Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:43

Renee: Wat moet dat een fijn momentje zijn geweest, lekker even kunnen wandelen met je zoontje <3
Jammer dat de scholen waar je het liefst voor zou kiezen niet in de buurt zitten. Hopelijk zit er een school in jullie buurt waar je je ook in kunt vinden.

Solleke_Noah: Dat zijn wel twee spannende momenten voor je zoontje. Heeft hij wel zin om te beginnen op de basisschool? Dat kan al een hoop schelen ;)

Roulette: fijn dat het goed met je gaat. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn als er mensen 'uit' gaan vallen. Dat merk ik op mijn werk ook.
Mijn collega is er al weken erg druk mee. (ergens was dat maar goed ook, want er werd niet echt wat geregeld voor mijn verlof... :+ )
Inmiddels is mijn vervanging geregeld. Ik hoop tot tevredenheid van mijn naaste collega. Vanwege mijn afwezigheid deze week, heb ik haar nog niet kunnen spreken.

Ik ben gelukkig weer aan de beterende hand. Helaas heb ik wel erg last van mijn rug gekregen. Wellicht niet goed gelegen of gewoon door het vele zitten en liggen de afgelopen dagen. Ik hoop in ieder geval dat het weer weg trekt.
Vandaag nog wel een dag thuis gebleven, dat leek mij erg verstandig. Morgen ga ik voor één ochtendje nog naar het werk, ook om iedereen een fijne vakantie te kunnen wensen. Daarna heerlijk 2 weken vrij! :o

Ik krijg op insta/facebook steeds reclame over het bestellen van een 'gratis' pakket (van wij - de blije doos? ) Iemand daar bekend mee? Gaan jullie 'aan' op dat soort dingen?
Het enige wat ik tot nu toe heb aangevraagd is de babybox van de Kruidvat. Geen idee of dat wat is.

Dan heb ik nog een vraag: gaan jullie ook nog iets van een bevallings-/zwangerschapscursus doen?

Renee

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 16:55

Ik heb de eerste 1000 dagen box en kruidvat box gehaald deze zwangerschap. Bij de andere boxen was er bij mijn vorige zwangerschap telkens iets van ellende. Gebel door bedrijven of een ongevraagd abonnement op een nutteloos tijdschrift die je wel op tijd moet uitschrijven. Dus als je geduldig genoeg bent om verkopers en abonnementen af te zeggen dan zijn ook de andere pakketten leuk om erbij te hebben. Al moet ik zeggen zijn er ook dingen zijn die wij nooit zullen gebruiken. Niet alles kan weggeven worden dus een deel is gevoerd aan de vuilnisbak.

Ik heb een stukje bevalcursus gehad bij de zwangerschapsyoga toen dat nog ging. Ook veel informatie uit de filmpjes van verlosmoeder gehaald. Voor mij was en is dit voldoende.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:22

De blije doos is leuk!
Geen problemen mee gehad.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:01

Hier vorige keer goede ervaring met de blije doos en kruidvat!
Eerste 1000 dagen kende ik niet, maar ziet er zo ook goed uit. Geen vervelende telefoontjes erna gekregen Renee?

Ik had toen ook de box van ouders van nu besteld maar die waren wel irritant. Die doos heb ik ook nooit opgehaald omdat ik die eigenlijk veel te vroeg had besteld en er toen nog niet mee over straat wilde. Had dus alleen de lasten en nul lusten.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:17

Ik heb de blije doos net besteld. Ik ben mijn oude emailadres ingevuld, die gebruik ik wanneer ik denk dat ik veel spam ga krijgen. Ben benieuwd naar wat er in de doos zit. Het krijgt verder goede recensies.

Jammer dat sommigen zo irritant zijn. Tijdschriften ben ik niet zo van. Daar zag ik ook al het een en ander van. Dat zou ik zelf niet zo gauw bestellen.
Eerste 1000 dagen ken ik ook niet.

Ik ben ondertussen ook aan het kijken naar een zwangerschapscursus hier in de buurt. Ik denk dat dat wel goed voor ons is om te gaan doen. Al denkt vriend daar anders over. Die heeft er alle vertrouwen in dat het allemaal wel goed komt :+
Renee: bij de eerste ook geen cursus gedaan? Ik merk dat ik toch een beetje onzeker wordt van alles ineens.

