[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:53

De MAP is werkzaam tot 72 uur na gemeenschap, hoe dichter bij de daad zelf hoe betrouwbaarderd.

Ben je gewoon ziekjes geweest of ook lopen overgeven/diarree bijv.?
Dat maakt de kans namelijk al groter of kleiner.

Verder is een ongesteldheid met pil slikken niet echt een ongesteldheid, maar ook hier, een onttrekkingsbloeding dus dat geeft geen garantie.

Ik denk dat de kans klein is dat je zwanger bent, maar zou dit niet voor de volle 100% kunnen zeggen. Waarom heb je eigenlijk gewacht met de map?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:00

Nou ik had de dagen voor de onveilige daad dus diarree.
Ik heb zolang gewacht omdat ik op zaterdag naar de
apotheek ging (was vrijdagavond gebeurd) en die dicht was.
En ik niet wist dat je hem ook al bij de drogist kon krijgen.
Op zondag zijn uiteraard ook alle apotheken dicht.
En dus ben ik op maandagmiddag gegaan, en heb hem
toen ook meteen genomen.
Ik hoop echt dat de kans maar heel klein was, en ik geluk
heb gehad..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:54

Bleeeh ik moet ongesteld worden, heb ik geen zin in, dus wil ik hem graag doorslikken.

Maar vreemde is, ik heb nog 2 pillen in de strip zitten en ben al lichtelijk ongesteld ??
Is dat niet raar???

En ben ook maar 3 dagen ongesteld, en vaak was dat 5 dagen.
Hoeft dat geen kans op zwangerschap te zijn gebruik de pil wel altijd goed en vergeet niet .

Ben altijd zo bang op zwangerschap, maar binnen 3 maanden moet je toch al wat merken dat je zwanger bent?

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:12

NUVARING!!! je hoeft er ma 1x per maand aan te denken.. Haha! en zitten vel minder hormonen in dan de pil.. dus is weer beter voor je Cool

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:14

Iemand heeft hier volgens mij laatst een overzichtje geplaatst met de hoeveelheid hormonen... volgens mij viel het nogal tegen hoeveel minder er in de nuvaring zit...

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:47

Klopt! Een vergelijking:

Microgynon 30:
levonorgestrel (progestageen): 150 mcg
ethinyloestradiol (oestrogeen): 30 mcg

Nuvaring:
etonogestrel (progestageen): 120 mcg
ethinyloestradiol (oestrogeen): 15 mcg

Mirena-spiraal:
levonorgestrel (progestageen): 20 mcg afgifte per 24 uur.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:24

Daar komt wel bij dat de mirena plaatselijk werkt en er kleine hoeveelheden in de bloedbaan komen. Blijft 5 jaar zitten.

De pil werkt via de bloedbaan, een groot gedeelte komt er weer uit via de urine.

Geeft nuvaring ook geleidelijk af?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:27

Ik heb is een vraag he:

Ik heb nu een week de pil doorgeslikt (achter de ene strip aan) maar kan je dan gewoon een stopweek houden nu of moet ik dan eerst die strip ook helemaal afmaken?

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:50

Ik heb nu ook doorgeslikt he.
nu is het alleen zo als ik doorslik.
Ik dan zo nu en dan tijdens de 2e strip last van mijn onderbuik.
geen hevige pijnen of heeeeeel erg storend.
maar ik heb dr wel last van.
en vroeg me af of meerdere mensen dit hebben ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:19

dat heb ik ook, misschien omdat t lichaam gewent is om ongesteld te worden want als je doorslikt heb je geloof ik ook kans op doorbraakbloedingen ofzo.. had iemand nog antwoord op mijn vraag Vingers aflikken anders word ik dadelijk onder kamp weer ongesteld dat vind ik ook weer niks..

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:18

Weet niet of er al een vraag over is geweest, maar om nou 80 pagina's van dit topic door te nemen Haha!
Maar ik slik zelf Microgynon 30 en merk dat ik veel meer last heb van acne. (Bah, lelijk Clown )
Nou heb ik een prachtige site gevonden waar het volgende op staat:
"Norgestimaat (in Cilest) en levonorgestrel (in Microgynon 30/Stediril 30, Microgynon 50/Neo-Stediril en Neogynon 21/Stediril-d) hebben een relatief hoge intrinsieke androgene werking en dienen dan ook bij patiënten met ‘puistjes’ zoveel mogelijk te worden vermeden."
http://www.anticonceptie-online.nl/bijwerkingen_pil.htm
"Anti-acne preparaten: Alhoewel niet geregistreerd als anticonceptiemiddel is de anticonceptieve werking vergelijkbaar met de anticonceptieve werking van eenfasepreparaten. Diane-35, Elisa 35 (UB), Minerva (UN)"
http://www.anticonceptie-online.nl/overzicht_horm.htm

Nou komt het er dus eigenlijk op neer dat ik bijv. de Diane-35 moet slikken, maar ik heb zoveel gehoord/gelezen dat mensen daar nog een berg aan bijwerkingen bij krijgen (ik ben erg gevoelig voor hoofdpijn) en vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft, want als het verschil in acne niet zo ernstig opvalt (na hoeveel maanden zie je resultaat?) heb ik het er niet voor over om met andere bijwerkingen rond te lopen.

