Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:12

Lekker blijven opbouwen, iedereen is begonnen met korte stukken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:49

Beterschap SV balen hopelijk geen nasleep

Eerste bos is 800 meter verderop
Breda 4km
Pannenhoef 6km
Vrachelse heide 6km
Dorst Oosterhout Seterse bos 7km
Drunen 20km
BOZ 25km
Rucphen 12 km

En dan nog boel andere bossen

Heel bosrijk kun je echt wel met elkaar verbinden maar is geen veluwe

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:01

@BB80, zou kunnen dat het een Friese uitdrukking is. := Ik bedoelde met ‘op de hobbel’ heeft ie kuren?

Qua omgeving: ik moet minimaal een halfuur met de auto voordat ik in het bos sta.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:25

Uitdaging afgerond. Het was zelfs droog en zonnig! Pyramide is weer volledig. Was leuk om eens op deze manier wat te spelen. Morgen maar eens welverdiend rusten :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:31

Tja Dilan, wat zal ik zeggen, ik ben een typische dressuurruiter: het is gewoon NOOIT goed.
Gaan de zijgangen netjes, zit je te balen over een aanslepende galopovergang. Is het aangaloperen netjes, vloek je weer op de niet-constante aanleuning. En je gaat helemaal uit je plaat als je het idee hebt dat het gemiddeld wel goed zat, en je dan een protocol krijgt vol vijfjes.
Terwijl ik per 1 juli gestart ben en wel al 8 km aan 1 stuk lekker liep qua gevoel in de polder en dat ook fijn vond.
Maar ipv daar tevreden mee te blijven, denk ik dan: “volgende keer moet het wel ietsjes sneller hoor”.
Bovendien ben ik niet sportief. Heb altijd het gevoel na de training dat ik beter mijn best had kunnen doen, sneller had kunnen lopen…
En excuses vind ik flauw (ja, je bent al 41, ja ik heb nooit gelopen, ja ik heb nog nooit zo lang iets vol gehouden, ja ik ben al zo ver gekomen, ja ik heb een maand niet gelopen vanwege corona maar toch wil ik beter/sneller/verder…).
Stiekem ben ik ook gewoon bang dat als ik dit momentum mis, ik volgend jaar nooit meer zo veel zal trainen en die 10Miles een fata morgana blijken.
Tussendoor wandelen ben ik wel van plan, maar dan moet ik nog de 2.15 u halen. En dat is gewoon pure stress voor mij.
Ik houd verder ook niet van het idee dat ik die 16 km vooraf nooit zal proberen (max is 1 u lopen, wat dus 8 km zal zijn in het beste geval).
En veel tijd om te aarzelen of uitproberen is er niet, want over 12 weken is het zo ver. Het is erop of eronder met dat schema.

Dilan, kan je zo lang met astma lopen zonder dat dit echt voor problemen zorgt?
Ik zou trouwens erg blij zijn als ik 10.5 km kan afleggen op 1.20 u

Forumster, jouw opmerking over ‘schoenen in de kast’ gaven de doorslag. De mijne hebben 5 jaar in de kast gestaan vooraleer ik ze gebruikte… Dus naar Runnerslab geweest.

Moet wel zeggen Varekaj, dat de service bij Runnerslab heel goed is, verkopers weten wat ze doen, je mag testlopen, qua advies gaan ze uit van “meten is weten” dus ik ben weer gezegend met een nieuw paar Brooks. Mijn oude schoenen waren dus type van Brooks, ondertussen zitten ze aan type 7…
Ik ben dus een paar schoenen, een hartslagmeter met band, sokken en opvouwbaar bekertje rijker.

Over dat verduren nog, ik heb net zo een situatie als Varekaj gehad, maar dan midden op een besneeuwde Meir. Kwam uit de metro op oude wandelschoenen, na 10 meter lieten de verduurde zolen compleet los en stond ik voor aap in de drukste winkelstraat van Antwerpen. Kon nog net naar de adventure store schuifelen en daar andere gekocht, hahaha!

