Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:55

Wat knap dat je met 8 weken stilstaan toch door hebt gezet! Dat is zo moeilijk om dan de motivatie vast te houden en niet in jou oude gewoontes terug te vallen.

Dat zelfbeeld in de spiegel dat herken ik wel. Ik zie vnl de vetjes die er nog wel zitten ipv de vetjes die eraf zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:05

Het had ook niet heel erg veel gescheeld hoor! Maar ik heb goede gesprekken gehad met zowel mijn GLI-groepje als de diëtiste, dat heeft wel geholpen.

Ik ben beelddenker en ik zie je nu voor me als een hobbit ingrid :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:33

Dan weet je toch weer dat je op een paardenforum zit als iemand een zak brokken wil af vallen :-D

Hier sta ik ook al paar weken stil, op zich prima, want even niet de motivatie gehad om door te pakken. Sporten gaat wel super goed, maar snoep af en toe iets te veel. Deze week even een snoepstop en dat gaat goed.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:03

Jullie gaan altijd beter dan ik :') motivatie totaal verloren en weet niet waarom?
Vanaf morgen weer starten. Die 5kg moet er gewoon vanaf, klaar.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:16

Ik ben nu inmiddels 2/3 maanden bezig met mijn eet levensstijl om te gooien. Je zou inmiddels denken dat er wel een paar grammetjes eraf zouden moeten zijn... Niets dus. Al het slechte heb ik weggelaten, ik eet bewuster en eet bijna iedere avond m'n nodige portie groenten. Waar ik iedere dag leefde op 10/15 kopjes koffie met melk en extra suiker, drink ik nu een 1,5 l fles water met een vleugje grenadine dagelijks zo goed als leeg, koffie staat niet meer op het menu. Vind het ineens ook niet meer zo lekker. Ik zorg dagelijks voor m'n stukje fruit, banaan in de Brinta en watermeloen tussendoor om te knabbelen. Op het werk tik ik bijna dagelijks de 10.000 stappen aan, en rij ook gewoon nog paard 2x in de week, en tussendoor fitness (cardio). Ipv donuts en croissantjes op het werk pak ik een soepje met wat donker brood. Of wat mager beleg. Savonds probeer ik normaal te eten, maar wel m'n dosis groenten erin te verwerken wat ik eerst niet deed.

Ik snap er echt niks van. Laatste check bij de diëtist was er echt niks veranderd. Ik ben van koffie en suikerdonut festijn naar water en Brinta gegaan... Alle tips en do's opgevolgd maar dat cijfertje veranderd maar niet. Ik verwacht geen kilo's in enkele maanden, maar een dalende lijn was wel motiverend geweest dan nu. Ik snap echt niet wat ik fout doe om helemaal niks af te vallen... ;(

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:33

Ook geen centimeters aan het afvallen?

Ik moet ook weer beginnen.
Overgang is niet goed voor de kilo's.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:48

Nee omvang ook niet...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:07

Misschien is je lijf nog aan het omschakelen en aan het herstellen. Zeer demotiverend hoor!!!

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:12

Het is inderdaad zeer demotiverend ;(

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:11

Wel eens alles bijgehouden in een app?
En dan echt alles afwegen en invullen?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:20

Zerena schreef:
Wel eens alles bijgehouden in een app?
En dan echt alles afwegen en invullen?

Ooit mee begonnen, maar geen doen voor mij eerlijk gezegd. Heb dat een tijdje gedaan met yazio.
Wel hou ik rekening met suikers/vetten in een product en neem ik gezondere alternatieven zeg maar. Bij de kebab pak ik een salade ipv andere vette zooi bijvoorbeeld. Ik loop bij een diëtiste en zet daar ook alles in een app wat ik eet, en stuurt mij waar nodig. Zij dacht een stukje mentale aspect waar een blokkade zit.
Maar ik zie mezelf echt niet zo verhongeren/crash diëten om vervolgens weer te hervallen... Ik wil gewoon gezond eten en gezond blijven...

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:57

Maar met tellen hoef je ook absoluut niet te crashen of te verhongeren.
Ik zou sowieso te allen tijde minimaal rond je BMR eten.

Ik vond het ook lastig om te tellen. Veel teveel moeite om alles af te wegen.
Maar ineens lijk ik het knopje gevonden te hebben.
Het moet ook even gewoonte worden.