Het enige bijkomend voordeel van ziek zijn: ik heb nu alle tijd om van alles op en uit te zoeken :+
Ziek zijn kost ook geld, haha. Zo hebben we vanmiddag een box bij iemand hier uit het dorp opgehaald. Gisteren op marktplaats gevonden.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 09:47

Floko schreef:
Hier vorige keer goede ervaring met de blije doos en kruidvat!
Eerste 1000 dagen kende ik niet, maar ziet er zo ook goed uit. Geen vervelende telefoontjes erna gekregen Renee?

Ik had toen ook de box van ouders van nu besteld maar die waren wel irritant. Die doos heb ik ook nooit opgehaald omdat ik die eigenlijk veel te vroeg had besteld en er toen nog niet mee over straat wilde. Had dus alleen de lasten en nul lusten.

Ouders van nu sloeg inderdaad alles. Die bleven ook tijdschriften op sturen die ik niet wilde. Eerste 1000 dagen geeft alleen mailtjes die je kan uitschrijven dus dat is prima. De babydump box gaf ook alleen maar mailtjes alleen de inhoud ga ik nauwelijks gebruiken. Dus dat vind ik een beetje zonde van de vuilnis die het geeft. Heb wel voor beide het babyboekje uit die doos in gebruik.

Nee ook bij de eerste geen bevalcursus gedaan maar je moet vooral doen wat je comfortabel doet voelen. Ik vind het baring en zwangerschap mega interessant dus ik lees er überhaupt graag over. Bij zwangerschapsyoga leer je ook over de baring en ontspanningsoefeningen. Alleen ik werd zo overladen met weeënstorm en stort bevalling, gecombineerd met been, rug en buik weeën dat het meer overleven was dan nog een poging doen tot ontspannen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:16

Heel even een korte update, straks bijlezen.

Vandaag waren we voor de follow up groeiecho omdat ze dus een groeiachterstand vermoeden bij de baby (omwille van sua zwangerschap, bloedvat te weinig in de navelstreng). Onze baby was toch nog wat verder gezakt, van P24 naar P15. Nog steeds niks alarmerend en op de monitor was het een blije en actieve baby. Vanaf nu moeten we elke week komen voor een groeiecho en zo week per week bekijken of de groei verder afzakt of niet. Maar de gynaecologen waren momenteel nog niet verontrust!

Keizersnede staat nu ook ingepland (week 39) tenzij hij eerder zou moeten komen door afwijkende groei. Maar daar gaan we voorlopig niet vanuit! Blijft wel spannend zo wekelijkse controle maar beter dat ze het goed opvolgen natuurlijk.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 13:33

Spoiler:
Solleke_Noah schreef:

Vandaag waren we voor de follow up groeiecho omdat ze dus een groeiachterstand vermoeden bij de baby (omwille van sua zwangerschap, bloedvat te weinig in de navelstreng). Onze baby was toch nog wat verder gezakt, van P24 naar P15. Nog steeds niks alarmerend en op de monitor was het een blije en actieve baby. Vanaf nu moeten we elke week komen voor een groeiecho en zo week per week bekijken of de groei verder afzakt of niet. Maar de gynaecologen waren momenteel nog niet verontrust!

Keizersnede staat nu ook ingepland (week 39) tenzij hij eerder zou moeten komen door afwijkende groei. Maar daar gaan we voorlopig niet vanuit! Blijft wel spannend zo wekelijkse controle maar beter dat ze het goed opvolgen natuurlijk.

Waarom zouden ze eerder halen bij een afwijkende groei in jouw geval? Is dat omdat ze bang zijn voor voedingsstoffen te kort?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:42

Renee schreef:
Spoiler:
Solleke_Noah schreef:

Waarom zouden ze eerder halen bij een afwijkende groei in jouw geval? Is dat omdat ze bang zijn voor voedingsstoffen te kort?

Ja klopt :j ze houden in de gaten of hij nog voldoende voeding krijgt via de navelstreng. Als z'n groei nog verder zou zakken (P10, dan P3 enz) dan kan hij waarschijnlijk beter buiten de buik verder groeien.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:33

Spannend, maar heel fijn dat ze je zo goed opvolgen. Hopelijk blijft de kleine op het eigen lijntje lekker doorgroeien en kan je rustig wachten tot de geplande datum

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:02

Fijn dat ze je goed blijven volgen Solleke. Spannend allemaal, duimen dat de kleine goed blijft groeien, ondanks de achterstand

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:14

Fijn dat ze de kleine goed in de gaten blijven houden, Solleke_Noah. Hopelijk mag de beebs blijven zitten tot de geplande datum.