Puera, je opmerking is zeker niet verkeerd. De eerste keer dat ik weer liep na weken wachten was ronduit beroerd. Het was alsof ik door een plastic zak adem probeerde te halen. Dat heeft ongetwijfeld zijn impact gehad, ook omdat ik daarna in 3 weken moest optrekken naar 10 km.

SV, veel beterschap! Als ik advies mag geven: rusten is cruciaal. Gelukkig is je lijf wel heel duidelijk wat er kan en wat er niet kan.

BB80, ik zie je al met je geluidsinstallatie vechten in de vroege ochtend hahaha!

Tita, ziet er pijnlijk uit, hopelijk snel passende oplossing

Poes, hoe vettiger hoe prettiger hé. Lekkere blub-foto’ s

Qua omgeving: aan het einde van de straat zit het natuurgebied De polders van Kruibeke. Ideaal!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:50

Heerlijk, zo’n mooi loopgebied om de hoek.

Lastig, die gedachtengang, Foxy. Ik lees vooral veel ‘moeten’ in je post en enige mate van ontevredenheid, al klinkt dat wel heel zwaar.
Waarom moet je die 16 km lopen, waarom moet je over 12 weken een schema gaan volgen?
In 3 weken doortrekken naar 10 km na ziek te zijn geweest is pittig.

Op zich is er niks verkeerd aan om jezelf te willen verbeteren, doelen te stellen. Alleen vind ik dat ze wel haalbaar moeten zijn.
Misschien ben je te streng voor jezelf?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:25

Foxy ik denk dat het belangrijk voor je is om meer te gaan genieten van het lopen. Kijk om je heen, geniet van de omgeving. Leg niet zo'n druk op jezelf en laat het tempo een beetje los.
En als je die 10 mijl van tevoren een keer wilt lopen, dan doe je dat toch? Een schema is maar een leidraad. Ga hem gewoon een keer lopen, een week of twee van tevoren. Zonder tijdsdruk, op een plek die jij fijn vindt. Pak anders 4 rondjes van 4km. Dan kun je ook eerder stoppen en zoveel wandelen als je wilt.
Toen ik voor het eerst de freedomtrail liep van 44km wilde ik van tevoren een keer een marathon lopen om te voelen hoe dat zou zijn. Dat had ik nog nooit gedaan. Dus een vriend gevraagd om mee te gaan en we hebben een heerlijke ochtend in het bos gehad. Geen druk, we zien wel hoe ver we gaan komen en drie keer lekker pauzeren bij de auto. Ik heb er zulke mooie herinneringen aan.

En het is geen moeten.. er gaat niemand dood als je het niet haalt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 18:34

Foxy, ik ga mee met SV en Puera.
Het schema is een richtlijn en te streng zijn voor jezelf is zo zonde van je hardloopplezier.

Astma kan volgens de arts op latere leeftijd naar boven komen, net zoals het ook kan afzwakken op latere leeftijd. :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:40

Ik herken het perfectionist / streber zijn wel een beetje Foxy80. Met hardlopen probeer ik dat bewust wat meer los te laten. Ik loop omdat ik het leuk vind. Daarom ook meer gericht op trail, dat is iets minder prestatie gericht voor mijn gevoel en ik geniet dan vooral van de mooie omgeving. Langer kunnen lopen betekent voor mij vooral van meer moois kunnen genieten :)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:41

Foxy, ik ben het helemaal met SV eens, genieten is het aller belangrijkste :) doe wat goed voelt, kijk naar de vogeltjes en pas je schema aan zodat jij je er prettig bij voelt!

Musli, mooi dat je je piramide hebt aangemaakt! Leuke challenge :)

Hier qua natuur genoeg in de buurt wat ik te voet kan bereiken. Een deel is weidevogel gebied met veel watertjes en de andere kant op bos en wat verderop ook heide. En als ik een half uurtje in de auto zit nog veel meer. Ik zit in een luxe positie wat dat betreft!