Ergens eet je toch nog meer dan je verbruikt.
Met tellen kan je daar echt goed inzicht in krijgen.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:16

@melewel, mss werkt voor jou zo’n ketogeen dieet wel, dus kinderen in koolhydraten.!wat voor de een werkt, hoeft voor de ander natuurlijk niet te werken. Maar wellicht als je naast meten en wegen ook je koolhydrateninname beperkt en je eiwitten verhoogt? Zou het wel even checken met je diëtiste, dat ben ik natuurlijk niet en wie weet kan hij juist iets toevoegen of extra in adviseren.
Heb bij mezelf gemerkt dat t wel snel werkt, maar dat kan voor iedereen natuurlijk anders zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:05

Is alles waar je naar switcht wel voldoende voedzaam? Haalt je lichaam er voldoende energie uit?

Ik ben sinds januari met alleen gezonde switches nu zo n 5 kg kwijt, maar ik let wel op dat ik naar voedzame dingen switch, geen vullers zonder inhoud want dan ga je juist opslaan. En je lichaam heeft wel even tijd nodig. Ivm gezonde voedzame switches zou je kunnen kijken naar de website van lazyfitgirl.

Net een voedzame crumble gemaakt en overnight oats voor morgen als ontbijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:18

Of eet je misschien te weinig?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:46

Naar mijn idee eet ik nu wel voedzaam genoeg. In ieder geval voedzamer als voorheen. Eerst leefde ik van koffie, donuts/croissant tussen het werk door en thuis snelle makkelijke hap. Het roken toentertijd hielp ook tegen de honger wat nu ook niet echt evident is sinds ik vorig jaar gestopt ben.

Ik begin nu iedere dag met een bakje Brinta met banaan en wat kaneel, maak intussen m'n fles water met grenadine, op het werk wissel ik af met cup a soep en wat donker brood (met wat Philadelphia/allioli voor wat extra smaak) of donker brood met magere prepare, of een royale fruitsalade. Tussendoor m'n watermeloentje die ik thuis al snij, en savonds houdt ik ongeveer m'n normale kost aan, maar probeer ik er wel altijd groenten in te verwerken wat ik eerst niet deed. En als ik niet weet wat te koken grijp ik altijd naar een maaltijd pakket van Knorr of zo een vers maaltijd pakketje zodat ik zeker aan m'n portie groenten kom.

Lazy fit girl volg ik ook inderdaad, daar haal ik ook wel interessante dingen uit! Die probeer ik ook altijd te onthouden om gezonde tussendoortjes te kiezen als ik geen meloen meer heb.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 00:55

Klinkt voor mij toch als te weinig of verkeerde keuzes. En brinta en banaan tegelijk is best een kcal khd bom. En aioli is net zo erg als truffelmayo, bijna 700 kcal per 100 gram. En op cup a soup als lunch kan je niet leven.

En hoeveel is: wat donker brood? Hoe donkerder hoe slechter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 06:51

Melewel94 schreef:
Naar mijn idee eet ik nu wel voedzaam genoeg. In ieder geval voedzamer als voorheen. Eerst leefde ik van koffie, donuts/croissant tussen het werk door en thuis snelle makkelijke hap. Het roken toentertijd hielp ook tegen de honger wat nu ook niet echt evident is sinds ik vorig jaar gestopt ben.

Ik begin nu iedere dag met een bakje Brinta met banaan en wat kaneel, maak intussen m'n fles water met grenadine, op het werk wissel ik af met cup a soep en wat donker brood (met wat Philadelphia/allioli voor wat extra smaak) of donker brood met magere prepare, of een royale fruitsalade. Tussendoor m'n watermeloentje die ik thuis al snij, en savonds houdt ik ongeveer m'n normale kost aan, maar probeer ik er wel altijd groenten in te verwerken wat ik eerst niet deed. En als ik niet weet wat te koken grijp ik altijd naar een maaltijd pakket van Knorr of zo een vers maaltijd pakketje zodat ik zeker aan m'n portie groenten kom.

Lazy fit girl volg ik ook inderdaad, daar haal ik ook wel interessante dingen uit! Die probeer ik ook altijd te onthouden om gezonde tussendoortjes te kiezen als ik geen meloen meer heb.