Simone, top dat jullie de box inmiddels hebben. Ziek zijn heeft als voordeel dat er extra tijd is om te online shoppen voor de baby! *\o/*

Ik twijfel over of een zwangerschapscursus nodig is deze keer. Ik wil eigenlijk alleen maar tips voor het omgaan met de pijn tijdens de bevalling. Het plan is namelijk om thuis te bevallen. De vorige keer werd ik, nadat mijn vliezen braken, door de pijn overvallen en had ik tussen de weeën door weinig tijd om me te ontspannen en om te rusten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:28

Wat fijn die controle zeg! Wel erg spannend ook!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:02

Simone, Fijn dat je je langzaam weer wat beter voelt. Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik best veel gedaan omdat ik het ook gewoon leuk vond.
- Ik ging wekelijks naar Zwangerfit; sporten maar daarbij ook elke keer aansluitend een stukje theorie over de bevalling incl. ademhalingsoefeningen
- Bevallingscursus met mijn partner van 3 (of 4... ik weet het niet meer) avonden. Dit vond ik heel waardevol, de volledige bevalling werd besproken, verschillende fases, verschillende houdingen en atributen (baarkruk/skippybal/tense/bad etc.) en veel ademhalingsoefeningen)
- cursus Basis voor je baby; heeeeel praktisch hoe je met je pasgeboren baby om kan gaan. Mega fijne tips gehad over hoe je baby vast houden tijdens krampjes, hoe baby aan en uitkleden (overdwars op vershconingskussen eerste paar maanden, heen en weer rollen enz.). Hoe veilig van de traplopen met je baby in je armen etc. ik vond dit echt mega fijn en praktisch
- online borstvoedingscursus

Solleke, spannend maar fijn dat ze je goed volgen.

Nu ga ik deze cursussen niet doen maar ik doe nu wel zwangerschapsyoga en ik ga ook weer Zwangerfit doen omdat het sporten en de gezelligheid met andere zwangere vrouwen gewoon leuk is. Ook luister ik nu veel podcasts met geboorteverhalen, de podcast van Medisien is erg leuk! Als andere nog leuke aanraders hebben??

@adamootje, ik luister dus de podcast van Medisien echt mega interessant als je van verschillende geboorteverhalen houdt. Zij is verloskunde arts en heeft ook een eigen (online) cursus over omgaan met pijn! misschien is dat wat voor je.

Ik heb gisternacht echt een waardeloze nacht gehad. Pas na 03.00 uur eindelijk in slaap gevallen, werd helemaal gek van de zenuw jeuk onder mijn voeten. Niet te doen.... Gelukkig afgelopen nacht wel goed geslapen, was ook zo moe!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:18

Hier weer even een update, niet de meest fijne..

Mijn man heeft helaas een terugval en zit opnieuw thuis. Ik heb er veel moeite mee en ben erg verdrietig en het maakt me onzeker (lang leven de hormonen)

De baby is flink alive and kicking..
Dat is het positieve en mooie <3

Maar waarschijnlijk zal ik hier eventjes wat minder reageren.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:45

Heel veel sterkte! Dan komt echt even van alles bij elkaar nu. Pas je goed op jezelf? Als dat is door minder te reageren, helemaal prima, maar als je even van je af wilt praten, dat mag ook altijd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:48

Jolliegirl schreef:
Hier weer even een update, niet de meest fijne..

Mijn man heeft helaas een terugval en zit opnieuw thuis. Ik heb er veel moeite mee en ben erg verdrietig en het maakt me onzeker (lang leven de hormonen)

De baby is flink alive and kicking..
Dat is het positieve en mooie <3

Maar waarschijnlijk zal ik hier eventjes wat minder reageren.

Aahhh
Dat is ook absoluut niet fijn!

Hier ook op bokt ff iets stiller. Beetje druk en vrijdag nog slecht nieuws gehad over iris.
En een beetje stress om alles te regelen qua behandeling.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:05

Wat vervelend Jollie, sterkte ermee.