Hier vanmiddag na de regen nog even de traagste 14km ooit gelopen. Niet de 21km die Jeff had bedacht, dat vond ik weinig realistisch voor hoe ik me vandaag voelde en zeker met deze wind. Dus schoenen aan, een idee voor welke kant ik de eerste paar km op zou gaan en daarna mijn neus achterna gehobbeld. Soort rondje Wageningen was het geworden, eerst richtig het bos, over de berg en daarna over de dijk terug. En zo gauw ik weer binnen was, begon de volgende bui :=

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:45

Hi!

Vorige week maandag begonnen met agility (behendigheid) met de hond en toen kwam ik mezelf erg goed tegen qua conditie.
Ik denk dat de tijd nu is gekomen om echt te gaan hardlopen.
Uit eindelijk met mijn beide honden maar eerst zelf maar es conditie op bouwen.

Alleen hoe start je?
Sportkleding aan. Goeie schoenen aan en gewoon beginnen?

Die sites in de OP moet ik nog even doorlezen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:50

Welkom JesdaJinn. Leuk dat je ook wilt starten. Er zijn twee opties:

1. Ja! Gewoon beginnen. Heb ik ook gedaan. Paar honderd meter rennen en dan wandelen. Dat elke keer wat uitbreiden.

2. Ja! Gebruik een schema dat opbouwt tot 5km en je zit ook goed.

Loop in ieder geval minimaal twee keer per week, dan bouw je een goede conditie op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:09

Foxy, ik ben ook adgelopen zomer gestart (augustus) op mijn 41e. Daarvoor ook nooit hardgelopen.
Jeetje, ik zou echt ongelukkig worden van de eisen die je aan jezelf stelt en de druk die je jezelf daarbij oplegt.
Zo kan het toch nooit leuk zijn om te gaan lopen? Waarom ben je gaan lopen?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:20

Supervixen schreef:

1. Ja! Gewoon beginnen. Heb ik ook gedaan. Paar honderd meter rennen en dan wandelen. Dat elke keer wat uitbreiden.

Loop in ieder geval minimaal twee keer per week, dan bouw je een goede conditie op.

Thanks voor je reactie.

Staan er op die sites ook schema's?
Die ga ik morgen even bekijken. Nu geen tijd voor.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:22

Als je googlet op 5km hardloopschema kun je er al veel vinden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:26

JesdaJinn schreef:
Supervixen schreef:

Thanks voor je reactie.

Staan er op die sites ook schema's?
Die ga ik morgen even bekijken. Nu geen tijd voor.

Ik gebruik de c25k app. Vind hem erg fijn!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:28

Of de mp3's van hardlopen met Evy.
Die zullen vast nog ergens op het web rondzwerven :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:30

Nee Foxy wat zonde! Wat leg je de lat hoog en dan ook nog eens die enorme druk bij jezelf. Lopen gaat vrij snel beter, echt waar. Ook als je langzaam gaat, gewoon gaan. Zou het je helpen eens niet te meten wat je loopt? Gewoon gaan met een podcast in je oren of juist tellen van eksters onderweg.
Ik herken het wel hoor, ik deed het mezelf ook aan en de lol is er dan snel af. Je moet helemaal niks. Als je alleen al van die bank af bent en 100 meter rent ben jij supergoed bezig.
Kappen met dat pushen! Het is goed dat je doelen stelt maar het moet wel leuk zijn ernaar toe te werken.