Hmmm ik zie nog ruimte voor andere switches
Brinta met ongezoete plantaardige melk (lager vet en suiker), misschien kun je ontbijt meer varieren om het leuk en lekker te houden.
Cup a soup zeker weglaten, hoog in suiker en zout. Vervang hem door zelfgemaakte soep die wel vult en vries in porties in.
Donker brood is prima zolang het volkoren is, philadelphia kun je naar een lightversie switchen en opleuken met groenten of fruit erop. Aiolie al eens zelf gemaakt? Is wel heel vet maar als het om kleine hoeveelheden gaat? Houmous zou een gezondere optie zijn en veel smaakjes.
Magere prepare vervangen door vega, ook weer lager in vet.
Royale fruitsalade, vers?
S avonds mager vlees of vega, in plantaardige olie of bakspray, wat meer groenten dan koolhydraten en als rijst of pasta dan volkoren, verzadigd veel meer. Alles gepaneerd of gehakt=vet. Knorr pakket veel suiker en zout. Andere verspakketten zij wel gezond mits soms een paar aanpassingen.
Etiketten leren lezen vind ik echt een toegevoegde waarde. Je zou je dagmenunog veel meer kunnen varieren,voedzamer maken, vet en suiker verlagen, als je dat steeds meer doet (hoeft niet in een keer moet je daar zeker verandering in gewicht omvang in zien). Ik dacht jaren dat ik 'goed' bezig was, moeizaam en zonder resultaat. Nu even goed erin verdiept en zonder heel veel moeite 5kg eraf.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:12

Ik moet zeggen, ik was eind vorig jaar met een Lifestyle coaching programma begonnen (CooL) en maakte sindsdien ook veel gezondere keuzes. Geen kant en klaar maatlijden meer, geen maaltijden overslaan en die dan vervangen door een rol koek oid. Minder wijn en dus ook niet de bijhorende lekkere borrelplank. Maar eigenlijk viel ik niet af, ik was alleen gestopt met aankomen.

Eind maart gestart met een personal trainer die een trainingsregime en voedingsregime dat op elkaar is afgestemd. Ik dacht altijd at ik vooral moest cardio om af te vallen, maar cardio in combinatie met kracht en core stability zet veel meer zoden aan de dijk. Met cardio verbrandt je wel meer calorien op het moment van sporten, maar als je spieren ontwikkelt, gebruiken die meer caloriien 24/7, dus ook als op de momenten dat je niet sport of zelfs slaapt.

Verder sinds ik dus met de PT ben begonnen alles heel exact loggen in zijn voedingsapp die ook gecombineerd is met de trainingsapp. Als ik dus log wat ik getraind heb, wordt automatisch aangepast wat ik extra mag/moet eten om geen spieren op te eten. Sindsdien ga ik als een tierelier. Voor mijn gevoel eet ik niet minder als voor maart, sterker ik zit eigenlijk vaker vol. Ik eet wel anders, omdat ik zelf precies zie wat ik mag/moet eten, ik zie hoeveel er nog over is voor de rest van de dag en of ik dan juist iets zoets, iets eiwitrijks of iets vets moet nemen, verdeel ik vrijwel automatisch mijn maaltijden en tussendoortjes veel beter over de dag. Ik heb werkelijk geen moment honger, ik heb geen enkele behoefte aan over eten en ik val gewoon steady vanaf het begin tot nu 1 kilo per week af. Ik ben wel heel precies met het invullen van de voedingsapp en weeg ook echt alles af (tenzij ik uit eten ga oid natuurlijk, het moet niet maniakaal worden :+ )

Waar ik mij het meest over verbaas is dat ik maar gewoon steady 1 kilo per week blijf afvallen, ook nog na 3 maanden. Juist omdat iedereen (inclusief huisarts) roept dat het nu echt wel moeilijker zal gaan als 20 jaar geleden. Maar eerlijk, ik ben mijn hele leven al aan het struggelen met gewicht, maar ik ben nog nooit zo makkelijk afgevallen als dat het nu gaat. Geen honger, me niet futloos voelen (averechts juist, veel meer energie) en steady blijven afvallen. Een PT is een rib uit mijn lijf, maar ik moet zeggen, het geld dubbel en dwars waard voor mij!