Het nadeel is dat mijn huisarts tot 11 sept. niet te bereiken is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:34

Ik zou gaan voor de andere optie die ook op die site genoemd wordt: "Bij lichtere vormen van acne dient de voorkeur te worden gegeven aan anticonceptiemiddelen die eveneens een gunstig effect op de huid hebben, zoals de Yasmin en de preparaten met desogestrel (Marvelon of Mercilon) of gestodeen (Femodeen/Minulet of Meliane/Harmonet)."

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:59

Nou, ik ben bij de HA geweest om de Mirena te laten plaatsten, maar mijn baarmoeder was te klein. Nu word ik doorverwezen naar de gynaecoloog zodat hij/zij eerst een echo kan maken om de grootte te bepalen.

En wat deed het een pijn zeg, dat opmeten enz. Oh, ik zal echt alles bij elkaar te gillen. Auw. Huilen Ik moet wel zeggen dat ik nogal een gevoelige baarmoeder heb, een uitstrijkje maken doet ook hartstikke pijn om nog maar niet te spreken over bepaalde standjes.

Nou, volgende maand weer een kans (ik vraag wel een verdoving).

Kathinka, met een één-fase pil kan dat gewoon ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:45

@Bealy: wat vervelend dat het niet lukt zo, en dat het zoveel pijn deed. Hopenlijk krijg je de volgende keer idd een verdoving,al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:27

Ja, ik baal er ook flink van, gedoe allemaal. Ik had het me toch iets makkelijker voorgesteld. Mijn HA vertelde dat sommige vrouwen die al een kind gebaard hadden en daarna een spiraaltje lieten plaatsen zeiden dat het net voelde als weeën. Nou, ik gilde het ook uit alsof ik moest baren, echt erg. Bloos

Is bij jou de boel nu weer rustig?

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:32

over nuvaring. ja geeft ook geleidelijk af. hmmm oke over die hormonen is wel waar maja het scheelt toch wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:46

EVen een paar methoden tegenover elkaar....

Microgynon 30 30µg EE + 0,15 mg levonorgestrel
Yasmin 30µg EE + 3 mg drospirenon
NuvaRing 15µg EE + 0,12 mg etonogestrel per 24 uur
Anticonceptiepleister 20µg EE + 0,15 mg norelgestromin per 24 uur
Diane - 35 35µg EE + 2 mg cyproteronacetaat
Minipil 75 µg desogestrel per tablet
Prikpil 150 mg medroxyprogesteron per 12- wekelijkse injectie
Implanon ca. 25-35µg etonogestrel per dag
Mirena ca. 20µg levonorgestrel per dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:53

bealy: Ja bij mij gaat het goed.
Het weekend fiks beroerd geweest,steeds een soort vol gevoel in mijn buik en rugpijn. Af en toe wat fikse steken erdoorheen,maar verder goed.
OOk niks geen bloedverlies nog gehad, dat is wel fijn..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:04

Zofy schreef:
Weet niet of er al een vraag over is geweest, maar om nou 80 pagina's van dit topic door te nemen Haha!
Maar ik slik zelf Microgynon 30 en merk dat ik veel meer last heb van acne. (Bah, lelijk Clown )
Nou heb ik een prachtige site gevonden waar het volgende op staat:
"Norgestimaat (in Cilest) en levonorgestrel (in Microgynon 30/Stediril 30, Microgynon 50/Neo-Stediril en Neogynon 21/Stediril-d) hebben een relatief hoge intrinsieke androgene werking en dienen dan ook bij patiënten met ‘puistjes’ zoveel mogelijk te worden vermeden."
http://www.anticonceptie-online.nl/bijwerkingen_pil.htm
"Anti-acne preparaten: Alhoewel niet geregistreerd als anticonceptiemiddel is de anticonceptieve werking vergelijkbaar met de anticonceptieve werking van eenfasepreparaten. Diane-35, Elisa 35 (UB), Minerva (UN)"
http://www.anticonceptie-online.nl/overzicht_horm.htm

Nou komt het er dus eigenlijk op neer dat ik bijv. de Diane-35 moet slikken, maar ik heb zoveel gehoord/gelezen dat mensen daar nog een berg aan bijwerkingen bij krijgen (ik ben erg gevoelig voor hoofdpijn) en vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft, want als het verschil in acne niet zo ernstig opvalt (na hoeveel maanden zie je resultaat?) heb ik het er niet voor over om met andere bijwerkingen rond te lopen.

