-conceptie te zoeken? of wen je aan deze injecties en gaat de depressie over?
ik koos voor de prikpil en niet de gewone omdat ik chaotisch ben, maar daar kan ik wel aan wennen als het moet. na 6 weken moest ik mn tweede injectie halen dat is maandag over een week. zal ik gewoon de huisarts bellen en raad vragen? of zijn er hier mensen met dezelfde ervaring en weten die raad?
dankjewel