Overigens blijf ik het CooL programma ook gewoon erbij doen. Geeft toch hele nuttige tips en juist omdat je met een groep gestart bent (je start met een groep en is een programma voor 2 jaar), werkt dat wel motiverend naar elkaar. En ook heel goed om de nieuwe lifestyle te laten beklijven.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:05

Ik lees nog steeds mee met jullie! Qua eten komen er fijne tips voorbij. Ik vind het echt lastig om gezonde keuzes te maken soms. Ik ben vorige week met een revalidatie traject in de sportschool begonnen voor mijn kruisband, zit weer 2x in de week op het paard. En daarnaast goed op mijn eten letten. Hopelijk gaan er nog wat kilo's af doordat ik weer meer kan bewegen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:39

Melewel94 schreef:

Je hebt al echt hele goede dingen omgeruild in je voedingspatroon! Maar ik sluit me ook wel aan bij de rest dat bepaalde dingen net iets meer gefinetuned kunnen worden! Ik heb mezelf namelijk ook heel erg vergist in de knorr pakketten. Sommige zijn wel gezond, maar andere bevatten echt heel veel kcal (en suiker & zout). En ik weet niet welke je neemt, maar heel erg veel groenten zitten er niet in. Zij rekenen een ui ook al als 100 gram groenten :o als je de optie: ''lekker veel groenten'' kiest. De pakken zijn ook vaak voor 2-3 personen, en dan is een portie van het pak op 3 personen gerekend, terwijl ik en mijn vriend makkelijk het pak met z'n tweeën opeten. Dan zit je ineens i.p.v. de 700 kcal per portie toch op 1050 kcal, een heel verschil.

Tip: kijk welk pak je lekker vindt (mexicaans? of juist de oosterse/italiaanse?) en maak het vers zelf met wat kruiden! Probeer genoeg groenten toe te voegen per persoon. Zelf probeer ik in één maaltijd minimaal 2 verschillende groenten erin te verwerken + een eiwitbron (kip, vegetarisch, bonen) + koolhydratenbron (pasta, rijst, brood) + een klein beetje smaakmaker (kaas, saus of nootjes) ;)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:59

Weer heel wat fijne tips die voorbij komen! Zo zie je maar, wanneer je denkt goed te doen...

Mijn diëtiste pakt ook alles met de beetjes en echt baby stapje voor stapje. Denk ook wel dat ze jullie punten wel zal aankaarten als ze mijn dagboek ziet de eerste volgende keer dat ze me ziet.

Opzich veel variatie hoeft voor mij niet, ik ben zo iemand van, als ik iets lekker vindt, eet ik het als ik wil iedere dag. Ik heb gevonden dat Brinta lekker is met een banaantje, dus pak ik dat iedere ochtend. En heb ik gelijk al een stuk fruit gehad.
Ik probeer zo een beetje structuur te zoeken dat ik een basis heb, en vanuit daar bouw ik wel uit met variaties tegen de tijd dat ik er klaar voor ben. Het is de basis die dus nog wat rommelig is mbt keuzes maken en etiketten lezen.

M'n volgend werkpuntje is zien dat ik thuis eten klaar heb om mee te nemen naar het werk, werk in de Jumbo en dan is het heel moeilijk om niks te kopen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:46

Ik heb gisteravond overnight oats gemaakt, zo lekker :9 soja yohurt ongezoet als basis, een laagje met banaan en een met framboos. Havermout en chia erdoor. Die gaan we vaker maken.

Gisteravond lekker crumble gemaakt met blauwe bes en appel.

Vanavond vegetarisch burgertje op een volkoren bolletje met komkommer, tomaat, beetje truffelmayo en zero ketchup. Frietje uit de oven erbij. Zelfs op snackdag maken we mooie switches.
Als lunch had ik volkoren crackers met zelfgemaakte tonijn (zuivelspread light, kappertjes, tonijn en peper), tomaatjes, overschotje crumble en handje walnoot. Tussendoor plakje zero ontbijtkoek en banaan.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:42

Gekregen van een collega, die heeft m per ongeluk dubbel! <3 Echt zo blij mee! Die weekmenu's geven weer een beetje houvast.

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:07

marley93 schreef:
Gekregen van een collega, die heeft m per ongeluk dubbel! <3 Echt zo blij mee! Die weekmenu's geven weer een beetje houvast.

[ [url=m/KQB8az.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is het de moeite waard? Altijd op zoek naar nieuwe maaltijden die passen.

Sinds deze week zit ik onder mijn laatst 15kg tot mijn (voor nu) gestelde streefdoel. *\o/* misschien zeg ik dat het over 10kg ook wel klaar is maar wie weet.

Hoe dan ook ben ik tegen die tijd 60+kg afgevallen. *D