Schoppende baby is dan wel weer leuk. Nu tenminste nog :')
Ik voel het sinds week 18 en vind het wel gezellig. Hou hoop dat als ze groter is en harder kan schoppen dat ze niet meer zoveel ruimte heeft haha.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:51

@Venthe Wat fijn dat het bloedonderzoek verder goed was!

@Solleke, pittig al die veranderingen in één keer. Kleine kindjes worden snel groot! Weet je al meer over de echo inmiddels? Fijn dat ze je zo goed blijven volgen.

@Roulette fijn dat alles verder goed gaat!

@Jolliegirl Sterkte ermee! Hopelijk voel je je snel beter

Hier gaat het wisselend, ben flink verkouden geweest en herstel duurt dan ook langer merk ik. Ook regelmatig harde buiken, zeker als ik door verstopte neus niet lekker kan ademen bij het bewegen. Hoop dat ik wat meer rust heb als alles met werk is afgesloten straks.

Baby beweegt verder vrolijk en is actief, dus daar ben ik wel blij mee. 's Nachts mag ie wel wat rustiger doen van mij :')

Ik doe qua cursus zelf yoga en met mijn man ga ik Samen Bevallen doen. Ook nog een borstvoedingscursus (ik vermaak me wel als ik straks werkloos ben :)) ).

Hebben jullie de babykamer al helemaal af en alles in huis?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:29

Venthe: Zo, jij bent druk geweest tijdens jouw vorige zwangerschap. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit wat ik wil doen. Eind januari is de partneravond bij de centering. Ik hoop daar al de nodige informatie te krijgen en als ik het gevoel heb dat ik meer nodig heb, geef ik ons alsnog op voor een cursus.
Ik heb geen tips voor je wat betreft de podcasts. Ik ben niet zo'n podcast type haha.

Jolliegirl: Wat ontzettend vervelend dat jouw man een terugval heeft. Ik snap dat dat moeilijk is voor jou. Gelukkig kun je het mooie nog zien in bij jouw lieve kleine baby. Geniet daar vooral van :knuffel: Sterkte met alles!

Hagelslag: slecht nieuws over Iris, klinkt niet goed. Hopelijk lukt het allemaal met het regelen van de behandeling. Sterkte!

Floko: Ik hoop hetzelfde. Vooral in de avond is baby flink actief hier. Soms schrik ik gewoon van een bepaalde 'stoot'.

Eske: Hoe lang moet je nog werken? Vervelend die verkoudheid. Ik heb er momenteel ook last van. Het duurt inderdaad langer voor het over gaat. Ik hoop dat het voor oudejaarsdag wel klaar is, dan wil ik graag met mijn familie oliebollen bakken. De man van mijn nicht heeft net een stamceltransplantatie gehad, dus het is wel met strenge restricties.
Ook een lekkere actieve baby *\o/*
Leuk dat jullie samen een cursus gaan volgen!
Qua babykamer: hier nog niet helemaal af. In januari komt de behanger om het jungle behang te plakken. Daarna wil ik de inbouwkast nog gaan verven. Ik heb de hoop dat ik, zodra het behang erop zit, weet welke kleur de kast dan moet worden :+
De volgende dingen die wij nu gaan aanschaffen, zijn de kinderwagen en de autostoel(en).

Ik heb vanmiddag met mijn moeder de babydozen ophaalronde gemaakt. Ik had die van de kruidvat, de blije doos en het eerste 1000 dagen pakket aangevraagd. Ik vond vooral de doos van de Kruidvat en het eerste 1000 dagen pakket erg leuk! De blije doos zitten ook een paar praktische dingen in, maar vooral veel kortingsvouchers. Ik weet nog niet of ik de zeepjes en etc. ook ga gebruiken. Ik ben zelf nogal van de natuurlijke en micro-plastic vrije producten. Dat wil ik voor onze baby ook zoveel mogelijk natuurlijk houden.

Mijn moeder heeft bij de Prenatal een vet schattig jungledieren pyjamaatje gekocht voor ons. Die kon ze niet laten liggen :+ <3

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:58

Jolliegirl: sterkte
Hagelslag: Ja arme jullie en Iris, zit niet mee.
Eskeb: hopelijk met afronden wat rustiger en beter.
Simone: rondje dozen en leuk schattige pyjama.