Ik haal uit je post dat je over 12 weken 16 km rennen wil kunnen, klopt dat? Dat kan! En anders stel je als doel dat je 12 km gaat rennen en elke meter die je erbij doet is WINNING. Al loop je de rest en ren je de laatste 100 meter. Het kan ook gewoon niet altijd perfect gedaan, het is van zoveel afhankelijk. Ga wat luchtiger met je doelstelling om, je loopt omdat het goed voor je is! En zeker om je hoofd juist leeg te lopen, niet om nog meer druk bij jezelf te leggen. Stoppen hoor!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:33

Thanks voor de antwoorden. Daar kan ik wel wat mee.

Ik ga hopelijk morgen beginnen en ik zal hier posten als ik ben begonnen :D
Jullie steunen mij he xD

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:54

Leuk altijd nieuwe mensen!

Mijn tips:
Goede schoenen! Niet die oude schoenen uit de kast trekken.
Er zij genoeg apps of online schema’s. Maar doe vooral rustig aan. Je mag gerust een training meerdere keren lopen als je dat nodig vindt.

Vergeet tempo. In het begin gaat het om gewenning en uithoudingsvermogen. Wees lief voor je gewrichten in deze fase en ga niet te hard (maar eigenlijk ook niet te traag, bij mij is een trage kadans slecht omdat ik dan overstrek).

Ben je blessure gevoelig? Start dan onder begeleiding van een sportkinesist. Sowieso zijn core, evenwicht en stabiliteit oefeningen altijd nuttig.

Wil je geen schema? Hou dan wel in de gaten dat je je afstand met maximum 10% per week opbouwt en las regelmatig een rustige week in met iets minder kilometer.

Liefst minstens 1 dag tussen twee trainingen in het begin. 3 keer per week is prima om op te bouwen.

Foxy: een doel hebben is leuk maar het moet echt leuk blijven. Er zijn al heel goede tips en adviezen gegeven. Als ik je als perfectionist 1 tip mag geven: als het voor jou als 70% voelt is het wrs al extreem goed. Ik probeer steeds vaker dus op 70% te mikken ipv op mijn idee van ‘goed’.

En idd: waarom ben je beginnen lopen en waarom wil je het blijven doen? Het antwoord op die vraag vertelt je hoe je best kunt trainen.

Ik loop om drie redenen en deze sturen dus ook hoe en hoe vaak en waar ik loop.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:03

Ik heb ooit schoenen laten aanmeten en die trek ik even uit de kast om te kijken of dat nog wat is. Zijn echte hardloopschoenen.
Die schema's en apps etc ga ik even naar zoeken als ik wat tijd heb. Dat rustig aan heb ik al veel gelezen op internet en met andere waar ik mee klets. Je kan beter rustig beginnen en er iets langer over doen dan meteen volgas en overal last van hebben.

Ik ben niet blessure gevoelig voorzover ik weet.

Thanks voor alle tips etc

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:14

Check je schoenen even met een filmpje met uitleg op YouTube :j

Ik heb destijds ook de c25k app gebruikt.

Strava en runkeeper zijn fijne apps om je trainingen doorheen de tijd te tracken. En als je wat fanatieker wordt is een sporthorloge leuk :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:17

Ik wil vooral mijn conditie opbouwen zodat ik de hond kan bijhouden met behendigheid xD

Maar ik weet dat mijn oudste hond ook leuk vind om echt te hardlopen (canicrossen) dus misschien kan ik dat dan uit eindelijk ook gaan doen want dan heb ik daar ook conditie genoeg voor

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:46

MuSLi schreef:
Of de mp3's van hardlopen met Evy.
Die zullen vast nog ergens op het web rondzwerven :)

Ik heb ze nog op een USB-stick staan voor de liefhebber.

Leuk dat je gaat hardlopen, Jesdajinn. Canicross moest ik ook aan denken. Ik was vorige week in Appelscha en daar was het ook. Allemaal blije honden en baasjes, wat geweldig om te zien!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:51

Wat is dat Evy dan?
Ik zit intussen op de de laptop dus heb tijd om wat onderzoek te doen etc.

Ja, ik heb een tuig voor Jinn ( de hond) en voor mij dus alles is in bezit