Het nadeel is dat mijn huisarts tot 11 sept. niet te bereiken is.

Zoals ik dit lees betekend dit dat de microgynon30 Puistjes kan veroorzaken klopt dit?
Ik heb het even nagelezen op de site en het klopt.
Maar ja zo heel erg veel puistjes heb ik niet zolang ik er niet aanzit Bloos
Dus het is zonde om over te stappen naar een andere pil.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:49

Vorige week naar de gynaecologe geweest om een Mirenaspiraaltje aan te vragen. Netjes een uitstrijkje en echo genomen en zo. Baarmoeder blijkt wat naar achteren gekantelt te zijn. Nu moet ik in september terug als ik mijn regels heb om het te laten plaatsen, want het schijnt dat je baarmoedermond dan al iets meer openstaat.
Ze vertelde mij dat ik er eens over na moest denken wat ik zou doen als het niet lukt om het te plaatsen, of ik dan onder narcose zou willen gaan om het zo te plaatsen, of voor iets anders zou kiezen. Ik kies dan toch maar voor de narcose, omdat dit voor mij echt de beste anticonceptie is op dit moment. Voor ik naar haar toe ga, moet ik ook al een pijnstiller innemen.

Zijn er nog al vrouwen die het spiraaltje onder narcose hebben laten plaatsen? Ervaringen? Ik ben zelf 21, neem al 6 jaren de pil (Yasmin) en nog nooit bevallen dus. Lachen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:30

Pam schreef:
Fairie, mocht je zwanger zijn, ben je dan van plan het kindje te houden?
En anders kun je volgens mij sowieso een vervroegde stopweek inlassen, o.a. om te kijken hoe het staat met de bloeding die dan zou komen

Nee, ik wil absoluut geen kinderen (de eerste komende 6 jaar). Maar ik ga er ook niet van uit dat ik zwanger ben, maak me atm geen zorgen.
Stopweekje inlassen ben ik inderdaad tot dus ver nog steeds van plan. Lachen

Wendy schreef:
@fairie: een onttrekkingsbloeding is geen garantie dat je niet zwanger bent. Ik zou alsnog een testje doen!

Weet ik meid Knipoog Maar ik wilde er mee zeggen dat ik meteen een goede reden heb om een stopweek te houden. Bij vorige doorbraak bloedingen is me aangeraden door de apotheek om meteen te stoppen wanneer ik ze kreeg. Maar nu slik ik dan maar eerst even de strip af. Daarna zien we wel verder Knipoog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:38

had iemand nog antwoord op mijn vraag?

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:42

@ Kathinka: ik denk dat je dat best kunt, mits je de pil gebruikt als middel tegen pijnlijke maandstonden bv. Als je echt de pil als anticonceptie gebruikt (tegen zwangerschap), weet ik het niet precies. Ik heb het zelf wel ooit gedaan, maar weet niet 100% zeker of het wel veilig is. Misschien dat iemand anders het weet? Of anders gewoon eens voorleggen aan de dokter volgende keer.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:02

Ok. Ik wou zeggen,. als je het wilde houden is doorslikken niet goed. Maar in jouw geval,., Maakt t niet zo uit..

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:48

Van mij ook een vraagje..

Ik gebruik nu iets langer dan een half jaar de pil; microgynon 30 (meest voorgeschreven toch?).. Maar ik vind het steeds lastiger worden, vergeet hem nogal vaak, terwijl ik in het begin echt stip 10 uur 's avonds innam. Denk dat daardoor mijn probleem is ontstaan.. ik wordt echt zooo ontzettend onregelmatig ongesteld, kan op de raarste momenten komen, ookal ben ik op de helft van de strip of wat dan ook.

Ben hem op het gegeven moment maar gaan doorslikken, omdat ik ontzettend pijn heb als ik ongesteld ben, heb er echt een hekel aan om 'het' te zijn. Nu is mijn ritme helemaal weg, kan het nog wel aanvoelen wanneer ik ongesteld wordt, maar echt op de raarste momenten. Omdat ik er zo slordig mee ben, is ie ook niet meer zo veilig, en dat is nu echt het grootste probleem Bloos

Heb er met mn moeder over gepraat, en ze vond de prikpil wel een optie. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoorde dat je dan niet meer ongesteld wordt, maar dat ie minder betrouwbaar is (en dat moet ie juist wel heeeel erg zijn!).

Ook heb ik gehoord over een buisje in je arm, wie kent dat?