Hier nod niks aan het kamertje gedaan en in huis. Komt nog haha

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:35

Ik heb vandaag mn laatste dag op werk gehad en ben officieel met verlof. Ben nu 33+1 dus lekker op tijd, maar kerst valt dit jaar gunstig, dus ik geniet ervan.
We willen komende week nog wat aan de babykamer doen, klein beetje schilderen en kitten en ik ga nog een muursticker bestellen. De meubels zijn voor een deel al binnen, maar eerst de kamer geschilderd en schoon. Ik heb alleen nog geen ledikant, in de hoop dat onze oudste naar een peuterbed overkan. Ik denk dat hij daar tzt nog niet klaar voor is, maar dan is een ledikant zo gevonden.
Morgen een intake van de kraamzorg en heerlijk naar de kapper. Hoef ik me daar de komende maanden niet druk over te maken.

Eske: wat vervelend van je verkoudheid! Hopelijk snel weer beter!
Jolliegirl: wat balen van de terugval van je man! Zorg goed voor jezelf, maar kan me je stress en bezorgdheid goed voorstellen.
Hagelslag: bah, slecht nieuws is wel het laatste waar je op zit te wachten.
Solleke: ik duim dat de baby voldoende blijft groeien dat het niet eerder gehaald hoeft te worden!

Ik las nog over cursussen. Wij hebben vorige zwangerschap alleen EHBO voor baby's en kinderen gedaan. Ik vond het wel fijn om dat op te frissen. Verder ben ik niet zo'n cursus persoon en heb ik voor mezelf het gevoel dat je met gezond verstand en vertrouwen in de mensen om je heen een heel eind komt, maar ik snap dat dat voor iedereen anders is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:28

Ik ben per januari werkloos. Dus ik noem het vervroegd verlof :+ Ben wel wat aan het solliciteren, maar merk dat veel bedrijven het lastig vinden dat ik zwanger ben. Dus dat doe ik rustig aan, maar sommige functies zijn 'zeldzamer', dus die wil ik niet laten lopen.

Ik heb zelf nog geen dozen besteld.

Heb je zin in je verlof Jitske?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:50

Steeds meer mensen die hier met verlof gaan, komt allemaal dichtbij nu!

Wij hebben gisteren verf gehaald voor de babykamer, vrijdag komt mijn vader ons helpen met verven. Kleurtester meegenomen voor de zekerheid van de kleur die het grootste deel van de muren komt, die vinden we gelukkig erg mooi passen bij de geverfde commode en bij de verf die op de onderste helft van 1 muur komt. Daarna moet ik ook nog het ledikantje verven, die krijgt dezelfde kleur als de commode. Daar zie ik nog een beetje tegenop omdat ik niet echt een handige plek heb om te schilderen.

Eske, zo jammer voor jou hoe het gelopen is qua werk, klinkt alsof je wel een hele goede instelling nu hebt in zo rustig aan doen en om je heen blijven kijken naar echt leuke functies. Ze zijn er absoluut wel die het geen probleem vinden als je zwanger bent. Ook helemaal terecht, dat je zwanger bent zegt niets over jouw kwaliteiten en die maanden dat je er niet bent vanwege verlof wegen in mijn ogen niet op tegenover potentieel van een jarenlange goede medewerker, maar helaas staat niet iedereen daar zo in.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:15

Eske_B schreef:
Ik ben per januari werkloos. Dus ik noem het vervroegd verlof :+ Ben wel wat aan het solliciteren, maar merk dat veel bedrijven het lastig vinden dat ik zwanger ben. Dus dat doe ik rustig aan, maar sommige functies zijn 'zeldzamer', dus die wil ik niet laten lopen.

Ik heb zelf nog geen dozen besteld.

Heb je zin in je verlof Jitske?

Heel erg zin in! Ben er ook echt wel aan toe. Ik moet veel staan met werken en kreeg echt last van mn lijf. Vervangend werk is helaas niet mogelijk.

Fijn dat je zo positief in je vervroegs verlof staat ;) en solliciteren is alleen maar verstandig toch? Nee heb je, ja kan je krijgen! Jammer wel dat bedrijven niet door je zwangerschap heen kunnen kijken. Er komt vast een mooie functie op je pad!
Succes met schilderen alvast Roulette!
Vanaf hier alvast fijne dagen gewenst! We gaan allemaal iig een heel mooi jaar tegemoet!